Googlekin on olemassa, mutta palsta tietää paremmin (ja nopeammin)

Tiheän palstailun kausi

Aktiivinen jäsen
01.12.2005
1 516
0
36
.. eli kysynpä sitten täältä. Ainakin Keittiönoita osaisi ehkä auttaa?

Eli: jos teen työtä yksityiselle ihmiselle, mutta minulla ei ole yritystä eikä toiminimeä, miten maksan verot? Mitä muita maksuja minun pitäisi suorittaa? Eläke-? Onko sellaiset pakko maksaa vai onko se vain "omaksi parhaakseni"? Kyse ei ole isoista summista (vaikka pienistä puroista voi tietysti joskus kasvaa iso virta), mutta verot kuitenkin haluan maksaa kuuliaisesti.

Yksityinen ihminenhän on sinun työnantajasi sitten ja näin ollen hänen kuuluisi suorittaa työnantajavelvoitteet maksuineen ja vakuutuksineen. Sinä ilmoitat verottajalle ja maksat verot. Tämä minun käsitys - voi tosin olla hakoteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Yksityinen ihminenhän on sinun työnantajasi sitten ja näin ollen hänen kuuluisi suorittaa työnantajavelvoitteet maksuineen ja vakuutuksineen. Sinä ilmoitat verottajalle ja maksat verot. Tämä minun käsitys - voi tosin olla hakoteillä.
Mullakaan ei faktatietoa ole, mutta kun on kahdesta yksityishenkilöstä kyse, niin luultavasti se menee juuri noin. Mun likka on tehnyt tuntitöitä yrityksille ja on siis ollut palkansaajasuhteessa yritykseen. Verovirastosta varmaan saa parhaiten tietoa tuosta asiasta. Eri juttu on, jos sulla olisi toiminimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Eli nytkö vain sitten kylmästi lähetän laskun ja sivutuloverokortin tälle yksityisihmisparalle, joka joutuu hoitamaan puolestani kaiken? Olen tuon toiminimen perustamista miettinyt, se olisi näppärää.
Minkälainen sopimus teillä on ollut tuon työn teettämisestä? Yleensä siinä sopimisvaiheessa kannattaa myös sopia tavasta, millä palkka maksetaan, jotta molemmat osapuolet tietävät velvoitteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
No sopimus oli lähinnä muotoa "laita mulle sitten tilinumero niin minä laitan sinne rahat".
Eli toinen osapuoli katsoo, että sinä olet yrittäjä, joka hoidat itse kaikki eläke- yms maksut. Soitapa perjantaina verovirastoon, koska mun käsittääkseni sun tavallinen verokorttisi ei käy.

Yhteistyössä