Hääketjuun liittyen: oikeasti ihmisillä ei ole YHTÄKÄÄN lastenhoitopaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pienin on 9kk,sit on 3v, 6v ja kaksi muuta koululaista. On nuo isommat vahtineetkin pieniä aikoja kun olen esim. käynyt lääkärissä, lähikaupassa, hakenut eskarilaisen tms. mutta en nyt ihan vielä jättäisi lapsia keskenään kenenkään häiden, illanvieton tms. "turhan syyn" takia. Vuoden parin päästä kun pieninkään ei enää ole ihan niin pieni asia onkin jo ihan toinen :)

Sitten ymmärrän täysin, eihän noin pieniä voi laittaa 15-vuotiaan yksin hoidettavaksi pidemmäksi aikaa. :)

Rinki tosiaan kuulostaa kivalta...mutta että ottaisinko mä naapurin 5 lasta tänne meidän (kohta) 4 lapsen lisäksi. Juu kiitos, mutta ei kiitos :D

Enkä usko, että ihan hirveän moni yhden äiti tai isä haluaa neljää lasta hoitoonsa, jos me hoidamme heidän yhtä lastaan. On meinaan hippasen eri asia hoitaa viittä, kuin yhtä :)

Mutta kaipa tuo jollakin voi toimia. Itse en sitä omalla kohdalla toimivaksi kokisi.

En minäkään ja siksi en lähde rinkeihin. Meillä on neljä ja jos tänne tulis 3-4 lisää vaikka viikonlopuksi, niin en vaan jaksais. En saatana jaksais huolimatta siitä, että joku hoitais meidän lapsia viikonlopun joskus.

Ei se vaan aina ole niin helppo ratkaisu.

Meillä on vain kolme lasta (12, 8 ja 4). Tosi nihkeää on tähän asti ollut hoitojen järjestäminen. Kerran viisi vuotta sitten kaksi vanhempaa olivat miehen vanhemmilla yökylässä, mutta he kieltäytyivät jatkossa katsomasta näin vilkkaita lapsia. Mielestäni ovat ihan normaaleja ja koulussa pärjäävät loistavasti, mutta mies on ainoa lapsi, joten jo se, ettei 3v ja 7 v jaksaneet katsoa koko päivää televisiota yhdessä kohti, oli heille hirveä järkytys. Voitte varmaan kuvitella, ettei moisella ihmisystävällisyydellä olla kovin suuria sukuverkostoja pidetty yllä ;). Mies ei edes tunne ketään sukulaisiaan. Minun isäni haluaisi katsoa lapsia, mutta hän on alkoholisoitunut ja jo omasta lapsuudestani muistan, kuinka kamalaa oli olla hänen luonaan hoidossa, kun hän ei pysty olemaan edes yhtä iltaa juomatta. Äitini on ainoa, joka on joskus katsonut lapsia, kun olemme käyneet kahdestaan miehen kanssa jossain. Häneltäkin apua joutuu kerjäämään ja varaamaan ajan kuukausia eukäteen. Ei vaan aina jaksa nöyrtyä siihenkään. Toki hän auttaa meitä paljonkin ottamalla lapsia yksi kerrallaan mummolaan, joten lapsilla on läheiset vlit edes yhteen sukulaisiin. Minulla on yksi lapseton sisko, joka asuu 600 kilometrin päässä ja inhoaa lapsia. On käynyt lapsuudenkodissaan viimeksi kolme vuotta sitten. Ei siis juuri pysty meidänkään suvun yhteisöllisyydellä kehumaan. Lastenhoitoringistä sen verran, että kait tämä erakoituminen periytyy sukupolvelta toiselle, sillä hyvin vähän jaksan tutustua tai pitää yhteyttä muihin ihmisiin. Työ ja perhe vie kaiken ajan ja se sopii minulle. Todellakaan en jaksaisi katsoa toisten lapsia. Korkeintaan meille voi tulla pienimmän hoitokaveri pariksi tunniksi leikkimään, mutta thats it. Omat mukelot ovat ihan riittävän raskaita hoitaa ilman ulkopuolisia vahvistuksia. Joskus, kun isommilla on yökyläkavereita molemmilla, niin seuraavalla viikolla väsyttää töissä ihan saata***ti. Toisaalta tämä ei meitä juurikaan häiritse ja toivoisin myös ymmärrystä sen suhteen, että me ihmiset olemme tässäkin asiassa erilaisia. Toisille suuri sosiaalinen verkosto ja ihmiset ympärillä ovat tärkeitä ja taas toiset, kuten me, nauttivat omasta rauhasta. Joskus Viivissä ja Fagnerissa oli hauska juttu, kun Fagner sanoi, ettei halua tutustua uusiin ihmisiin, kun ei pidä niistäkään, jotka tuntee. Usein huomaan ajattelevani samalla tavoin. Toisaalta töissä joudun olemaan sosiaalinen ja teeskentelemmän kiinostusta toisten ihmisten ongelmia kohtaan, joten kotona ei jaksa enää mitään ylimääräistä. Tämä taisi mennä vähän ohi, mutta pointti oli se, ettei "mökittyneitä" välttis tarvitse sääliä.

Eikö ihmisillä oikeasti ole tukiverkkoja vai eivätkö he vain uskalla pyytää apua? Moni ehkä ajattelee, että tukiverkko tarkoittaa vain erittäin läheisiä ihmisiä, mielellään sukulaisia. Ei tule mieleen, että se kaveri tai naapurin mummo voisi myös kuulua tukiverkkoon ja heiltäkin voi pyytää apua.

[QUOTE="aapee";28330263]Mä en kyllä tunne yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään paikkaa, johon lapset saada hoitoon. Ja kyllä, tunnen totaali-yh:n, joka ei ole sukunsa kanssa tekemissä: lapsilla on tukiperheet, sosiaalitoimisto auttaa.

Tunnetko sinä monta tällaista perhettä?[/QUOTE]

Jos tällä nyt sivuutetaaan aihetta lapsettomat häät ;)
Niin montako perhettä tunnet joilla ei muuten olisi niitä hoitopaikkoja kuin suurimman hädän tullen, siksi minä en kenenkään häitä luokittelisi.
Meinaan jos ei ole lähimaillakaan sukulaisia ja naapurit kyllä auttaa OIKEAN hädän tullen (oikea hätä, loukkat itsesi ja sinun on mentävä sairaalaan tms.)
Meillä on kyllä hyvät naapurit ja vahtii juurikin moisen tilanteen sattuessa, samoin on joskus vuorottain me vahdittu naapurin lasta kuin naapuri meidän jos on joku kauppareissu osunut pakolliseksi ilman lapsia (joulun alla :D )
Mutta ei todellakaan olla mitään 5h tai vuorokauden hoito jutuilla ketään rasitettu :)

Vaan kun se on monen lapsettomien häiden järjestelijän oikeasti hankala ymmärtää että harvalla sitä on varaa nykyajan MLL hintoihin,
ja harvapa alkaa paniiikki pyytämään sitä naapuria siksi kun tämä hääpari menee naimisiin ja ei halua meidän lapsia sinne.
Miksi siitä pitää vetää herneenpalko nenään jos kerron syyksi lastenhoito ongelmat?
Toki näiden morsioiden mielestä sitten kai meidän pitäisi tehdä itsestämme ls-ilmo ja vaatia tukiperhe jotta pääsemme moisiin "turhiin" hömpötyksiin ja menoihin ;)

(tjaa, sitten olisi kyllä kannattanut jättää lapset hankkimati jos nuo menisi lastenedelle ja et muuten niihin pääse kuin ls-ilmon turvin ja tukiperhe kehiin, silloin onkin jo syytä saada tukiperhe kun asettaa muut menot lastensa edelle)

Jos joku vetää siitä herneen nekkuun laittamalla itse ensin ehdon kutsuuun ei lapsia,
niin se on tasan sen kutsun itsensä laatijan ongelma, ei minun jolle se kutsu on lähetetty,
jolla myös saa olla valinnanvapaus tulenko vaiko jätänkö tulemati ;)

Mä olen kyllä saanut apua kun on ollut ns. todella tärkeistä menoista kysymys, mutta en välttämättä olisi kaverin häiden takia mitään lastenhoito rumpaa edes käynnistänyt. Enkä edes ole yh, mutta silti voi olla vaikeaa saada ja pyytää apua. Joidenkin kohdalla en voi kun ihmetellä miten he kuormittavat mummojen ja pappojen elämää jatkuvalla lasten hoitotarpeella ja sitten ihmetellään miksi joku toinen ei saa apua että pääsis tunnin päästä shoppailee ilman lapsia.

ls ilmotus kun et pääse sukulaisen tuttavan kummin kaiman naapurin kaverin lapsettomiin häihin :O tarvitsemme tukiperheen ja sossu kuulemma auttaa :laugh: :laugh:
olisiko nyt syytä lapsettomien häiden järkkääjien taas aika mennä itseensä ja miettiä että kaikki nyt vaan ei oikeasti pysty tätä ehtoa täyttämään ja turha siitä suuttua on

[QUOTE="vieras";28331762]Mä olen kyllä saanut apua kun on ollut ns. todella tärkeistä menoista kysymys, mutta en välttämättä olisi kaverin häiden takia mitään lastenhoito rumpaa edes käynnistänyt. Enkä edes ole yh, mutta silti voi olla vaikeaa saada ja pyytää apua. Joidenkin kohdalla en voi kun ihmetellä miten he kuormittavat mummojen ja pappojen elämää jatkuvalla lasten hoitotarpeella ja sitten ihmetellään miksi joku toinen ei saa apua että pääsis tunnin päästä shoppailee ilman lapsia.[/QUOTE]

Sellaisen joka saa omilta vanhemmilta tai appivanhemmilta säännöllisesti lastenhoitoapua on vaikea ymmärtää niitä joilla ei ole tuollaista tilannetta. Mun äiti jaksaa lapsiani tasan yhden satukirjan lukemisen ajan (ja pyytää ottamaan siitä valokuvia). Kun kuvat on otettu, sanoo että huhhuh ja nyt taitaakin olla papan vuoro lukea.

Appivanhemmista toinen on vakavasti sairas (pitkälle edennyt syöpä), joten vaikka mummo mielellään lapsia hoitaa täytyy aina muistaa se että jos lapseni on flunssainen tai muuten kipeä, sinne ei voi mennä tartuttamaan, eikä mummo voi tulla meille. Vaikka kovasti lapsistani pitävätkin, tilanne nyt on vain tämä.

Lisäksi on erilaiset MLL jne vastaavat palvelut tarjolla, mutta sieltäkin olemme saaneet melko monenkirjavaa hoitoapua. Tutustumatta en voisi lapsiani hoitajalle jättää ja tuollainen puolen vuorokauden hoitokeikka maksaa jo rahaakin. Ei kokonaan poissuljettua, mutta vaatii ainakin harkintaa. Ehkä hoitoaikaa voisi lyhentää niin että hankkii hoitajan hotelliin siksi aikaa kun itse on juhlimassa?

En koe että tukiverkottomuus olisi meille varsinainen ongelma, mutta joskus on toki tilanteita mihin lapsia ei voi ottaa mukaan. Tähän asti niistä on selvitty hyvin vuorottelemalla miehen kanssa menoja.

Jännä juttu. Minä kun ajattelisin, että tuossa tilanteessa nimenomaan auttaisin jaksamisensa kanssa taistelevaa, ja hän taas saisi joskus minun lasta katsoessaan harjoitusta vielä isompaan systeemiin, jolloin oman pyörittäminen saattaisi sen jälkeen tuntua helpommalta. Jos se olisi hänestä vaikeaa, harjoiteltaisiin pikkupätkinä ja minä takapäivystäjänä, tietenkin niin että hän sanoo mitä haluaa, ja minä en puske. Samalla olisin valmis hoitamaan hänen lapsiaan reilusti enemmän kuin hän minun. Ehkei menisi tasan, mutta molemmat hyötyisivät silti.

Ja jos joku on kyvytön itse hoitamaan, mutta tarttisi itse apua joskus, niin sitten vain reilusti vaihtamaan rahaa tai muita palveluksia.

Onko tämä nyt niin ufo ajatus?

Sen minäkin ymmärrän, jos ei jotakuta hotsita tönkköhäitä varten sitten sitä systeemiään rikkoa, kun muutenkaan ei tahdo resurssit riittää.

Meillä on hänen lapsensa hoidossa noin 2 kertaa kuussa. Ovat aina koko päivän, haetaan aamulla ja palautetaan saunan raikkaina, pyjamiin puettuna, varttia vaille nukkuaika. Välimatkaa meillä on sen 60km suuntaansa. Tää äiti käyttää vapaa-aikansa nukkuen ja on joskus käynyt uimassa yms. Ihan sama mulle mitä tekee, kunhan saa levättyä. Nyt autetaan näinpäin. Ehkä joskus, kun hänen elämä tasaantuu, siinä on meillä sit muksulle hoito ja kyläpaikka. Nyt on ihan liikaa vaadittu hänen venymisensä yhteen ylimääräiseen.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Meidän kulmakunnilla ei ole ostohoitoapua tarjolla. Lähin hoitopaikka on yli 300 km:n päässä. Kaikilla kavereilla täällä on pieniä lapsia, niin en ole tohtinut lykätä meidän huliviliä heille hoitoon, plus monet eivät edes halua ottaa vastuuta hyvin allergisesta muksusta.

Meillä ei ole hoitopaikkoja lapsille eikä päästä minnekään kaksin oikeastaan ikinä, tai tosi harvoin. Miehen vanhemmat asuvat monen sadan km päässä eikä sinnekään kaikkia lapsia saa samaan aikaan vietyä. Pitää odotella että isommat kasvaa vielä vähän (vanhin nyt 15v) ja palkata heidät hoitamaan pienempiään, mieluummin maksan kympin tunnissa heille kuin tuntemattomalle MLL-vahdille. Enkä ihan hirveesti luota mihinkään vieraisiin hoitajiin muutenkaan.
Jos joskus lapsivapaata kahdenkeskistä aikaa saadaan niin tuskin kans kenenkään häihin lähdettäis sitä tuhlaamaan, inhoon muutenkin kaikkia isoja juhlia ja äkkiseltään keksin n. miljoona kivampaa tapaa viettää aikaa kaksin.
Tuo hoitorinki-idea kuulostaa kauniilta mutta harvoinpa nuo toimii tasapuolisesti, toisekseen mä en jaksa hoitaa toisten muksuja (itselläni jo 6 lasta ja työssänikin oon lasten kanssa) yhtään enempää kuin on oikeesti pakko. Eikä ne ringit toimi kun on paljon ja isojakin lapsia (muttei kuitenkaan niin isoja että voisi yön yli esim. jättää kotiin).
Ap vois ottaa pään pois sieltä omasta persiistä :)

Hei vali-vali!!!

Edelleenkin, mun aloitus vain lähti siitä hää-keskustelusta. Se ei ollut pointti ja tämän olen sanonut moneen kertaan keskustelun aikana, mutta pää perseessä sitä lienee ollut mahdoton huomata!

Toisekseen. Jos tukiverkot on noin avuttomat ja täytyy valittaa niin helvettiäkö niitä kakaroita piti KUUSI tehdä??? Mulla on kaksi lasta, osittain juurikin siitä syystä, että KUKAAN ei ota kuutta lasta hoitoon.

Mutta kukin tavallaan.

[QUOTE="aapee";28331898]Hei vali-vali!!!

Edelleenkin, mun aloitus vain lähti siitä hää-keskustelusta. Se ei ollut pointti ja tämän olen sanonut moneen kertaan keskustelun aikana, mutta pää perseessä sitä lienee ollut mahdoton huomata!

Toisekseen. Jos tukiverkot on noin avuttomat ja täytyy valittaa niin helvettiäkö niitä kakaroita piti KUUSI tehdä??? Mulla on kaksi lasta, osittain juurikin siitä syystä, että KUKAAN ei ota kuutta lasta hoitoon.

Mutta kukin tavallaan.[/QUOTE]

Ai joo yks juttu unohtu: :) :) :)

• Tykkää
Reactions: as if
ls ilmotus kun et pääse sukulaisen tuttavan kummin kaiman naapurin kaverin lapsettomiin häihin :O tarvitsemme tukiperheen ja sossu kuulemma auttaa :laugh: :laugh:
olisiko nyt syytä lapsettomien häiden järkkääjien taas aika mennä itseensä ja miettiä että kaikki nyt vaan ei oikeasti pysty tätä ehtoa täyttämään ja turha siitä suuttua on

Lukisitko koko ketjun? :O Osaatko?

TARKOITIN sillä sossulla sitä, että mikäli tukiverkostoa ei ole (siis minkäänlaista) niin kyllä, sossusta saa tukiperheitä. Enkä tarkoittanut tällä sitä, että päästäkseen häihin vaan siksi, että se on vanhempien hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta melkoisen olennaista se oma aika. Olkoonkin vaikka nukkumista. Kyllä kaikilla mun tuntemilla totaali-yksinhuoltajilla on lapsillaan tukiperheet. Ihan juurikin sen takia, että jokainen tarvitsee JOSKUS sitä omaa aikaa.

Ja ne helvatun häät ei liittynyt sinällään tähän ketjuun!!!!

[QUOTE="aapee";28331898]Hei vali-vali!!!

Mutta kukin tavallaan.[/QUOTE]

No just, kun pää tuli persiistä niin meni herne nenään :D
Reilu vuosi sitten meillä olikin oikein optimaalinen tilanne saada lapsia hoitoon yms mutta sit tapahtui asioita ja enää ei ole, oisko osa lapsista pitänyt antaa pois vai? En mä mielestäni edes valittanut omaa tilannettani, itsepä olen "helvettini" luonut, vaan ihmettelen miten jollekin oikeasti on uutinen ja kummastelun aihe se että kaikilla ei oikeasti niitä lapsenvahteja ja tukiverkkoja vaan ole, syystä tai toisesta.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="aapee";28331915]Lukisitko koko ketjun? :O Osaatko?

TARKOITIN sillä sossulla sitä, että mikäli tukiverkostoa ei ole (siis minkäänlaista) niin kyllä, sossusta saa tukiperheitä. Enkä tarkoittanut tällä sitä, että päästäkseen häihin vaan siksi, että se on vanhempien hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta melkoisen olennaista se oma aika. Olkoonkin vaikka nukkumista. Kyllä kaikilla mun tuntemilla totaali-yksinhuoltajilla on lapsillaan tukiperheet. Ihan juurikin sen takia, että jokainen tarvitsee JOSKUS sitä omaa aikaa.

Ja ne helvatun häät ei liittynyt sinällään tähän ketjuun!!!![/QUOTE]

Jospa sitten opettelisit ketujua aloittaessa tekemään ne olennaiset asiat siihen aloitusviestiin.
Monasti niin huomattu jos täällä jotakin aloitusviestissä kysyy niin tartutaan johonkin hyvin ei olennaiseen ja itse alkuperäiseen kysymykseen ei saa vastausta.
Joten luin vain tuon aloitusviesti ja toki kun itse viittaat hää keskusteluihin niin tuli auttamattomasti mieleeni että tässä nyt sitten pääpointti on se että mihin lapset häiden ajaksi ;)
Mutta ei siinä,
keskity sinä siihen suusi pesuun moisella kielenkäytöllä ;) <3

Reilu vuosi sitten meillä olikin oikein optimaalinen tilanne saada lapsia hoitoon yms mutta sit tapahtui asioita ja enää ei ole, oisko osa lapsista pitänyt antaa pois vai? En mä mielestäni edes valittanut omaa tilannettani, itsepä olen "helvettini" luonut, vaan ihmettelen miten jollekin oikeasti on uutinen ja kummastelun aihe se että kaikilla ei oikeasti niitä lapsenvahteja ja tukiverkkoja vaan ole, syystä tai toisesta.

Niin ;) ketjun aloittaja taitaa kuulua niihin joilla on lapsenvahteja joka oksalla ja orrella, ja voi olla oikeasti yllätys että ne lapset ihan aikuisten oikeasti tarvitsee itse myös hoitaa.
Kaipa meidänkin perhe nyt sitten voi huonosti ja ollaan jonkun lastensuojelupiirin tarpeessa kun meillä ei enään ole mummoja ei vaareja :(
ei ole kuin me ja meidän kamalan kaukana asuvat sisaruksemme.

No ota herne pois nenästä niin helpottaa :D

No kyllä mua ihmetyttää tukiverkottomat ihmiset. Jos ei siis puhuta lapsista ja niiden hoitotarpeista tässä kohtaa vaan yleisesti aikuisista. Eikö niillä ihmisillä ole ystäviä? Ketään läheisiä? Yhtään muuta ihmistä elämässä kuin mies tai yksinhuoltajalla ei ketään?

Missä on sun ystävät? Jos miehesi kuolisi niin eikö sulla olisi ketään?

[QUOTE="aapee";28332088]No ota herne pois nenästä niin helpottaa :D

No kyllä mua ihmetyttää tukiverkottomat ihmiset. Jos ei siis puhuta lapsista ja niiden hoitotarpeista tässä kohtaa vaan yleisesti aikuisista. Eikö niillä ihmisillä ole ystäviä? Ketään läheisiä? Yhtään muuta ihmistä elämässä kuin mies tai yksinhuoltajalla ei ketään?

Missä on sun ystävät? Jos miehesi kuolisi niin eikö sulla olisi ketään?[/QUOTE]

Ne on ystäviä ja kavereita eikä lapsenvahteja.

[QUOTE="aapee";28332088]No ota herne pois nenästä niin helpottaa :D

Missä on sun ystävät? Jos miehesi kuolisi niin eikö sulla olisi ketään?[/QUOTE]

On niitä ystäviä, mutta jos ystävällä itsellään on kolme lasta, joista nuorin vauva joka valvottaa häntä öisin niin mulla pitää olla aika katastrofitilanne ennenkuin laitan omat lapset sinne hoitoon. Tottakai jos joutuisin sairaalaan tai muuten tapahtuisi jotain tosi vakavaa saisin apua. Mutta joku ystävien hääjuhla ei ole sellainen että alkaisin vauvaperheeseen tarjoamaan kahta lasta lisää hoidettavaksi.

[QUOTE="vieras";28332106]On niitä ystäviä, mutta jos ystävällä itsellään on kolme lasta, joista nuorin vauva joka valvottaa häntä öisin niin mulla pitää olla aika katastrofitilanne ennenkuin laitan omat lapset sinne hoitoon. Tottakai jos joutuisin sairaalaan tai muuten tapahtuisi jotain tosi vakavaa saisin apua. Mutta joku ystävien hääjuhla ei ole sellainen että alkaisin vauvaperheeseen tarjoamaan kahta lasta lisää hoidettavaksi.[/QUOTE]

NONNI! Sulla on lastenhoitopaikka TARVITTAESSA.

[QUOTE="vieras";28332106]On niitä ystäviä, mutta jos ystävällä itsellään on kolme lasta, joista nuorin vauva joka valvottaa häntä öisin niin mulla pitää olla aika katastrofitilanne ennenkuin laitan omat lapset sinne hoitoon. Tottakai jos joutuisin sairaalaan tai muuten tapahtuisi jotain tosi vakavaa saisin apua. Mutta joku ystävien hääjuhla ei ole sellainen että alkaisin vauvaperheeseen tarjoamaan kahta lasta lisää hoidettavaksi.[/QUOTE]

No, ei ole kyllä lapset siellä ikinä ollut enkä ole tällaista kysynyt. Minä en pidä ystävääni lastenhoitopaikkana, vaan ajattelen häntä aikuisena ystävänä itselleni. En usko että kaverini suostuisi hoitopaikaksi jos hääjuhlaan hoitoa kysyisin.

Enkä muuten ottaisi niitä kaveriperheen kolmea lasta tänne meillekään ihan tuosta vaan jos kyse olisi jostain huvittelusta. Viisi lasta mun lastenhoitotaidoillani olisi vähän liikaa. Yksi vielä menis tossa omien jatkona ihan okei.

[QUOTE="aapee";28332119]NONNI! Sulla on lastenhoitopaikka TARVITTAESSA.[/QUOTE]

Niin todennäköisesti jos minä joudun sairaalaan tai mies vammautuu vakavasti. Se on ihan eri asia kuin se että saisin lastenhoitopaikan jotain omaa menoa varten.

• Tykkää
Reactions: chef ja as if

Yhteistyössä