Hääkutsu ilman avec merkintää (kyse pariskunnasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt harmaana"

Vieras
Minulla on eräs tuttava menossa naimisiin.
Tiesin odottaa kutsua kun hän itse asian otti puheeksi ja vihjasi että seuraa postia.
Kutsu tuli minun nimelläni (olen naimisisa ja perheellinen)
ilman mieheni nimeä tai avec merkintää :O

Eräs toinenkin tuttava jonka tiedän saaneen tuonne kutsun on myös saanut kutsunb ilman avec merkintää vaikka kyseinen pariskunta vihittiin alkuvuodesta ja tämä joka nyt menee naimisiin oli siellä häissä molemmat.

No tämä tuttava oli sitten soittanut ja ilmottautunut näihin häihin ja kertonut kutsusta poiketen että hän tulee sitten miehensä kanssa,
oli ilmoitettu että kutsu ei koske miestäsi,
tosin sanomattakin selvää ettei kutsu koske miestä kun siinä ei sitä nimeä tai avec merkintää ollut ;)
Tämä tuttava oli sitten kysynyt suoraan morsiamelta että mikä juttu tämä nyt on kun ei edes vihittyjä aviopareja kutsuta,
tiesi silloin jo minulle tulleesta kutsusta kuin tietysti hänellä oli omansakin.

Oli tuo morsian vastannut että näin voi kutsua enemmän vieraita jotka muistavat kuin että kutsuu pariskuntana niin varmaan saa silti sen saman arvoisen lahjan :O

Siis olen pitänyt tuota tulevaa morsianta aina jotenkin fiksuna mutta nyt on pakko sanoa että tuosta ajattelutavasta on fiksuus kaukana.

Ymmärrän tuon jos ei jonkun poik tai tyttöystävää halua kutsua etenkin jos ovat vasta alkaneet seurustelemaan.
Mutta esimerkiksi mekin olemme mieheni kanssa olleet jo 10v naimisissa.
Tuo toinen meidän yhteinen tuttavamme on tosin vihitty nyt vasta alkuvuodesta mutta hekin on olleet ainakin sen 8v yhdessä.

On kuulemma tuo sulhanen kutsunut sisaruksesnakin näin että ei heidän puolisoita eikä lapsia.

Ja kuitenkin mekin ollaan heidät (hääpari) kutsuttu monasti meille ja mekin ollaan monet kerrat oltu heillä.

Eli onko tämä joku uusi ilmiö nyt kutsua enemmän muka ihmisiä juhliin kun kutsuu jokaisesta perheestä vain yhden?

Lapsettomatkin häät vielä tajuan mutta nyt menee meno jo villiksilänneksi että päätä huimaa.

[QUOTE="...";29897970]Jättäisin kyllä menemättä ja ostamatta lahjaa... aika tökeröä toimintaa hääparilta.[/QUOTE]

Samaa mietin minäkin.
Tai jos alkaa tulemaan kovakin painostus ostan lahjan sen mukaan kun yksin menen enkä sen mukaan kuin menisimme mieheni kanssa yhdessä.

Koetti tuo hääpari puolustella kutsu periaatteita sillä perinteisellä eli juhlapaikan pienuudella.

Jos noin suoraan on sanonut että lahjojen takia niin jättäisin menemättä ja kertoisin syyn. Joskus voidaan kutsua ilman avecia jos pariskunnan toinen osapuoli on ihan vieras hääparille tai esim vaikka työkaveri. Harvoin sitä työkaverin puolisoa tuntee...

Minusta todella törkeää ja yleisten kohteliaisuussääntöjen vastaista. Toivottavasti eivät saa yhtään lahjoja...

En jaksa uskoa että tuollaisia ihmisiä on olemassa, ja että vielä myöntää tuollaisen järjestelyn. En todellakaan olisi menossa ja toivottavasti ei moni muukaan.

[QUOTE="nyt harmaana";29897990]Samaa mietin minäkin.
Tai jos alkaa tulemaan kovakin painostus ostan lahjan sen mukaan kun yksin menen enkä sen mukaan kuin menisimme mieheni kanssa yhdessä.

Koetti tuo hääpari puolustella kutsu periaatteita sillä perinteisellä eli juhlapaikan pienuudella.[/QUOTE]

No en kyllä menis, enkä veisi lahjaa ja kertoisin ihan suoraan miksi. Jos on noin pieni juhlapaikka, niin olisi varmaan kannattanut rajata sitä väkeä vähän muulla tavoin. Tosi tosi tosi tökeröä. Ja se, että vielä omien sisarustenkin puolisot on rajattu pois... tsiisus

[QUOTE="...";29897970]Jättäisin kyllä menemättä ja ostamatta lahjaa... aika tökeröä toimintaa hääparilta.[/QUOTE]
Samoin. Nykyisin häistäkin on tehty peli. Meillä oli takavuosina tapaus, että hääkutsu tuli vasta ilmoittautumispäivän jälkeen, koska häihin haluttiin vain mieheni ilman perhettä. Ne olikin sitten sellaiset ryyppäjäiset, jossa sulhanen vietti aikaa omien kavereiden kanssa ryypäten eikä morsiusparilla ollut edes yhteistä hääyötä :(

[QUOTE="nyt harmaana";29897990]Samaa mietin minäkin.

Koetti tuo hääpari puolustella kutsu periaatteita sillä perinteisellä eli juhlapaikan pienuudella.[/QUOTE]
Nytpähän mahtuvat paremmin, kun suuri osa kutsutuista jää menemättä.

Lisäys vielä edelliseen. Yleisesti hyväksyttävänä kutsutapana pidetään jos ilman avecia kutsutaan esim jonkun harrastus tms piiristä jos halutaan kutsua porukka. Vaikka koirapiiriläiset kaikki ilman avecia.

Jos kuitenkin ollaan tekemisissä myös sen toisen osapuolen kanssa niin silloin kutsutaan myös se. Eihän Linnanjuhliinkaan kutsuta ilman avecia vaikka siellä olisi paljonkin syytä. Esm. Kultamitalistien puolisot...

Oliskohan vitsillä heittänyt tuon lahjajutun?

Jos kyse on vaan tuttavasta, niin minusta tuollainen rajaus on ihan normaali. Jos teillä on vielä lapsiakin, niin aika suuri poppoo yhden tuttavan ohessa häihin tulisi. Sitä paitsi eikös ole vaan mukava joskus päästä juhlimaan ilman perhevelvoitteita, ainakin itse ajattelisin näin ja olisin oikein tyytyväinen tuollaiseen kutsuun. En minä myöskään hinkuaisi miehen kavereiden häihin, vaan jäisin kotiin lapsen kanssa ihan mielelläni.

Jos kyse on vaan tuttavasta, niin minusta tuollainen rajaus on ihan normaali. Jos teillä on vielä lapsiakin, niin aika suuri poppoo yhden tuttavan ohessa häihin tulisi. Sitä paitsi eikös ole vaan mukava joskus päästä juhlimaan ilman perhevelvoitteita, ainakin itse ajattelisin näin ja olisin oikein tyytyväinen tuollaiseen kutsuun. En minä myöskään hinkuaisi miehen kavereiden häihin, vaan jäisin kotiin lapsen kanssa ihan mielelläni.

Sinulla on kyllä ihmeelliset asenteet: toisessa ketjussa lainaisit ilomielin lapsesi discopalloa synttäreille, joihin häntä ei kutsuttu ja tässä ketjussa olisit mielissäsi kusipään hääkutsusta. Good for you.

Yksi vaihtoehto on mennä sinne häihin ja jos teillä on yhteisiä ystäviä niin ostatte yhteisen lahjan:) Heh. No mutta tosissaan, minä jättäisin menemättä noin tökerön kutsun takia. Selväähän tuo, että kutsuja haluaa paikalle vain lahjantuojan eikä mitenkään haluaisi että yhdessä juhlistetaan ja jaetaan hääpäivän riemut.

[QUOTE="vieras.";29898067]Sinulla on kyllä ihmeelliset asenteet: toisessa ketjussa lainaisit ilomielin lapsesi discopalloa synttäreille, joihin häntä ei kutsuttu ja tässä ketjussa olisit mielissäsi kusipään hääkutsusta. Good for you.[/QUOTE]

:D

On varmaan niitä ihmisiä jotka samanlaisia kutsuja voisi itsekin lähetellä.

Ap:n tapauksessa en menisi häihin, enkä antaisi lahjaa.

Anna vaan tavallista puolet halvempi lahja jos menet, niin on sillä kuitattu. Ja jos ei hvita mennä, niin jätä koko pippalot väliin.

Läheisimpiä lukuunottamatta voi hyvin rajata osallistujamäärää tuolla lailla.

Normaali?? Meille ei oli ikinä tullut hääkutsua missä olisi kutsuttu vain toinen.
Minä ainakin kieltäytyisin menemästä.

No outohan tuo käytäntö on, jos tosiaan kaikkiin vieraisiin ulotetaan.

Sekä minulle että puolisolleni on toki tullut myös hääkutsuja jotka koskeneet vain kutsuttua, ei aveccia. Kyseessä ollut yleensä tuolloin työn tai harrastuksen kautta sellainen tuttava, jonka vain kutsuttu tuntee, mutta puoliso ei ole hääparin kanssa millään lailla tuttu. Ja tällöin ei meillä ainakaan ole kukaan kakonut, vaan juhliin on mennyt se kutsuttu, jos vain on päässyt.

Mutta perhetutut yleensä sitten kutsutaan pariskuntina.

Miten mä en oikein lainkaan nyt usko tätä juttua.

Kyse siis jollakin asteella ehkä enemmänkin kuin tuttavasta, et tainnut sitten aloitusta lukea ;)
Eli ollaan puolin jos toisinkin vietetty aikaa pariskuntina.
Mieheni on ollut heitä auttamassa monen monessa remontissa kuin taas tuo tuleva hääpari on hekin meillä mm. muuttoapuna olleet ym. :)
Ymmärrän senkin hyvin ettei lapsia kutsuta ja siinä ei mitään mutta että puolisoakaan ei kutsuta?!
En sitten tiedä minkälaisissa hääjuhlissa sinulla on tapana ollut käydä mutta minusta nyt mitään hääjuhlaa ei voi verrata samaan kuin naisten tai miesten kesken pidetään saunailtaa.

Meinaamme tai siis minä meinaan nyt vain laittaa pelkän onnittelukortin heille postitse, minun puolestani tämä asia on loppuunkäsitelty.

[QUOTE="hmh";29898415]No outohan tuo käytäntö on, jos tosiaan kaikkiin vieraisiin ulotetaan.

Sekä minulle että puolisolleni on toki tullut myös hääkutsuja jotka koskeneet vain kutsuttua, ei aveccia. Kyseessä ollut yleensä tuolloin työn tai harrastuksen kautta sellainen tuttava, jonka vain kutsuttu tuntee, mutta puoliso ei ole hääparin kanssa millään lailla tuttu. Ja tällöin ei meillä ainakaan ole kukaan kakonut, vaan juhliin on mennyt se kutsuttu, jos vain on päässyt.

Mutta perhetutut yleensä sitten kutsutaan pariskuntina.

Miten mä en oikein lainkaan nyt usko tätä juttua.[/QUOTE]

Tuo olisi minullekin ollut ok jos kyse olisi jostakin harrasteporukan tai työn kautta olevasta ihmisestä ja mahdollisesti en tuntisi edes sulhastakaan kunnolla mutta kun me tosiaan ollaan ihan perhetuttuja.
Juu, minun lapsuudestani tämä morsian mutta tuo mies on meille myös tullut hyväksi ystäväksi ja ovat nuo meidän miehemme yhdessä saunailtojakin vietelleet ;)

Mutta tosiaan kortin meinaan laittaa hääparille ja en osallistu juhliin.

[QUOTE="vieras.";29898067]Sinulla on kyllä ihmeelliset asenteet: toisessa ketjussa lainaisit ilomielin lapsesi discopalloa synttäreille, joihin häntä ei kutsuttu ja tässä ketjussa olisit mielissäsi kusipään hääkutsusta. Good for you.[/QUOTE]

No elämä on paljon kivempaa, kun ei aina epäile, että toiset kusettaa, käyttää hyväkseen ja haluaa vain pahaa. :) Monilla tuntuu kyllä olevan aivan päinvastainen lähtöolettama kuin minulla. Ihmettelen vaan, miksi edes on kaveri sellaisen ihmisen kanssa, jota pitää kusipäänä, minulla ei sellaisia kavereita ole eikä he sellaisiksi sillä perusteella muutu, ketä häihinsä kutsuvat.

En ole myöskään kasvanut mieheni kiinni edes avioliiton myötä, vaan voin pitää hauskaa myös ilman häntä. Tai oikeastaan, jos perhe on mukana, niin onhan se hauskanpito joiltain osin aika rajoitettua.

Kyllä meidän häihin kutsuttiin avecin kera kaikki, joiden tiedettiin parisuhteessa olevan. Olihan se toki vähän tylsää, että joidenkin piti sitten lähteä juhlista kesken kaiken, kun piti mennä lapsia nukuttamaan, että siinä mielessä olisi ollut kivempi että kaverit olisi tulleet yksin ja jättäneet lapset isänsä kanssa kotiin.

Kyllä mekin mieheni kanssa osataan pitää hauskaa ilman toisiamme ja ei todellakaan ängetä jokaiseen menoon mukaan. Enkä ymmärrä miten tuo yksi veti tuollaisen jutun edes esille, eihän Tää nyt sellaiseen liittynyt mitenkään. Musta on todella tökeröä ja epäkohteliasta jättää tuossa tilanteessa puoliso kutsumatta, saatuja ettei sisarustenkaan puolisot ole kutsuttu. Ja syy on tärkeä. Ymmärrän myös ettei esim työtoverin, harrastusporukan Ym puolisoa kutsuta, mutta kyllä tuo on moukkamaista. Enkä myöskään saapuisi paikalle.

Saahan sitä kutsua miten haluaa mut en mua vaan huvittas mennä ilman miestäni. Tuo ettei sisarusten puolisoja kutsuta, niin huhhuh, se on jo aivan törkeää. Tuskin on kovin hyvä ilmapiiri niissä häissä.

Törkeää sanoa syyksi tuollainen, ja kuulostaa ahneelta ja typerältä naiselta, mutta

mun mielestä on silti aina junttia alkaa soitella ja ruinata että "miksei meidän Pena saa tulla, ja miksette edes VIHITTYJÄ aviopareja kutsu???"

Yhteistyössä