HÄÄMOKAT ja kuinka välttää ne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi kaasoista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi kaasoista

Vieras
Kaason tehtävissä suunnittelen häihin ohjelmaa. Kokemusta on muutamista häistä vieraana, mutta ei yksistäkään omista.

Eli auttakaa ja kertokaa, vieraan ja juhlakalun näkökulmasta, mitä ei kannata tehdä/järjestää teidän mielestä ja mitkä asiat ovat hyväksi todettuja neuvoja/ideoita.

Nyt just pähkin esim. onko tyhmää jos vieraat syövät samaan aikaan kun katsovat ohjelmaa tai häiritseekö musiikki keskustelua (sen on oltava aika kovalla, että kaikki kuulee sen) jne.

Vieraita on tulossa n.100kpl. Morsian ei halua mitään "nolausleikkejä". Ohjelman suunnittelu on jäänyt lähinnä kaasoille ja rahaa ohjelmaan ei ilmeisesti ole varattu juurikaan. Livebändiä ei ole tulossa.

Miten siis välttää häämokat jotka välttettävissä voisivat olla :) Kiitos.

Ei leikkejä eikä etenkään mitään hassunhauskoja tutustumisleikkejä.

Ohjelmaksi riittää pari lämminhenkistä puhetta. Jossain juhlissa ollut pyörimässä videotykillä valokuvia parin elämän varrelta, se oli minun mielestäni kiva. Tai valokuva-albumi hääparin elämän varrelta tai polttareista.

Minusta on kiva, jos musiikki EI soi koko ajan, minun on vaikea kuulla, jos musiikki soi taustalla ja tulee myös helposti kurkku kipeäksi ja käheäksi, jos joutuu huutamaan. Mutta illemmalla on mukavaa, jos on musiikkia ja tanssia.

Myös sellainen on ihan mukavaa ohjelmaa, jos joku vaikka esittää laulua/ soittoa tai jonkin muun pienen esityksen.

Ruokailu on ihan ohjelma itsessään, joten en haluaisi katsella mitään ohjelmaa ruokailun yhteydessä. Ei sen musiikinkaan tarvitse olla kovalla sillon jos se on tarkoitettu vaan taustamusiikiksi, sitten jos on tarkotus tanssia niin sitten asia eri.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mä tykkään: ei nolausleikkejä, ei jumalattoman pitkää odotusta esim. pihalla ennenkuin morsiuspari saapuu valokuvauksesta..... ruokaa nassuun aika pian kun ollaan saavuttu juhlapaikalle, monesti ihmiset ei syö ennen häitä mitään leivänkannikkaa kummallisempaa. Ruokailun taustalla ja alussa voisi vähän soittaa musiikkia hiljaisella, niin tunnelma vapautuu ja on rennon oloinen. Se on kauheeta kun alussa kaikkia vähän jännittää ja sali on hiirenhiljanen, toljotellaan pöydässä toisia. Ei kuitenkaan ohjelmaa samalla kun syödään.

Pientä ohjelmaa olis hyvä olla, jos ei oo livebändiä taikka mukaansatempaavaa "show" dj:tä. Se on sit mielikuvituksesta kiinni millasta ohjelmaa, mutta joo, nolaus- ja pakkoleikit on hirveitä.

Joku ohjelma on hyvä olla olemassa, ja sit esim. YSTÄVÄLLINEN ohjaus kenen vuoro milloinkin on mennä ottamaan ruokaa tms, niin säästytään sählingiltä ja ihmettelyltä. Ellei sitten ole pöytiin tarjoilu.

Meillä häät ensi kuussa. Ohjelmat ja ruokailut erikseen. Taustamusiikkina rakkauslauluja mutta hiljaisella. Illalla sitten kun tunnelma rennompi niin musiikki kovemmalle ja bilebiisit kehiin.

Juhalatila pitää olla suuri,ettei kaikki ole kuin sillit suolassa. TilaN pitää olla myös toimiva (ei sellainen missä erihuoneita). Riippuu miten pöydät ovat,mutta ruokailu siten että mennään järjstyksessä,eikä kaikki lähde eri pöydistä rynnimään.

Kertokaas mitä ohjelmaa/viihdykettä voisi keksiä sille ajalle kun hääparia odotellaan juhlapaikalle? Vieraat ohjataan suoraan öytiin koska ulkona on kylmä odotella. Luvassa siis pitkiä hiljaisiahetkiä taustamusiikilla höystettynä. Vai meneeköhän omalla painollaan ja ihmiset osaavat seurustella ihan itsekseen.. Puuh..stressiä pukkaa..

[QUOTE="aloittaja";29424613]Kertokaas mitä ohjelmaa/viihdykettä voisi keksiä sille ajalle kun hääparia odotellaan juhlapaikalle? Vieraat ohjataan suoraan öytiin koska ulkona on kylmä odotella. Luvassa siis pitkiä hiljaisiahetkiä taustamusiikilla höystettynä. Vai meneeköhän omalla painollaan ja ihmiset osaavat seurustella ihan itsekseen.. Puuh..stressiä pukkaa..[/QUOTE]

Juotavaa pöytään ja jotain pientä kateltavaa vaikka mistä vois aloittaa keskustelun. Siis vaikka hauskat karkkirasiat, hauska ohjelmalehtinen morsiusparin kuvilla tms. Siittä se lähtee

[QUOTE="aloittaja";29424613]Kertokaas mitä ohjelmaa/viihdykettä voisi keksiä sille ajalle kun hääparia odotellaan juhlapaikalle? Vieraat ohjataan suoraan öytiin koska ulkona on kylmä odotella. Luvassa siis pitkiä hiljaisiahetkiä taustamusiikilla höystettynä. Vai meneeköhän omalla painollaan ja ihmiset osaavat seurustella ihan itsekseen.. Puuh..stressiä pukkaa..[/QUOTE]

Siis kuinka pitkä tästä odottelusta tulee?

-btw täytyy kyllä sanoa, että Suomi on varmasti ainoa maa, jossa tällaisesta tulee ongelma. On muualla täysin normaalia käytöstä, että esim. ennen illallisen alkamista saadaan käteen malja, kierrellään ja seurustellaan muiden vieraiden kanssa ja rupatellaan pikkuisen niitä näitä. Voi laittaa siis tarjolle hieman juomia ja vaikkapa pientä cocktailpalaa ja nimenomaan ei ohjata pöytiin, vaan antaa ihmisten seurustella keskenään. Hui kamala mitenköhän siinä voi pahimmillaan käydä?

Ohjelmaksi sopii sellainen itsenäinen tekeminen, esimerkiksi se valokuvauskoppi, jossa vieraat käyvät ottamassa itselleen ja hääparille muistoksi kuvia heilutellen paperiviiksia tai vaikka saappaanheitto. Meillä oli tikkakisa, jota tekivät vieraat itsenäisesti ilman aikataulua, ja "arvaa paljonko parin sormukset maksoivat" sekä salatehtäviä. Hyviä vinkkejä löydät naimissin.info forumilta. Häälehti on hyvä olla ruokailua ja morsiusparia odotellessa, siellä tosin kannattaa olla jotain oikeaa tekemistä, kuten ristikoita tai tietovisa tms. Yhteisiä leikkejä, joissa ketään ei nolata, on niin ikään tietovisat ja vapaan osallistumisen periaatteella toimivat leikit.
Jos on paljon lapsia, kannattaa suunnitella lapsille oma huone tai nurkkaus, jossa saavat leikkiä ja riehua ilman että häiritsevät aikuisia. Lapsille voi myös järjestää oman ohjelmanumeron, vaikka aarteenetsinnän tai nukketeatterin.
Riippuen paikkakunnasta voitte sada ilmaistakin apua ohjelman järjestämiseen esim. aikapankista tai facebookin kautta.

Minä ihmettelen ihan aidosti sitä, että ihmisiä pitää viihdyttää koko ajan. Eikö ihmiset viihdy hetkeäkään keskenään, ilman että pitää olla joku viinabooli pöydässä?

Ruokailun ajan hiljaista taustamusiikkia. Tyylikkäitä ohjelmia, ei mitään nolausleikkeijä.

Niin..tehtävä on vähän ehkä haasteellinen kun en tunne osallistujista kuin muut kaasot ja hääparin. En tiedä kuinka sosiaalisia muut ovat. Valokuvia hääparista ei juurikaan ole saatavilla. Polttareista tietty tehdään kansiot, mutta siinä ja siinä ehtivätkö valmistua häihin mennessä. Yllättävästi voi mennä rahaa kun aletaan järjestellä kirjasia/ lehtisiä pöytään, karkkeja saatikka valokuvauskoppeja.. Ja rahaa kun ei ohjelmaan ole varattu ilmeisesti juuri ollenkaan (täytyy vielä varmistella).
Tila on suht pieni, mutta lapsille on oma nurkkaus peleineen. En oikeen tiedä kuinka hyvin loppujen lopuksi sopii kiertelemään eri pöydissä vaikka joku haluaisikin. Harmi homma.

Taidan kysyä mahdottomia teiltä. Kiitos hyvistä ehdotuksista, täytyy katsoa mitä voi toteuttaa kun on näitä rajoitteita :)

Mutta siis, ohjelmaa ei ruokailun ajalle. Musiikkia ei kovin kovalle ennen tanssimista. Ruokailuun ohjaus jne.. Ehkä tästä hyvä tulee..

Mokia joita minä olen häissä ollessani huomannut;
Musiikki. On ihan olennainen osa hääjuhlaa ja täyttää tyhjät paikat hyvin plus luo tunnelmaa. Miksi ihmeessä teillä ei ole panostettu kunnon livebändiin??! Se pelastaa paljon. Jollei noin olennaista asiaa häissä ole, on oltava ainakin mahdollisuus laittaa yotubesta musiikkia ja musiikkia on oltava niin kauan kuin häissä on yksikin vieras paikalla. Itse olen ollut häissä, joissa häätanssi tuli nauhalta, loppuilta oli karaokea joka sekin loppui ihan liian aikaisin. Alkeellisin moka musiikin puuttuminen.

Ahtaus. Joutuu koko penkkirivi nousemaan kun yksi lähtee kuselle. Kutsu vähemmän väkeä tai hommaa isompi juhlapaikka.

Häillä on oltava koko illan yksi nk seremoniamestari joka handlaa homman, saa suunsa auki ja kertoo mitä milloinkin tapahtuu. Itse olin yksissä häissä joissa paikalle saavuttua tönötettiin reilu tunti pihalla auringonpaisteessa ilman juomista ja kukaan ei oikeastaan tiennyt mitä seuraavaksi tapahtuu.

Ruokaa ja juomaa riittävästi. Ne EI saa loppua kesken. Hommaa myös yksi työntekijä joka huolehtii että juomaa on koko ajan tarjolla/kylmässä. Joka siivoaa laseja pois, tyhjät viinitönikät roskiin ja huolehtii muutenkin paikan yleisestä siisteydestä. Wctilat on hyvä käydä tarkastamassa muutamaan otteeseen illan aikana. Onko paperia, pursuileeko roskikset ym.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Minä en liputa livebändin puolesta, ja voin kertoa siihen liittyviä mokia: äänentoiston laatu on surkeaa ja säröilevää, ja bändi soittaa liian kovaa. Hääpari tykkää jazzista ja klassisesta mutta silti häissä soittaa humppabändi. Ja niin edelleen.

Tietokoneelle on helppo laatia soittolista, joka kestää koko illan. Meillä häissä soi taustalla koko ajan jazz, 50- ja 60-luvun balladeja ja sen semmoista. Livebändi ei olisi ollut meidän juttu ollenkaan.

Mä peesaan edellisiä ja erityisesti korostan sitä, että vieraiden täytyy tietää mitä milloinkin tapahtuu. Siis jos odotellaan, niin joku kertoo vieraille, että nyt odottelemme hääparia saapuvaksi (mistä?), heidän pitäisi olla täällä n. silloin ja silloin. Lisäksi tietenkin ohjelmalehtinen pöytään.

Mikään ei ole ärsyttävämpää, kun sellanen ihmettely, että mitä tässä nyt tapahtuu. Odotteluajalle voisi olla vaikka kussakin pöydässä vihko, johon vieraat voivat kirjoittaa terveisiä tai muistoja sulhasesta/morsiamesta. Se täytyisi sitten toteuttaa siten, että siihen olisi jo valmiiksi kirjoitettu muutamia juttuja, jotta ihmiset rohkaistuisi kirjoittamaan jotain.

[QUOTE="Mommy";29424760]Mä peesaan edellisiä ja erityisesti korostan sitä, että vieraiden täytyy tietää mitä milloinkin tapahtuu. Siis jos odotellaan, niin joku kertoo vieraille, että nyt odottelemme hääparia saapuvaksi (mistä?), heidän pitäisi olla täällä n. silloin ja silloin. Lisäksi tietenkin ohjelmalehtinen pöytään.

Mikään ei ole ärsyttävämpää, kun sellanen ihmettely, että mitä tässä nyt tapahtuu. Odotteluajalle voisi olla vaikka kussakin pöydässä vihko, johon vieraat voivat kirjoittaa terveisiä tai muistoja sulhasesta/morsiamesta. Se täytyisi sitten toteuttaa siten, että siihen olisi jo valmiiksi kirjoitettu muutamia juttuja, jotta ihmiset rohkaistuisi kirjoittamaan jotain.[/QUOTE]

Totta, selkeästi kerrotte mitä tapahtuu nyt ja mitä kohta. Minä olisin morsiamena tykännyt lyhyistä tervehdyksistä meille hääparille. Jollain oli häissään sellainen oksa, johon vieraat saivat kirjottaa tervehdyksensä. Oli siis vain valkoisia pahvilappuja missä joku sydäntarra, ja valkoiseksi spreijattu oksa, johon ne sai ripustaa.

Minä en liputa livebändin puolesta, ja voin kertoa siihen liittyviä mokia: äänentoiston laatu on surkeaa ja säröilevää, ja bändi soittaa liian kovaa. Hääpari tykkää jazzista ja klassisesta mutta silti häissä soittaa humppabändi. Ja niin edelleen.

Tietokoneelle on helppo laatia soittolista, joka kestää koko illan. Meillä häissä soi taustalla koko ajan jazz, 50- ja 60-luvun balladeja ja sen semmoista. Livebändi ei olisi ollut meidän juttu ollenkaan.

Etukäteistyötä ja suunnittelua.

Livebändi valitaan hyvissä ajoin ja heille kerrotaan mikä on hääparin toive musiikin suhteen. Ei yksikään bändi pure kättä joka sitä ruokkii = soita klassista jos hääpari on toivonut heviä ja MAKSAA siitä.
Äänentoisto tsekataan paikan päällä hyvissä ajoin, ei laahata kajareita sisälle kun juhlaväki seisoo jo pihalla. Soittovoimakkuudesta sovitaan erikseen.

Minä ihmettelen ihan aidosti sitä, että ihmisiä pitää viihdyttää koko ajan. Eikö ihmiset viihdy hetkeäkään keskenään, ilman että pitää olla joku viinabooli pöydässä?

Ei minusta ainakaan pidä viihdyttää KOKO AJAN. Mutta minusta on ihan kiva että siinä ALUSSA on jotain pientä ohjelmaa, musiikkia, juotavaa, naposteltavaa tms niin saadaan tunnelma rennoksi ja vapautuneeksi.

Se on ihan totta että monissa muissa maissa seurustelu onnistuu luonnollisemmin, toisaalta, harvemmin siellä istutetaan porukka heti ahtaaseen tilaan, tyhjän pöydän ääreen jossa on keskellä yks orvokki.. niinkuin täällä suomessa on usein tapana.... Kyllä ne vieraat on ihan kohteliasta ottaa heti vastaan lämpimästi ja tarjota vaikka niitä naposteltavia tms, ja hyvä emäntä myös osaa esitellä vieraita toisille ja ottaa ne ujommatkin huomioon.

Kyllä Suomessakin on rentoa menoa häissä, alkua lukuunottamatta, joka siis ei aina todellakaan ole vieraiden vika. Kamalia sellaiset häät kun kukaan ei tosiaan ole ajatellut niitä vieraita ollenkaan, ei esim. osata kertoa mitä tapahtuu seuraavaksi vaan seisotetaan porukkaa jossain pihalla tunnin ilman mitään juotavaa tai syötävää, kun "kyllähän ne voi siellä seurustella keskenään". Toki jokaisen oma asia miten haluaa häänsä järjestää, mutta mä tykkään että vieraat tuntisi olonsa hyväksi heti kun saapuvat juhlapaikalle.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Meille kaasoille on annettu tehtäväksi huolehtia ohjelmasta. Tilat ja budjetin on määritellyt hääpari. Livebändiä ei tule, mutta musiiikin on valinnut hääpari mieleisekseen. Dj hommista huolehtii varmaan joku kaasoista. Ruoat on tilattu ja se noudetaan bufeepöydästä. Siistiminen ja tarjoilu tarvittaessa jäänee kaasoille. Joku kaasoista toimii toki ohjelma tirehtöörinä ja infoaa mitä milloinkin tapahtuu. Vielä kun keksisi mitä tapahtuu..Vai tapahtuuko mitään sen kummempaa..
Ohjelmalehtinen pöydässä voisi olla kyllä hyvä.

Se on karmeaa joutua odottelemaan hääparia. Pahin oli kerran odotella pihalla 1,5 tuntia kuivin suin kuumana kesäpäivänä. Teki mieli lähteä kotiin...
Miksi vieraiden ylipäänsä pitää odotella hääparia?

Meille kaasoille on annettu tehtäväksi huolehtia ohjelmasta. Tilat ja budjetin on määritellyt hääpari. Livebändiä ei tule, mutta musiiikin on valinnut hääpari mieleisekseen. Dj hommista huolehtii varmaan joku kaasoista. Ruoat on tilattu ja se noudetaan bufeepöydästä. Siistiminen ja tarjoilu tarvittaessa jäänee kaasoille. Joku kaasoista toimii toki ohjelma tirehtöörinä ja infoaa mitä milloinkin tapahtuu. Vielä kun keksisi mitä tapahtuu..Vai tapahtuuko mitään sen kummempaa..
Ohjelmalehtinen pöydässä voisi olla kyllä hyvä.

Aika paljon hommaa kaasoille, ihan täysi työ.

Monissa häissä on ollut omat henkilöt noille kaikille töille. Tarjoiluunkin/pois raivaamisiin on ollut 3 henkilöä. Saa nähdä miten selviätte.

Kannattaa varmaan sopia etukäteen todella tarkaan kuka tekee mitäkin. Muuten homma leviää käsiin.

Ruokailun ajan hiljaista taustamusiikkia. Tyylikkäitä ohjelmia, ei mitään nolausleikkeijä.

No itse olen ollut häissä, jossa alussa ei ole ollut mitään drinkkiä/kateltavaa ja hääparia on saanut odotella paikalle todella kauan ja paikkakin oli kaikin puolin tylsä, sitten ollut useammissa häissä, jossa alkuun saanut tervetuliaismaljat ja ollut jotain kateltavaa/kuunneltavaa ja kyllä vaan nää jälkimmäiset juhlat ovat jääneet paljon mukavempina mieleen. Ei siihen mitään viinaboolia tarvita, ihan yksi drinkki/kuoharilasi riittää ja jotain pientä, esim. kerran oli todella hyvä pianonsoittaja soittamassa flyygeliä siinä alussa. Jos paikka on hieno/laitettu kivasti niin alussa on ihan mukavaa kierrellä ympäriinsä paikkoja katsellen ja rupatellen. Mut jos on vaan yksi tylsä sali ilman mitään erityisempää katottavaa ja hääparia joutuu odottelemaan kauan, niin aika puuduttavaa se on.

Siis kuinka monta kaasoa teitä on??
Ymmärsinkö oikein, teidän tehtävä on ennen häitä järjestää ohjelma ja painattaa ohjelmalehtiset.
Entä juhlapaikan koristelu?
Jälkeenpäin siivous.

Häiden aikana te keräätte laseja ja tölkkejä, siivoatte,
siistitte vessat (kuka tuo vessapaperin, saippuan ja käsipyyhkeet?),
huolehditte ohjelmasta ja musiikista,
vahditte jollain tasolla lapsia.
Kuka tiskaa?

Kyseessä on 100hengen häät.
Pelkäänpä ettette ehdi nauttia häistä vieraina. Olette siellä töissä.
Ja kun joku teistä lusmuilee niin loput joutuvat tekemään hänenkin työt.
Itse en tuohon suostuisi.

Yhteistyössä