Häärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Kuinka paljon olis kohtelias summa laittaa hääparin tilille rahaa kahdelta aikuiselta? Tulot ei päätähuimaa ku toinen opiskelee ja toinen työskentelee ja on pieni lapsi. Mut paljon olis sellanen sopiva summa?

Jos ei oo paljon rahaa käytettävissä niin kannattaa ennemmin ostaa lahja, mä en ainakaan kehtais laittaa 20? tilille ja sit taas 50? on jo aika iso summa pienistä tuloista.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.

Juuri sen takia ne halutaankin rahana, kaikilla ei ole sama maku.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.

ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!

Tuo 50 e melkein se minimi minkä kehtaa laittaa. Pienituloiselle vaan tuppaa olemaan liian iso summa. Itse ajattelisin kanssa, että osta joku kiva lahja mikä sopii omalle budjetillenne. Keksit jotain mitä jotkut sokokset ym. myy kalliilla ja sitä samaa tavaraa saa jostain halpahallista pienempään hintaan :)

Kuitenkin se muistaminen on tärkeintä, ei se lahjan hinta. Itse sitä vaan aina miettii, että onko liian vähän.

samaa mieltä että ovat kyllä törkeitä nuo lahjatilit!

mun kaverin häissä olivat järkänneet kivasti. sai tuoda lahjan ihan oman maun mukaan tai sitten sujauttaa rahaa possuun ilman kirjekuorta tai mitään lappuja erästä hankintaa varten. he eivät halunneet edes tietää paljonko joku lahjoitti. ei todellakaan saa olla mikään rahankeruumeininki häissä. häät tulee parin maksaa ja kaikki lahjat on vaan kivaa ekstraa eikä nyt ainakaan mitään rahavarantoa, jolla häät voitaisiin kustantaa!

osta lahja ja vie se.

ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!

Rahastusta? Jos pari haluaa ostaa mieleisensä vaasin vaikka anttilasta?

Onko se sitten parempi, että hääpari saa monta samanlaista silitysrautaa yms?

kymppi riittää. sais mun mielestä loppua toi hääpareille tyypillinen häävieraiden rahastaminen. enää kukaan ei haluu oikeaa lahjaa vaan vain iso setelitukku kelpaa. muuttuis vähän tässäki kulttuuri, kun kaikki päättäis yksissä tuumin et toi kymppi olis just sopiva summa.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että laitat sellasen summan, joka kattaa kestityksenne. Tätähän et tarkalleen voi tietää, eikä siitä nyt olekaan kyse, vaan siitä, että mielestäni kaksi aikuista laittaa enemmän kuin esim. 2 aikuista ja 2 lasta. Itse laittaisin varmasti noin 50 euroa ajatuksella, että molemmat aikuiset tulevat "maksamaan" hääparille 25 euroa/hlö.
Tätä "sääntöä" käytän kaikissa tilaisuuksissa, joihin lahja pyydetty rahana. Saattaisin toki tämän lisäksi viedä jonkun edullisen lahjan tyyliin Marimekon pikkupyyhkeet yms.

Rahastusta? Jos pari haluaa ostaa mieleisensä vaasin vaikka anttilasta?

ei missään muissakaan juhlissa (synttärit, rippijuhlat, ristiäiset, valmistujaiset ) ole korrektia esittää lahjatoiveita (=vaatimuksia ), miksi häissä sitten? kas kun eivät vielä laittaneet minimisummaa, joilla häihin ylipäätään saa osallistua...

Törkeetä tai ei, mutta kysyin hääparilta äsken suoraan mikä olis kohtuullinen summa(on tuttavapariskunta ni kehtasin:))ni vastaus oli, ett jos nyt ees 50?, ku titävät meidän rahatilanteen. Nyt on seki ratkastu eikä tartte jälkikäteen miettiä oliko nolo summa. Jos nyt kuitnkin laittais 55? ni olis pröystäilyn makua;)

Oliski ollu helppo ostaa joku lahja yrittää kehitellä arvokkaamman oloista ku onkaa, mut pääseepähän ite helpommalla, ku tarttee vaan raha siirtää. Eikä tuo summa nyt meitä perikatoon vie, ett pitäis häistä ruokaa satsata käsilaukkuun, ettei puuroo tartte seuraavaa kuuta syödä;)

Meillä onheinäkuussa häät ja kaikki kuseleemitä halutaan, rahaa vai lahja ja mä vastaan että ei tarvita mitään eikä tarvi tuoda muuta kun itsensä, me eikotiin tarvita mitään 10 asuttu yhessä ja rahaa en rupea "kerjäämään" kukin tuo mitä tuo tai on tuomatta!

Mä en kans tykkää tommosesta et vaan rahaa, ku mun mielestä toi 50e ihan minimi minkä kehtaa laittaa eikä aina oo varaa enempään :/

Meillä oli hääkutsussa rahatoive, oma talo hankkeilla ja rahat menevät säästötilille ja niillä ostetaan sitten uuteen kotiin tarpeellista. Meillä on aivan tarpeeksi tässä vuokrakämpässä lautasia ja lakanoita yms, saa sitten uuden kodin laittaa sellaiseski kuin haluaa..

No minusta noi häätilit on nimenomaan tosi käteviä niin ei tartte miettiä, mitä vie lahjaksi. Samoin lahjalista on todella kätevä. Meillä oli se omissakin häissä ja oli kivaa kun ei tullut kymmentä samanlaista kattilaa. Tosin aateltiinkin ennen häitä, että varmasti joku loukkaantuu jos kuulee häälahjatilistä tai lahjalistasta, niimpä kaaso ja bestman mainitsivat siitä ainoastaan niille, jotka siitä erikseen kysyivät.

mun kaverin häissä olivat järkänneet kivasti. sai tuoda lahjan ihan oman maun mukaan tai sitten sujauttaa rahaa possuun ilman kirjekuorta tai mitään lappuja erästä hankintaa varten. he eivät halunneet edes tietää paljonko joku lahjoitti. ei todellakaan saa olla mikään rahankeruumeininki häissä.

Tämä on minunkin mielestäni hirmu kiva idea, minkä soisi yleistyvän ja lisäksi jo tulevan kutsussakin selväksi, että tämmöinen possusydeemi häissä on :) Sinänsä tämän ymmärrän ettei ihmiset niitä lahjoja halua, koska tavaraa jo monella on enemmän kuin nurkkiin mahtuu.