V
Musta oli kivaa kun aikuinen pari, jolla oli jo yhteinen koti, eivät halunneet häälahjaksi yhtään mitään. Rahaa eikä tavaraa. Siitä oli tiukan ystävällinen maininta kutsussa. Todella hienoa!
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:[quote
ei vaan 20e on ihan riittävä lahjaraha, minusta ainakin. mä olin kerran häissä missä pyydettiin rahat shekkeinä.. sit shekit kerättiin korteista, ja jokaiseen korttiin kirjoitettiin summa sen perään keltä se oli :|
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:Alkuperäinen kirjoittaja Minä:Hyvä nyrkkisääntö on se, että laitat sellasen summan, joka kattaa kestityksenne. Tätähän et tarkalleen voi tietää, eikä siitä nyt olekaan kyse, vaan siitä, että mielestäni kaksi aikuista laittaa enemmän kuin esim. 2 aikuista ja 2 lasta. Itse laittaisin varmasti noin 50 euroa ajatuksella, että molemmat aikuiset tulevat "maksamaan" hääparille 25 euroa/hlö.
Tätä "sääntöä" käytän kaikissa tilaisuuksissa, joihin lahja pyydetty rahana. Saattaisin toki tämän lisäksi viedä jonkun edullisen lahjan tyyliin Marimekon pikkupyyhkeet yms.
Ja tuo on ihan puppulaskutapa. Vieraiden ei ole mitään syytä arvottaa lahjaansa sen mukaan mitä heistä muodsotuu kuluja vaan jokainen antaa lahjan oman kykynsä mukaan.
Jos on tosi tiukkaa niin se 20e on ihan hyvä. Musta ainakin on tärkeämpää että ne ihmiset saapuvat paikalle kuin mikään lahja.
Alkuperäinen kirjoittaja veiras:Alkuperäinen kirjoittaja Ap:Törkeetä tai ei, mutta kysyin hääparilta äsken suoraan mikä olis kohtuullinen summa(on tuttavapariskunta ni kehtasin)ni vastaus oli, ett jos nyt ees 50?, ku titävät meidän rahatilanteen. Nyt on seki ratkastu eikä tartte jälkikäteen miettiä oliko nolo summa. Jos nyt kuitnkin laittais 55? ni olis pröystäilyn makua
Oliski ollu helppo ostaa joku lahja yrittää kehitellä arvokkaamman oloista ku onkaa, mut pääseepähän ite helpommalla, ku tarttee vaan raha siirtää. Eikä tuo summa nyt meitä perikatoon vie, ett pitäis häistä ruokaa satsata käsilaukkuun, ettei puuroo tartte seuraavaa kuuta syödä![]()
"jos nyt ees 50euroa.."? huh huh, sanon vaan! ihan todella törkeetä! kyllä on kauniit romanttiset ajatukset kaukana tuosta no anna meille nyt ees viiskybää -meinigistä..
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:tai sitten jos vaikka kaaso keräsi shekit talteen ja halusi hääparille kuitenkin infota mitä keneltäkin on tullut... toki kohteliaampaa se on tehdä erilliselle listalle mutta kukin tyylillään..
en mä ainakaan arvota vieraita sen summan mukaan.. meidän työkaverit oli tehnyt ihanan "rahapuun" eli ostanut rhododendran mihin teipannut pieniä seteleitä, kukin kykynsä mukaan.. eli ei sen tarvii olla mikään iso summa.. kyllähän lahjastakin näkyy että paljonko vieras siihen on sijoittanut.. jos lahaja on kaksi tuikku kippoa niin tietäähän sen ettei siihen ole "paljoa" rahaa käytetty joten miksi pitäisi tuntea itsensä huonommaksi jos antaa saman summan rahana???
Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:Riippuu siitä miten läheisiä tuttuja on hääparin kanssa. Markka-aikana 100mk oli ihan hyvä summa ja pitäkää vaan vapaasti pihinä, mut mun mielestä 20e on ihan ok summa.
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:Alkuperäinen kirjoittaja näin on:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja näin on:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja näin on:musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.
Juuri sen takia ne halutaankin rahana, kaikilla ei ole sama maku.
ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!
Rahastusta? Jos pari haluaa ostaa mieleisensä vaasin vaikka anttilasta?
ei missään muissakaan juhlissa (synttärit, rippijuhlat, ristiäiset, valmistujaiset ) ole korrektia esittää lahjatoiveita (=vaatimuksia ), miksi häissä sitten? kas kun eivät vielä laittaneet minimisummaa, joilla häihin ylipäätään saa osallistua...
tuota olen kovasti eri mieltä tästä.. kyllähän nyt on aina parempi jos on tiedossa mitä toinen haluaa, ja sitten myös ostaa sellaista mistä toinen tykkää.. mikään ei ole niin inhaa kuin saada rumia lahjoja, jotka on vielä epäkäytännöllisiä ja turhia.. kyllä meillä vaan on jokaikisessä juhlassa lahjatoiveet ja yleensä isompia juttuja varten pyydetään rahaa.. jos haluan farkut synttärilahjaksi niin silloin pyydän rahaa kun itse ne käyn ostamassa
samaten häisä, jos ei ole mitään erityistä mitä haluaisi, vaan on esim yksi iso juttu niinkuin pesukone, häämatka ym. niin silloin raha on hyvä lahja.. mulla ei ole mitään ongelmaa viedä rahaa lahjaksi, enkä ymmärrä niitä joilla on..
itse ollaan käytetty sellaista että 20? per nenä summaa...
lapselle se on 10? per nenä että kun meitä kaksi on niin ihan jees summa niistä tulee..
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:Riippuu siitä miten läheisiä tuttuja on hääparin kanssa. Markka-aikana 100mk oli ihan hyvä summa ja pitäkää vaan vapaasti pihinä, mut mun mielestä 20e on ihan ok summa.
Mä kans ihmettelin, et miten rahanarvo on noussut näissä lahjoissa niin mahdottomasti.
Mun mielestä rahalahja on muuten ihan jees. Varsinkin jos kyseessä on vaikkapa miehen työkaverin häät tai vastaavat, joita en itse hyvin tunne, niin vaikea heille on lahjaa valitakkaan.
Outoa on toi ap:n kaveri, et antakaa vaikka edes 50e. Sehän on hirvittävä summa rahaa pelkäksi lahjaksi
Varsinkin jos toinen on vielä leipomisapuna. Mulle riittäisi se pelkkä työ häälahjaksi.
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:tai sitten jos vaikka kaaso keräsi shekit talteen ja halusi hääparille kuitenkin infota mitä keneltäkin on tullut... toki kohteliaampaa se on tehdä erilliselle listalle mutta kukin tyylillään..
en mä ainakaan arvota vieraita sen summan mukaan.. meidän työkaverit oli tehnyt ihanan "rahapuun" eli ostanut rhododendran mihin teipannut pieniä seteleitä, kukin kykynsä mukaan.. eli ei sen tarvii olla mikään iso summa.. kyllähän lahjastakin näkyy että paljonko vieras siihen on sijoittanut.. jos lahaja on kaksi tuikku kippoa niin tietäähän sen ettei siihen ole "paljoa" rahaa käytetty joten miksi pitäisi tuntea itsensä huonommaksi jos antaa saman summan rahana???
kyllä, kaaso ne shekit keräsi. mielestäni tuollainen oli vaan aikas tökeröä. se että muistaa on lienee tärkeämpää kuin se millä summalla muistaa.
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:Riippuu siitä miten läheisiä tuttuja on hääparin kanssa. Markka-aikana 100mk oli ihan hyvä summa ja pitäkää vaan vapaasti pihinä, mut mun mielestä 20e on ihan ok summa.
Mä kans ihmettelin, et miten rahanarvo on noussut näissä lahjoissa niin mahdottomasti.
Mun mielestä rahalahja on muuten ihan jees. Varsinkin jos kyseessä on vaikkapa miehen työkaverin häät tai vastaavat, joita en itse hyvin tunne, niin vaikea heille on lahjaa valitakkaan.
Outoa on toi ap:n kaveri, et antakaa vaikka edes 50e. Sehän on hirvittävä summa rahaa pelkäksi lahjaksi
Varsinkin jos toinen on vielä leipomisapuna. Mulle riittäisi se pelkkä työ häälahjaksi.
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:tai sitten jos vaikka kaaso keräsi shekit talteen ja halusi hääparille kuitenkin infota mitä keneltäkin on tullut... toki kohteliaampaa se on tehdä erilliselle listalle mutta kukin tyylillään..
kyllä, kaaso ne shekit keräsi. mielestäni tuollainen oli vaan aikas tökeröä. se että muistaa on lienee tärkeämpää kuin se millä summalla muistaa.
niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää!:Tuntuu että nykyään kaikki vaatii häälahjan rahana ja kutsukortissa usein tilinumero. Mutta meillepä tuli eilen kutsu ristiäisiin ja kyllä, kortissa on tilinumero lahjaa varten! Emme ole kummeja, ihan vaan vieraiksi ollaan menossa. Meni kyllä maku niistäkin juhlista, ei mahd mitään!
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää!:Tuntuu että nykyään kaikki vaatii häälahjan rahana ja kutsukortissa usein tilinumero. Mutta meillepä tuli eilen kutsu ristiäisiin ja kyllä, kortissa on tilinumero lahjaa varten! Emme ole kummeja, ihan vaan vieraiksi ollaan menossa. Meni kyllä maku niistäkin juhlista, ei mahd mitään!
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
mä ymmärrän sen tavaroiden kohdalla, mut mielestäni fiksuinta noissa raha jutuissa olis vaan lista siitä ketkä rahaa on tilille laittanut tai antanut ja loppusumma. ei niin et rahasumma näkyy jokaisen muistajan kohdalla.
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja näin on:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja näin on:musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.
Juuri sen takia ne halutaankin rahana, kaikilla ei ole sama maku.
ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!
Rahastusta? Jos pari haluaa ostaa mieleisensä vaasin vaikka anttilasta?
ei missään muissakaan juhlissa (synttärit, rippijuhlat, ristiäiset, valmistujaiset ) ole korrektia esittää lahjatoiveita (=vaatimuksia ), miksi häissä sitten? kas kun eivät vielä laittaneet minimisummaa, joilla häihin ylipäätään saa osallistua...
Alkuperäinen kirjoittaja hääpari myöskin...:meillä on nyt just tuo tilanne että ihmiset kyselee MITÄ teille nyt lahjaksi ostaa vai rahaako vaan?? inhoan vastailla että ei oikein mitään....en ainakaan kehtaa sanoa että rahaa kiitos ja toisaalta taas meillä on jo kaikkea! pienet häät tulossa ja en todellakaan edes halua lahjoja,mut kehtaako sitten sanoa että ei tarvi mitään tuoda??? moni sanoo että on kiva vieraallekkin että tietää mitä ostaa tai sitten antaa rahana ettei turhaa krääsää osta ja niinhän se on,mutta en mä ainakaan kehtaa sanoa että rahaa kiitos! raha kelpaa,mutta just tuo on niin inhottavaa että ajatellaan suuria summia. on kyl pidot suurentunu huomattavasti markka-ajasta!törkeää! musta tuo on jokaisen oma asia paljonko antaa ja siinä pitää ajatella omaa talouttaan paljonko PYSTYY antamaan eikä mitään muuta. =)
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
mä ymmärrän sen tavaroiden kohdalla, mut mielestäni fiksuinta noissa raha jutuissa olis vaan lista siitä ketkä rahaa on tilille laittanut tai antanut ja loppusumma. ei niin et rahasumma näkyy jokaisen muistajan kohdalla.
mutta fakta on se että ei kaikki edes välitä paljonko on keneltäkin saatu, itse katsoin häiden jälkeen tiliotteesta vain että ketä on rahaa laittanut.. se oli kuitenkin se loppu summa mikä vaikuttija siis häämatka/kuivausrumpu rahaa toivottiin
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
mutta fakta on se että ei kaikki edes välitä paljonko on keneltäkin saatu, itse katsoin häiden jälkeen tiliotteesta vain että ketä on rahaa laittanut.. se oli kuitenkin se loppu summa mikä vaikuttija siis häämatka/kuivausrumpu rahaa toivottiin
![]()
toivottavasti ei..vaan on niitäkin joille vaan se summa merkkaa ja sit rutistaan selän takana kun laittoivat niin vähän tms. :|
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:Musta tuo "rahastus" on aika mautonta. En siis arvostele rahan antamista tai sitä, että hääpari ilmoittaa kutsussa keräävänsä rahaa esim. häämatkaan tms. Sen voi hoitaa monella eri tavalla ja tuossa ap:n tapauksessa tapa oli mitä mauttomin. Siis ees 50 ?!!!!! Musta tuo possu on hieno idea.
Meillä häissä ei ollut kutsussa tilinumeroa tai lahjalistaa. Kaasolle, joka vastaanotti ilmoittautumiset olimme antaneet joitain esimerkkejä lahjatoiveista, koska jotkut vieraat olivat toivetta kaasolta kysyneet. Nuo "toiveet" eivät olleet mitään kovin yksilöityjä vaan tyyliin kylpypyyhkeitä yleisesti (ei mainittu merkkiä tai mallistoa) tai astiastoa jota keräsimme jne. Saimme lahjaksi aivan ihania ja persoonallisia lahjoja, joita hankittaessa oli selvästi ajateltu meitä.
Tuosta 50 ?:sta...Se on minusta aika iso summa. Me saimme joltain esim. 20 ? ja se on jo ihan tarpeeksi! Itse annoin hyvälle ystävälleni häälahjaksi 50 ? häämatkaan mieheni kanssa ja se oli mun makuun ihan anteliasta, vaikka ei nyt ihan köyhyysrajalla eletä.
Toi, että ristiäisissä on joku lahjatili on aika kamalaa! Eihän ristiäisiin ole pakko viedä mitään lahjaa, jos ei ole kummi. Meillä kummit osti lusikkaa, kehystä ja muuta ristiäiskamaa ja muilta tuli tyyliin bodya jo jotain pienempää.
Alkuperäinen kirjoittaja Ville:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:niinhän se on tärkeämpää että tulee paikalle, mutta yleensä ajatellaan että on kiva tietää mitä keneltäkin on saatu.. ja olen samaa mieltä että on tökeröä ne siihen korttiin kirjoittaa, erillinen paperi kaasolla olisi ollut parempi.. mutta ehkä ei kaaso ajatellut asiaa tarkemmin![]()
![]()
toivottavasti ei..vaan on niitäkin joille vaan se summa merkkaa ja sit rutistaan selän takana kun laittoivat niin vähän tms. :|
Niinpä vaan onkin. Ja kuulemma jopa enemmän rahaa laittaneet joskus ovat olleet ainoita, jotka ovat saaneet kiiroskortin... tai ovat saaneet paremman kuin muut!Ihmiset on hulluja, sano mun sanoneen...