Häät 400 km päässä, meillä 2 pientä lasta, lähtisittekö reissaamaan sen takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, just käytiin viime viikonloppuna lasten kanssa 350km päässä miehen enon pyöreitä juhlistamassa. Mies tuli vähän normia aikaisemmin töistä perjantaina, lähdettiin ajelemaan, hotellilla lapset suoraan nukkumaan. Lauantaina käytiin juhlissa ja sunnuntaina palattiin leppoisasti kotiin. Lapset 2v ja 3v. Ja on tehty myös pidempiä reissuja ja pienempien lasten kanssa. Ei ongelmaa.

Ja tuosta lasten huutamisesta. Pieni eriasteinen kitinä on vielä sellaista että joo, kestäähän sitä vähän matkaa ajaa. Mutta jos lapsi ihan oikeasti huutaa kurkku suorana, selkä kaarella, niin ei siinä kovapäisinkään aja mohtaa sataa kilometriä. Ja eikä siinä auta se että on toinen autossa joka viihdyttää lapsia, jos lapsi huutaa esim. matkapahoinvoinnin vuoksi.

Meillä lapsi huusi vauvasta reilu vuosikkaaksi aivan kurkku suorana, kunnes sitten alkoi oksentaa autossa. Se tavallaan "helpotti" kun selvisi miksi lapsi huutaa autossa. Eikä kaikilla auta se että ajetaan päikkäriaikaan tai yöllä, kyllä se lapsi sitte nukkuu... mitäs jos ei nukukaan? Meillä tyttö ei ole nukkunut juuri montaa ylimääräistä minuuttia autossa, vain ne normaalit päikkäriajat silloin kun vielä nukkui päikkäreitä. Nykyään ei nukahda, ei vahingossakaan vaikka illalla lähdettäisiin ja ajettaisiin...

Ja sanoisin että näillä kilometreillä mitä meilläkin täällä tulee, on vähän jo kokemusta tuosta ajamisesta. Helppohanse on siellä asenteesta puhua jos normaalit ajomatkat on sellasta 20-100km luokkaa... meillä ipana pääsi ensimmäiselle autoajelulle synnäriltä kotiin, tuon 460km...

Kyllä lähtisin, koska itse olen ihminen joka pahoittaisi mielensä, jos joku ei halua häihin tulla.
Eikö ihmiset enää osaa lähteä lasten kanssa nauttien? Ja kyllä meilläkin autossa kulkeminen pientäkin matkaa on yhtä isoa showta, mutta mä osaan silti nauttia siitä.
Tekstistäsi tosiaan paistaa hyvin läpi, ettet vain halua mennä, joten ole menemättä.

Itse kavin juuri Suomessa tutun haissa. Lentoliput 600e ja matkustin 2 kk vauvan kanssa. Yovyimme kaksi yota hotellissa ja annoimme lahjarahaa 100e.

Aikaa meni ja vaivaa oli, mutta hetkeakaan en miettinyt etten menisi kerta minut oli kutsuttu.

Arvostakaa ihmiset kutsuja!

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että jos se on valtaisa taloudellinen rasite, en lähtisi. Mutta pelkkä matka ei saisi jäämään pois jos sinne haluaisin mennä. Juuri käytiin tuo tuhannen kilometrin mutka miehen serkun lapsen ristiäisissä.

Nykyään kun tiedetään matkapahoinvointi jne. niin sitä voi lääkitä ja reissut sujuvat ihan eri tavalla.

Ja vielä tuohon reissaamiseen huutavan lapsen kanssa sanoisin sen, että toisinaan ei ole mahdollista saada sitä toista aikuista lasta viihdyttämään. Kyllä saa aika kovahermoinen olla että ajaa kuusikin tuntia lapsen huutaessa takapenkillä...

Ei kannata lähteä jos on tuollainen asenne. Tekstistäsi tosiaan paistaa läpi hyvin selvästi ettet halua lähteä. Itse kyllä menisin, koska en näe tuossa mitään ongelmaa.

Meillä on tarkoitus lähteä heinäkuussa käymään häissä 850 km päässä. Minä raskaana ja silloin rv 31 ja esikoisella ikää 1v 9kk. Toivottavasti mun vointi sallii tuon reissun ja päästään häihin.

Jos sinua ei kiinosta lähteä ja matkustaminen on noin vaikeaa, niin laita mies yksinään sinne kaverinsa häihin. Jos siis et ole liian mustasukkainen päästämään häntä yksinään ja luotat häneen sen verran.

Mä en lähtenyt veljeni häihin vauvan kanssa 1000 kilometrin päähän. Olis tullut aivan järkyttävän kallis reissu ja mun mielestä oli hassua, että olettivat kaikkien matkustavan sinne (vähän itsekästäkin, kun kaikki muut asuvat täällä 1000 kilometrin päässä ja he kaksistaan siellä, joten juhlat olisi hyvin voineet järjestää kotipaikkakunnalla), maksavan majoitukset ja vielä häälahjat. Ja hääjuhla = olisivat tarjonneet ravintolassa päivällisen, vihkimistä ei edes ollut vieraiden näkösälle. Laskettiin miehen kanssa, että meidän perheeltä olisi mennyt 1000 ? kaikkinensa parin yön matkaan ja se on meidän perheessä liikaa ehdottomasti. Pistettiin lahja menemään vanhempien mukana. Kiitoskorttia ei kuulunut, eikä kiitosta lahjasta muutenkaan. Ja välit kylmeni huomattavasti, mutta omapahan on asiansa, jos eivät ymmärtäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Hetta:
Mä en lähtenyt veljeni häihin vauvan kanssa 1000 kilometrin päähän. Olis tullut aivan järkyttävän kallis reissu ja mun mielestä oli hassua, että olettivat kaikkien matkustavan sinne (vähän itsekästäkin, kun kaikki muut asuvat täällä 1000 kilometrin päässä ja he kaksistaan siellä, joten juhlat olisi hyvin voineet järjestää kotipaikkakunnalla), maksavan majoitukset ja vielä häälahjat. Ja hääjuhla = olisivat tarjonneet ravintolassa päivällisen, vihkimistä ei edes ollut vieraiden näkösälle. Laskettiin miehen kanssa, että meidän perheeltä olisi mennyt 1000 ? kaikkinensa parin yön matkaan ja se on meidän perheessä liikaa ehdottomasti. Pistettiin lahja menemään vanhempien mukana. Kiitoskorttia ei kuulunut, eikä kiitosta lahjasta muutenkaan. Ja välit kylmeni huomattavasti, mutta omapahan on asiansa, jos eivät ymmärtäneet.

Ehkäpä ymmärrettävää...
Mutta toisaalta ymmärrän veljeäsi niiiin hyvin.
Itse kun joskus naimisiin menen, pidän hääni keski-suomessa, vaikka miehen sukulaiset asuvat kaikki täällä etelässä...mulla muutama sukulainen asuu keski-suomessa loput etelässä, ja todellakin odotan että kaikki saapuvat paikalle, vaikka matkaan meneekin 2 tuntia yhteen suuntaan.

Ei 2 tuntia ole paha matka matkustaa. Mutta en minäkään olisi lähtenyt Hettan tapauksessa häihin. Täytyy näissä hääasioissakin pitää järki päässä ja miettiä, haluaako tuhlata kahden yön matkaan 1,5 kuukauden tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja jenjen:
Ei 2 tuntia ole paha matka matkustaa. Mutta en minäkään olisi lähtenyt Hettan tapauksessa häihin. Täytyy näissä hääasioissakin pitää järki päässä ja miettiä, haluaako tuhlata kahden yön matkaan 1,5 kuukauden tulot.

Tienaatko sä kuukaudessa 700?, aika pienet on tulot...Me ollaan köyhyysrajalla ja pelkästään miehen tulot on 1200?/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja jenjen:

No 2 tuntia, bensat, majoitus.....
Mutta siis itsellä on sellainen suhde veljeeni, että jos ei tulisi, loukkaantuisin pahasti. Ei voi mitään. Ja itse taas yrittäisin järjestää sille ajalle vaikka kunnon loman siellä...yleensähän hääkutsut lähetetään pari kuukautta aiemmin, jollei enemmänkin...
Onneksi itselläni on myös vanhemmat ja mummo jotka auttaisivat tarpeentullen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hetta:

jos me mennään naimisiin, häät järjestetään todennäköisesti täällä pohjoisessa. Siitä huolimatta että perheeni ja ystäväni asuvat etelässä. Mutta me järjestämme majoituksen niin että siitä ei tule kuluja. Ruuat luonnollisesti eikä me kyllä mitään valtaisia summia aiota häälahjaksi vaatia. Mutta kukin tavallaan. Kyllä se vaatii melkoista työtä että järjestät hääjuhlan muualla kuin missä itse fyysisesti olet.

Luulenpahan että jos sitä visa velkaa on jo niin muutama 50e hääparille ei paina siinä enään mitään.

taitaa vaan ap olla niin ettet halua mennä paikalle,eikö vain? älä mene silloin,turhaan tuolla asenteella menet pilaamaan hääparin tärkeän päivän. päästä mies yksin.

Siis mikään pakkohan ei ole, jos matka kaiken kaikkiaan tuntuu hankalalta ja liian kalliilta. Tai esimerkiksi miehesi voi mennä häihin. Mitään järkeä ei ole häihin lähteä, jos mieliala on kettuuntunut jo valmiiksi. Ei semmoisesta reissusta tykkää kukaan. Luulisin, että hääparikin ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, niin tokkopa ovat hääreissun arvoisia.

Me olemme käyneet häissä 500 kilometrin päässä useammankin kerran, mutta toisaalta jättäneet kahdet häät saman matkan päässä väliin. Se on totta, että pitkän matkan häät ovat lapsiperheelle aika vaativat. Ne häät, joissa olemme olleet, ovat olleet meille läheisten ystävien häitä. Ne, jotka olemme jättäneet väliin, ovat olleet tyyliin serkun kummin kaiman häitä, joihin on kutsuttu kaikki keitä vain tunnetaan.

Lahjarahaa olemme yleensä laittaneet 40 euroa, ihan se ja sama mitä hääpari ajattelee. Kun ei isompaan summaan ole varaa.

Yhteistyössä