Haittaako jos lapsesi nimi on suosiossa tai ns. yleinen? Haluatko lapsellesi harvinaisen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinänsä en etsi harvinaista nimeä enkä erikoisista ainakaan yleensä pidä. Kuitenkin olen mieltynyt pitkiin vanhanaikaisiin nimiin. Mieheni taas tykkää lyhyistä ja tavallisista nimistä. Lastemme nimet ovat kompromisseja noiden ääripäiden väliltä.

Meidän kuopukselle nimeä keksiessäni luulin tosissaan ettei kovin yleinen oo eikä mun tuttavapiirissä ollut yhtään mutta aina saan nyt kuulla että monta tuon nimistä on nyt hiljan kastettu

Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä minua hieman harmittaa, kun esikoisen nimi ei mielestämme ollut yleinen, mutta nimen suosio oikein räjähti kasvuun muutamaa vuotta myöhemmin. Nyt keikkuu vuodesta toiseen niissä suosituimmissa nimissä. Edelleenkään ei tosin ole ollut luokkakaverikaimoja, mutta pikkulikkakaimoja piisaa pilvin pimein. Itselläni on suunnilleen maailman yleisin nimi ja olisin toivonut lapselle jotain hieman persoonallisempaa..

Peesi tähän. Kyllä todella ärsyttää kun hesarista lukee joka sunnuntai kuinka monta kaimaa taas lapsi saanut.

Itse olen päättänyt tyttöni nimen jo varmaan 10-vuotiaana, ollut aina harvinainen nimi ja JUST NYT kun tyttö syntyi kapsahti kyseinen nimi suosituimipien listalle. JUST MUN TUURIA.

Vituttaa.

mikä tytön nimi on?

Me mietiittiin tarkkaan lapsen nimeä, haluttiin erikoisempi ja jotenkin särmä nimi tytölle. Yksi nimi oli pitkään valmiina, mutta loppusuoralla vaihdettiin kun kyseesä oli ns. sarjakuvanimi ja se häiritsikin. Selasimme listoja ja nimikirjoja ja väestörekisteriä ja lopulta löysimme hyvän nimen. Ajattelimme sen olevan kohtuullisen harvinainen, tiesimme yhden julkikksen ja pari edesmennyttä. Päiväkotitätinä en ollut törmännyt tähän nimeen. Lopputulos: eilen uutisissa näytettiin että nimi on viime vuoden top 5 listalla ! ! :) Näin historia toistaa itseään, minä olen ihmetellyt äidilleni miksi antoi minulle niin yleisen nimen, mutta on kai uskottava nyt, että hän ei oikeasti ollut törmännyt tähän nimeen muualla. Summasumarum, meidän tyttö on silti aonut laatuaan:)

Meidan lasten nimet on aika yleisia maassa missa lapset on syntyneet mutta ei Suomessa. Ovat nimia mitka kaantyvat hyvin milla kielella tahansa. Ja kuopuksen nimi on yllattaen yleinen Kiinassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Jos nimi on yli tuhannella, niin se ei ole harvinainen. Piste.

Mainitsit tosi harvinaisen nimen. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan kenelläkään ei ole ollut nimenä Pistettä.

Meidän lapsistamme vanhemmalla on kaimoja, mutta enimmäkseen vanhemmissa ihmisissä. Nuorempi löytänee kaimoja omasta ikäluokastaankin, mutta se ei haittaa. Tärkeintä on, että kummankaan ei tarvitse tavata nimeään kirjain kirjaimelta aina esitellessä ja ne löytyvät almanakasta.

Halusin nimeä annettaessa et saman nimisiä on alle 500.
Tytöllä kaimoja oli syntyessään 6, nyt niitä taitaa olla 10.
Kakkosen nimisiä on jo yli 500
Kolmosella kaimoja löytyy yli 300.
Eikä kenelläkään tietenkään ole nimipäivää mikä on reilua sekin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Jos nimi on yli tuhannella, niin se ei ole harvinainen. Piste.

Mainitsit tosi harvinaisen nimen. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan kenelläkään ei ole ollut nimenä Pistettä.

Ei, kun se taipuu Pisteä eikä Pistettä. Ihan yhtä lailla kuin Lumin eikä Lumen.

Halusin pojalle nimen joka on harvinainen, tarkistelin nimiä vrk:sta. Tälläkin hetkellä poikani kanssa saman nimisiä on alle 100, eikä niistäkään voi varmaksi sanoa ovatko kaikki ensimmäisenä etunimenä.

Ei haittaa vaikka tytöllä oli vuoden suosituin nimi, emme tosin tajunneet että oli niin suosittu nimi. Pojan nimi myös löytyy suosituimpien nimien ( kautta aikkojen ) listasta, mutta on yleinen enempi toisena nimenä kuin etunimenä.

Kyllä minua hieman harmittaa, kun esikoisen nimi ei mielestämme ollut yleinen, mutta nimen suosio oikein räjähti kasvuun muutamaa vuotta myöhemmin. Nyt keikkuu vuodesta toiseen niissä suosituimmissa nimissä. Edelleenkään ei tosin ole ollut luokkakaverikaimoja, mutta pikkulikkakaimoja piisaa pilvin pimein. Itselläni on suunnilleen maailman yleisin nimi ja olisin toivonut lapselle jotain hieman persoonallisempaa..

Peesi tähän. Kyllä todella ärsyttää kun hesarista lukee joka sunnuntai kuinka monta kaimaa taas lapsi saanut.

Itse olen päättänyt tyttöni nimen jo varmaan 10-vuotiaana, ollut aina harvinainen nimi ja JUST NYT kun tyttö syntyi kapsahti kyseinen nimi suosituimipien listalle. JUST MUN TUURIA.

Vituttaa.

Emmako on tämä nimi?

Harvinaisuus tai erikoisuus ei ollut kriteereinämme, kun valitsimme nimiä lapsillemme. Mutta se oli, ettei ihan joka mutkassa tulisi samannimistä vastaan. Nyt tosin esikoisella on kaima samalla luokalla :D Toinen kriteeri oli se, että nimien on oltava suomalaisia perinteisiä nimiä. Ja ne ovat yleisempiä toisina niminä.

Myö ei välitetty siitä, et mimmoset nimet on suosiossa tai epäsuosiossa ja onko yleinen vai harvinainen. Valittiin pojulle semmonen nimi, mistä itse tykättiin ja se ehdottomasti haluttiin. Pojun ekaa nimeä ei ole kuin yhdella toisella pojalla suomessa. Tokaa nimeä onkin sit jo enemmän.

Tytön nimellä löytyy 248 kaimaa vuodesta 1900 asti, joten harvinainenhan tuo suomessa on. En miettiny mitään nimilistoja tai että jotain nimeä ei voisi laittaa, koska se on liian yleinen. Muutama erittäin yleinenkin nimi oli harkinnassa ihan viime tinkaan asti.

Ei haittaa. Mulle ei ole väliä. Mutta nimamakuni ei kyllä useinkaan mene yksiin yleisen nimimuodin kanssa.. Mä myöskin olen ajatellut antaa pojalle nimeksi saman nimen kuin tuttu antoi pojalleen. En vain keksi sen parempaa ja kauniimpaa, on vaan niin ihana! :) Ja heiltä siis ihan 'varastan' tuon nimen, en olisi sitä ilman heitä varmaan keksinytkään.

Annettiin nimi joka tuntui parhaalta, ei kuitenkaan vielä kovin yleinen, veikkaampa että tulevaisuudessa tulee yleistymään. En olisi antanut mitään listojen kärkinimeä, itsellä hirveän yleinen nimi ja erikoiset nimet oli tosi kivoja lapsena, muistan olleeni jopa kateellinen luokkatoverille joka oli Minttu :D Mies on 80-luvun Santeri ja niitä ei vastaan tule melkein koskaan hänen ikäluokassaan, pikkupoikien joukossa nimi on nykyään ihan superyleinen.

Ihastuin tytön nimeen yli 10 vuotta ennen kuin sain ensimmäisen lapseni. Jo silloin päätin, että jos joskus tytön saan, niin hän saa sen nimen. Nimi on erittäin harvinainen, alle 100 saman nimistä 1800-luvulta alkaen. Nyt näin sattumalta kastetuissa lähialuella etunimikaiman tytölle.

Pojalle emme ihan yhtä harvinaista nimeä halunneet antaa, mutta emme myöskään top30:ssä olevaakaan. Pojan nimiä on Suomessa tähän asti ollut melkein 1000 kpl.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Vituttaa.

Emmako on tämä nimi?

Ei ole.

Yhteistyössä