Hajamielisin mies ikinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä tällaisen kanssa voi tehdä? Ihan kuin minulla olisi yhden lapsen sijasta ainakin kolme, koska mies on ihan tonttu.

Aina on avaimet / lompakko / puhelin hukassa tai unohtuneena jonnekin (miten ne voi unohtaa joka ikinen päivä jonnekin?). Kotiin on kahdet vara-avaimet piilotettuna, koska sitä ensimmäistä vara-avainta ei koskaan palauteta heti piiloon takaisin.

Töihin lähtö aamuisin on aivan uskomaton prosessi. Päästään autolle, palataan hakemaan unohtunut kännykkä. Päästään autoon sisälle, palataan hakemaan unohtuneet eväät. Päästään ensimmäiseen risteykseen ja palataan hakemaan unohtunut salkku.

Jos on sovittu lähtö kotoa klo 9 aamulla niin mies voi vielä 9:10 haahuilla verkkareissa pitkin taloa kun minä odotan lapsen kanssa autossa kun pitäisi olla jo menossa.

Jos käyn sanomassa, että ruoka on nyt pöydässä (kuten hyvän vaimon tehtäviin kuuluu), niin mies voi tunnin kuluttua tulla keittiöön ja kysyä että niin oliko täällä jotain ruokaa? Oletteko te jo syöneet?

Jokaikinen tavara jää juuri siihen mihin kädestä sattuu tippumaan. En vieläkään ymmärrä sitä polkua, miten avainnippu löytää tiensä keittiön tiskipöydälle likaisten
astioiden joukkoon.

Ja sitten mun pitäisi tietää missä mikäkin asia on.

Ei se aina tällaista ole ollut. Joskus vielä jaksoin muistuttaa, huolehtia, lykätä ovenraosta salkun ja eväät käteen, hoputtaa tuntia etukäteen että menisi sinne suihkuun ettei tule sitten kiire. Nyt en enää jaksa.
Onko tuollainen yleinen hajamielisyys enää normaalia? Minun pitää muistaa ja organisoida aivan kaikki, esim. lapsen kuljettamiset harrastuksiin, hammaslääkäriajat jne. Mies ei mitenkään kykene huolehtimaan niistä. Pahinta, ettei häntä näytä haittaavan hajamielisyytensä yhtään.

"Joskus vielä jaksoin muistuttaa, huolehtia, lykätä ovenraosta salkun ja eväät käteen, hoputtaa tuntia etukäteen että menisi sinne suihkuun ettei tule sitten kiire. Nyt en enää jaksa."
Mitään niistä sun ei olisi saanut tehdä kertaakaan. Ihan itse olet kouluttanut, eikä mies asialle enää mitään mahda, kun poisoppiminen on paljon vaikeampaa, kuin oppiminen.

Tätä lukiessa alkaa kiehumaan Tunnistan avomiehessä samoja piirteitä. Hän unohtaa asiat joita olen pyytänyt häntä tekemään vaikka muistutan niistä kahdesti ja vastaus on aina "joo, teen sen :)". Partakarvat jää ajelun jälkeen lavuaariin ja ympäri kylppäriä, likaiset astiat pöydälle vaikka tiskikoneessa olisi tilaa ja auton avaimet taskuun kun hän lähtee muualle ja itse tarvitsen autoa. Että ottaa päähän Ja kun huomautan asioista, lupaa hän skarpata ja tekeekin niin ehkä viikon verran, mutta lopulta ajautuu takaisin vanhoille tavoille.
Älä ainakaan tee asioita hänen puolestaan, muuten saat tehdä niitä koko loppuelämäsi. Jotkut ihmiset vain ovat luonnostaan hajamielisiä. Jos hän on ollut aina samanlainen, kyseessä on luultavimmin vain luonteenpiirre.

"Joskus vielä jaksoin muistuttaa, huolehtia, lykätä ovenraosta salkun ja eväät käteen, hoputtaa tuntia etukäteen että menisi sinne suihkuun ettei tule sitten kiire. Nyt en enää jaksa."
Mitään niistä sun ei olisi saanut tehdä kertaakaan. Ihan itse olet kouluttanut, eikä mies asialle enää mitään mahda, kun poisoppiminen on paljon vaikeampaa, kuin oppiminen.
Juuri näin! Yks sukulaismies asui ikänsä äitinsä kanssa ja sitten kun äiti kuoli, mies ei osannut edes vettä keittää.

---Jos käyn sanomassa, että ruoka on nyt pöydässä (kuten hyvän vaimon tehtäviin kuuluu), niin mies voi tunnin kuluttua tulla keittiöön ja kysyä että niin oliko täällä jotain ruokaa? Oletteko te jo syöneet?

Jokaikinen tavara jää juuri siihen mihin kädestä sattuu tippumaan. En vieläkään ymmärrä sitä polkua, miten avainnippu löytää tiensä keittiön tiskipöydälle likaisten astioiden joukkoon.
Siinähän nuo pahimmat, näet itsekin?
Älä pyydä syömään erikseen, vaan ruoki lapset, mutta mies ei selvästikään ole vielä tuohon aikaan nälkäinen. Hänelle ei kannata tehdä ruokaa, koska pystyy hyvin odottamaan sitä ruokailuaikaa. Jos teillä on marjapensaita, syökön välipalan sieltä itse keräämällä marjat suoraan suuhin. Sun ei kuulu hakea niitä eikä varsinkaan tehdä piirakoiksi tai hilloiksi, koska ne ovat parhaita suoraan pensaasta poimittuna. Tuo on paras konsti toteuttaa nyt. Ongelma poistuu vähitellen, kun maltat olla puuttumatta joka asiaan.

Kehittele sille avainnipulle joku systeemi, vaikkapa kerroskakkutarjotin, niin ovat siinä ylimpänä tyrkyllä - edellyttäen että itse ne siihen laittaa. Sehän onnistuu helposti, kun tälläät sen siihen missä ne yleensä ovat.
"Ja sitten mun pitäisi tietää missä mikäkin asia on."
Et enää kuuntele sellaista, et vastaa syytöksiin, jos et ole siirrellyt niitä. Oma syy. Vai siirrätkö tavaroita muualle?

---- "Pahinta, ettei häntä näytä haittaavan hajamielisyytensä yhtään."
Ei tietenkään, kun olet sitä varten hänelle olemassa, tunnet itsesi tarpeelliseksi. Ehkäpä vielä kiittelee, kuinka ihana olet, kun osaat kaiken niin hyvin tai muuten ylistää sun reippautta? Vähän sama asia, kuin jos juoppo lopettaa juomisen tosta vaan, menee koko muu perhe ihan sekaisin, kun ovat itse mahdollistaneet sen kaiken aikaa;)

Jotkut vaan ovat tuollaisia.

Meillä esimerkiksi on kahvikuppeja pihamaalla. Ja autossa. Työmaalla niitä on trukissa. Sit eräänä aamuna mies joutuu liruttamaan aamukahvinsa lasiin ja iltapäivällä se kerää ne mukit ja seuraavan kuukauden niiden määrä jälleen lisääntyy (mun mielestä) väärissä paikoissa.

Ja on se jo oppinut olemaan kysymättä "missäköhän mun kaikki paidat/sukat/kalsarit/housut/hanskat/kynät ovat" kun vastaus on kuitenkin se sama "siellä minne olet jättänyt".

Paikoilleen (siis väärään paikkaan) ne joka tapauksessa AINA jäävät.

Sillä on pää täynnä suunnitelmia ja työstössä olevia ja olleita juttuja. Ei pikkuasioille vaan riitä tilaa.

En minäkään kerää niitä pihalta enkä koskaan muistuta, kun näkeehän tuo itsekin. Sen verran valitsen itse, kun ulos vien kahveja, et se kupin ripa on kolhiintunut, valitsen sen itse;)
Ruoat ym tuon tullessani, ettei ne kerää variksia lähistöltä.

Laita ulko-oven sisäpuolelle isolla kirjoitettu lista (tai kuvat), mitä pitää olla mukana eli avaimet, kännykkä, lompakko, salkku ja eväät, niin muistuttaa tarkistamaan ne jo lähtiessä, eikä vasta autossa.

Laita ulko-oven sisäpuolelle isolla kirjoitettu lista (tai kuvat), mitä pitää olla mukana eli avaimet, kännykkä, lompakko, salkku ja eväät, niin muistuttaa tarkistamaan ne jo lähtiessä, eikä vasta autossa.
Riittääkö etukirjaimet

EV
LO
AV
SA
Tai ihan mikä järjestys siitä sit tulis? Vähän niinku aterimien järjestys joka keittiössä HAA - VEI - LU ?
MIEHEN pitäisi vielä muistaa se sana:barefoot:

Älä ressaa ja hanki toinen auto. Velvoita mies viemään lapset harrastuksiin, äläkä stressaa, kun unohtaa. Mies myös järkkää vahdin lapsille, jos tarvetta siis.
Tee ruoka ja ilmoita, kun se on valmis, ja mies syö sitten jotain jostain. Kun mies tekee ruoan, kaiva pizzalähetin numero valmiiksi :D
Unohda se, että elämä pitää olla viimeisen päälle kiillotetuuna ja aikataulutettuna, hauskaa voi olla muutenkin!

Tätä lukiessa alkaa kiehumaan Tunnistan avomiehessä samoja piirteitä. Hän unohtaa asiat joita olen pyytänyt häntä tekemään vaikka muistutan niistä kahdesti ja vastaus on aina "joo, teen sen :)". Partakarvat jää ajelun jälkeen lavuaariin ja ympäri kylppäriä, ---
Hommaa siihen lavuaarin päälle hyvä ledvalo, niin ei voi olla näkemättä. Älä sano enää asiasta, mutta jos ei näe, hommaa siihen erityinen harja, jolla pyyhkiä. "partakarvoille"- teksti kylkeen tai jotain:whistle:

Meilläkin asuu tuollainen mies: joka aamu unohtuu jotakin, ja kun tulee kotii niin ensimmäiseksi kysyy missä hänen kännykkä on (vaikka ollaan esim päivän aikana soitettu joten tiedän ettei se ainakaan kotiin jäänyt). On kyl itsekin todennut ettei pysty muistamaan kolmea asiaa enempää, mutta kun ne kolme yleensä on kalsarit, paita ja housut, niin kaikki muu on hukassa...
Aluksi, ennen lapsia, oli jopa kiva huolehtia, mutta silloin heräsin kaameaan todellisuuteen, kun 4v yhteiselon jälkeen mies yks aamu kysyi että missä niitä mun sukkia säilytetäänkään...ööö, no edelleen siinä korissa, kalsareiden vieressä...
Pakko vaan hyväksyy että se on tuollainen, unohtaa ja hukkaa, mutta muuten ihan normaali ja oikein mukava mies.

Yhteistyössä