haluaisin ehkä vielä opiskella jotain mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pppp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pppp

Vieras
Mutta en millään uskalla. Mua koulukiusattiin koko ylä-asteen ja ammattikoulun.
Vaikka tästä on jo vuosia aikaa silti olen sata varma että kiusaaminen toistuu jos menen kouluun. Mä vain olen jotenkin sellainen ihminen ettei kukaan pidä musta tai aina musta löytyy joku vika. Ihan pelkästään nimeni saa aikaan sen ettei minusta pidetä koska en ole nimeltäni mikään tavallinen anna mäki. Ihan kiltti ihminen olen kuitenkin.ehkä siis Mua on helppo kiusata.

yläasteella ja ammattikoulussa olevat on niin nuoria ja rehellisesti sanottuna hölmöjä, että kiusaamista tapahtuu paaaljon. sulla on kiusaamisesta johtuen huono itsetunto ja oletus, että sua kohdeltaisiin aina kiusaten, eikä sitä oletusta pääse muuttamaan kuin todentamalla sen, ettei se ole totta. Eli hakeutumalla opiskelemaan ja kun sitten siellä huomaat, että kappas, sä voitkin saada ystävyyttä ja ymmärrystä osaksi niin se muokkaa sun minäkuvaasikin pysyvästi parempaan suuntaan.

Omalla ajattelutavalla on myös merkitystä. Ala kiinnittää huomiota siihen miten puhut ja ajattelet itsestäsi ja mieti onko ne sellaisia "totuuksia" jotka joku muu on sanonut ja jotka eivät oikeasti olekkaan totta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos sulle kiusatessa on toistettu vaikkapa että olet tyhmä niin pikkuhiljaa olet omaksunut sen ajatuksen todeksi. Sen vuoksi sitten et vaikkapa voi hakeutua opiskelemaan kun ajattelet että jooo,, olen niin tyhmä etten opi. Siis tämä nyt esimerkin omaisena asiana siitä miten ihminen voi vahvistaa niitä toisten sanomia elämässään.

sä voit päättää puhua itselles hyvää eli kun mieleen tulee että minussa on joku vika, ei toiset musta tykkää alatkin tietoisesti miettiä ettei se ole totta. Sinussa, usko vaan, ei ole mitään sen kummempaa vikaa kuin kenessäkään meissä. Ja sinusta voi pitää kuten kenestä tahasta muustakin. Ole alkuun itse itsesi paras kannustaja, tsemppaaja ja vahvistu itsetunnoltasi.

Enpä ole törmännyt, että aikuisryhmissä esiintyisi kiusaamista. Toki kaikki eivät koskaan ole kavereita keskenään, mutta yleensä tulevat kyllä toimeen toistensa kanssa. Korkeakouluissa puolestaan ketään ei enää kiinnostaa muu kuin oma menestyminen opinnoissa.

Yhteistyössä