Haluaisin jakaa oman mielipiteeni imetyksestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piinariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piinariina

Vieras
Saan ehkä ryöpyn niskaani mutta antaa tulla!

Monesti olen miettinyt kun monien imetys menee kaavalla, että maitoa ei tule heti, aletaan antamaan tämän takia lisämaitoa ja oma maito loppuu kokonaan.

Onko tuossa jotain järkeä?
Tiedonpuutteesta tuntuu olevan usein kyse joten minäpä hieman valaisen teitä imetykseen ryhtyviä:

Muutamaan ensimmäiseen päivään maitoa ei tulekaan, kahteen ensimmäiseen ei tullut minulta TIPPAAKAAN, silti vauva imi, imi ja imi eikä lisämaitoa annettu. Näin sain maidon nousemaan ja muutaman yön päästä rintani TÄYTTYIVÄT ääriään myöten maidolla. Tämän jälkeen saapui kipu. Todella todella karmea kipu joka ikinen kerta nännissä kun aloitin imettämisen. Tämä teki siis monia monia kertoja päivässä! Mutta koska minulle sanottiin, että se kestää vain hetken, päätin jaksaa ja jatkaa!
Ja se kannatti! (Rintakumitkin ovat vaihtoehto)

Jos kukaan ei olisi opastanut minua missään muodossa imetyksessä, eikä kertonut että maitoa ei aluksi todella tule lainkaan ja vauva pärjää silti ja että kipu loppuu pian, olisin minäkin luovuttanut!

Muistakaa, että JOKAINEN tippa korviketta on sinun maidostasi pois. Maitoa kehittyy lisää kun vauva vain imee, vaikka sitten tyhjääkin tissiä. Eli tekin, joiden vauvat kyllä imee ilman että saavat tippaakaan ekoina päivinä, JATKAKAA!!!

Toivottavasti tästä olisi edes jollekkin hyötyä!

mä jaan kans oman mielipiteeni: se on jokasen oma asia imettääkö vai ei ja siihen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan.Tämän mukaan mä elän ja hienosti on mennyt elämä,tiedonpuutteineen ynnä muineen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä jaan kans oman mielipiteeni: se on jokasen oma asia imettääkö vai ei ja siihen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan.Tämän mukaan mä elän ja hienosti on mennyt elämä,tiedonpuutteineen ynnä muineen.

Tarkoitinkin tämän äideille, joita imetys todella kiinnostaa mutta eivät siinä ole ehkä onnistuneet?

öö mitäs sille vauvalle sit pitää antaa ruoaks jos omaa maitoa ei tule tippaakaan ja se siinä tyhjässä tississä on roikkumassa?vai oliko se niin,että ei vauvat tarvitse ravintoa ensimmäisinä päivinä jos äidillä ei maitoa vielä tule..?kun korvike on niin pahasta...pääh,menen ihan sekaisin jo vaikka kolme lasta olen hengissä pitänyt korvikkeella ja myös imettämällä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Eikö vauva ole valtavan nälkäinen, jos ei moneen päivään saa maitoa?

Vauvoilla on ensimmäisinä päivinä ikäänkuin "vararavintoa" ja pärjäävät päiviä ilman! Sain tämän tiedon Kätilöopiston sairaalalta ja minulla ainakin oli kovin tyytyväinen vauva vaikka ekoina päivinä ei maitoa tullutkaan!

Voi haloo!
Kyllä sille vauvalle tarvii antaa maitoa myös niinä ekoina päivinä.
Mulla ei oo tota ongelmaa ollu, kun maitoa tuli jo ennen synnytystä, mut jos ei olis tullu, ni tottakai se olis saanu korviketta.
Ja kunnolla munkin maito nousi vasta kotona.

öö mitäs sille vauvalle sit pitää antaa ruoaks jos omaa maitoa ei tule tippaakaan ja se siinä tyhjässä tississä on roikkumassa?vai oliko se niin,että ei vauvat tarvitse ravintoa ensimmäisinä päivinä jos äidillä ei maitoa vielä tule..?kun korvike on niin pahasta...pääh,menen ihan sekaisin jo vaikka kolme lasta olen hengissä pitänyt korvikkeella ja myös imettämällä..

Ei korvike ole pahasta mutta sitä annetaan mielestäni liian helposti... kun ei tiedetä faktoja!

Vauvoilla on ensimmäisinä päivinä ikäänkuin "vararavintoa" ja pärjäävät päiviä ilman! Sain tämän tiedon Kätilöopiston sairaalalta ja minulla ainakin oli kovin tyytyväinen vauva vaikka ekoina päivinä ei maitoa tullutkaan!

Ihanko totta? Mun vauvani verensokeria tarkkailtiin synnärillä tiuhaan, ja saipa tuo ressukka lisämaitoakin jo heti ekana päivänä kun äiti lepäili heräämössä. Eikä maitoa tullut moneen päivään.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Voi haloo!
Mulla ei oo tota ongelmaa ollu, kun maitoa tuli jo ennen synnytystä, mut jos ei olis tullu, ni tottakai se olis saanu korviketta.

Suosittelen pyytämään asiantuntijalta faktatietoa. Koska vauva todella pärjää ensimmäiset päivänsä ilman maitoa, usko vain! Näin teki siis minunkin vauvani eikä saanut lisämaitoa.

Juu minä yritän seuraavan kohdalla olla kokonaan antamatta pullosta (ellei tarve ole pakottava) ja jos joudun antaa, niin ostan vähemmän helposti imettäviä tutteja kuin ainun perus. Sillä esikoinen tottu pulloon herkästi ja tykkäs, et siitä saa paremmin juotua ja siitä alko järjettömät rintaraivarit, joihin mun imetys tyssäs. Ei silti en usko et maailma imettämättömyyteen kaatuu, uskon (ja toivon) vahvasti siihen, et mun lapsi on vielä aikuisenakin perusterve, perusfiksu ja perustyytyväinen.

Ai, vauva pärjää useamman päivää ilman mitään maitoa?:o Mulla kolme lasta ja oma maito noussut aina vasta 3. pvänä synnytyksestä, jonka jälkeen olen täysimettänyt sen 6kk. Mutta noiden kolmen ensimmäisen päivän aikana jokainen kolmesta lapsestamme on kuivunut. Kuivunut niin, että jopa kellastuivat siitä syystä ja ei kyllä tullut mieleenkään sairaalassa toimia lääkärin suositusten vastaisesti ja olla antamatta sitä lisämaitoa noina ensimmäisinä päivinä.

Ihanko totta? Mun vauvani verensokeria tarkkailtiin synnärillä tiuhaan, ja saipa tuo ressukka lisämaitoakin jo heti ekana päivänä kun äiti lepäili heräämössä. Eikä maitoa tullut moneen päivään.

No sulla varmaan oli hieman erilaiset mahdollisuudet imettää. se on ymmärrettävää, niinkun sekin että jokaisella kai omat syynsä miksi ei imetä. en tuomitse, yritin vain antaa vinkkejä niille jotka niitä kaipaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja piinariina:
minäpä hieman valaisen teitä imetykseen ryhtyviä:

Muutamaan ensimmäiseen päivään maitoa ei tulekaan, kahteen ensimmäiseen ei tullut minulta TIPPAAKAAN, silti vauva imi, imi ja imi eikä lisämaitoa annettu. Näin sain maidon nousemaan
!

Ei pidä paikkaansa.
Ja kyllä se maito saadaan nousemaan muutenkin.

tosiaan olette ihan oikeassa siinä että imetys kuohuttaa tunteita. Jokatapauksessa ilmaisin oman mielipiteeni ja halusin antaa vinkkejä teille jotka niitä kaipaatte, mutta en muistanut että täällä ei saa näitä vinkkejä tuoda esiin :)

Ehkä tässä pitäisikin sitten todeta, että EI KANNATA IMETTÄÄ se on niin pahasta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi haloo!

Suosittelen pyytämään asiantuntijalta faktatietoa. Koska vauva todella pärjää ensimmäiset päivänsä ilman maitoa, usko vain! Näin teki siis minunkin vauvani eikä saanut lisämaitoa.

Juu, tuo pätee normisti terveeseen vauvaan. Vaan omani myös kärsi matalista verensokereista, joten 3 tunnin välein oli pakko antaa lisäruokaa koska matalat verensokerit ovat pahaksi vauvan aivoille. Eli tässä pieni tiedonhiukka lisää imetystietokirjaasi.

Olen samaa mieltä ku ap!
Joskus vaan on niinkin ikävästi, ettei OIKEASTI imetys lähde onnistumaan, mutta USEIMMITEN onnistuis kyllä, ku tehtäis noin ku ap kirjoitti.

Ei saa antaa periksi niin helpolla!

Tsemppiä imetykseen sitä tarvitseville!

tosiaan olette ihan oikeassa siinä että imetys kuohuttaa tunteita. Jokatapauksessa ilmaisin oman mielipiteeni ja halusin antaa vinkkejä teille jotka niitä kaipaatte, mutta en muistanut että täällä ei saa näitä vinkkejä tuoda esiin :)

Ehkä tässä pitäisikin sitten todeta, että EI KANNATA IMETTÄÄ se on niin pahasta ;)

tottakai saa omat mielipiteet tuoda esille,mutta ne ei aina ole ne ainoat oikeat....

Alkuperäinen kirjoittaja piinariina:
minäpä hieman valaisen teitä imetykseen ryhtyviä:

Muutamaan ensimmäiseen päivään maitoa ei tulekaan, kahteen ensimmäiseen ei tullut minulta TIPPAAKAAN, silti vauva imi, imi ja imi eikä lisämaitoa annettu. Näin sain maidon nousemaan
!

Ei pidä paikkaansa.
Ja kyllä se maito saadaan nousemaan muutenkin.

No minulla se ei noussut parina ensimmäisenä päivänä ja hyvin pärjättiin. Kätiköopistonohjeilla mentiin ja hyvin meni! Maito nousi vasta kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:

tottakai saa omat mielipiteet tuoda esille,mutta ne ei aina ole ne ainoat oikeat....

Väitinkö niin? En, vain annoin vinkkejä, lukekaa nyt hyvät ihmiset!

Voi haloo!

Sil on luultavasti yhtä vakava aivovamma ku sullakin. Ei vauva pärjää ilman nestettä päiviä.
Pilirubiinit alkaa nousta ja se voi altistaa aivovammalle.

Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:

Väitinkö niin? En, vain annoin vinkkejä, lukekaa nyt hyvät ihmiset!

kyllä rivien välistä on helppo lukea..... :D

Yhteistyössä