Haluaisin tietää, miten "päästä" jo aamupäivällä ulos lasten kanssa. Ei meiltä onnistu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saamatonko vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saamatonko vain

Vieras
Varmaan parjataan turhamaiseksi kun asiani kerron?

Meillä päiväuniaika riippuen lasten heräämisestä, jos herätään klo 8, niin päiväunet otetaan n. klo 11. Tai ainakin nuorempi ottaa, hieman alle 2v. Esikoinen 3v. Ja kuten huomaa, istun tässä koneella nyt, mutta yleensä en aamuja käytä nettailuun, tämä asia vaan tuli taas mieleeni ja ajattelin sen tänne nyt kertoa.

Asia: aamulla herätään. Minua väsyttää, kuten aina, lähes tulkoon riippumatta siitä kuinka aikaisin menin nukkumaan ( voisin nukkua 15h putkeen ). Väännytään aamupalalle. Sen jälkeen alkaa siivous, illan jäljiltä talo on aivan hujan hajan: vaatteita, leluja, tiskiä, pedit pedattavana. Mieheni on töissä, ja tuntuu että on pieni pakote asunnon siistinä pitämiseen, ainakin siksi hetkeksi kun hän tulee kotiin. Siivoukseen siis menee oma aikansa. Sen jälkeen vaihdetaan vaatteet, ja minä laitan itseni: meikkaan, laitan hiukset. Tästä asiasta olen kuullut usealta henkilöltä kommenttia "Miksi pitää vaivautua, sinähän olet vain kotona/puistossa...!" Mielestäni minulla on siihen 'oikeus'. Niin paljon velvollisuuksia, kyllä itseni saan laittaa.
Kaunistautumisen jälkeen alan laittaa ruokaa. Siinä vaiheessa jo nuorempi alkaa kitistä, kun on taas nälkä. Riippuen vähän ruoasta, ruoan tekoon ja syömiseen menee yht 1½h.

Ja siinäpä se n. 3h menikin jo. Kakkonen on niin väsyny, ettei sen kanssa voi lähteä enää ulos. Päiväunille, mennään yleensä kaikki, esikoinenkin nukkuu mielellään vieressä. Päikkyjen jälkeen välipalaa ja ulos.

Onko se ulkoilu laadultaan parempaa, jos käy aamupäivällä? Joskus tuntuu, että kun toisten äitien kanssa vaihdetaan kuulumisia, he rinta rottingilla ilmoittavat että kävivät jo aamusta ulkona. Minä en siihen ole ehtinyt kuin kymmenisen kertaa tämän kolmen vuoden aikana. Olen vissiin laiska.

Kommentointia =)

Me noustaan klo 7, aamupala ja puetaan päälle, ja klo 9-10 ollaan pihalla. Sama kai se on koska ulkoilee, me ulkoillaan sekä aamulla että iltapäivällä. Lapset viihtyy ulkona paremmin kuin sisällä.

Itse taas heräiltiin joskus 9 maissa kun olin kotona, noustiin ihan rauhassa ylös ja sen jälkeen tein aamupalaa ja puettiin ja ulos, puistoon päästiin 10.30 maissa ja siellä oltiin joku tunti, 12 maissa oli lounas ja sitten päiväunille. Siististi pukeuduin mutta meikkaamista en pitänyt tarpeellisena.
Mikset käytä päiväuni aikaa siivoamiseen? Mutta tosiaan jokainen perhe tekee siten minkä itselleen hyväksi tuntuu, minusta tärkeintä on etä lapsi pääsee pihalle edes jossain vaiheessa.

Opettele illalla siivoamaan enimmät roskat ja sekamelskat. Aamulla kun puuro kiehuu, laita itsesi kuntoon. Tarjoa aamiainen ja lähdette ulos n. klo 9. Palaatte kotiin 10.30-11 ja lounaalla tarjoat edelliseltä päivälliseltä säästettyä ruokaa.

Laita lapset päiväunille ja nuku itsekin pienet tirsat. Herättyäsi valmistele tarvittaessa päivällistä ja lasten herättyä anna välipala ja menkää ulos :)

Niin mietin että josko siivoisit sillä aikaa lapset nukkuu, luonaaksi edellispäivän päiväällinen, tai luonas melkein valmiiksi siinä vaiheessa kun syötte aamupalaa ja muita aamuhommia.
Meillä ei ainakaan oo ketään puistossa iltapäivällä joten "pakko" puisokeikka tehdä aamusta jos haluaa nähdä siellä kavereita.

Meilläkin siivoukset ajoittuvat iltaan, siis lelujen keräys ennen nukkumaanmenoa jne. Pyykit hoidan esim. päiväuniaikaan. Lounaaksi en koskaan laita mitään minkä tekeminen kestää 1 1/2 tuntia. Meikata ehdin vähän (siis puuteri+ripsari-osastoa), enempää en arkisin käytä. Meillä 1 v nukkuu päiväunet vasta 12 jälkeen, vaikka herää kahdeksalta. Siinä meidän salaisuudet sille, miksi ehditään aamupäivisin parhaiten ulkoilemaan.

Siivoat myöhemmin. Aamupalan jälkeen vaatteet päälle ja ulos. Oman kaunistautumisenkin voi opetella tekemään pika-pikaa.
Ruokaa voi tehdä enemmän kerralla ja pakastaa sitä myöhemmin käytettäväksi, jolloin selviää tuosta nopeasti. Samaten kannattaa katsella erilaisia reseptejä, mitkä valmistuvat nopeammin.

Meillä syödään usein jämiä lounaalla, harvemmin teen ruuan sikseen. En todellaakaan meikkaa tai laita hiuksia puistoa varten..no en kyllä nykyisin laita paljon muutenkaan :D Ja siivous, no..mielummin ulos ja siivoilua sit iltapäivällä.
Mä tykkään ulkoilla aamupäivällä koska silloin on kesäaikaan viileämpää ja tosiaan kaikki muutkin on ulkona silloin. Ja lapset menee usein isänsä kanssa ulos ip:llä kun minä laitan ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onnistuisiko illalla siivota

Ennen tein niin, mutta nyt en vain jaksa. Tuntuu, että alkaa voimat jotenkin vain ehtyä, 2 vuotta kahden pienen kanssa. Haluan iltaisin vain olla, koska milloinkaan muullon en sitä voi tehdä. Pyykit pistän kuivumaan, sitten syön ja löhöän vain.

Päiväunet otan lasten kanssa, koska minua niin väsyttää. En ymmärrä mistä tämä tulee, veriarvot ok kaikkineen, joku sanoi minulle että sinua väsyttää koska tylsistyttää. Se on osittain totta, kun mietin. Eräs päivä jätin unet ottamatta, ja kun mies tuli klo 16 töistä, minä menin päiväunille! Väsytti niin, että ihan itketti ajatus jonkun asian tekemisestä. Mies sitten passitti nukkumaan vähäksi aikaa...

Aika taistelulta välissä tuntuu :\ Ikävä kyllä.

Ongelmana selvästi se, että sinun tarvitsee nukkua paljon. Muuten voisit vaikka päiväunien aikaan siivota. Käy tarkituttamassa veriarvot ja juttelemassa lääkärin kanssa. Ehkä väsymykseesi löytyy joku syy. Se ulkoilukin piristää. Ja ihan oikeastiko meikaat mennäksesi lapsiesi kanssa päiväunille? Kieltämättä se on minusta vähän turhamasita. Voisitko miettiä jotain mielekkäämpää tekemistä (omaa aikaa) itsellesi vaikka iltaisin kun mies on kotona. Säännöllinen liikuntakin voisi piristää sinua.

Me käydään aamupäivisin ulkona oikeastaan aina. En tätä mitenkään rinta rottingilla ilmoita, vaan me nyt vaan satutaan käymään sillon. :D Meillä herätään n. 6-7. Syödään aamupala ja leikitään hetki sisällä. Sitten mennään aamupäiväks ulos. En tee itse ruokaa päivisin (syön valmisruokia tai eilisen päivällisen jämiä ja 1 v:lle annan purkkiruokaa...) ja jätän siivoukset vähemmälle. Mun työ on hoitaa lasta eikä siivota kotia ja siihen on miehenkin tyytyminen. Toki joskus jotain siivoilen täällä päivisin, mutta yleensä siivotaan yhdessä illalla, jos siivotaan ollenkaan... :D

Et oo siis laiska, vaan ainakin mua paljon ahkerampi, kun jaksat siivota ja tehdä ruokaakin joka päivä. :) Eihän se nyt niin nuukaa oo, millon siellä pihalla käy. Mä kyllä elättelen toivoa, että aamupäivän ulkoilu vaikuttais siihen, että päikkärit maistuis paremmin, mutta en tiiä, onko sillä miten paljon ollut vaikutusta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Meillä syödään usein jämiä lounaalla, harvemmin teen ruuan sikseen. En todellaakaan meikkaa tai laita hiuksia puistoa varten..no en kyllä nykyisin laita paljon muutenkaan :D Ja siivous, no..mielummin ulos ja siivoilua sit iltapäivällä.
Mä tykkään ulkoilla aamupäivällä koska silloin on kesäaikaan viileämpää ja tosiaan kaikki muutkin on ulkona silloin. Ja lapset menee usein isänsä kanssa ulos ip:llä kun minä laitan ruokaa.

Mä siis yleensä vastaan että siivoan aamulla..mutta en kyllä siivoa usein silloinkaan :D paitsi jos tiskiä on kauheasti, on pakko tiskata. Mä olen siis laiska.

Samahan se on ulkoileeko aamu- vai iltapäivällä.
Mutta jos te haluaisitte ulkoilla aamupäivisin niin ehdottaisin seuraavaa.
Laita edellisenä päivänä sen verran enempi päivällistä että siitä riittää seuraavaksi päiväksi lounas.
Silloin voitte aamupäivällä lähteä aiemmin ulos.
Illalla voitte siivota kaikki tavarat paikoilleen jolloin voit hoitaa imuroinnit yms. päiväunien jälkeen ja sen jälkeen alkaa laittaa taas päivällistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siivoat myöhemmin. Aamupalan jälkeen vaatteet päälle ja ulos. Oman kaunistautumisenkin voi opetella tekemään pika-pikaa.
Ruokaa voi tehdä enemmän kerralla ja pakastaa sitä myöhemmin käytettäväksi, jolloin selviää tuosta nopeasti. Samaten kannattaa katsella erilaisia reseptejä, mitkä valmistuvat nopeammin.

Yritän kaunistautua pika-pikaa, meikki 10min ja hiukset 5min. Tosin se, että minua koko ajan "häiritään" ja vaaditaan huomiota, hidastaa asiaa jonkun verran.

itse olen tarkka rytmistä olen kokenut että elämä on helpompaa siten no kerron mun aamun...eli lapset 14, 8, 6 ja 2 . nyt kesällä siis kaikki kotona . mies aaamulla aikaisin töihin olen tehnyt ruuan edeltävänä iltana valmiiksi mitä suosittelen sinullekin. näin me ei puistosta tullessa kuolla nälkään ku ruoka on valmiina ja mies saa evääksi ruuan töihin. herään itse 6-7 teen aamukahvin siivoilen katon mailit yms.. sit muksut ylös 7 sit aamiainen ja lastenohjelmia ysiin. tällä välin pesen pyykkiä siivoilen teen hommia mitä nyt sit on (pyykkiä tän kokoisessa perheessä on aina). laitan itseni siinä ohessa eli ripsaria yms. sit hetki lekkiä ja noin 10 ulos josta sisälle syömään 11.00-11.30 s syönti ja nuorin nukkumaan . muut leikkii teinitekee juttujaan. nuorin ylös n.14 sit hommia, leikkiä jo hyvä keli välipalan jälkeen ulos . jos kauppa ostoja ne tehdään joko ihan aamulla tai sit neljän jälkeen ku mies tulee. illat kulu lapset leikkii tehdään hommia,katsotaan tv:tä yms.. sit siinä ollaan syöty tietty 5 aikoihin ja illlalla teen huomisen ruuan.lapset petiin nyt kesällä vähän möhemmin eli n.20 sit hengailua aikuisten kesken ´ja oma aika 21 jälkeeen jolloin sit teini monesti ottaa aikansa. nukkumaan sit joskus. omalla ajalla yleensä olen koneella tai teen jotain kivaa.
tällä rytmillä mennään ja itse tykkään helppoudesta ja toisten äitien näkemisestä aamuisin. aina ei mennä puistoon koska oma pihakin on ihana on keinut leluja leikkimökki yms.. kesäisin käymme myös aamupäivisin perhepuistoissa, liikennepuistossa, kavereilla yms mut perusrytmi säilyy silti. kouluaikoina ja arkena muksut aiemmin nukkumaan eli 19 ja sit viikonloppusin/kesällä myöhemmin.
rytmitä hyödynnä pikkuhetken tingi vähän tarpeistasi kohta kun muksut ovat isompa sit on sun aika. jos rytmität kiukkuilu yms vähenee trust me i know

Alkuperäinen kirjoittaja laiskempi:
Me käydään aamupäivisin ulkona oikeastaan aina. En tätä mitenkään rinta rottingilla ilmoita, vaan me nyt vaan satutaan käymään sillon. :D Meillä herätään n. 6-7. Syödään aamupala ja leikitään hetki sisällä. Sitten mennään aamupäiväks ulos. En tee itse ruokaa päivisin (syön valmisruokia tai eilisen päivällisen jämiä ja 1 v:lle annan purkkiruokaa...) ja jätän siivoukset vähemmälle. Mun työ on hoitaa lasta eikä siivota kotia ja siihen on miehenkin tyytyminen. Toki joskus jotain siivoilen täällä päivisin, mutta yleensä siivotaan yhdessä illalla, jos siivotaan ollenkaan... :D

Et oo siis laiska, vaan ainakin mua paljon ahkerampi, kun jaksat siivota ja tehdä ruokaakin joka päivä. :) Eihän se nyt niin nuukaa oo, millon siellä pihalla käy. Mä kyllä elättelen toivoa, että aamupäivän ulkoilu vaikuttais siihen, että päikkärit maistuis paremmin, mutta en tiiä, onko sillä miten paljon ollut vaikutusta. :)

No juu, noin pienen kanssa sinänsä "helpompi", kun syö purkkia ja ruokaa ei välttämättä tarvitse tehdä, toisin kuin 2- ja 3-vuotiaille. =) Ja paloitella kasvikset yms vielä aterian lisukkeeksi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hup:
Ongelmana selvästi se, että sinun tarvitsee nukkua paljon. Muuten voisit vaikka päiväunien aikaan siivota. Käy tarkituttamassa veriarvot ja juttelemassa lääkärin kanssa. Ehkä väsymykseesi löytyy joku syy. Se ulkoilukin piristää. Ja ihan oikeastiko meikaat mennäksesi lapsiesi kanssa päiväunille? Kieltämättä se on minusta vähän turhamasita. Voisitko miettiä jotain mielekkäämpää tekemistä (omaa aikaa) itsellesi vaikka iltaisin kun mies on kotona. Säännöllinen liikuntakin voisi piristää sinua.

Olen käynyt verikokeissa, eikä niistä löytynyt mitään poikkeavaa, vaikka niin kovasti toivoinkin. Hyvä kolesteroli oli vain matala.
Ja tuo meikkaaminen, se vain on tärkeä. Meikkaan aamusta, ettei minun tarvitsisi sitten päiväunien jälkeen sitä tehdä, kun lapset jo haluaa taas heti syödä välipalaa ja odottavat ulosmenoa kovasti.
Liikuntaa harrastan säännöllisesti, käyn jumpassa ja eilenkin kävin reilun 5km lenkillä ( siivouksen sijaan.... ) .

:|

Tuo jatkuva ääretön väsymys kuulostaa kyllä omituiselle... Saatko siis öisin nukuttua vai joudutko heräilemään/valvomaan lasten takia? Esim. masennus voi oireilla tuommoiselle voimakkaalla väsymyksellä... Tutkituttaisin asiaa...

Mä olen ainakin talvisin tosi huono lähtemään ennen puoltapäivää mihinkään :) Näin kesällä homma toimii niin että' ruoat tehdään aina iltapäivällä/illalla, kuten muutkin kotityöt. Näin aamusta vain syödään ja äiti surffailee hetken netissä.. Sitten ajoissa ulos. Saisitko nuoremman päiväunia hieman siirrettyä? Kuulosti vain aikaiselta tuo päikkäriaika.

Yhteistyössä