Mitä te muut touhuilette vauvojenne kanssa + syyllisyydentunne siitä, etten itse touhuilisi tarpeeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jade.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jade.

Vieras
Mua vaivaa jatkuva kysymys ja syyllisyys siitä, mahdanko touhuta päivittäin vauvani kanssa tarpeeksi. Liekö tuttu tunne kellekään muulle?

Olen siis 1-vuotiaan vauvan äiti, ja odotan toista lastani. Raskaus on edennyt viimeiselle kolmannekselle. Mieskin minulla on ja samassa taloudessa kaikki asutaan, mutta on sen alan ihmisiä, että joutuu reissaamaan paljon ulkomailla. Välillä on tietysti kotonakin, mutta myös paljon poissa. Tällä hetkellä Kiinassa. Kerronpa nyt sitten vähän näistä meidän päivistä:

Meillä herätään aamuun viimeistään kahdeksan aikoihin aamulla. Aamupalan jälkeen sitten teen hieman kotihommia (imuroin, laitan keittiön ja makkarin kuntoon, laitan tiskit, ja laittelen pyykkikoneen pyörimään) joiden aikana vauva ei yksinään viihdy juuri lainkaan. Perässäni konttailee ja tulee viereen tarkastelemaan ja tutkailemaan, että mitä se äiti oikein touhuaa. Siinä touhuillessani kyllä juttelen vauvalle ja luon häneen silmäyksiä, mutta tuolloin huomio ei kuitenkaan (tietystikään) sataprosenttisesti keskity vauvaan, mikä taas aiheuttaa minussa syyllisyyden tunteita.

No, kotihommissa ei kovin kauaa mene, ja sen jälkeen leikiskellään yhdessä täällä kotona. Kirjoja (lyhyitä satuja ja loruja) luetaan myös ja lauleskelen vauvalle leikin lomassa. Tätä touhuilua kestää liki yhteentoista asti, jolloin taas sitten syödään ja vauva menee päiväunille. Nukkuu joko omassa sängyssään tai saatan laittaa hänet vaunuihinkin, ja lähteä itse siinä samalla lenkille.

Vauvan herättyä päikkäreiltä lähdetään ulkoilemaan, ellei sinne ulos päikkäreiden aikana ehditty. Vauva ei vielä kävele, joten ulkoilu tarkoittaa käytännössä sitä, että vauva on istunut pulkassa (no, enää ei oikein voi, kun ei tuota luntakaan täällä enää pahemmin ole) tai vaunuissa ja katsellut sieltä ympärilleen. On tykännyt kovasti. Ulkoilua puolesta tunnista kahteen tuntiin, riippuen siitä, miten itse jaksan.

Meneillään oleva raskaus tuppaa välillä hieman väsyttämään, ja ihan koko aikaa en jaksa tukka putkella leikkiä tai touhuta lapsen kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että istun seurailemaan vauvan leikkejä ja kannustan häntä leikkimään, huomioni toki vauvaan koko ajan keskittäen (sillä muuten vauva ei halua leikkiä) mutta siis siinä samalla itse ikään kuin lepäillen. Tämä tuntuu mulle välillä pakolliselta, jotta en väsyisi liikaa, mutta saa tämäkin aikaan minussa syyllisyyden tunteita siitä, etten leiki ja touhua vauvan kanssa tarpeeksi.

Joinakin päivinä virtaa on enemmän, ja joinakin päivinä (oli sitä virtaa tai ei) keksitään sitten jotain hieman tavallisuudesta poikkeavampaa, ja touhuillaan sormivärien tai muovailuvahan tms. jutun parissa.

Vauva ruokailee päivällisen siinä kolmen aikaan. Viiden korvilla käydään kaupassa ja sitten tullaankin kotiin, jolloin vauva vielä touhuilee vähän aikaa, syödään iltapala ja käydään kylvyssä, minä teen hieman vielä kotihommia, luen iltasadun ja vauva lähtee nukkumaan puoli kahdeksan maissa. Nukkuu välillä omassa sängyssään ja välillä vieressäni.

Tässäpä tällainen yleisversio meidän tavallisesta päivästä pähkinänkuoressa. Jokaista maitotilkkaa ja ruokailuhetkeä ei nyt ole mainittu, mutta tarkoitus olikin kiinnittää huomio nimenomaan siihen, mitä muuta tehdään… Nyt sitten haluaisinkin kuulla mielipiteitä siitä, onko nuo minussa viriävät syyllisyyden tunteet aiheellisia ja jos ovat, niin mitä muuta minun tulisi vauvan kanssa touhuta? Lisäksi kuulisin mielelläni, mitä te muut vauvojenne kanssa touhuilette? (Juu, eihän se 2-vuotias enää oikeastaan vauva ole, mutta minä nyt miellän asian niin, joten älkää ensimmäiseksi takertuko siihen. ?) Kiitos jo etukäteen!

Siis onko lapsi 1 vai 2-vuotias? Viestisi alussa sanot 1, lopussa 2?? Ei sillä niin väliä itekin kirjoitan joskus hosuen.) Ja omani on hiukan päälle 1v ja on se vielä äidin vauva vaikka on kävellytkin jo pitkän tovin. Ei tuo sinun lastenhoitosi mitenkään huonolta kuullosta. Ja kun vielä olet raskaana ja mies reissussa. Kateeksi käy miten saat siivottua noin paljon kahdestaan lapsen kanssa. Omani alkaa välittömästi sotkea lisää kun siivoan. levittelee kaikki tavarat ympäriinsä ja juuri äsken särki keittiössä lasisen kynttiläkupin.

No kyllä mä ainakin ihan alussa jo takerruin siihen että puhut 1-vuotiaasta vauvana. Mutta ymmärrän kyllä,mullekin lapsesta tuli "lapsi" vasta kun oppi kävelemään. Eli 1v2kk iässä.

Hei,syyllisyydentunteet kuuluu vanhemmuuteen,niin se vaan on. Kertomasi perusteella touhuat "vauvasi" kanssa ihan riittävästi. Ainoa mitä ehkä tossa muuttaisin on että jos lapsi nukkuu päikkärit yhtä hyvin sisälläkin,niin nukuttaisin sisällä ja käyttäisin sen ajan tilanteen/oman sen hetkisen voinnin mukaan joko kotihommiin tai lepäilyyn. Itse olen kohta 2,5v:n äiti ja toinen lapsi syntyy muutaman viikon päästä,joten uskon tietäväni jotain siitä millasesta väsymyksestä puhut :) Sillon kun oikein kovasti väsyttää,kannattaa mennä siitä mistä aita on matalin eli sinä päivänä jättää aktiiviset touhut vähemmälle ja lukea lapselle enemmän :) Kotitöistäkin voi välillä joustaa,ei imuroida tarvii just tiettynä päivänä/joka päivä.. Ja välillä voi ulkoiluks riittää se kauppareissu.

Kun esikoisesi oppii kunnolla kävelemään,niin ota hänet mukaan kotihommiin,lapsi kokee itsensä tärkeäksi ja kotihommista tulee osa leikkejä. Meiän tuo pian 2,5v on suunnilleen siitä 1v2kk iästä asti mm täyttäny ja tyhjentäny pesukonetta mun kanssa,pyyhkiny pölyjä,tyhjentää kauppakasseja jne.

Aurinkoisia kevätpäiviä ja paljon voimia sulle! Hyvin sä lapsesi hoidat :)

No kyllä on tuttu tunne ainakin minulle. Meidän päivittäisiin puuhiin kuuluu melkoisesti samanlaisia asioita kuin teillekin, pienokainen on täälläkin kohta vuoden... Loruillaan, luetaan, leikitään, lauletaan, musisoidaan. Ulkoillaan. Välillä läträtään vedellä tai sormiväreillä tai jollain muulla. Lukuhetket ovat meillä monesti sellaisia lepohetkiä, ts. lapsi istuu sylissäni tai pötköttelee vieressäni ja luen hänelle. Pienet satuhetket meillä on myöskin illalla ja aamulla, kiva tapa aloittaa päivä.

Kotihommien ajan on vauva tässäkin pirtissä kintereillä. Jos siivoilen, touhuaa kovasti vesiämpäreiden ja muiden kanssa (eli saa kyllä olla tarkkana, ettei mitään satu) ja konttailee imurin ja minun perässä. Lattian moppaus varsinkin tuntuu olevan kovin mielenkiintoisen näköistä puuhaa.

Kertomasi perusteella vaikuttaa kyllä siltä, että touhuilet vauvasi kanssa ihan mukavan paljon, itse en ainakaan tiedä mitä tuohon lisäisin. Väsymyskin on ihan normaalia, olipa sitten raskaana tai ei, ja ihan oman jaksamisen huomioonottaen ei pidäkään kasata päiviin liikaa puuhaa, ellei se välttämätöntä ole. Eipä väsy lapsikaan sitten liikaa.

Tee lastensuojeluilmoitus itsestäsi. Normaalisti päivän arkityöt on tehty valmiiksi tai ne tehdään vauvan nukkuessa. Suosittelen tukea arkeen ja kiintymys suhteen vahvistamista ammattilaisten kanssa. Lapsen kasvussa on selvä kehitysviivästymä.

Siis mulle tuli huono omatunto! Mulla on 9kk lapsi ja meillä ei läheskään keksitä kokoaikaa noin paljon tekemistä. Lapsi on tyytyväisenä lattialla ja keksii oma juttujaan. Käy kaivamassa vähän paperi roskista ja käy kurkkaamassa muita huoneita, välillä haluaa syliin ja tietenkin otan. Kerran/kaks yritetään käydä ulkona, mutta se ei todellakaan ole mitenkään kiveen kirjotettua. Mä laulelen aika paljon, mutta lähinnä ennen nukkumaan menoa, en niinkään päivän mitään. Kirjoja yritetään lukea, mutta nyt lapsella on kova kosketushalu, ja kirjaa on kiva repiä enemmän kun kuunnella että mistäs se kertoo.

Meillä on myös koira joka auttaa tätä mun omaa taakaani, siis he 'leikkivät' paljon yhdessä ja mun ei tarvitse olla viihdyttämässä kumpaakaan.

Olenko mä sitten huono äiti? Tuntuu kyllä siltä kun lukee muiden päivärutiineita... Ja joo mäkin olen raskaana, mutta voin vallan mainiosti ainakin toistaiseksi.

Tuollainen normaalielämä on taaperolle juuri parasta. Syyllisyys kuuluu vanhemmuuteen.
Sitten kun hän oppii kävelemään voit ottaa hänet mukaan joihinkin kotiaskareisiin: pyykkiä kantamaan, pölyjä pyyhkimään yms.

Jos itse kaipaat voithan mennä johonkin perhekahvilaan toisia vanhempia tapaamaan niin satte vähän seuraa arkipäiviin.

Siis onko lapsi 1 vai 2-vuotias? Viestisi alussa sanot 1, lopussa 2?? Ei sillä niin väliä itekin kirjoitan joskus hosuen.) Ja omani on hiukan päälle 1v ja on se vielä äidin vauva vaikka on kävellytkin jo pitkän tovin. Ei tuo sinun lastenhoitosi mitenkään huonolta kuullosta. Ja kun vielä olet raskaana ja mies reissussa. Kateeksi käy miten saat siivottua noin paljon kahdestaan lapsen kanssa. Omani alkaa välittömästi sotkea lisää kun siivoan. levittelee kaikki tavarat ympäriinsä ja juuri äsken särki keittiössä lasisen kynttiläkupin.

Lapsi on 1-vuotias. 2-vuotiaasta tuli maininta tuonne loppuun, kun aluksi oli tarkoitus otsikossa jo kysellä, mitä ihmiset puuhailevat 0-2-vuotiaiden vauvojensa kanssa :)

Minä leikin tuon melkein 1vn kanssa sitten kun se kyllästyy :D Konttailee täällä vaan menemään, kävelee kärryn kanssa ja sotkee siskojensa leikkiä.
Ei tod. oo koskettu muovailuvahaan esim x)
Saan hyvin siivottua yleensä, ja tehtyä muutakin hommaa jos on tarve. Ja kun käy päiväunille, istun koneelle tai katselen jotain leffaa.

sinulla ei ole syytä huonoon omaantuntoon. Olen itse pian viiden lapsen äiti,nuorin on nyt 1v10kk,olen rv 30. Teen itse kotihommia lasten ollessa hereillä,isommat (7,6 ja 4v) puuhailevat paljon keskenään kotona. Pienemmän kanssa luen kirjoja,katsotaan unelma tarhaa juniorilta..se on hänen lempiohjelmansa ja sitä odottaa joka aamupäivä. Kun hän nukkuu,lepään silloin itsekin. meillä 6v ja 4v on joinain päivinä tarhassa virikehoidossa,isoin koulussa ja tälläisinä päivinä otan levon kannalta kunnolla,pienemmän ollessa päiväunilla. Muuten ulkoillaan lasten kanssa,pelaillaan mitä milloinkin(lautapeleistä sählyyn jne). Juuri toissapäivänä kävin nuoremman kanssa uimahallissa. Sitten on päiviä,että lapset puuhaa omiaan ja leikkivät kavereiden kanssa.
Meillä nuorin leikkii omissa oloissaankin,ei tarvitse koko aika viihdyttää.

Suosittelen päivinä,jolloin piisaa energiaa käyttään sitä ja väsyttävinä päivinä olla vaan,eikä kantaa huolta kun ei jaksa oikein mitään. :)

Joka päivä ei voi olla hyvä ja tehokas,eikä tarvitsekkaan!

Yhteistyössä