Haluaisin tietää, miten "päästä" jo aamupäivällä ulos lasten kanssa. Ei meiltä onnistu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saamatonko vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ulkoillaan aamupäivällä koska sitten lapset nukkuu paremmin ja pidemmät päikkärit, eli ilta ei ole kiukkuamista kun on kunnon päiväunet nukuttu. Lisäksi koiran tarvii päästä ulos niin on pieni pakko mennä ulos aamulla. Me mennään ulos vaikka koti olis kuin pommin jäljiltä, minä sitten siivoan kun lapset nukkuu. Vaihtoehtosesti nukun itsekin ja siivous siirtyy iltaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hup:
Ongelmana selvästi se, että sinun tarvitsee nukkua paljon. Muuten voisit vaikka päiväunien aikaan siivota. Käy tarkituttamassa veriarvot ja juttelemassa lääkärin kanssa. Ehkä väsymykseesi löytyy joku syy. Se ulkoilukin piristää. Ja ihan oikeastiko meikaat mennäksesi lapsiesi kanssa päiväunille? Kieltämättä se on minusta vähän turhamasita. Voisitko miettiä jotain mielekkäämpää tekemistä (omaa aikaa) itsellesi vaikka iltaisin kun mies on kotona. Säännöllinen liikuntakin voisi piristää sinua.

Pakko tarttua tähän, ei aina ole joku SYY siihen että ihminen tarvitsee paljon unta. Toiset tarvitsee enemmän, toiset vähemmän. Sitten on ihan eroja vireystilassa. Eli mua usein nukuttaa, mutta jos menisin nukkumaan, en saisi unta, en siis ole oikeasti väsynyt.

Me ollaan nyt vaan kesälomalla tytön kanssa, mutta meillä on vähän sama homma, JOS en aikatauluta aamua. Eli tavallisena lomapäivänä mua ei haittaa tippaakaan, vaikka notkutaan joskus lounaaseen asti yöpuvussa.

Välillä kuitenkin sovitaan treffejä tuttujen kanssa. Silloin tarvittaessa laitan jopa kellon soimaan, jotten nuku liian pitkään. Sit vaan pikana aamutoimet ym. Ei siinä mitään siivoilemaan käydä. Lounas syödään joskus kaupungilla, joskus ehditään kotiin vähän normaalia möhäisemmälle lounaalle. Se on tietysti tehty jo edellisenä päivänä, usein illallisesta jäänyt. Kiireessä voidaan syödä jotain nopeaa, hernekeittoa tölkistä tai vaikka mikroruokaa. Lapsille voi ottaa mukaanvälipalaa, jos kauemmas lähtee. Mutta teillähän on kai vain tarkoitus päästä pihalle?

Kaiken höpinän jälkeen: ehdotan, että heti aamupalan jälkeen hetkeksi ulos, jos haluat, että ehditte aamupäivällä.

Johtuuko tuo sun väsymys yksinkertaisesti masennuksesta?

Meillä ulkoilu painottuu iltapäivään, koska aamupäivät menee tosi nopeeta kun lapsi on hereillä vain noin kolme tuntia ennen päikkäreille menoa. Joskus toki käydään kauppareissu aamulla, mutta harvemmin. Eikait sillä oo merkitystä milloin ollaan pihalla? En ole ajatellutkaan, että se olis jotenkin hyvän äidin mittari, että käykö aamu vai iltapäivästä lapsen kanssa ulkona :D

En nyt lukenut koko ketjua, mutta meillä menee niin, ett nyt kesälomalla 3-vee lapsi herää 9-10. Syödään aamupala ja kattellaan lastenohjelmia. Syönnin jälkeen lasketellaan vähä (syödään tukeva aamupala;))ja lähdetään koirien kans lenkille.

Lenkiltä tullessa laitan ruuan tulee ja siivoilen samalla kämppää. Syönnin jälkeen leikitään leikkejä ja iltapäivällä, ku mies tulee töistä syödään päivällinen ja lähdetään ulos.

Eihän sillä todellakaan ole mitään väliä mihin aikaan sitä ulkoilee. Jos nykyinen rytmi sopii ap:lle niin parempi jättää miettimättä mitä "pitäisi" tehdä ja keskittyä vaan siihen mikä itselle sopii.

Meillä ollaan harrastettu aamupäiväulkoiluja lähinnä kavereiden takia, eli silloin leikkipuistoss aon väkeä. Samoin se on hyvä keino saada itsesnä aamulla liikkeelle. Joskus on juu päiviä jollin lähtemiset tökkii ja suosiolla jätetään ulkoilu iltapäivään. Aamupäivän ulkoiluja on helpottanut se että olen itse herännyt enne lapsia, kerennyt siinä sitten meikkamaan ja laittamaan itseni siihen kuntoon mihin haluan, keräämään lasten vaatteet valmiiksi ja voin herättää heidät vain aamupalalle (tai odottaa että heräävät itse). Sitten vaatteet päälle ja ulos. Siivoilut tehty edellisenä iltana, pedit saa tarvittaessa vaikka odottaa aukinaisina kotiutumista.

Hyvässä lykyssä ruoka on edellispäiväistä jota ei tarvi kuin lämmittää tais itten muuten nopeasti laitettavaa. Kauniina kesäpäivinä ollaan voitu syödä kotona kunnon aamupala ja ottaa evästä mukaan, päikkäreitä nukkuva/nukkuvat on sitten voineet nukahtaa rattaisiin ulkoillessa ja lounas siis on noin korvattu vähän kevyemmällä mallilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tuo jatkuva ääretön väsymys kuulostaa kyllä omituiselle... Saatko siis öisin nukuttua vai joudutko heräilemään/valvomaan lasten takia? Esim. masennus voi oireilla tuommoiselle voimakkaalla väsymyksellä... Tutkituttaisin asiaa...

En ainakaan tiedosta herääväni öisin, mutta olen huomannut ( äidillinen paljastus ) että jos juon 1-2 siideriä/olutta illalla, nukun kuin tukki ja herään virkeämpänä kuin yleensä. Sitä ihmettelen kovasti... :O Jotenkin sitä odottaisi pienen pientä kohmeloa/lisäväsyä, mutta päinvastoin. Stressaan kyllä, juurikin siivouksesta, ehkä se alkoholi rentouttaa ja saa nukutuksi? Ei vaan kuulosta hyvältä :|

Mulle tuli mieleeni myös masennus. Olen kärsinyt keskivaikean masennuksen ja tuolloin olin niin väsynyt, vaikka olisi nukkunut kuinka ja miten. Suosittelen selvittelemään myös tämän mahdollisuutta. Kun lääkkeen sain masennukseeni, helpotti väsymyskin ja elämä yleensä. Voimia!

Ihmisten vuorokausirytmikin saattaa olla erilainen. Muistan kun oma lapseni vauvana nukkui aamuisin jopa 10:een, oli syntymästä saakka yövalvoja. Nukkui siis n. 12h yöunet ja siihen päiväunet päälle. Naapurin lapsi taas heräsi ekan kerran viideltä, saattoi nukahtaa uudelleen ja herätti koko porukan viimeistään kuudelta. Kai siinä ehtii ihan toisella lailla aamusta liikenteeseen.

Yhteistyössä