Haluan keskustella elämästäni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mindy.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mindy.

Vieras
Toivon teiltä siis syvällistä paneutumista tähän asiaan, jos et ole valmis, siirry johonkin muuhun keskusteluun. En kaipaa mielenterveysapua vaan enemmän psykologista pohdiskelua miksi mulle kävi näin, mikä on voinut vaikuttaa todennäköisesti mihinkin? vai onko näillä asioilla edes yhteyksiä? ja mitä mieltä olet ylipäätään minun elämästä? tässä näitä kysymyksiä joihin haluaisin vastauksia.

0-3vuotiaana mulla ei elämästä tietenkään ole muistikuvia, joten perhe-elämästämme en rupea sillon sanomaan mitään. Mutta asuttiin kai ihan perus siistissä kerrostalo kaksio kodissa vuokralla ja muutimme siitä sitten toiseen kerrostalo kaksioon vuokralle maalle, tuo ensimmäinen kotini oli kaupungissa ja syy miksi muutimme olen kuullut että se olisi ollut sellanen että naapurista äänet kuulu häiritsevästi sinne meidän puolelle ja sitten naapurissa myös kun tupakoitiin niin se tupakan savu tuli aina meidän asuntoon niin vanhemmat ei sitten halunneet asua siinä ja kokeneet sitä mulle hyväksi kodiksi, tämä kai se syy miksi muutimme.

No 3-vuotiaasta lähtien kun muistan jotain niin muistan että vanhempani riitelivät tosi usein, mitä tekevät vielä tänäkin päivänä, viikottain ja aina niistä samoista asioista, silti eivät eroa. Se yleensä lähtee siitä kun äiti lähtee nalkuttamaan isälle siitä että kun se saa siivota aina kotona ja isä ei laita tikkuakaan ristiin sen takia ja sitten siitä että isä mulkoilisi äitiä oudosti, että "mitä sä oikeen katot mua pirullisesti siinä!?" "noin narsistisesti ja ihmeellisesti!?" "puhutteko te paskaa musta tuolla tuon tytön (minun) kanssa ulkona!?". Sitten kun ne huusi ja riiteli niin mä koitin olohuoneessa kahtoo telkkaria ja olla välittämättä kun mitään ei tapahtuiskaan tai sit menin makuunhuoneeseen ja laitoin oven kiinni, koitin tehdä jotain omia juttuja, leikkiä, katella kirjoja, värittää tai piirtää. Vaikka koitin olla normaalisti ja välittämättä, mulla oli aina vähän paha mieli siitä niiden riitelystä. Sit äiti saatto huutaa myös paskat housussa vessassa, paskasia sormenjälkiä saatto olla pitkin seiniä, sillä koski aina mahaan ja paskat tuli huutaessa ja riehuessa housuun... en vieläkään ymmärrä tätä, voisko joku mulle selittää miks se toimi näin? ja miks meillä kodin vessan seinissä on sen jälkeen paskaa? sit kun se huuti ja raivosi yksinään siellä vessassakin ja haukku isää vaikka millä hirveillä kyrpä alkusilla nimillä niin välillä kun se korotti ääntä ja huusi oikeen kovasti esim SAATANA! tai löi nyrkeillä hiljasuuden jälkeen kovasti oveen tai pesukoneeseen niin saatoin säpsähtää. Se istu samaan aikaan pöntöllä ripulipaskalla ja teki tuollasta. Sitten väitti aina että hänen mahantoimintansa on mennyt isän takia pilalle koska hän on joutunut aina stressaamaan ja jännittämään isää mahalla. Mikä mun äitillä siis on? koin aina mun äidin vähän häiriintyneeks, oudoks ja oksettavaks noiden sen tapojen takia ja koen vieläkin...

Sit ukilta ja mummolta (äidin puolelta) mitä mulle on kerrottu noista ajoista jo 7-11vuotiaana viimestään, ehkä aikasemminkin, en muista. Että mut on meinattu esim ottaa huostaan tossa meidän toisessa kerrostalo asunnossa... kun äiti imuroi keskellä yötä tai huusi ja ne riiteli, ne kuului alakertaan ja siellä yksi mummo hakkasi kepillä sitten kattoon. Se kai minusta teki sitten sen ls-ilmotuksen. Sitten ukki ja mummo sai kai jotenkin hoidettua sen asian kun niillä on sellasia kontakteja esim mun äitin serkulla on tuomarin tausta tietääkseni niin minua ei viety sitten kotoa pois. Sitten isälläni oli sillon jo tuo alkoholin käyttö jokapäiväistä, juo muutaman kaljan yleensä joka ilta. Niin ukki ja mummo on kertonu myös mulle että isä olisi syöttänyt kännipäissään minulle pilaantunutta ruokaa ja meinasin joutua vauvana sen takia sairaalaan ja että isäni oli myös tosi veloissa ja jos ukki ja mummo ei ois maksanu pois niitä velkoja, olisi meiltä saattanut mennä koti alta tai isäni joutua vaikka vankilaan. Oltiin muutenkin tosi köyhiä, vanhemmillani ei ollut rahaa ostaa esim mulle vaatteita kun ne ei käyny töissä kumpikaan sillon niin ukki ja mummo osti mulle sitten vaatteita, hoiti mua muutenkin paljon. Mut jostain syystä vietiin joka päivä aina mummolaan... oli arki tai viikonloppu ja ukki ja mummo asu samalla paikkakunnalla. Ukki ja mummo joutuivat kuulemma muuttamaan myös maalle kaupungista minun takiani, olen ymmärtänyt asian niin ettei vanhempani saanut pidettyä huolta musta. Vanhempani eivät kuitenkaan olleet mitään 18v kun synnyin vaan 29v ja tuona aikana kun tuossa toisessa kerrostalo asunnossamme elettiin ja olin 3-7vuotias niin he olivat kuitenkin 32-36v.

Joten missä vika? miksen minä saanut olla kotona vaan joka päivä jouduin mummolaan ja vasta illalla pääsin sieltä pois.

Väitettiin etten minä muka syö kotona. Tai vanhempani eivät taineet tehdä itse kyllä kovin usein ja hyvää ruokaa...

Sisaruksia mulla ei ole joten samanikäsistä lapsista ei koskaan ollut seuraa kotona. Pihapiirissä mulla oli muutamia n. samanikäsiä kavereita joiden kanssa välillä sain olla. Päiväkotiin minua ei koskaan laitettu, olin aina vaan mummolassa 6-vuotiaaksi asti. Yleensä siellä aina katsoin telkkaria, söin, sit käytiin ukin ja mummon kanssa lenkillä, leikin yksinäni. Sielläkin mulla joskus oli muutamia n. oman ikäsiä kavereita mutta en saanut oikeen olla niiden kanssa ikinä. Tuntu ettei mummo tykänny niistä ja hänen mielestään ne ei ollu mulle hyvää seuraa kun ne oli mua pari vuotta nuorempia tai vanhempia. Sitten illalla pääsin muistaakseni siinä n. klo 17-19aikaan kotiin kun vanhempani rupesivat kaipailemaan minua. Me ei käyty missään toisissa lapsiperheissä ikinä kylässä, kun ei mun vanhemmilla kai ollu sellasia kavereita. Isällä oli sellasia poikamies kavereita joiden kanssa se joskus puhu puhelimessa, mutta niillä ei ollu omia lapsia ja sitten äitillä ei ole täällä asuinalueella missä me asutaan ollut ystäviä ollenkaan, vieläkään. Kumpikaan mun vanhemmista ei sillonkaan eikä nytkään käy omien kavereiden kanssa omilla menoilla missään, aina on vaan kotona.

Kuulostaako minun elämä tähän asti teidän mielestä minkälaiselta?

No mulle tulee ekana mieleen, että äitisi on ollut kovin epävakaa ja olet ollut ahdistunut vanhempiesi riitelystä. Ei tuo tarina mitenkään poikkeuksellinen silti ole. Lähinnä kysyisin sinulta itseltäsi, että millaista elämäsi on? Monet pystyvät elämään hyvää elämää vaikeasta lapsuudesta huolimatta. Ilmeisesti mummosi on ollut turvallinen aikuinen, että varhaislapsuuden kiintymyssuhde on toteutunut?

No mulle tulee ekana mieleen, että äitisi on ollut kovin epävakaa ja olet ollut ahdistunut vanhempiesi riitelystä. Ei tuo tarina mitenkään poikkeuksellinen silti ole. Lähinnä kysyisin sinulta itseltäsi, että millaista elämäsi on? Monet pystyvät elämään hyvää elämää vaikeasta lapsuudesta huolimatta. Ilmeisesti mummosi on ollut turvallinen aikuinen, että varhaislapsuuden kiintymyssuhde on toteutunut?

Mutta miksi? mikä se syy niinkun siihen epävakauteen on? mistä se johtuu sillä? hän on vieläkin ihan samanlainen, mutta ei ehkä niin pahasti... jäänyt toi huutaminen ja riehuminen pois. Nyt ikää lähemmäs 50 vuotta. Silti löydän paskaa välillä millon vessan seinistä, kylppäristä, vessasta paskasia alushousuja ja se menee aina ripulipaskalle sinne niin että kuuluu hirmu rytinä... joskus isän kanssa yhteen ottaessa, joskus muuten vaan. Joskus mulle jopa tulee hirmu häiriintynyt olo siitä kun tunnen että se ahdistuu mustakin ja menee vääntämään paskaa pönttöön. Jotenkin tuo että sen elämä vessan ja ulosteiden ympärillä hirmu kiinteesti tuntuu minusta niin häiriintyneeltä ja oksettavalta.

Jännittääkö se? aikuinen ihminen noin paljon, että paska meinaa tulla housuun?

Mutta mitä se jännittää: meidän kotielämääkö?? onko se aivan normaalia?

Ja kuulostaako sinusta lapsuuteni siis vaikealta?

Ei lapsuutesi helpolta kuulosta. Äiti kuulostaa siltä että on epävakaa persoona, sehän voi johtua vaikka hoitamattomasta suolistosairaudesta jos on sen kanssa vuosikymmeniä elänyt?

Kuulostaa siltä että koitat löytää lapsuudestasi syitä tämänhetkiseen pahaan oloosi? on helpompi etsiä syyt muualta kuin ruveta keskittymään siihen miten voisit muuttaa tämänhetkistä elämääsi paremmaksi. Toki taustalla olevien syiden tiedostaminen voi helpottaa, kunhan ei jää vellomaan ajatukseen siitä että mikään ei voi muuttua parempaan kun lapsuudessani vanhemmat riitelivät ja äidillä oli ongelmia mielenterveyden ja suoliston kanssa.

Oudolta kuulostaa mut mitä jos keskittyisit nyt ihan omaan elämääs ja ottaisit etäisyyttä lapsuudenkotiisi.

Epävakaata on ollut, mutta parasta ottaa etäisyyttä niihin asioihin ja ihmisiin. Muuten olet kohta samanlainen.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Mahdollisesti äidilläsi on ollut jonkinlainen mielenterveysongelma, mutta totta on myös se, että mahallaan voi reagoida stressiin noin. Tai pelkkä huono stressinsietokyky. Tämmöisiä ajatuksia tuli mieleeni, ja toivon, että sinä itse voisit nyt kuitenkin elää hyvää elämää.

Joskus psykiatrisilla potilailla on taipumus sotkea ulosteilla huoneen seiniä ja sotkea sitä itseensä. Selvästikään äidilläsi ei ollut keinoja käsitellä ahdistustaan ja tunteiden säätelyssä on jotain problematiikkaa. Syyttäessään isääsi mahavaivoistaan hän ikään kuin todistaakseen asian sotki pintoja ulosteellaan. Että isäsi vielä paremmin näkisi mitä hän on tehnyt.

Elämäni 7-12vuotiaana.

Isän veli kuoli niihin aikoihin vähän alle viiskymppisenä kun minä olin alottamassa koulun. En tiedä oikeen mihin se kuoli. Sairaskohtaukseen kai. Ei siinä kai mistään itsemurhasta ollut kyse. Mulle on jäänyt sellanen kuva siitä kummin kuolemasta mieleen, en muista olinko itse mukana vai en vai mistä tämä kuva on päähäni pinttynyt. Jostain unestako? että kummini makasi mustalla nahkasohvalla, kauhistunut ilme kasvoillaan, silmät kauhistuneen näköisinä kattoon päin katsoen, suu auki ja veret olivat tulleet suusta. Isän veljellä ei ollut lapsia ja hän oli hyvin yksinäinen, asui itsekseen isossa omakotitalossa. Hänellä oli myös mielialalääkitys ja en sano tätä varmaksi mutta hän oli saattanut olla joskus jossain osastollakin hoidossa. Tai sitten kävi pelkästään psykiatrin luona mutta oli avohoidossa. En tiedä mitä mielialalääkkeitä hän söi ja mitä mielenterveysongelmia hällä oli, ehkä masennus olisi saattanut olla yksi? mulle on kerrottu äidin, ukin ja mummon osalta ala-aste ikäsenä sellasiakin juttuja että isäni olisi ollut osaksi auttamassa veljeään tuohon kuntoon. Kiusannut sitä tms. Sitten isä joskus aika kylmänviileesti suhtautu siihen veljeensä, sano vaan että kai se rupeaa masentamaan jos töissä ei käy tai mitään tee. Sitten ei kuulemma koskaan ymmärtänyt sen veljen kiinostusta rikoksiin, kun hän lainasi paljon kirjoja rikollisuudesta. Isä on myös kertonut että se veli oli kuulemma joskus aika holtiton ja isä joutunut kerran painamaan sen voimalla seinää vasten kun se ei meinannut uskoa mitään (minä en vielä sillon ollut olemassa.) ja isä selitti mulle näitä juttuja kun oli hieman juonut kaljaa ja olimme riidelleet, tästä seinään painamis keskustelusta ei ole edes kauan aikaa, nuo mistä aikasemmin kerroin oli kerrottu mulle sillon kun olin 7-11vuotias. Sitten kyllä on kerrottu että kummini oikeasti välitti minusta kanssa ja että olisin ollut sille hirmu tärkee. Isällä oli muitakin sisaruksia kun tämä veli. Sisko menehtyi ennen minun syntymää 39-vuotiaana aivoverenvuotoon ja hällä oli vauvasta lähtien sydänvika, hälläkään ei ollut jostain syystä kumppania tai lapsia. Isän toinen veli puolestaan kuoli jo 19-vuotiaana 80-luvulla auto-onnettomuudessa. Isän puolelta sain tuntea myös mummon mutta hän menehtyi ollessani 9-vuotias. En ikinä päässyt niin läheiseksi isän veljeni ja mummon kanssa siltä puolelta, kuin miten läheinen olin äidin puolelta isovanhempien kanssa. Ihmettelen miksi tuolla isän siskollakaan ei ollut miestä tai lapsia...?

Niin moni on jäänyt tässä suvussa yksinäiseksi, eikä ole saanut sen seurauksena lapsia ja siksi sukukin on niin pieni. Mikä meidän sukua oikeen vaivaa?

Sitten ala-aste ikäisenä äidin puolelta ukki ja mummo haukkuivat minulle aina isääni kuinka juoppo hän on ja kelvoton mihinkään, niin että minulta pääsi ruokapöydässä itku. Lapsena isäni oli siis mulle huomattavasti läheisempi kun äiti ja niin se on vieläkin. Sitten isä puolestaan pienestä pitäen on haukkunut äidin vanhempia aina mulle ja puhuimme pahaa yhdessä niistä, nauroimme niille, haukuimme ja puhuimme pahaa myös äidistä ja haukuimme äitiä... Isäni kannusti mua vähän niinku tälläseen toimintaan, inhoamaan ukkia ja mummoa ja äitiä.

No saatiin isän veljen jäljiltä sit se omakotitalo ja muutettiin ilmaseks siihen. Mun vanhemmat hillu ihan innoissaan koska muuten niillä ei ois koskaan ollu varaa omakotitaloon. Se oli samalla paikkakunnalla mutta toisella puolella sitä joten menin sitten erikouluun kun ne mun eskari kaverit. Esikoulussa siis olin ollu mutten koskaan päiväkodissa ja oli mulla siellä eskarissa muutamia kavereita, mut kaikki ei tykänny musta sillonkaan. Sit kun siellä uudessa koulussa mun luokalla ne muut lapset oli tuntenu päiväkodista lähtien nii en tahtonu aluks saada kavereita, mut sain sit myöhemmin ja jopa parhaitaystäviä.

Sit muistan ettei meillä ollu kotona koskaan esim rajoja tv ohjelmien suhteen. Et mie sain jo siinä koulun ensimmäisillä luokilla kahtoo ainakin kaikkia k15 juttuja ja niistä sitten innoissani selitin koulussa aina muille kavereille ja ne oli ihan hämillään kun sain kahtoo tollasia juttuja.

Itekki mietin tänä päivänä et miks vanhempani toimivat noin??

Eivät osanneet toimia toisin? vai eivät tajunneet? tai eivät kehdanneet välittää minusta?

Omien lasten kohdalla en ikinä voisi toimia noin!

Ja mun ala-aste oli periaatteessa ihan onnellista aikaa tonne 5-6luokille asti. Oli kavereiden kanssa menoja ja näin. Harrastuksia mulla ei koskaan ollu, mut empä niitä periaatteessa halunnukkaan. Sit neljännellä luokalla mulla alko kuukautiset ja tulin murrosikään ja aloin sekoilemaan ja 5-6luokalla rupesi ne kaverisuhteet hajoilemaan. Yks tyttö rupes puhuu musta pahaa, rötväsin naamani meikeillä ihan hirveen näköseks, rupesin pukeutumaan huoramaisesti, seurustelemaan. Yksinkertasesti sekoilin, järki ei enää pidätelly. Jouduin vaikeuksiin väärien ihmisten kanssa. Mua kusetti vanhemmat ihmiset, käytti hyväks, otti rahaa ja kun ylä-asteelle olin menossa tiesin et ootin pahaa kiusaamista...

Ukki ja mummo äidin puolelta oli tohon viitos luokkaan asti tosi tiukkia ennen kun en enää suostunu menee sinne joka päivä. Jouduin siis menemään ala-asteella edelleen JOKA päivä koulun jälkeen mummolaan jostain syystä ja pääsin vasta illalla kotiin sieltä. Kavereille ei jäänyt aikaa ja en kuulemma syönyt taas kotona kunnolla ja mun piti siellä keskittyä vaan läksyjen tekoon... sit ukki ja mummo äitiin ja isään nähden oli tosi tiukkia ja jos niillä meni hermot muhun, ne usein fyysisesti kuritti, löi mua ja sillon 5-6luokilla haukku huoran näköiseksi ja muistan kun mummo oli löytänyt pesukopasta jotkut mun alushousut, tunki ne mun naamaan ja huusi vaan että kenen kanssa oot nussinu ja sanoin itkien et en kenenkään. Ukkikin löi minua, vaikka se oli mies, kerran mulla tuli ilmat pihalle ihan sen takia kun paukautti selkään täysillä avokämmenellä. Säpsähtelin ja säikähtelin aina kun ne tuli mua kohti vihasena ja löi, anto tukkapöllyä tai luunappia.

Isä ja äiti ei koskaan kunnolla puuttunu siihen. Ne kai ajatteli et se on ihan normaalia kun on nekin pienenä vitsaa saanu jos käyttäytyny tuhmasti ja kaikki jauho vaan et ne ajattelee mun hyvää, haluu mulle parasta.

Mitä ajattelette tästä?

Ei lapsuutesi helpolta kuulosta. Äiti kuulostaa siltä että on epävakaa persoona, sehän voi johtua vaikka hoitamattomasta suolistosairaudesta jos on sen kanssa vuosikymmeniä elänyt?

Kuulostaa siltä että koitat löytää lapsuudestasi syitä tämänhetkiseen pahaan oloosi? on helpompi etsiä syyt muualta kuin ruveta keskittymään siihen miten voisit muuttaa tämänhetkistä elämääsi paremmaksi. Toki taustalla olevien syiden tiedostaminen voi helpottaa, kunhan ei jää vellomaan ajatukseen siitä että mikään ei voi muuttua parempaan kun lapsuudessani vanhemmat riitelivät ja äidillä oli ongelmia mielenterveyden ja suoliston kanssa.

Sillä on ärtynyt suoli, niin kuin mullakin nyt ja isälläni... itse olen löytänyt sairauteeni apua homeopatiasta. Äitini tai isäni eivät ole ikinä viitsineet hoitaa edes itseään kuntoon tai keksiä hoitokeinoja fyysisiin ja henkisiin ongelmiinsa. Minä rupesin nopeasti ottamaan netistä selvää hädissäni, kun sairastuin tohon. Homeopatialla vatsani on osittain jo parantunut.

Ja koitan vaan jostain syystä ymmärtää tätä nyt tässä isompana näin (19-vuotta täyttävänä) että miksi kävi näin. Kaikilla tavoilla.

[QUOTE="Wieras";29485035]Jos äidilläsi oli synnytyksen jälkeen paikat revenny ja siitä tullut pidätysongelmia? Voisi olla syy siihen että huutaa isällesi, kostaa.[/QUOTE]

En usko, sillä on stressin takia tullut ärtynyt suoli ja isä on kuulemma sen stressin syy.

Oudolta kuulostaa mut mitä jos keskittyisit nyt ihan omaan elämääs ja ottaisit etäisyyttä lapsuudenkotiisi.

Epävakaata on ollut, mutta parasta ottaa etäisyyttä niihin asioihin ja ihmisiin. Muuten olet kohta samanlainen.

TÄTÄ MÄ ENITEN PELKÄÄN.

Mua pelottaa ettei musta oo koskaan normaaliin parisuhteeseen tai äidiksi sen takia koska olen nyt itse niin epävakaa ja psyyke murskana. :'(

Ja pelkään että minusta tulee samanlainen kun äitini vaikka en oo mahalla jännittäjä ollu esim enää 3 vuoteen. Tuntuu et 9-luokan lopulla mussa itsessäni kävi sellanen vahva henkinen kasvu ensimmäisen kerran ja asenne muutos. Odotin myös innolla uusia tuulia elämässäni, koska tiesin että muutan peruskoulun jälkeä kotoa pois. Nykyään ennemmin reagoin epämielyttäviin tilanteisiin ahdistuksella kuin jännittämisellä mutta mietin minne se jännittäminen ja mahakipu katosi tuossa 16-vuotiaana?

Oliko se asenne muutos ja henkinen kasvu syynä siihen?

Miksi mun äiti on sitten vieläkin tuollanen mahalla jännittäjä 47-vuotiaana ja paskantaa housuunsa?

Se on just pelottavaa kun nuo tyypit on MUN ÄITI ja ISÄ. Ne on niin lähisukua mulle... siksi mua pelottaa että musta tulee samanlainen ja kun mulla ei ole tietoa muunkaanlaisesta perhe-elämästä tosi elämässä. :( ainut tieto normaalista perhe-elämästä perustuu mulla tv ohjelmiin ja pieniin paloihin mitä oon nähny kavereideni perhe-elämästä... mutta enhän voi tietää mitä niidenkään neljän seinän sisällä sitten tapahtuu. Mut niin noloa toi että ainut tieto normaalista perhe-elämästä perustuu mulla tv ohjelmiin. :(((

Miten pääsen siitä pelosta eroon että minusta ei tule enää samanlaista kun äiti!?

Joskus psykiatrisilla potilailla on taipumus sotkea ulosteilla huoneen seiniä ja sotkea sitä itseensä. Selvästikään äidilläsi ei ollut keinoja käsitellä ahdistustaan ja tunteiden säätelyssä on jotain problematiikkaa. Syyttäessään isääsi mahavaivoistaan hän ikään kuin todistaakseen asian sotki pintoja ulosteellaan. Että isäsi vielä paremmin näkisi mitä hän on tehnyt.

Niin ja en tajua niitä joka kertasia " nyt erotaan! " se on uhonnu monta vuotta tuotakin mutta ei koskaan saa aikaiseksi, sitten kun minä rupean valittamaan että parempi jos olisitte eronneet vuosikausia sitten niin ei olisi munkaan elämä nyt näin paskaa! niin sitten se rupeaa selittämään rakkaudesta ja kääntää vian minuun, että yritänkö minä oikein tahallaan erottaa sen ja isän. Sitten isäkään ei laita tikkuakaan ristiin erotakseen äidistä, ei ole koskaan tehnyt sitä näiden vuosien aikana...

Mikäköhän tässäkin voisi olla syynä? vaikka elämä on ollut koko ajan minusta tuollasta huonoa? joo välillä on ihan "kivaakin", mutta usein kuitenkin riidellään ja ei ole vuosi kausiin enää mitään hellyyden osotuksia tai rakkautta. Ei edes sillon kun minä muistin jotain, mut sillon ne nukku vielä parisängyssä sitten kun muutettiin tänne omakotitaloon ne ei nuku enää ees parisängyssä vaan erihuoneessa... niillä ei oo sormuksia sormissa...

Sitten oli ukilla ja mummolla kuulemma ollut sen kanssa ongelmia jo ennen isää. Se saattoi huutaa kerrostalossa niiden asunnossa suihkussa. Asui 29-vuotiaaksi asti kotona, sitten kun minä tulin muutti siitä suoraan isän kanssa yhteen... äitinsä ja isänsä on maksanu aina sen laskut. Sillä ei oo pahemmin ollut parisuhteita. Ainoat kerrat elämässään se on harrastanut seksiä sillon kun yrittivät isän kanssa minua ja mä tosiaan tiiän tämänkin, kerta se asu noin pitkään vanhempiensa luona ja sillä ei pahemmin niitä parisuhteita ollut, sitten nukuin 7-vuotiaaksi asti isän ja äidin välissä aina parisängyssä...

Sitten se ei esim koskaan kulje alikulkutunneleista.

Sillä on pakkomielle kiertää joka päivä hirmu pitkä lenkki.

Siivota.

Se on aina siivonnut mun eteen kaiken, mua ei oo koskaan vaadittu ite tekee mitään. Änkää mun huoneeseenkin väkisin siivoomaan, eikä se ole aina niin kivaa ja jos joskus olen koittanut siivota ite, ikinä ei kelpaa, tulee perästä vaikka olisi kuinka siistiä.

Mikä sillä on? :(

Ja sitten tuli myös mieleen sellanenkin asia että isäni kosketteli mua pienenä oudosti ja hymyili silleen pervosti. Ne oli sellasia helliä sivelyjä jotka kohdistu haaroväliin tai käsivarteen yms. Äiti on joskus kysynyt että häiritsikö mua se. Eli ilmeisesti senkin mielestä siinä oli jotain pimeetä... tää asia ei oo jääny varsinaisesti häirihtee mua, vaikka se ei kivalta tunnukkaan.

Sit huomaan tänä päivänä myös äidin ahdistuvan musta. OMAN lapsensa läsnäolosta. Se tuntuu musta tosi häiriintyneelle ja pahalle. Se rupeaa hipeltämään itteään tai jotain ja olemaan tosi ahdistunut. Miten mun äiti voi olla tuollanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tai miten musta voi tulla koskaan näillä eväillä normaalia??

HYI HELVETTI TÄÄ ON NIIN SAIRASTA. :( ja sit pitäs vielä riittää oma psyyke jotenkin ymmärtämään noita tämän ikäsenä että noi on sairaita, jotta ite pysyy siitä hommasta mahdollisimman kaukana ettei tuu ite samanlaiseks ja kasvaa tässä sivussa ite vielä mahdollisimman normaaliks aikuiseks. Mitenköhän onnistuu?

13-18v minun elämäni oli tälläistä.

Jouduin huonoon maineeseen ja todella kiusatuksi. 15-vuotiaana sairastuin ite tohon ärtyneeseen suoleen kun stressasin niin paljon sitä kiusaamista ja kouluun menoa et keho sit viimein petti. Rupesin masentumaan entistä pahemmin ja ne psyykkiset ongelmat rupes menee paljon pahemmaks. Viimesetkin kaverit hylkäs kun muutuin, mut olin jo ylä-asteelle mennessä päättäny ruveta niin vittumaiseks tyypiks kun tuntu etten saanu arvostusta ala-asteella koskaan ja minua pidettiin aina vähän hylkiönä ja katsottiin alaspäin niin ylä-asteella halusin nousta muiden yläpuolelle, ruveta kettumaiseksi, kun ei se ystävällisyyskään ja sinisilmäsyys kannattanu kun minua kusetettiin vaan... saatiin antamaan esim rahaa, kun sillähän minä olin lellitty ja väitettiin ala-asteen lopussa että ostan kuulemma kavereita ja muuta paskaa.

Ylä-asteella kukaan poika ei enää halunnu mua, kaikki vaan halveksi mua. Siinä sivussa yritin silti pitää kulisseja ja teeskennellä et mulla menee muka ihan hyvin ja muhun ei satu vaikka kaikki varmaan näki mikä se totuus oli kun en esim kyenny puolustautumaan sitä kiusaamista vastaan. Olin niin herkkä ts. nössö. Yritin mä joskus sanoa että lopettakaa mutta ei se oikeen riittäny.

Enkä ikinä kertonu kotona koska aattelin ettei se hyödytä mitään kun meillä on jo niin paljon omia ongelmia ja koulussa opettajille kertominen tuntu nololta sillon. Koitin vaan kestää kunnes hajosin.

Se esittäminen, kulissien ylläpitäminen oli itsessään jo raskasta. Kaduttaa että piti lähteä esimerkiksi koskaan sellaseen hommaan ja siinä sivussa kun piti yrittää kestää vielä sitä useiden muiden ihmisten puolelta tullut henkistä, joskus jopa fyysistä väkivaltaa...

Tuo oli jotain elämäni hirveintä aikaa!

Kun ne viimesetkin kaverit hylkäs mut, päätin vaan et fucking what ever. Miehän oon jopa onnellisempi kun pääsin niistä eroon ja sit en enää vaan jotenkin välittänyt, nousin omassa mielessäni kaiken sen yläpuolelle ja niihin aikoihin loppu myös se mun jännittäminen.

16-17vuotiaana elin elämäni hohdokkainta aikaa tähän asti pitkästä aikaa. Tunsin että lähdin oikein nousuun. Olin muuttanut omilleni vähän kauemmas, itsetuntoni oli nousussa, tapasin ihanan pojan. Parannuin vähän. Kunnes sekin hajosi kun se jätkä sai kuulla menneisyydestäni, se on ollut ilmeisesti niin paha vaikka eka kertani olisi ollut tämän pojan kanssa että hän ei halunnut minua...

Olin siis neitsyt. Mutta kaikki piti mua kokeneena huorana, käytökseni takia. Seurustelin ala-asteella jo useasti, ylä-asteella kukaan ei halunnut mua enää rakkaus mielessä vaan pillu mielessä kun kulki niitä juoruja mutta sillon olin esim kova tekstiviesti säätäjä. Niistä jäin joskus kiinni.

Kiusaamiseni alkoi tai viimenen tikki oli se kun olin ihastunut varattuun poikaan joskus siinä n.13-vuotiaana.

Sitten menetin vähän ennen täysi-ikää sen kämppänikin kun en jaksanut enää masennuksessa hoitaa sitä ja kaikki paska kerty sinne sisälle.

Koulut olin keskeyttäny tohon peruskouluun kun en enää uskaltanu jatkaa amiskaan vaikka olisinkin saanut yheltä paskalta linjalta paikan...

Nyt voin jo vähän paremmin ja oon ollu tässä kotosalla ja täällä on ollu ihan kivaa vaikka mun vanhemmat onkin mitä on aina välillä mutta on mun rakas koirani onneks täällä..

Mietin vaan et mitä tästä elämästä voi näillä eväillä enää tulla!? teenkö jullet? eli Julia Tukiaiset.

En oikeasti haluaisi sitä... tää on tosi sairasta... ja kun entiset kaverini valmistuu tänä vuonna ammattiin ja viettää onnellista nuoren elämää, olen minä syrjäytynyt kaikesta, vihaan vanhempiani ja ainut elämäni on tämä tietokone...

Sun ei tarvitse ymmärtää tai edes välittää vanhempiesi ongelmista jos ne kuormittaa itseäsi. Ota reilusti etäisyyttä ja elä omaa elämääsi. Jokainen on oman onnensa seppä.
Sun eväät elämään on vähän heikot mutta omalla työlläsi ja asenteillasi voit elää ihan hyvää ja tasapainosta elämää. Monella on vielä heikommin asiat ja ovat silti selviytyneet hyvin ja rakentaneet itsellensä miellyttävän kodin ja perheen.
Asenne ratkaisee ei geenit.

Tämä on tosi tavallinen vastaus, mutta koeta päästä terapiaan tai vastaavaan. Et selviä tuosta sotkusta omin voimin.

Ensinnäkin vanhempiesi suhde on liian sekava. Isovanhempasi ovat saaneet vastuun sinusta ja ovat olleet liian iäkkäitä kasvattajia sinulle. Siis tehneet parhaansa, koettaneet saada sinusta ihmistä, mutta niin heille kuin vanhemmillesikin on ollut ylivoimasta saada koko tilannetta haltuun. Sinulle on purettu paljon tunteita, joita lapsen ei tarvitsisi ottaa vastaan. Olet ollut jonkinlainen tunnekavana, johon on käyty survomassa aikuisten pahaa oloa. Ahdistuksesi ja pelkosi ovat sen pienen,hylätyn lapsen itkua, hätää, pelkoa ja muuta ikävää, koska kukaan ei ole lohduttanut sinua ja selittänyt mitä varten kaikkea pahaa tapahtuu. Pelkosi on myös terve sysäys sille, että haluat saada apua. Hyvä, että kirjoitit tänne, mutta saadaksesi kaiken auki se vaatii enemmän kuin anonyymi kirjoittelu tänne anonyymien ihmisten kanssa.

Koska niin paljon on elämässäsi tapahtunut ja koetat kerralla käsitellä kaiken sen, niin se on samaa kuin työntäisit kivikasaa kerralla paikoiltaan. Oma olosi lähtee helpottamaan sillä, että otat kiven kerrallaan kasasta ja siirrät ne niin. Eli viittaan terapiaan, jos vain suostut heittäytymään mukaan ja kasvamaan irti menneisyydestäsi. Siellä käyt asia kerrallaan läpi ja purat tunteesi aste kerrallaan.

Esim. kuvauksesi äidistäsi on haastava. IHmisen herkkävatsaisuus on ominaisuus, jota ei voi oikein muuttaa. Se, että hän sotkee vessan seiniä ei minulle aukea onko se sitä, että hän ottaa ulostetta käsiinsä ja pyyhkii sillä seinät? Sillä silloin äitisi on psyykkisesti pahasti sairas, Jos taas äitisi on vain sottainen tyyppi niin kun jotkut ihmiset ovat, niin siihen on vaikeampi sanoa mitään. Löysä uloste voi sotka paikat ja jos äitisi ei välitä siivota omia jälkiään, niin onhan se tosi yököttävää. Tämä ja paljon muuta sinun pitäisi jaksaa miettiä jonkun asiantuntijan kanssa. Tarvitset myös kysymyksiä, jotka auttavat sinua avamaan kokemuksiasi ja mielessäsi olevia solmuja.

Toivotan voimia eteenpäin!

Aivan liiallista itseanalysointia ja analysointia muutenkin. Pääasia on se millainen nyt olet, mitä elämältä haluat ja mitä teet seuraavaksi. Ainakin kannattaisi ottaa etäisyyttä lapsuudenkotiisi. Ei tarvitse miettiä enempää sitä, miksi äitisi on sellainen kuin on ja miksi itse olet sellainen kuin olet. Pärjäät elämässä kyllä, mutta sinun on siirryttävä eteenpäin.

Aivan liiallista itseanalysointia ja analysointia muutenkin. Pääasia on se millainen nyt olet, mitä elämältä haluat ja mitä teet seuraavaksi. Ainakin kannattaisi ottaa etäisyyttä lapsuudenkotiisi. Ei tarvitse miettiä enempää sitä, miksi äitisi on sellainen kuin on ja miksi itse olet sellainen kuin olet. Pärjäät elämässä kyllä, mutta sinun on siirryttävä eteenpäin.

"Pääasia on se, millainen nyt olet"

Kyllä - ja ap on aivan sekopää kun keksii tuota tarinaa.

Yhteistyössä