Haluatko kysyä vl-äidiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kumpi kuva mielestäsi paremmin vanhoillislestadiolaisen ajatusmaailmaa.

En tee syntisiä asioita (meikkaa, ehkäise tms tms), siksi olen uskovainen.

Olen uskova ihminen, enkä tee siksi syntisiä asioita

Onko teillä ikkunaverhot?
Onko yksittäisiä tv:ssä lähetettyjä ohjelmia lupa katsoa netistä, vai koskeeko tv-kielto kaikkea materiaalia? Entä muut nettivideot, ovatko ne luvallisia?
Mikä on seuraamus jos ei käy suviseuroilla vaikka siihen ei ole terveydellistä tai taloudellista estettä?

Kumpi kuva mielestäsi paremmin vanhoillislestadiolaisen ajatusmaailmaa.

En tee syntisiä asioita (meikkaa, ehkäise tms tms), siksi olen uskovainen.

Olen uskova ihminen, enkä tee siksi syntisiä asioita

Kyllä se on minusta tuo jälkimmäinen, eli olen uskova ihminen enkä tee siksi syntisiä asioita. Vaikka minusta jokainen meistä tekee syntiä joka tapauksessa, ajatuksin tai muin teoin, koska synniksi voidaan lukea niin monta asiaa.

Joo, ymmärsi pointin kuitenkin?

Uskova ihminenhän ei tee syntiä (siis tahallaan, tarkoituksella) vaan voi vihollisen kiusaaman JOUTUA syntiin. Siinä on ero.

Mites ajattelet lähimmäisestä. Kumpi on ensin usko, josta seuraa 'teot' vai 'teot' josta seuraa usko?

Jos tiedät parhaan ystäväsi ehkäisevän, onko hän mielestäsi luopunut uskosta?

Otsikkohan sen jo kertoo, mutta nyt olisi tilaisuus kysyä vl-äidiltä, miyä olet halunnut tietää lestadiolaisuudesta. :)

En oikeastaan mitään :) mutta sen haluaisin kysyä jos siis olet suurperheen äiti...että miten jaksat? Tai miten siis raskausajat voi jaksaa? Itsekäs kysymys koska olen itse raskaana ja koen kamalaa ahdistusta..siis ihan syyttä, mutta voin niin pahoin etteimikään pysy sisällä ja nyt tämä ahdistus..tulen kohta hulluksi :(

Onko teillä ikkunaverhot?
Onko yksittäisiä tv:ssä lähetettyjä ohjelmia lupa katsoa netistä, vai koskeeko tv-kielto kaikkea materiaalia? Entä muut nettivideot, ovatko ne luvallisia?
Mikä on seuraamus jos ei käy suviseuroilla vaikka siihen ei ole terveydellistä tai taloudellista estettä?

Kyllä meillä on verhot :) Meidän perheessä ei ole telkkaria, mutta ollaan sovittu esim. koulun ja lasten kavereiden kanssa että luonto-ohjelmat ja opetusohjelmat on ok. Tietokoneelta on lapset kotona saaneet satunnaisesti katsoa Yle Areenan ohjelmia valvotusti, mutta tätähän ei kaikissa perheissä hyväksytä. Meillä esim. jääkiekkopelejä kuunnellaan radiosta, ajatellaan että se riittää. Ja sitten on ihan SRK:n hyväksymiä ohjelmia, joita joskus jopa suositellaan katsottaviksi mikäli on mahdollisuus.

Muutoin katsotaan itse kuvattuja videoita, ja esimerkiksi Youtube on väärällään suviseuravideoita :) En koe että kaipaisin muuta katsottavaa.

Kukaan ei valvo, käykö joku suviseuroissa vai ei mutta totta kai on hyvä, jos suviseuroille lähtee. Aina tilanne tai jaksaminen esim. terveyden vuoksi ei suviseuroille lähtöä salli ja kyllähän sen ymmärtää. Oman kyvyn, jaksamisen, terveyden ja muiden tekijöiden mukaan. En minäkään ole joka vuosi päässyt :)

Joo, ymmärsi pointin kuitenkin?

Uskova ihminenhän ei tee syntiä (siis tahallaan, tarkoituksella) vaan voi vihollisen kiusaaman JOUTUA syntiin. Siinä on ero.

Mites ajattelet lähimmäisestä. Kumpi on ensin usko, josta seuraa 'teot' vai 'teot' josta seuraa usko?

Jos tiedät parhaan ystäväsi ehkäisevän, onko hän mielestäsi luopunut uskosta?

Ajattelen, että teot seuraa uskoa. Mutta ei ole tarkoitus tehdä töitä autuaaksi tulemisen toivossa tietenkään.

Jos paras ystäväni ehkäisee, koen että on kieltänyt uskonsa. Toisaalta jos hänellä on "epäuskoinen" (lainausmerkit, koska ajattelen että meillä ihmisillä ei ole oikeutta määritellä onko joku epäuskoinen) mies joka hoitaa ehkäisyn, ei se ole ystäväni synti silloin.

Eli kuitenkin se teko on ennen uskoa, jos jokin teko on suurempi kuin usko.

Tämän halusinkin tietää.

Tässä on suurin opillinen ero esikoislestadiolaisen ja vanhoillislestadiolaisen välillä.

Uskon vanhurskaus tulee ainoastaan uskosta, teot joko edistävät uskon säilymistä tai edistävät sen menettämistä. Mikään yksittäinen teko ei kuitenkaan ole 'usko loppu' , JOS jokin teko on uskoa suurempi, niin kyse on lain vanhurskaudesta, ei uskon vanhurskaudesta.

Otsikkohan sen jo kertoo, mutta nyt olisi tilaisuus kysyä vl-äidiltä, miyä olet halunnut tietää lestadiolaisuudesta. :)

Miten nykyisin vl-liikkeessä kohdellaan vanhempia, jos kukaan lapsista ei halua elääsken lestadiolaisena?

Isovanhempani olivat vanhoillislestadiolaisia. Aikuisena kukaan heidän 12 lapsestaan ei halunnut olla missään tekemisissä lestadiolaisen liikkeen kanssa. Vanhoja ihmisiä syyllistettiin asiasta raskaasti muiden taholta. Todella ikävää.

Ilmaisevatko lapsenne koskaan harmituksensa rajoituksistanne (esim. meikkaus tai se ettei voi osallistua kaikkii tilaisuuksiin jotka voivan olla ns sosiaalisesti tärkeitä kuten disko tai vanhojen tanssit jne)

En oikeastaan mitään :) mutta sen haluaisin kysyä jos siis olet suurperheen äiti...että miten jaksat? Tai miten siis raskausajat voi jaksaa? Itsekäs kysymys koska olen itse raskaana ja koen kamalaa ahdistusta..siis ihan syyttä, mutta voin niin pahoin etteimikään pysy sisällä ja nyt tämä ahdistus..tulen kohta hulluksi :(

Meillä on vasta viisi lasta, mutta lisää tulee. Kuudetta odotan nyt. Ymmärrän sinua, koska viimeisin raskaus oli itselleni todella rankka, viimeisimmän kuukauden osalta kylläkin vain. Mutta kiitollisin mielin nyt tätä kuutosta odotan ja iloinen olen :) Ajattelen että jaksan ja olen jaksanutkin hyvin, mutta toisaalta olen hyvin perhekeskeinen ihminen joka on aina ison perheen äitinä itsensä nähnytkin. Ja minä luotan siihen, että jaksamista riittää jatkossakin. Minulla on hyvä tukiverkosto ja upea mies, joten yksin ei tarvi kaikkea hoitaa.. :) Voimia ♥

Mikä sinua erityisesti ahdistaa? Ei tietenkään ole pakko kertoa, mutta josko voisin jotenkin auttaa.

Kaikilla, siis jokaisella tuntemallani isoperheisellä lestadiolaisperheellä on omistusasunto. Ihmettelen sitä koska parit ovat vielä nuoria ja yleensä vain miehellä on vakisopimus. Lapsia on vähintään 3, jopa enemmän.

Saatteko te pankista lainaa helpommin, onko pankinjohtaja teidän tuttu vai miten on mahdollista? Säästättekö rahaa muita ihmisiä enemmän? Miten usein vanhemmat suostuvat takaamaan lainoja? Ihmetyttää kun olemme miehen kanssa 29-vuotiaita, toinen vakityössä, minä työtön ja 1 lapsi emmekä saaneet asuntolainaa. Mun kaikilla serkuilla (uskovaisilla) on jo omakotitalot tonteilla.

Mitä ajattelisit jos kuulisit ystäväsi ehkäisevän terveydellisten syiden vuoksi? Sitähän ei toki kenellekään ole velvollinen kertomaan. T:terveydellisistä syistä ehkäisevä vl.

Eli kuitenkin se teko on ennen uskoa, jos jokin teko on suurempi kuin usko.

Tämän halusinkin tietää.

Tässä on suurin opillinen ero esikoislestadiolaisen ja vanhoillislestadiolaisen välillä.

Uskon vanhurskaus tulee ainoastaan uskosta, teot joko edistävät uskon säilymistä tai edistävät sen menettämistä. Mikään yksittäinen teko ei kuitenkaan ole 'usko loppu' , JOS jokin teko on uskoa suurempi, niin kyse on lain vanhurskaudesta, ei uskon vanhurskaudesta.

No niin, vaihdoin puhelimen koneeseen jos näin olisi nopeampaa. Vaikka jumivan tuntuu tämä silti, onko näin myös teillä muilla? Että jotenkin "takkuilee" tämä palsta?

Niin, jäin miettimään tätä kirjoittamaasi. Mielenkiintoisia ajatuksia, tästä olisi mukava jutella enemmänkin ihan näin hyvässä hengessä.

Kyllä meille vanhoillislestadiolaisille on uskon vanhurskaus tärkeintä. Ajattelen, että uskova ihminen ei halua tehdä syntiä - mutta ei myöskään teoillaan pyri ns. ansaitsemaan autuutta. Koen, että jokainen ihminen on syntinen ja että uskovina me myös tiedostamme tämän ja haluamme siksi jatkuvasti puhdistaa omatuntoamme. Samala voimme uskoa siihen, että syntimme on sovitettu - meidän tehtäväksi jää tehdä parannus vääristä teoista, synneistä. Mutta toisaalta on tekoja, joita oman käsitykseni mukaan edeltää uskon kieltäminen ja ajattelen, ettei niiden tekojen jälkeen voi ihmistä uskovaiseksi sanoa...

Lakihenkisyys, tai lainvanhurskaus, taas mielestäni tarkoittaa sitä, että pyrkii teoillaan ns. ansaitsemaan taivaspaikkaa.

Miten nykyisin vl-liikkeessä kohdellaan vanhempia, jos kukaan lapsista ei halua elääsken lestadiolaisena?

Isovanhempani olivat vanhoillislestadiolaisia. Aikuisena kukaan heidän 12 lapsestaan ei halunnut olla missään tekemisissä lestadiolaisen liikkeen kanssa. Vanhoja ihmisiä syyllistettiin asiasta raskaasti muiden taholta. Todella ikävää.

En ihan äkkiseltään saa mieleeni yhtään perhettä, jossa kukaan lapsista ei olisi jäänyt uskomaan. Mutta minullakin on sisaruksia, joista on kieltänyt uskonsa, luopunut siitä. Omille vanhemmille asia on tietysti surullinen, mutta en ole huomannut heidän tai muidenkaan vastaavassa tilanteessa olevien vanhempien saavan osakseen jotenkin erilaista kohtelua tai suhtautumista. Ketään ei voi kuitenkaan pakottaa olemaan uskossa tai olemaan osa tätä liikettä. Jokaisen omantunnon kysymykseksihän se jää, miten tekee... Minä ajattelen, että kaikki vanhemmat tekevät parhaansa eikä heitä pitäisi syyllistää, jos asiat eivät etenekään ns. toivotulla tavalla. Ja toisaalta, eräässä seurapuheessa puhuttiin kerran siitä, ettei uskovan vanhemman tarvi koskaan huolehtia vaikka joku omista lapsista luopuisikin uskostaan... Tähän luotan itse :)

Ilmaisevatko lapsenne koskaan harmituksensa rajoituksistanne (esim. meikkaus tai se ettei voi osallistua kaikkii tilaisuuksiin jotka voivan olla ns sosiaalisesti tärkeitä kuten disko tai vanhojen tanssit jne)

Meillä itsellä on lapset vielä niin pieniä, ettei tällaisista asioista ole tarvinnut vielä huolehtia ja vähällä on päästykin. Omia sisaruksiani asuu vielä liuta kotona, mutta en ole ainakaan tietoinen että näistä olisi heilläkään siellä ollut vääntöä.

Vanhoillislestadiolaisessa perheesssä lapset ns. kasvaa kiinni uskoon ja siihen liittyviin asioihin. Siksi ei välttämättä missään vaiheessa tule tarvetta lähteä pois siitä, missä on hyvä olla tai saada maistaa toisenlaista elämää. Vl-nuorilla esim. nuortenillat, raamattuluokka ja seurat on tärkeitä sosiaalisia tilanteita :)

Miten teillä riittää rahat ison perheen elättämiseen pääasiassa yhden ihmisen palkalla?

Ihan hyvin on tähän asti riittänyt. Meillä on kohtuullinen asuntolaina ja vaikka asummekin maalla, tässä on kaikki tarvittavat palvelut kohtuullisella etäisyydellä. Mies on viidettä vuotta yrittäjänä, ja tienaa siinä ihan hyvin. Luotan siihen, että pärjätään jatkossa isommallakin perheellä :) Liikaa rahaa ei tietenkään ole. Mutta meillä mietitään tarkkaan, mihinkä rahaa laitetaan ja mikä olisi paras ratkaisu pitkällä tähtäimellä. Tähän saakka se on toiminut.

Yhteistyössä