Hämmästyin postissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pömppiäisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pömppiäisen äiti

Vieras
Menin postittamaan joulupaketteja. En punninnut niitä kotona, mutta oletin, että ne saisi lähetettyä maksikirjeenä, jollaisia meillekin oli jo kotiin tullut joulupukinkonttiin.

Postin täti sanoikin, että vaihtoehdot ovat postipaketti, kotipaketti ja ovelle-paketti. Minä sanoin yllättyneenä, että ajattelin, että menisivät maksikirjeenä. Hän sanoi, että 500 g on maksikirjeen painoraja. Punnitsi paketit ja painavampi painoi muistaakseni 950 g.

No, minä sitten valitsin kotipaketit, mutta nyt katsoin netistä postin hinnaston ja kaksikiloisenkin laatikon olisi saanut perille postilaatikkoon asti kotipakettia edullisemmin ja ilman puhelinnumerohässäkkää.

Mites kirjeesi muut mitat? Ylittivätkö maksikirjeen mitat? (pituus/leveys/paksuus) Yksikin kun menee yli, hinnoitellaan pakettina. Tai ehkä postitäti tarkoitti sitä, että kun se maksikirjeen paino ylittää sen 500g, tulee halvemmaksi lähettää se ihan tavallisena postipakettina (jonka hinta siis 7,4e), jonka vastaanottaja noutaa postista ilmoituksen saatuaan. Nuo ovelle toimitettavat ovat luonnollisesti postista haettavia paketteja kalliimpia.

Välillä tuntuu että nuo paino ja koko rajat ovat postitoimistokohtaisia. Toinen on tiukempi "rajoista" kuin toinen. Kalliimpia pakkauksia jne suosittelevat helpoimmin... :/ Oishan se ollut reilumpaa kuin olisi sanonut edullisemmankin vaihtoehdon joka olisi ajanut samanasian.

Huomasin kyllä, että tavallinen postipaketti on edullisempi, mutta maksikirjettä ei kaiketi - ainakaan maalla, jossa on laatikot eikä postiluukut - tarvitse postista noutaa.

Monesti olen huomannut, että ihmisen pitää itse tietää, mitä haluaa, mitä on saatavilla ja minkä verran vaihtoehdot maksavat ennen kuin menee asioille. Joskus vain perässä on jonoa eikä viitsi väittää vastaan tyyliin "oletko nyt aivan varma", vaan mieluummin epäilee sitten itseään ja omaa ymmärrystään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän mitä ajat takaa:
Välillä tuntuu että nuo paino ja koko rajat ovat postitoimistokohtaisia. Toinen on tiukempi "rajoista" kuin toinen. Kalliimpia pakkauksia jne suosittelevat helpoimmin... :/ Oishan se ollut reilumpaa kuin olisi sanonut edullisemmankin vaihtoehdon joka olisi ajanut samanasian.

No niin, kerrankin joku, joka ymmärtää! :D

Kaikki maksikirjeet ei mahdu kaikkiin laatikoihin.Muovisiin,kokonaan aukeaviin mahtuu mutta ei esim joihinkin lukollisiin ei.Postissahan ne ei voi tietää millainen laatikko saajalla on.Paitsi jos itse sanoo että mahtuu kyllä on semmoinen ja semmoinen laatikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Huomasin kyllä, että tavallinen postipaketti on edullisempi, mutta maksikirjettä ei kaiketi - ainakaan maalla, jossa on laatikot eikä postiluukut - tarvitse postista noutaa.

Minä olen kyllä joutunut noutamaan maksikirjeen postista eli nääkin lienevät taas niitä postikohtaisia juttuja. Aika jännä, ettei kyseinen postitäti tuossa tapauksessa sitten suositellut sulle sitä edullisinta vaihtoehtoa. Omassa postissani onneksi aina tehdään niin. Tosin itse olen myös aika hyvin perillä noista, kun ajoittain postittelen paljonkin tavaraa kestovaippailun takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän mitä ajat takaa:

No niin, kerrankin joku, joka ymmärtää! :D

On se hyvä että edes me ymmärretään mikä tässä on ponti :D Hih Hih johtuukohan myöhäisestä ajankohdasta kun muut eivät ymmärrä?
Mutta nyt toivotan hyvää yötä ja makeita unia. Koitahan sinäkin nukkua, katsoin että H-hetki taitaa olla lähellä. Tuttu tuossa juuri taisi lähteäkin synnyttymään, jännittää puolesta :)

Yhteistyössä