Hampaat lohkeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja smirgelin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

smirgelin

Jäsen
05.08.2008
643
0
16
Mistä johtuu, että hampaat lohkeilee.... Äsken lohkesi toinen hammas vähälle aikaa. Raskaana olen, mutta ei kai nyt siitä voi johtua.
Kahdesti päivässä pesen hampaat, pari kertaa viikossa käytän suuvettä ja hammaslankaa.
En juo usein limuja ja muita herkkuja.... :'( :'( :'(

No maitotuotteita käytän. jogurttii ehkä kolme-neljä purkkii päivässä, juustoa leivälle laitan reilusti, maitoa menee ehkä kolme desiä... JA nyt oon syöny myös tuota multitabs raskaus vitamiinia.

Voi kurjaa. Hammaslääkäriin ihmeessä! Voithan ottaa osan kalsiumista kalkkitabletteina, jos maito ei maistu. Mut mulla muuten kokemusta hampaiden lohkeilusta, osoitatutui että tarvin juurihoitoa ja yks hammas meni uusiksi kokonaan. Rapistui vain pois hoidon aikana.

paria hammasta on paikattu, mutta ne hampaat voivat hyvin. nää olleet ihan ehjiä hampaita ennen lohkeamista. Hammaslääkäriin varattu kaks aikaa.... Toinen oli kiireaika ja ajoittuu "JO" lokakuun loppuun... Näitä kun ei ainakaan vielä särje. Mietin vaan että ehtiikö nämä lohjeta ihan palasiks ennen hammaslääkäriä.... Ikävä vaiva... :'(

Ei hampaat vaan lohkeile, usein on joku syy takana esim. paikan alle on syntynyt reikä eli karies. Jonka vuoksi paikka irtoaa. Toinen syy on purennalliset syyt esim kova purenta. Minkä vuoksi voi lohkeilla ihan intaktejakin hampaita siis paikkaamattomia ja terveitä hampaita. Kuten hampaiden kuluminen eli bruksaaminen/narskuttelu kuuluu tähän kovan purennan joukkoon, mikä taas voi avittaa paikkojen lohkeilua. Tai viimeksi paikattu hammas on muuttanut purentaa, minkä vuoksi paikat lohkeilee. Tässä muutama syy lohkeiluu. Harjatkaa, langatkaa ja käyttäkää ksylitoli tuotteita niin hyvä tulee...

Millä tavalla hampaasi ovat lohjenneet? Mulla on useammastakin hampaasta lähtenyt pieniä paloja, tuntuu että murenevat.. Olen käynyt hammaslääkärillä karkeita reunoja sitten hiotuttamassa ja paikkauttamassa ja hän sanoi, että syynä on todennäköisesti se, että olen lapsena saanut liikaa fluoria. Meillä oli vanhempieni luona oma kaivo ja hän kertoi, että niillä seuduilla Kaakkois-Suomessa oli silloin 70/80-luvulla paikoin liikaa fluoria vedessä, mikä on haitallista (en tosin muista miten..). Vika on siis jo olemassa oleviin hampaisiin syntynyt eikä sille mitään voi.. Paikkaillaan sitten kun murenevat :/