Hamstraatko/valmistatko ruokaa pakkaseen pahan päivän varalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Siinähän se kysymys tulikin, jos et niin miksi et, ja jos näin toimit, niin miksi?

Itse teen laatikkoruokia pakastimeen ja saatan ostaa -30% ja -50% ruokia, jotka pakastaa voi, pahan päivän varalle.

Pahalla päivällä tarkoitan mitä tahansa siihen luokiteltavaa, rahat loppu loppukuusta tai muuten vain kiire, eikä ehdi valmistaa ruokaa pitkiä aikoja tms...

Itse koen tämän hyödylliseksi tavaksi.. toki pakastin täyttyy ja pitää muistaa ottaa ajoissa sulamaan jos meinaa käyttää.

Erityisesti ostan pakkaseen tarjouksesa olevia/-30% lihatuotteita. Joskus laitan myös ruokia pakkaseen, jos tulee vlmistettu liian isoja eriä esim. keittoa. Tänään oli isomman siivouksen vuoro aamupäivällä, niin oli kiva sieltä sitten napata valmis ruoka lapsille, ei tarvinnut uhrata ruoanlaittoon aikaa. Lihatuotteita käytän pakkasesta silloin, kun yritän pihistellä kauppalaskussa, tai meillä on muuten tavaraa hyvin kaapeissa (perunaa, maitoa ym.) mutta ei oikein mitään mistä tehdä ruokaa. Asutaan maalla, niin ei viitsi yhden lihapaketin takia kaupunkiin lähteä.

Joskus laitan joitakin ruokia pakkaseen, mutta en varsinaisesti tee niitä "pahan päivän varalle". Ruokaa pakkasesta löytyy lähinnä raaka-aineina, mutta ei yleensä -30% pakkauksia. En hamstraa koska en kuitenkaan muista käyttää niitä ajoissa.

En varsinaisesti osta ja hamstraa, mutta jos jää ruokaa yli heitän pakkaseen. Ihan toimiva systeemi, olin tuossa lähes viikon yksin kotona kun lapsi oli lomalla ja ukkokulta kiertueella niin ei tarvinnut käydä kertaakaan kaupassa kun pakkasessa oli yhden hengen annoksia. Samaten tyttö saa sieltä itselleen kun tulee koulusta ja lähtee treeneihin tai töihin.

Mä pakastan usein jos jää ruokaa yli eikä siitä riitä seuraavana päivänä jokaiselle.
Sopivia annoksia, jotta voi sitten joskus ottaa vaan ja lämmittää mikrossa. Jos iskee laiskuus eikä jaksa vaikka tehdä mitään ruokaa, mä kun en harrasta mitään "ranskikset ja makkarat uuniin" tyylisiä sapuskoja, jotka sais valmistettua nopeasti.

Tänäänkin meni pari annosta taas pakkaseen :) Lapsetkin osaavat sieltä ottaa sellaisen annosrasian ja lämmittää mikrossa.

Silloin kun lapset oli pieniä ja ite kävin töissä, tein yleensä parin viikon ruoat joskus sunnuntaina tai koska nyt ehdin, ja pakastin. Kätevää, edullista ja terveellistäkin. Helpotti arkea ja säästi hermoja.

ja kätevää tehdä kerrallaan paljon jotain ruokaa (samalla vaivalla kuin pienempikin satsi) ja laittaa niitä annosrasioita pakkaseen, niistä syö sitten monta kertaa ja säästyy monta ruoantekohetkeä :)

Meillä on pakkasessa tällaisia ruokia vaikka kuinka paljon, ei tarttis varmaan moneen viikkoon tehdä ruokaa jos sellainen tilanne tulisi ettei pysty/jaksa.

Mitään nimiä en päälle ole jaksanut kirjoitella, eli sieltä kun ottaa rasian ja lämmittää sen mikrossa niin voi olla ylläri että mitä se sisältää :D

[QUOTE="alkup";29441894]Miksi et?

Itsellä kolme lasta ja vuorotyö. Aina ei esim yövuoron jälkeen jaksa seistä hellan ääressä niin on suhteellisen kätevää ottaa vaikkapa italianpata tms ruoka pakastimesta ja vain lämmittää.[/QUOTE]

Varmasti hyvä tuolloin, mutta kun puolison kanssa syödään lämmin ruoka koulussa niin ei tarvitse kotona kun joku munakas, salaatti tms pyöräyttää. Töissäkin syön samaa mitä asiakkaat.

En hamstraa, mutta teen usein isoja satseja ja pakastan osan. Mä teen kolmivuorotyötä ja mulla on 1,5-vuotias lapsi, joten ei riitä energia aina ruuanlaittoon :) Otetaan miehen kanssa usein myös eväiksi rasiat pakkasesta, jos ei ole tullut kaupasta ostettua mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;29441931:
En hamstraa, mutta teen usein isoja satseja ja pakastan osan. Mä teen kolmivuorotyötä ja mulla on 1,5-vuotias lapsi, joten ei riitä energia aina ruuanlaittoon :) Otetaan miehen kanssa usein myös eväiksi rasiat pakkasesta, jos ei ole tullut kaupasta ostettua mitään.

Joo ja sitten kun lapsia on kolme, ne on 7 - 15 vuotiaita ja harrastaa kaikki jotakin, ja itse ja mies myös käy töissä & harrastaa, niin ei ole mahdollisuutta olla aina ja iankaikkisesti spontaani ja seisoa keittiössä joka päivä. Jotta kaikki syövät hyvin, on syytä suunnitella, ja pakastin on vallan hyvä apu suunnitteluun ja toteutuksiinkin. Luovuutta ja älyähän tuon paletin pyörittäminen vaati, mutta helpommin arki sujui, kun sitä luovuuttaan ja älyä vähäsen käytti siihen arjen organisointiin...

• Tykkää
Reactions: Señora
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29441935:
ei pahan mutta kiireisen päivän varalle.

Sama juttu. Kahden lapsen yh:na ei etenkään lasten harrastuspäivinä ole aikaa ruoan laittoon työpäivän ja harrastuksiin kuskaamisen välissä. Teen yleensä sunnuntaisin yhden tai kaksi ruokaa seuraavalle viikolle pakkaseen. Helpottaa hurjasti arjesta selviytymistä.

Eipä oikeastaan kun ne uein tuppaa unohtumaan sinne pakastimeen. Joulun alla pakastininventaariossa arkun pohjalta löytyi edellisen joulun lanttulaatikkoa. Roskiinhan se tietysti meni. Samoin kaikki epämääräiset päivämäärättömät pussukat jossa oli joku lihantapainen.

Valmis ruoka ei juuri pakastimessa parane vaan päinvastoin. Päivälliseltä yli jäänyt ruoka menee yleensä seuraavana päivänä töissä eväänä joten pakastettavaa ei edes jää.

Saatan kyllä ostaa tarjouksesta jotain vihanneksia pussikaupalla ja sit pidän aina siellä jotain kevätkääryleitä tai pikkupizzoja tai jotain sellaista mistä ipanat saa nopeesti lämmitettyä. Se on kumma juttu miten toi parikymppinen jätkäkin onnistuu tyhjentämään jääkaapin aina kun tulee kotona käymään :D

En pakasta ruokia. Mun mielestä valmiiks tehdyt pakastetut ruoat maistuu pahalle.
Meillä on sitäpaitti pakastin normisti niin täynnä marjoja, hirvee ja poroo etc. ettei sinne mitään mahdu.

Taloudellisista syistä hankin mielelläni lihat -30% hintaan. Pyrin aina kun mahdollista valmistamaan ne ruuaksi ennen pakastamista, koska elämä on välillä hyvin kiireistä ja on niin kiva ottaa pakkasesta valmista ruokaa kun ei jaksa laittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29441966:
Eipä oikeastaan kun ne uein tuppaa unohtumaan sinne pakastimeen. Joulun alla pakastininventaariossa arkun pohjalta löytyi edellisen joulun lanttulaatikkoa. Roskiinhan se tietysti meni. Samoin kaikki epämääräiset päivämäärättömät pussukat jossa oli joku lihantapainen.

Valmis ruoka ei juuri pakastimessa parane vaan päinvastoin. Päivälliseltä yli jäänyt ruoka menee yleensä seuraavana päivänä töissä eväänä joten pakastettavaa ei edes jää.

Pakastimen järjestyksessä pitäminen ja organisaatio on jäänyt tavaksi noiden kiireisten vuosien jälkeenkin...

Minkä nuorena oppii sen näköjään vanhanakin taitaa. Merkitsen aina mitä missäkin on, kaikelle on omat paikat (itse asiassa mulla kolme kaappipakastinta nykyäänkin; kaksi tosin vain enää käytössä...) ja mikään ei kyllä ikinä vanhene....

Valmista ruokaa en oikeastaan pakasta. Joskus opiskeluaikoina yksin asuessa pakastin esim makaronilaatikkoa, kun tein ison annoksen. Ainut mikä nyt tulee mieleen, niin pizzaa teen joskus miehelle uuninpellillisen ja laitan annospaloiksi ja pakastan. Helppo napata sieltä aamulla töihin evääksi jäisenä, jos ei satu muuta löytymään.

Tarjouslihaa sen sijaan pakastan säännöllisesti. Ihan normitarjouksesta tai sitten -30%/-50%. Näitä ostan aina, kun kohdalle osuu ja joskus teen myös "täsmäiskun" kauppaan heti kaupan auettua ja ostan mitä löydän. Kotona pakastan ja käyttöön ne menee seuraavina päivinä. En varaa niitä sen kummemmin pahan päivän varalle, vaan syödään sieltä sitten pois pikkuhiljaa. Toki myös väliin ostetaan tuoretta kaupasta ja niitä syödään väliin.

Olen tarjouslihojen suhteen kuitenkin aika tarkka. En osta mitään, mitä en ostaisi muutenkin. Tai no, joskus kokeilumielessä, mutta en siksi, että halvalla saa. Juuri ostin kokonaisen kanan -50% ja kypsensin uunissa. Tuli todella hyvää, vaikken ollut koskaan ennen itse kypsentänyt kokonaisena. Voisin ostaa normaalihinnallakin. Marinoituja lihoja meillä ei käytetä ja niitä en osta hyvästäkään tarjouksesta.

En hamstraa, mutta valmista ruokaa kyllä pakastan arkipäivien kiireen varalle. Jonkin verran myös kanaa tms. lihaa ja vihanneksia, joista saa tarvittaessa nopeasti sapuskaa.

Meillä on kaksi pakastinta :D kyllä mahtuu :cool:

Toinen on arkkupakastin ja toinen jääkaapin alapuolella oleva, missä kolme isoa laatikkoa.

Et kai sää vaan lesoa siinä.:stick::D

Olen kyllä harkinnut arkkupakastinta.