"Hän ei osaa enää keskustella"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vippis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vippis

Aktiivinen jäsen
25.06.2008
3 527
1
36
Joskus männäviikolla olin siis kuopukseni kanssa käyttämässä ranskalaisvalmisteista autoamme huollossa ja siinä aikani kuluksi lueskelin aikakauslehteä. Nimeä en tarkalleen ottaen muista, mutta kategoria lie naistenlehti. Ehkä Olivia tai jotain sinne päin.

Lehden alkuosan lukijapalautteissa joku kovasti kehui, että on se vaan niin ihanaa, kun Olivia(?) huomioi tosi hienosti myös lapset. Siis että ei olla ihan pelkkää Cosmopolitan-linjaa, vaan lehdestä saa irti vaikka olisi jo äiti-ihminenkin. Ja että lapsiin ja heidän perheisiinsä suhtaudutaan niiiin myönteisesti.

Ehkä vika on minussa, tai en siis ehkä vain ole kyseisen lehden stereotyyppi tavallisesta äiti-ihmisestä, tai kenties kasvatan lapseni niin perin juurin väärin, mutta kerrassaan jouduin ottamaan ylös jutun, joka ei ainakaan minun omanarvontuntoani missään nimessä parantanut, näin niin kuin perheellisen näkökulmasta:

Jostain ihmissuhdekysymyspalstalta siis poimittua:
"Hän ei osaa enää keskustella

Kys: Sen jälkeen kun ystäväni sai lapsen,
emme ole keskustelleet kunnolla. Ennen
puhuimme kaikesta elämän ja kuoleman
väliltä, mutta nykyään hän pystyy korkein-
taan viiteen sanaan päiväkodin ruokalistasta.
Olen odottanut vaiheen menevän ohi, mutta
nyt hän on taas raskaana. Kaipaan viisasta
ystävääni.

Vast: Niin varmasti kaipaat, mutta ystä-
väsi ei nyt ole kauhean viisaassa vaiheessa.
Pienen lapsen äiti ei yleensä kykene pohdis-
kelemaan syvällisiä. Hän vain yrittää selvitä
päivästä toiseen.

Helpointa on, jos sinkku jaksaa osallistua
lapsiperheen arkeen. Ei puheenaiheita vält-
tämättä tarvitse muuttaa. Toisen voi antaa
puhua vaippamerkeistä ja kertoilla vastaa-
vasti omista asioistaan.

Alle viisivuotiaat lapset ovat paljon sylissä,
ja pitkiin keskusteluihin uppoutuminen saat-
taa hermostuttaa lasta. Äidit saattavat myös
tuntea, että lapsettomat loukkaantuvat, kos-
ka äidit eivät ehdi keskittyä heihin.

Älä syyllistä äitiystävääsi siitä, että haluai-
sit nähdä häntä enemmän. Kun on ensin yrit-
tänyt viikkokausia miettiä, kuinka olisi aikaa
omalle miehelle ja sitten ystävä vielä naput-
taa, äidille voi tulla sellainen fiilis, että hajot-
kaa, mä en nyt voi."

..olenko siis erilainen nuori, kun en kolmen lapsen äitinä tunnista itseäni - tai ystäviäni - tuolta tekstistä, vai eikö meidän puolellamme Suomea vain tehdä synnytyksen yhteydessä lobotomiaa?

Kukaan niistä äitikavereista, jotka ehtii vielä tavata ja käydä harrastamassa, ei ole todellakaan tuollainen, vaan kyllä se ulkomaailmakin jaksaa kiinnostaa vielä. Omasta puolestani en viitsi miettiä, kuinka kiinnostavaa seuraa olen, mutta lapsia onkin vasta yksi.

Hieno kuvahan tuossa annetaan vauva- ja pikkulapsiarjesta lapsettomille. Kaikki meistä on joskus ollu lapsettomia, eikä se elämä niin ihmeellistä ollut silloinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Vast: Niin varmasti kaipaat, mutta ystä-
väsi ei nyt ole kauhean viisaassa vaiheessa.
Pienen lapsen äiti ei yleensä kykene pohdis-
kelemaan syvällisiä. Hän vain yrittää selvitä
päivästä toiseen.

Jos kyseessä on esim. koliikkivauva, niin tämä voi pitää paikkaansa.. mutta tässä mielestäni niputettiin aika pitkälti, että tilanne on tämä siihen asti, kun laps lähtee kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Marttiina Maitolehmä:
Kertoo aika paljon lehden tasosta... Ettei sittenkin ollut joku cosmopolitan 2, vai onko oikeasti aikuiselle naiselle?

Kyllä mä aika varma oon et se oli toi Olivia. Eiks se oo enempi aikuisten ko nuorten lehti? :D

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
kyllä me edelleenkin mun parhaan kaverin kanssa puhutaan tuntikausia hänen miesongelmistaan.

:D aivan. Niin kauan kun puheenaiheena on toinen, niin hyvin menee. Mulla on muutama ystävä, joiden seurassa välttelen lapset-sanaa. Onneksi on sitten niitäkin, jotka haluavat kuulla lapsistanikin jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ei oo tehty lobotomiaa eikä tuttavillekaan. Kyl me osataan edelleen puhua ja puhutaankin.

Totta kai - omista lapsistanne! Mutta entäpä muusta? :laugh:

Nimenomaan muusta. Ei oo käyty kakkakeskusteluja jne. Paljon vähemmän tulee puhuttua näistä asioista.

Ja ko tässä vielä nimenomaan puhutaan ystävästä, joka on ollut aikaisemmin jo ystävä, eikä siis vasta äitiyden myötä - itsestä ainakin tuntuu, että varsinkin juuri niiden aikaisempien kavereiden kanssa puhutaan ihan siitä kaikesta mistä ennenkin. "Äitikaverit" voi sitten ollakin asia hiukan erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja miu:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
kyllä me edelleenkin mun parhaan kaverin kanssa puhutaan tuntikausia hänen miesongelmistaan.

:D aivan. Niin kauan kun puheenaiheena on toinen, niin hyvin menee. Mulla on muutama ystävä, joiden seurassa välttelen lapset-sanaa. Onneksi on sitten niitäkin, jotka haluavat kuulla lapsistanikin jotain.

Mä en taas koe, että lapsista puhumista tarvitsee ystävieni seurassa sen kummemmin välttää, tai että puhutaan vain hänestä. Vaan että .. ihan kaikesta maan ja taivaan välistä voimme puhua, ihan siinä järjestyksessä mitä mieleen tulee, ihan niin kuin ennenkin on tehty.

Ja vaikka kotiäitiaikana aika ison osan elämää täyttääkin perhe ja lapset, koen silti, että esim. yhteiskunnallisista asioista keskustelu on edelleen mukavaa. Ehkäpä sitä juuri sen sen lapsiarjen vastapainoksi haluaa jotain "älyllisempää"..?

Minulla on juuri noin. Olen kotona ja elämä pyörii lasten ympärillä. Mihinkään älylliseen keskusteluun ei ole rahkeita. En lue lehtiä ja vapaa-aikana nukun pois univelkoja. Jos lapsi olisi helpompi niin ehkä jäisi enemmän aikaa myös ulkomaailman asioiden seuraamiseen.

Kaverini juttelee työstään ja muista asioista ja minä kuuntelen. Minä juttelen taas lapsista ja kotiasioista ja kaverini kuuntelee. Joskun jutellaan jostain televisio-ohjelmasta jos olen ehtinyt sellasia katsella.

Tuntuu että olen synnyttänyt aivoni. Ainakin jatkuva univelka vaikuttaa paljon.

No ei ihan, mutta myönnän kyllä että puhun paljon lapsista. Osittain siksikin, että paljon muuta ei rakkaan harrastukseni lisäksi mulle tapahdu kun lasteni kanssa tai kautta :( ;)

Jos mulla on kinuava lapsi sylissä tai yritän vahtia taaperoa puistossa tms. en kyllä osaa keskittyä ( enää? ) kovinkaan intensiivisesti keskustelemaan vaikka ihmisyyden ydinolemuksesta tai elämän tarkoituksesta...
Joskus tuntuukin siltä, että silloin joskus kun näitä keskusteluja vielä käytiin ystävien kesken se johtui siitä, että meillä oli liikaa luppoaikaa..ei niinkään henkisestä syvällisyydestä. :D

Yhteistyössä