Harkitsen eroa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttöystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttöystävä

Vieras
Olen elänyt parisuhteessa tämän miehen kanssa yli kaksi vuotta. Emme asu yhdessa, mutta olemme viettäneet melko tiivistä yhteiseloa hänen luonaan niin, että välillä on tuntunut siltä, kuin asuisimme yhdessä. Ainoa ero on ollut se, että minulla on kuitenkin ollut takavasemmalla se oma asunto.. Tämä ei ole ollut minun toiveeni, vaan hänen. Olen sanonut hänelle, ettei minulla ole mitään pakkoa tai kiirettä yhteen muuton kanssa, mutta olen kuitenkin myös kertonut, että se olisi mukavaa; Rakastan häntä, meillä on ollut hyvä yhdessä ja arkinen elo hänen kodissaan on tuntunut hyvältä ja olen alkanut tuntea hänenkin kotinsa omakseni. Minulla on myös oma avain hänen kotiinsa. Joskus kuitenkin olenmiettinyt, että on typerää viettää kaikki aika hänen pienessä kodissaan ja samalla pitää minun kotia tyhjillään ja maksaa siitä järjettömän suurta vuokraa. Yhdessä saisimme kummankin vuokrarahoilla vaikka miten hienon ja ison talon! Mutta hän ei ole sitä halunnut ja kunnioitan hänen päätöstään, enkä painosta. Olenkin ottanut itselleni alivuokralaisen, jotta oma vuokra ei tuntuisi niin pahalta, kun olen kuitenkin niin paljon pois kotoani.

Mutta siis... Olemme kolmekymppisiä ja kummallakin on myös menneessä pitkät avoliitot takana. Tunnemme toisemme jo aika hyvin parin vuoden jälkeen. Rakastan miestä. Meidän välillämme on vetovoimaa ja erotiikkaa, seksielämä on pelannut loistavasti alusta asti. Meillä on hauskaa yhdessä, elämänarvomme ovat samanlaiset ja kunnioitan miestä ja hänen ajattelumaailmaansa ja periaatteitansa. Olemme molemmat lapsirakkaita ja vietämmekin usein yhdessä aikaa toisten lasten kanssa ja ystävien lapset ovat meillä (siis miehen kotona) usein yökylässä. Lasten kanssa olen huomannut, että sekin puoli toimii meillä loistavasti; Olemme samoilla linjoilla lasten kasvatuksen suhteen ja aina kun olemme saaneet tilaisuuden harjoitella perhe-elämää toisten lasten kanssa, yhteistyömme toimii saumattomasti. Siis olemme kertakaikkiaan hyvä pari, tai näin minä ainakin koen.

Mutta joku tässä mättää... Mies ei ole esimerkiksi koskaan sanonut minulle rakastavansa minua. Hän on kyllä esitellyt minut vanhemmilleen ja kavereilleen ja hän tekee paljon asioita puolestani ja vuokseni, auttaa aina jos apua tarvitsen ja onpa hän kukkiakin joskus ostanut. :) Välillämme on hellyyttä ja lämpöä ja naurua ja intohimoa, mutta jotenkin koen nyt kahden vuoden jälkeen, että hän voisi jo sanoa rakastavansa. Tai edes suunnitella yhteistä tulevaisuutta kanssani. Sekin on yksi asia, joka ahdistaa ja ihmetyttää; meillä ei ole mitään yhteisiä tulevaisuuden suunnitelmia - ei puhetta yhteisestä tulevaisuudesta, yhteisistä lapsista, ei yhteisestä kodista, ei edes yhteisiä kesäloma suunnitelmia. Saatamma toki viettää juhannuksen yhdessä mökillä, mutta sitäkään hän ei halua etukäteen suunnitella, tuntuu melkein, kuinhän ahdistuisi, jos ehdotan jotain tulevaisuuteen liittyvää, vaikka vain, että vuokraisimmeko mökin yhdessä juhannukseksi.. Luultavasti vietämme juhannuksen yhdessä, mutta ihmetyttää vaan, että miksei sitä voi suunnitella paria viikkoa etukäteen? Miksemme voi päättää viettävämme juhannuksen yhdessä ja alkaa yhdessä suunnitella jotakin kivaa? Hän näyttää haluavan vain elää tässä hetkessä ja luultavasti ilmoittaa minulle päivää ennen juhannusaattoa, että hän on lähdössä mökille ja lähtisinkö minä mukaan. Ihan kun pelkäisi sitoutumista niin paljon, ettei hän uskalla sitoutua minun kanssani edes kahden viikon päästä vietettävään juhannukseen! Ymmärrän kyllä, että yhteinen koti, aviliitto ja lapset voivat olla iso päätös, mutta ettei yhtä helvetin viikonloppua voida suunnitella... Olen myös ehotellut hänelle yhteisiä matkoja, mutta hän ei ole lähtenyt niihin suunnitelmiini mukaan, on vaan sivuuttanut sen jotenkin. Ei hän meidän suhteemme aikana sen kummemmin kavereidensakaan kanssa reissannut, mutta olen kuullut, että kavereiden kanssa on kuitenkin yhteisiä reissuja suunniteltu tulevaisuuteen.. Loukkaa todella paljon, kun minä ehdotan, että lähtisimme yhdessä jonnekin, hän sanoo, ettei pääse, mutta sitten myöhemmin kertoo minulle, että oli puhut jonkun kaverinsa kanssa, että olisi kiva lähteä idän pikajunalla Kiinaan... Miksei hän minun kanssani suunnitellut sellaista? En usko, että se Kiinan matka olisi edes toetutumassa nyt lähiaikoina, mutta ärsyttää vaan, että kavereiden kanssa sellaisia voidaan kuitenkin haaveilun tasolla suunnitella ja ideoida, mutta minun kanssani ei mitään. Vittu.

Suhteemme ei etene mihinkään. Joskus saattaa tuntua hetkittäistä etenemistä sillä tasolla, että hän avautuu minulle enemmän asioistaan ja puhumme joskus askeleen verran syvemmälle meneviä asioita ja se tuntuu aina hetkeksi lähentävän meitä ja joskus saan häneltä tavallista enemmän hellyyttä ja rakastelumme on joskus tavallista kiihkeämpää ja silloin koen, että nyt on taas menty "eteen päin", mutta enpä tiedä... Kai tässä jo pikku hiljaa voisi olla jotain konkreettisempaakin. Minä matkustan ystävieni kanssa, hän omien ystäviensä kanssa. Asumme omissa kodeissamme, eikä tulevaisuudesta puhuta koskaan. Onko tässä oikeasti mitään järkeä? Onko hän tuollainen siksi, ettei rakasta minua vai siksi, että olen päästänyt hänet helpolla, kun olen suostunut tähän, enkä ole koskaan vaatinut enempääkään. Hän on oppinut tietämän, ettei minun kanssani tarvitse murehtia mistään. Voi vaan olla yhdessä silloin, kun siltä tuntuu, seksiä on aina saatavilla ja kaikki on mukavan helppoa ja vaivatonta. Mutta minä alan kaivata jotain enemmän.

En tarvitse lapsia ja avioliittoa nyt. En tarvitse edes yhteistä kotia nyt. Mutta htto vie haluan, että hän sanoo rakastavansa minua ja ilahtuu, jos ehdotan yhteistä matkaa ensi talveksi!

Alan siis kypsyä eroajatukseen. Halusin vaan purkaa tänne tuntojani, jos tämä vaikka selkiyttäisi jotain. Tai jos jonkun ulkopuolisen mietteet asiasta toisivat jotain uutta ajatusta itselleni. Kiitos, jos jaksoit lukea vuodatukseni.:)

Kuullostaa aika erikoiselta ettei voi sanoa rakastavansa. miehesi taitaa aistia että olet hänessä niin kiinni ja tavallaan se "enemmän" rakastunut tai tarvitseva osapuoli. suhteesi tuskin tulee etenemään jos jotain radikaalia ei tapahdu. Jos kahdessa vuodessa ei voi edes sanoa muutamaa kiintymystä osoittavaa sanaa, et ole muuttamassa tämän miehen kanssa yhteen ainakaan kymmenen vuoden sisällä jos jatkat nykyistä odottelua etkä painosta yms. Oma neuvoni onkin ettet painosta tai ala vaatimaan vaan viileästi ilmoitat että sinusta on alkanut tuntua huonolta tämä nykyinen järjestely ja olet harkitsemassa eroa. Tämän sanot silloin kun olet jo mielessäsi valmistautunut pahimpaan mahdolliseen vastaukseen hänen suunnaltaan. jos hän sanoo että ok, siitä vaan, niin viileästi ja tunteita näyttämättä lähdet..

Mies kyllä pelästyy pahemman kerran ja tulee pyytämään sinua takaisin. Jos hän ei näin tee, olet tehnyt oikean valinnan koska hän ei välitä! win win situation.

Minun 35 vuotias miheni (jolla myös pitkiä suhteita takanaan) suorastaan vaati muuttamaan yhteen ja sanoi rakastavansa jo parin kuukauden tuntemisen jälkeen...

Voi kerro lisää! Olisi niin helpottavaa jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olevan kanssa! Kaikki ystäväni ovat joko sinkkuja tai onnellisesti naimisissa, ei ole oikein lähipiirissä ymmärtäjää tähän tilanteeseen...

... mies todellakin on hieman sitoutumiskammoinen, jos ei uskalla mitään suunnitella edes parin viikon päähän... Itselläni oli tällainen suhde parin vuoden ajan, on/off-pohjalta juuri sen takia, että mies halusi olla kanssani ja suunnitella asioita vain kun se hänelle itselleen sopi. Sitten kun tuli jotain parempaa eteen, niin minulle voi sanoa vain, että nyt ahdistaa, ja hän haluaisi miettiä asioita ja olla yksin, eli toisin sanoen katsella, josko ruoho olisi sittenkin vihreää siellä aidan toisella puolen.
Oletko siis kysynyt mieheltä suoraan tulevaisuudesta - näkeekö hän teitä yhdessä vielä vuosien päästä, onko hänen haaveensa samat kuin sinulla, esim. avioliitto ja lapset? Oletko kysynyt häneltä, miksi on niin vaikeaa suunnitella edes muutamaa viikkoa eteenpäin? Luulisin, että vastauksesta huomaat, onko miehellä sinun varallesi sen kummempia suunnitelmia vai hengaileeko hän kanssasi nyt vaan juuri sen takia, että kanssasi on kivaa, helppoa, eikä mitään tarvitse suunnitella tai stressata. Tee selväksi, että sinulla näitä haaveita kuitenkin on, vaikket niitä tällä hetkellä haluakaan. Tuhlaat vain aikaasi, jos mies vain hengailee kanssasi - minulle tuli sen oman mieheni kanssa lopullinen ero (omasta aloitteestani, vaikka miestä kuinka rakastin), kun vihdoin tajusin, ettei homma tule koskaan etenemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Voi kerro lisää! Olisi niin helpottavaa jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olevan kanssa! Kaikki ystäväni ovat joko sinkkuja tai onnellisesti naimisissa, ei ole oikein lähipiirissä ymmärtäjää tähän tilanteeseen...

Heippa Tyttöystävä! -tässä vähän ison siskon muisteluksia parin vuoden takaa; toivottavasti saat näistä jotain ajattelemisen aihetta!

Tunnistan mielipiteissäsi kuin ex-suhteeni parin vuoden takaa. Olin korviani myöden rakastunut mieheen parissa viikossa ja ehdin yhteisen parin vuoden aikana luulla, että tässä nyt on sitten se loppuelämän kumppani. Rakstin häntä oikeasti, tiedän sen siitä, että tavallaan rakastan häntä vieläkin vaikka suhde päättyi muodollisesti jo aikaa sitten.

Hän tuntui alusta asti Siltä Oikealta, vetovoima välillämme oli vahva ja tapasimme viikonloppuisin ja kerran viikolla, jos töiden puolesta se kävi päinsä. Miehellä oli yksi aikaa vievä harrastus, jonka takia jouduin joskus olemaan viikonlopusta osan yksin.

Mies sanoi minulle romanttisen mökkiviikonlopun aikana oltuamme pari kuukautta yhdessä, että prinsessahäitä ei sitten tule. Pelästyin niin, että poistuin ulos tunniksi miettimään voinko jatkaa suhdetta. Sovimme asian kuitenkin; hän sanoi, että hänellä on kuitenkin paljon tunteita minua kohtaan, mutta avioliitto on iso päätös.

Olisinpa osannut lopettaa jo tuolloin, olisin päässyt yli helpommin! Suhde oli ihana ja tapasin hänen perheensä, olin daamina juhlissa jne. Minua kuitenkin vaivasi ajoittain onko suhteella oikeasti tulevaisuutta. Otin asin sitten hiihtolomamatkalla esiin oltuamme vuoden yhdessä. Hän otti saunan lauteilla esiin yhteenmuuton muutaman vuoden päästä. Olin pettynyt, koska olin kuvitellut yhteenmuuttoa jo samana vuonna.
Olin myrtynyt ja hän suuttui miksen ole iloinen hänen ehdotuksestaan, jota hän oli kai pitkään kypysytellyt. Tässä meillä meni siis ajatukset ristiin.

Suhde eteni lopulta siihen, että epäilyni kasvoi ja otin puheeksi kihloihin menon ajankohdan. Ehdotin, että jos vaikka parin vuoden päästä, jos asiat lutviutuu? Siitä hän kimmastui, että ei halua puhua asiasta ja haluaa itse päättää elämästään. Otin sen loukkauksena.

Lopulta turhauduin niin, että menin riidan yhteydessä sanomaan, että jos hän ei tiedä koska haluaa sitoutua oikeasti, muuttaa yhteen tai kihlautua, niin minun pitää etsiä sellainen, joka tietää mitä haluaa! Se oli paha virhe: juttu loppui parin päivän päästä miehen aloitteesta. Hän sanoi yhtäkkiä ettei rakasta minua loppuelämän kumppanina, välittää kyllä ja on kiintynyt. Sanoin etten voi kuin kunnioittaa hänen päätöstään

Aikaa on mennyt, mutta ajattelen häntä joka päivä. Vissiin rakastan häntä oikeasti. En olisi millään halunnut erota hänestä. Pilasin kai itse suhteen kärjistyksilläni, mutta en voi mitään sille, että tulevaisuus painoi minua, halusin turvaa.

Pahasti kaihertaa se, että jos en olisi vaatinut päätöksiä, olisiko asiat kypysyneet pikkuhiljaa toivomaani suuntaan. Nyt "pelästytin" miehen pois. Toisaalta, jos hänkin minua rakastaisi niin voisiko olla erossa, tulisko takaisin?

Olet oikeassa. Se, mitä nyt olenkin alkanut tehdä, on etten enää itsekään ehdottele mitään. En ota yhteyttä, vastaan vaan hänen yhteydenottoihinsa. Vähintä mitä voin tehdä, on se, etten olisi juuri se toisessa kiinni oleva ja tarvitseva epätoivoinen nainen. :) No en ole kyllä mitenkään epätoivoinen ja riippuvainen ollut, mutta kuitenkin selkeästi se aktiivisempi osapuoli.

Aion nyt katsoa, mitä tapahtuu, kun minun aktiivisuuteni lakkaa. Huomaako hän mitään? Alkaako hän jo siitä huolestua ja tekemään enemmän? Aion myös tehdä tuon mainitsemasi "pahimpaan Valmistautumisen". Jos mies ei minua rakasta, minun on uskallettava päästää hänestä irti. Minulla on oma elämäni, eikä se kaadu siihen, jos yksi ihmissuhde muuttaa muotoaan. Ja vaikka kuinka häntä rakastaisin, en voi jäädä kiinni ihmiseen, joka ei tunne samoin minua kohtaan. On tämä kyllä aika surullista.

Mutta toisaalta, voihan tilanne mennä niinkin, ettei hän ole miehenä vaan tajunnut, missä mennään ja jos huomaa minun erkaantuvan, hän tajuaakin, mitä on menettämässä ja herää silloin todellisuuteen.

Minun mieheni oli samanlainen. Pakko minun oli jossain vaiheessa itse edistää asiaa nostamalla kissa pöydälle ja kysymällä suoraan eteneekö suhteemme vai lähdenkö etsimään itselleni omaa tulevaisuutta, koska perhe-elämä, sitoutuminen ja avioliittokin olivat asioita joita halusin elämääni. Itse jokainen on vastuussa siitä että saa elämältään sen mitä haluaa.
Jos mieheni ei olisi suostunut, olisin jatkanut matkaa. Hän kuitenkin muutti luokseni seuraavassa kuussa, kihloihin menimme siitä vuoden kuluttua ja naimisiin vasta seitsemän vuoden jälkeen. Sekä kihlaus että avioliitto minun aloitteestani;) Lapsia emme enää hanki, mutta siihenkin hän kuulemma olisi suostunut jos minä olisin kokenut sen tärkeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Mutta toisaalta, voihan tilanne mennä niinkin, ettei hän ole miehenä vaan tajunnut, missä mennään ja jos huomaa minun erkaantuvan, hän tajuaakin, mitä on menettämässä ja herää silloin todellisuuteen.

Aika rohkeaa luottaa siihen että mies tajuaa, jos et puhu suoraan. Miehet kun ei tunnetusti tajua naisten ajatusmaailmaa.

Kiitos viestistäsi. Se antoi paljon ajattelemisen aihetta. Painostaa ei kannata, voi vaan elää toisen kanssa ja jos suhde ei ole sitä, mitä itse haluaa, voi lähteä pois. En aio painostaa miestä mihinkään, mutta olen alkanut valmistautumaan mielessäni eroon, koska mitään yhteiseen tulevaisuuteen viittaavaa merkkiä en mieheltä ole saanut.

Sinuna en kyllä katuisi sitä, että painostit, koska totta on tuokin, että jos hän rakastaisi sinua, hän olisi tullut takaisin ja vaikka sitten edes niin, että olisi sanonut, ettei halua vielä yhteen muuttoa tai kihloja, mutta haluaa olla kanssasi ja antaa tulevaisuuden näyttää. Jos toista rakastaa, niin kylläsitä silloin yrittää asiat korjata. Ehkä sinä olit tarpeeksi rohkea tekemään selväksi sen, mitä haluat. Ja ehkä juuri siksi tulet kaiken sen myöhemmin saamaankin. :)

Ehkä tässä on sekin asia, että kun miehelle on kaikki niin helppoa. Olet aina käytettävissä niinkuin mies haluaa. Joten tuntuu, jos mies todella tykkää, niin ei hän kyllä päästäisi sinua menemään. Miesten kanssa täytyy hiukan pelailla. Ei saa antaa sellaista kuvaa, että on aina satavilla ja suostuu mitä mies ehdottaa. On sekin vähän erikoista, ettei mies ole ikinä sanonut rakastavansa sinua tai edes olisi vähän enemmän olisi tunnetta mukana, että olet maailman tärkein ihminen hänen elämässään. Kyllä mies pitää myös sellaisista naisista, joka on määrätietoinen ja eikä kaikkea suostu tekemään miehenkään mieliksi.

He's just not that into you. Ymmärrän kyllä mikset näe tätä erittäin selvää ja yksinkertaista vastausta, mutta jos et halua tuhlata enempää aikaa, kannattaisi avata silmät. Älä kysy miksi mies ei halua sitoutua, vaan mitä sinä haluat elämältä, ja voitko ihan rehellisesti odottaa saavasi sitä tältä mieheltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkäpä...:
... mies todellakin on hieman sitoutumiskammoinen, jos ei uskalla mitään suunnitella edes parin viikon päähän... Itselläni oli tällainen suhde parin vuoden ajan, on/off-pohjalta juuri sen takia, että mies halusi olla kanssani ja suunnitella asioita vain kun se hänelle itselleen sopi. Sitten kun tuli jotain parempaa eteen, niin minulle voi sanoa vain, että nyt ahdistaa, ja hän haluaisi miettiä asioita ja olla yksin, eli toisin sanoen katsella, josko ruoho olisi sittenkin vihreää siellä aidan toisella puolen.
Oletko siis kysynyt mieheltä suoraan tulevaisuudesta - näkeekö hän teitä yhdessä vielä vuosien päästä, onko hänen haaveensa samat kuin sinulla, esim. avioliitto ja lapset? Oletko kysynyt häneltä, miksi on niin vaikeaa suunnitella edes muutamaa viikkoa eteenpäin? Luulisin, että vastauksesta huomaat, onko miehellä sinun varallesi sen kummempia suunnitelmia vai hengaileeko hän kanssasi nyt vaan juuri sen takia, että kanssasi on kivaa, helppoa, eikä mitään tarvitse suunnitella tai stressata. Tee selväksi, että sinulla näitä haaveita kuitenkin on, vaikket niitä tällä hetkellä haluakaan. Tuhlaat vain aikaasi, jos mies vain hengailee kanssasi - minulle tuli sen oman mieheni kanssa lopullinen ero (omasta aloitteestani, vaikka miestä kuinka rakastin), kun vihdoin tajusin, ettei homma tule koskaan etenemään.

Sitoutumiskammosia miehiä ei ole olemassa, eikä sitoutumiskammosia naisiakaan.
Sitoutumiskammoinen merkitsee " en halua sinua oikeasti "
fakta vaan on sellainen että, tietty persoona ei ole sinusta varma, siis tulevaisuuden suhteen.
Olet kyllä kivaa seuraa, saat tulla ja mennä, sitoutumiskammoinen antaa vain sitä mitä voi antaa ja enemmän ei tipu , koska ei se tunne sua kohtaan sellaista 100% aitoa kiintymistä ja rakkautta, kun et vaan ole sitä mitä tietty mies/ nainen oikeasti sisimmissä haluaa ja kaipaa. BELIVE IT.

tuo SITOUTUMISKAMMOINEN käytös on niin yksinkertaista ja kertoo ihan tarpeeksi miten paljon haluaa olla kanssani, mutta teillä taitaa olla silmä ja korvaläpät. ehkä suu läppäkin :)
Ette vaan halua uskoa, vaan tyrkytätte itseänne ihmiselle joka ei oikeasti halua mitään vakavampaa kanssasi.
tuollainen persoona ei ole tarkoitettu sulle jos huomaat ettei persoona anna itsestään enemmän ja suhde ei etene tuon takia, koska se ei vaan halua.
Kaveri haluaa mielummin matkoille Kiinaan parin kaverin kaa...

no eikö vaistonne jo sano ettei tuo ole se oikea Veikko sulle , jos itselläsi on toisenlaisia toivomuksia suhteesta ja toivomukset ei kohtaa?

Pilasin kai itse suhteen kärjistyksilläni, mutta en voi mitään sille, että tulevaisuus painoi minua, halusin turvaa.

Pahasti kaihertaa se, että jos en olisi vaatinut päätöksiä, olisiko asiat kypysyneet pikkuhiljaa toivomaani suuntaan. Nyt "pelästytin" miehen pois. Toisaalta, jos hänkin minua rakastaisi niin voisiko olla erossa, tulisko takaisin?"

Miksi syytät itseäsi? asiahan selvisi kerta heitolla ettei tuo mies ollut rehellinen sulle, ei se sua OIKEASTI sitten alunperin halunut.

usko pois kuule, hyvin teit! tunteet pitää kohtaa 100% sti muuten suhteesta ei tule mitään jos toinen osapuoli vaan pitkittää jokaista asiaa tulevaisuuden suhteen!

jos aidosti rakastaa, se kestää kyllä pienet haastamiset ja jopa ISOT HAASTAMISET ja jopa haasteet, jota ei voi vielä edes kuvitella! Sen, että toisella on tahtoa, sen on kestettävä, normaalisuhteessa ihan normaalitilakin. Siinä on kaksi erillistä ihmistä, jolla on omat tahdot. Se ei ole toisen pelästyttämistä, jos on oma tahto. Ei toinen ole kypsä suhteeseen, jos ei ymmärrä toista kokonaisuutena, myös omana persoonana, omine ajtuksineen ja toiveineen. jota YHDESSÄ sovitellaan yhteen, että YHTEISELO sujuu yhdessä, ei toisen toiveiden mukaan pelkästään. Aina toiveet ei mene yksiin ja yhteiselo ei suju. Pieni haaste suhteeseen periaatteessa kertoa toiveensa ja pysyä mielipiteensä takana, äärettömän pieni siihen verrattuna, että voisittel olla joku viiskyt vuotta yhdessä ja elämä voi tuoda eteen kaiken maailman murheet ja ilot.
Hän ei kestänyt tuota asiaa. Se kamelin selkä olis katkennut ihan mihin vain sitten muuhunkin, jos tuohon. Jos suhde kestää, se kestää PALJON, jos ei kestä, eipä kestä pientäkään.

Ei se ole sitä, että sinä aktiivisesti pelästyttäisit toisen, vaan kyllä toinenkin saa olla aktiivinen sen yhteiselon suhteen, jos meinaa jotain kuvitella. Se on yhteisvastuu. Ei kenenkään pelästyttäminen. Aikuiselle ihmiselle ei tule yllätyksenä suhteessa se, että joku voi tahtoa naimisiin ja sitoutua, se on aivan selvää.

Sitoutumiskammosia miehiä ei ole olemassa, eikä sitoutumiskammosia naisiakaan.
Sitoutumiskammoinen merkitsee " en halua sinua oikeasti "
fakta vaan on sellainen että, tietty persoona ei ole sinusta varma, siis tulevaisuuden suhteen.
Olet kyllä kivaa seuraa, saat tulla ja mennä, sitoutumiskammoinen antaa vain sitä mitä voi antaa ja enemmän ei tipu , koska ei se tunne sua kohtaan sellaista 100% aitoa kiintymistä ja rakkautta, kun et vaan ole sitä mitä tietty mies/ nainen oikeasti sisimmissä haluaa ja kaipaa. BELIVE IT.

tuo SITOUTUMISKAMMOINEN käytös on niin yksinkertaista ja kertoo ihan tarpeeksi miten paljon haluaa olla kanssani, mutta teillä taitaa olla silmä ja korvaläpät. ehkä suu läppäkin :)
Ette vaan halua uskoa, vaan tyrkytätte itseänne ihmiselle joka ei oikeasti halua mitään vakavampaa kanssasi.
tuollainen persoona ei ole tarkoitettu sulle jos huomaat ettei persoona anna itsestään enemmän ja suhde ei etene tuon takia, koska se ei vaan halua.
Kaveri haluaa mielummin matkoille Kiinaan parin kaverin kaa...

no eikö vaistonne jo sano ettei tuo ole se oikea Veikko sulle , jos itselläsi on toisenlaisia toivomuksia suhteesta ja toivomukset ei kohtaa?[/quote]

No tuotahan juuri tarkoitin tuolla sitoutumiskammolla, mitä pitkät pätkät tuossa kuvailet. Onhan se mieskin sitoutumiskammoinen, jos sen käytös on sitoutumiskammoa. :)
Kuitenkin, on olemassa miehiä ja naisia, jotka oikeasti haluavat sitoutua. Turhaan roikkua sellaisessa, josta ei saa mitään otetta, jos itsellä on ihan erilaiset toiveet.

Itselläni kesti aika kauan ennenkuin uskalsin luottaa nykyiseen mieheeni, ja muuttaa hänen luokseen asumaan. Hän ehdotti sitä kyllä aika pian suhteemme alussa, mutta minä olin kokenut niin kovia pettymyksiä edellisissä suhteissani, etten meinannut millään uskaltaa sitoutua ja luovuttaa "omaa kotoa" pois, jos ei sitten tuukkaan mitään. Halusin tutustua mieheen kaikessa rauhassa ja sitoutua suhteeseen vasta sitten, kun tunnen ihmisen paremmin ja se tuntuu oikealta. Kaikenlaisiin kun on tullut törmättyä, aluksi ollaan ihan ok, mutta sitten paljastuukin ettei mikään ole kuin näyttää. Muutimme kyllä yhteen vajaan kolmen vuoden seurustelun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja aika paljon käytökseen:
Kaikenlaisiin kun on tullut törmättyä, aluksi ollaan ihan ok, mutta sitten paljastuukin ettei mikään ole kuin näyttää. Muutimme kyllä yhteen vajaan kolmen vuoden seurustelun jälkeen.

Me, jo yhdet avioliitot eläneet aikuiset, muutimme yhteen vasta kuuden vuoden seurustelun jälkeen, ja pieleen meni silti. Miehestä löytyi niin uskomaton repertuaari moukkamaisuutta, että minä pikkuhiljaa kuihdutin suhteen kasaan. Surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.

Ihastuin nykyisessä miehessäni juuri siihen, että hän antoi minulle omaa tilaa. Ex-mieheni taas oli hieman läheisriippuvainen, joten kaikki asiat olisi hänen kanssaan pitänyt tehdä lähes käsikädessä. Siksi tämä uusi mies tuntui virkistävältä tuttavuudelta. En kuitenkaan tajunnut, miten suuri oman tilan tarve tällä miehellä oli. Halusin tämän miehen rakkautta ja hän kävi muutamina päivinä viikossa luonani. Hän viihtyikin ihan hyvin, sillä minulla oli koti tiptop siistinä, hyvää ruokaa, rajattomasti seksiä ja kaikin puolin huomioin miestä. Miehellähän oli siis kissanpäivät!!! Hän kävi luonani "täysihoidossa" ja lähti sen jälkeen kotiinsa viettämään poikamieselämä.

Muutimme noin 2 vuoden tällaisen seurustelun jälkeen. Tajuan, että osa sitoutumishalustani johtui siitä, että kaipasin niin kovasti onnistunutta suhdetta ja olin päättänyt, että tämä suhde onnistuu. Yhteenmuutettuamme näin kuitenkin kääntöpuolen miehestä: telkkarin töllötystä, baari-iltoja, kalsarikännejä. Olin tosi katkera, kun koin tulleeni petetyksi. Mies taas oli ärsyyntynyt, kun minä pidin mykkäkoulua baari-iltojen jälkeen.

Meilläkin tilanne on siinä, että mitään ei voida suunnitella etukäteen. Olen miettinyt, että kyse taitaa olla siitä, että mies ei halua sitoutua ja hän haluaa pitää "aikataulun avoinna" baari-ilottelulle yms. ex tempore -toiminnalle. Vietämme lomamme erillään omissa puuhissamme. Miehen mielestä myös naimisiinmenot yms. jutut ovat naisten romanttisen hömpän aikaansaannosta, joten tiedän, ettei tämä mies koskaan kosi.

Minua harmittaa, että jos jotakin haluan, niin moni asia on miehen mielestä vain naisten humpuukia. Suhteessamme ei luonnollisestikaan ole juuri mitään romanttisuutta tai hellyyttä. Jos hellyyttä on, se johtaa seksiin. Miehen orgasmin jälkeen hellyyttä ei enää ole.

Ymmärrettävästi eroa mietin tosi paljon. Haluaisin suhteen, jossa kummallakin olisi hyvä olla ja kumpikin saisi olla omanlaisiaan. Tuntuu siltä, että mies saa olla itsensä, mutta minun pitäisi olla jätkämäisempi käytökseltään ja naisellisempi ulkonäöltään. Haluaisin, että voisimme yhdessä sitoutua tähän yhteiselämään niin, että kummallakin olisi hyvä olla.

Ihmettelen syvästi, miten jaksatte roikkua epätoivoisissa suhteissanne. Minusta, jos miehenne rakastaisivat teitä todella, he ymmärtäisivät myös meidän naisten kaipaaman turvallisuuden suhteessa, ja kaipaisivat itse samaa samasta syystä; rakkaan ihmisen menettämisen pelosta. Jos miehessä itsessään ei ole herännyt minkäänlaista menettämisen pelkoa naista kohtaan vuosienkaan kuluessa, niin minusta olisi vain hyväksyttävä miehen kylmyys ja lähdettävä suhteesta itse vähän äkkiä. Raadollista, mutta rakkaussuhteeseen ja sen kehitysvaiheisiin kuuluu esim. menettämisen pelko ja pienimuotoinen mustasukkaisuus toisesta. Jos näitä ei ole, ei myöskään rakkaussuhdetta ole olemassakaan. Kotrokin sanoo: Jos suhteella ei ole suuntaa, ei ole suhdetta. Voimia teille, löydätte vielä ihmisen joka on tarkoitettu juuri teille:)

Ihmettelen syvästi, miten jaksatte roikkua epätoivoisissa suhteissanne. Minusta, jos miehenne rakastaisivat teitä todella, he ymmärtäisivät myös meidän naisten kaipaaman turvallisuuden suhteessa, ja kaipaisivat itse samaa samasta syystä; rakkaan ihmisen menettämisen pelosta. Jos miehessä itsessään ei ole herännyt minkäänlaista menettämisen pelkoa naista kohtaan vuosienkaan kuluessa, niin minusta olisi vain hyväksyttävä miehen kylmyys ja lähdettävä suhteesta itse vähän äkkiä. Raadollista, mutta rakkaussuhteeseen ja sen kehitysvaiheisiin kuuluu esim. menettämisen pelko ja pienimuotoinen mustasukkaisuus toisesta. Jos näitä ei ole, ei myöskään rakkaussuhdetta ole olemassakaan. Kotrokin sanoo: Jos suhteella ei ole suuntaa, ei ole suhdetta. Voimia teille, löydätte vielä ihmisen joka on tarkoitettu juuri teille:)

Alkuperäinen kirjoittaja paperisilppuri:
Ihastuin nykyisessä miehessäni juuri siihen, että hän antoi minulle omaa tilaa. Ex-mieheni taas oli hieman läheisriippuvainen, joten kaikki asiat olisi hänen kanssaan pitänyt tehdä lähes käsikädessä. Siksi tämä uusi mies tuntui virkistävältä tuttavuudelta. En kuitenkaan tajunnut, miten suuri oman tilan tarve tällä miehellä oli. Halusin tämän miehen rakkautta ja hän kävi muutamina päivinä viikossa luonani. Hän viihtyikin ihan hyvin, sillä minulla oli koti tiptop siistinä, hyvää ruokaa, rajattomasti seksiä ja kaikin puolin huomioin miestä. Miehellähän oli siis kissanpäivät!!! Hän kävi luonani "täysihoidossa" ja lähti sen jälkeen kotiinsa viettämään poikamieselämä.

Muutimme noin 2 vuoden tällaisen seurustelun jälkeen. Tajuan, että osa sitoutumishalustani johtui siitä, että kaipasin niin kovasti onnistunutta suhdetta ja olin päättänyt, että tämä suhde onnistuu. Yhteenmuutettuamme näin kuitenkin kääntöpuolen miehestä: telkkarin töllötystä, baari-iltoja, kalsarikännejä. Olin tosi katkera, kun koin tulleeni petetyksi. Mies taas oli ärsyyntynyt, kun minä pidin mykkäkoulua baari-iltojen jälkeen.

Meilläkin tilanne on siinä, että mitään ei voida suunnitella etukäteen. Olen miettinyt, että kyse taitaa olla siitä, että mies ei halua sitoutua ja hän haluaa pitää "aikataulun avoinna" baari-ilottelulle yms. ex tempore -toiminnalle. Vietämme lomamme erillään omissa puuhissamme. Miehen mielestä myös naimisiinmenot yms. jutut ovat naisten romanttisen hömpän aikaansaannosta, joten tiedän, ettei tämä mies koskaan kosi.

Minua harmittaa, että jos jotakin haluan, niin moni asia on miehen mielestä vain naisten humpuukia. Suhteessamme ei luonnollisestikaan ole juuri mitään romanttisuutta tai hellyyttä. Jos hellyyttä on, se johtaa seksiin. Miehen orgasmin jälkeen hellyyttä ei enää ole.

Ymmärrettävästi eroa mietin tosi paljon. Haluaisin suhteen, jossa kummallakin olisi hyvä olla ja kumpikin saisi olla omanlaisiaan. Tuntuu siltä, että mies saa olla itsensä, mutta minun pitäisi olla jätkämäisempi käytökseltään ja naisellisempi ulkonäöltään. Haluaisin, että voisimme yhdessä sitoutua tähän yhteiselämään niin, että kummallakin olisi hyvä olla.

Kuulostaa liiankin tutulta tilanteelta. Sanoisin sinulle neuvona että lopeta tuo suhde ennenkuin huomaat toisen kahden vuoden päästä olevasi edelleen samassa pisteessä. Itse olen seurustellut kolme vuotta samantapaisen miehen kanssa. Minun kanssa on hyvä olla silloin kun se hänelle sopii. Sitten kun ei sovi, viuhdotaan maailmalla ja vedetään kännejä ja eletään "kuin poikamies". Meillä on myös omat asunnot, eikä mikään asia ei ole edennyt mihinkään suuntaan. Nyt sain vihdoinkin tarpeekseni ja pistin suhteen poikki. Oikein harmitti kun mietin suhteemme tilaa esim. vuosi sitten ja kaksi vuotta sitten: olimme aivan samassa pisteessä edelleen lähes kolmen vuoden jälkeen. Miksi en tajunnut lähteä jo silloin? Ihan turhaan toivoin että mikään muuttuisi, kyllä olisi pitänyt tajuta se jo ensimmäisen vuoden aikana ja antaa olla. Älä siis tuhlaa enää yhtään aikaasi tähän mieheen. Neuvon sinua tosissaan miettimään ainakin jos sinulla on toiveita perheen perustamisesta ja naimisiin menosta joskus lähivuosina. Tuo mies ei ole siihen valmis kuten ei ollut minunkaan. Sokeana vain tahdoin uskoa ja uskoa ja uskoa kun niin kovin tahdoin että suhde onnistuisi. Mutta huomasin että ainut kuka yritti olin minä enkä saanut juuri mitään takaisinpäin. Miksi siis lyödä enää päätään seinään? Ei enää, sen päätin minä.

Kuulostaa siltä, että mies ei ole vielä "kypsä" oikeaan suhteeseen eli on tyytyväinen siihen, että on joku, mutta ei ole ns. "lopullinen". Kannattaa ehkä keskustella yhdessä, mitä kumpikin oikeasti haluaa, siis ilman mitään mielistelyä toisen suuntaan. Tiedän naisia, jotka ovat käyttäneet "kiristystekniikkaa", tyyliin "jos et päätä kuukauden sisällä, lähden kävelemään". Moinen ei mielestäni kuulu aikuiseen parisuhteeseen. On tietysti olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät osaa yksinkertaisesti päättää, ja odottavat, että toiset tekevät ratkaisun heidän puolestaan.

No, suositan kuitenkin sitä rehellistä keskustelua ja kissan nostamista pöydälle. Kysymällähän se selviää, mitä kumpikin oikeasti haluaa..

Tyttöystävä, miten on asia edennyt? Oletko vielä pohdinnan asteella vai oletko tehnyt jotain päätöksiä?

Itse olen vastaavassa tilanteessa. En edes pystynyt lukemaan tätä ketjua itkemättä. Enkä vielä oikein osaa laittaa omia ajatuksia kirjoitettuun muotoon. Silti olisi kiva lukea muiden vastaavassa tilanteessa olevien mietteitä.