Harmittaa, tapasin miehen jonka luona on siivotonta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;28700922:
On ollut, sori jos tuo kommentti kuulosti kettuilulta, se ei ollut sitä :D Mutta kai sä nyt itsekin tajuat varsinkin kokemuksella että se EI onnistu. Minä, perfektionisti siivouksen suhteen en enää edes jaksaisi yrittää jonkun täysin päinvastaisen kanssa =)

Ok :) Kyllä mä toisaalta olenkin jonkin sortin perfektionisti mutta siedän kyllä aika paljon sotkua mutta se vaan pidemmän päälle ahdistaa!

Jaa, jos mulle joku tekis näin niin taitaisin ottaa avaimet pois ja lopettaa deittailun :xmas:

Aapee, erilaiset siisteyskäsitykset voi tosiaan olla liian suuri kompastuskivi. Sinuna ehkä katselisin muutaman kerran jotta saisin selville onko sotkuisuus jatkuva tila vai poikkeus.

Olen itse epäjärjestysihminen ja olisi aivan kamalaa olla parisuhteessa jonkun kanssa joka yrittäisi "kouluttaa" minua, eikä se sille toisellekaan varmaan herkkua olisi...

ei nyt oikeastaan ole kyse erilaisista siivouskäsityksistä,vaan siitä yksinkertaisesta asiasta että ei voi aikuisena elää niin että puoliso huolehtii sun sotkut niinku pikku taaperolta! kyse on siitä kunnioittaako se toinen ollenkaan vai käyttääkö vaan hyväkseen! kyse on siitä että kun 2-4ihmistä ruokailee itse viet astiasi pois,mutta mies vaan nostaa perseen penkistä ja jättää likaisen lautasen pöydälle.. tekee näin siihe asti että sä siivoat ne pois.. siihen asti ku astiat loppuu ja sit ihmettelee kun ei oo astioita, siinä vaiheessa sitte kerran sanoin että eikai niitä olekkaan kun ei ne itsestään kävele koneeseen! sen verran aikuinen täytyy olla että ei pidä toista äitinään joka siivoo sotkut ..

[QUOTE="milja";28701078]! sen verran aikuinen täytyy olla että ei pidä toista äitinään joka siivoo sotkut ..[/QUOTE]

Syy miksi jokaisen äidin tulisi antaa siisteyskasvatusta jo kotona, eikä siivota lasten jälkiä

Meistä jokainen asuu omassa kämpässään just ihkaoman tahtonsa mukaisesti.

Saman katon alla sitten asutaan yhdessä sovittujen pelisääntöjen mukaisesti. Mutta koira- tai etenkään kissakämppä ei koskaan ole sairaalasteriili. Ja urospuoliset ihmisolennot merkkaavat reviirinsä sukilla. Se on normaalia.

[QUOTE="milja";28701078]ei nyt oikeastaan ole kyse erilaisista siivouskäsityksistä,vaan siitä yksinkertaisesta asiasta että ei voi aikuisena elää niin että puoliso huolehtii sun sotkut niinku pikku taaperolta! kyse on siitä kunnioittaako se toinen ollenkaan vai käyttääkö vaan hyväkseen! kyse on siitä että kun 2-4ihmistä ruokailee itse viet astiasi pois,mutta mies vaan nostaa perseen penkistä ja jättää likaisen lautasen pöydälle.. tekee näin siihe asti että sä siivoat ne pois.. siihen asti ku astiat loppuu ja sit ihmettelee kun ei oo astioita, siinä vaiheessa sitte kerran sanoin että eikai niitä olekkaan kun ei ne itsestään kävele koneeseen! sen verran aikuinen täytyy olla että ei pidä toista äitinään joka siivoo sotkut ..[/QUOTE]

Viittasinkin aapeen tilanteeseen jossa heillä ei mitään parisuhdetta saati perhettä vielä ole.

En minä olettaisi toisen siivoavan mun sotkuja, mutta en myöskään jaksaisi kuunnella jatkuvaa naputusta siitä ettei siisteystasoni vastaa toisen ihmisen käsitystä. Jonkin verran pitäisi molempien joustaa, että olisi mahdollista elää sopuisasti yhdessä.

Exvaimoni oli ihan samanlainen, mistään siivoamisesta ei tullut ikinä mitään. Jos minä yritin siivota niin siivosin aina "väärin".. Miten helvetinlailla voi siivota "väärin" jos kerta tulee puhdasta???

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28700862:
On joo, oon vähän liian ahkera siivoamaan eli joka päivä vähintään imuriin tartun :D kun en tykkää siivottomuudesta.

Oletko muuten ajatellut, että jos se mies yleensä siivoaa hyvin, mutta silloin oli syystä tai toisesta ollut siivoamatta vähän pitempään? Toki itse olettaisin ihmisten haluavan siivota kotinsa kunnolla ennenkuin vieraita sisälle kutsuu, mutta ehkä toinen vierailu kertoisi totuuden eli onko yhä likaista?

Olen käynyt miehen luona useamman kerran jo. Ja törky oli sitä luokkaa ettei ole viikossa syntynyt vaan todella pidemmältä ajalta!
Valitettavasti näin :(
Eikä hän itse näköjään tajua sitä koska ei edes vieraan takia ole välittänyt pahempia törkyjä putsata. Se kertonee jotain todellisesta siivouskäsityksestä.
On muitakin asioita jotka pisti silmään ja nyt on tämä suhde loppu.

Itse olen joskus päättänyt muuten hyvältä vaikuttavan suhteen miehen kanssa, jonka siisteyskäsitys oli aivan eri planeetalta omani kanssa. Tahmeita lattioita, keittiö jossa löyhkäsi pilaantunut maito ja valtavat likaiset astiaröykkiöt. Vessa jossa minun oli vaikeaa edes käydä. Tavaraa ja roskaa joka puolella uskomattomat määrät. Todettuani, että mies aidosti viihtyy sotkun keskellä eikä vähääkään arvostanut järjestystä ja puhtautta, annoin olla ja hyvä niin.

Itsekkin komppaan tuota siivotkaa yhdessä! :) meillä on kissa ja itse imuroin 2 kertaa viikossa koska itseänikin karvat ahdistavat vaikken allerginen olekkaan.

Tavallaan ihan hyvä idea siivota yhdessä mutta toisaalta aivan järjetön. Minun pitäisi siis lähteä siivoamaan miehen kotia kun on omakin koti ja lapset hoidettavana.
Sellaisen karhuhpalveluksen tein jo kerran itselleni, siivosin exän kämpän jotta voin siellä paremmin viihtyä. Mitä hyötyä siitä oli? No tuli siistiä mutta miehen oma käytös siivoamisen suhteen ei miksikään muuttunut.
Ei voi olla totta että aina uudessa suhteessa joutuisin ensin puunaamana paikat puhtaaksi jotta suhde voisi toimia, eihän??!

No sitten siinä on kyllä liikaa työmaata! :( puhut asiasta hänen kanssan, että asunnossa olisi sekä hänen, sinun ja varmasti kissohenkin mukavempi olla kun olisi siistiä. Ja kissan laatikin siivoaminen on jaksettava tehdä monta kertaa päivässä, jos laatikko on likainen niin kissa etsi jonkin muun pissa paikan. Pitäisi jaksaa siivota kun kerta on kissoja hommannut!

No sitten siinä on kyllä liikaa työmaata! :( puhut asiasta hänen kanssan, että asunnossa olisi sekä hänen, sinun ja varmasti kissohenkin mukavempi olla kun olisi siistiä. Ja kissan laatikin siivoaminen on jaksettava tehdä monta kertaa päivässä, jos laatikko on likainen niin kissa etsi jonkin muun pissa paikan. Pitäisi jaksaa siivota kun kerta on kissoja hommannut!

Kissat saa käydä ulkona että sinne kai tarpeensa tekevät? Vessa haisi kyllä niin pistävälle ja eikös kissat voi käydä lavuaarissakin pissaamassa?
Mut yök, että lojuu kaikenmaailman roskaa nurkissa, tyhjiä pesuainepurkkeja nurkat täynnä!
En kestä tuollaista en todellakaan! Ja enää en tee sitä virhettä että yritän vain niellä pettymyksen ja ajatella positiivisesti, että kyllä se siitä muuttuu. Ei välttämättä ja todennäköisesti koskaan muutu! Ja on se nyt hullua että heti seurustelun aluksi pitäisi tehdä suursiivous! Pestä paskaiset sohvat tai heittää kaatopaikalle, huolehtia että elukoilla on siistiä ja niitä hoidetaan!

Sekin oli yks juttu kun on muitakin eläimiä joiden oloista olin heti huolissani vaikken kehdannut sanoa! En kestä katsella että otetaan eläimiä joista ei pystytä sitten huolehtimaankaan ja mun avulla sitten huolehdittais. Mullakin on oma koti ja omat eläimet. Pitäiskö mun sen lisäksi huolehtia miehen kodista ja elukoista kuin joku äiti? Ei juma, siihen en lähde! Jossain on pakko olla miehiä, jotka ovat mukavia ja myös siistejä?!

Ja toisekseen, en voi joka päivä käydä miehen luona hoitamassa hänenkin eläimiään, mulla on sentään lapsetkin! Pitäisi tajuta itse että ei pysty hoitamaan kaikkia eläimiään, silloin pitäisi pystyä luopumaan niistä ja päästää ne parempiin koteihin.

Ja en tajua että kun sillä kavereita käy paljon niin miksei ole pyytänyt niiltä apua????

[QUOTE="mies";28701149]Exvaimoni oli ihan samanlainen, mistään siivoamisesta ei tullut ikinä mitään. Jos minä yritin siivota niin siivosin aina "väärin".. Miten helvetinlailla voi siivota "väärin" jos kerta tulee puhdasta???[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millä tavalla siivosit "väärin" tuon exäsi mielestä?

Ettei vain olis ollut niinkuin mun exän kanssa, että hän "siivosi". Sitten kuitenkin oli nurkissa edelleen pölyä, tasot jäi imuroimatta saati pyyhkimättä. Jälki oli siis puolihuolimatonta eli koko siivous tuntui aivan turhalta.

Kun tiskit laittoi koneeseen, niin tiskipöytää ja allasta ja hanaa ei ollut pyyhkinyt. Eli ihan yhtä tyhjän kanssa se tiskipöydän "siivoaminen". Kun siivotaan, pitää sen jälkeen olla todellakin puhdasta eikä niin että tehdään jotain ja loput jääkin sitten tekemättä.

Mun mielestä se yhdessä siivoaminen on ihan hyvä ajatus, jos sen alustaa ensin puhumalla tilanteesta, eikä niin että siivoaa vaan ja sen jälkeen odottaa että mies tajuaa jatkaa siitä uusilla tavoilla. Mä sanoisin suoraan, että musta tuntuu että meillä on niin eri käsitykset siisteydestä ja mukavasta asumisesta, ettei suhdetta kannata viedä pidemmälle, ja pallo jää miehelle - onko samaa mieltä vai haluaako yrittää tehdä asialle jotain?

Osa on niin välinpitämättömiä ja laiskoja, etteivät tule koskaan pitämään kotia siistinä, ja sellaiselle on ihan turha alkaa naputtaa, jotkut taas tuntuvat olevan jotenkin sokeita kodin sotkulle, kunnes näkee paikat siivottuna ja tajuaa, miten likaista siellä aikaisemmin oli. Olen huomannut tätä esimerkiksi ihmisissä, jotka ovat lapsena jo tottuneet jatkuvaan sotkuun ja epäsiisteyteen, ja siihen että koskaan ei siivota perusteellisesti.

Mun kotona pestiin lattiat ihan älyttömän harvoin, ja samaa perinnettä jatkoin omassa kodissani, enkä edes huomannut lattian likaisuutta kun olin tottunut että se on ihan normaalitilanne - kunnes mies alkoi pestä mun asunnossa lattian :D Mies taas jätti aluksi kaikkea rojua pöytäpinnoille, vaikka mun mielestä siivous ei ole valmis ennen kuin pinnat on tyhjät tavarasta, ja mies alkoi myös huomata, että on paljon kivempi kun kaikilla tavaroilla on paikka jossain eikä ne pöyri näkyvillä :)

Jos on noin ehdoton miehen siivoustapojen suhteen, niin parempi jo alkumetreillä lähteä eri suuntiin. :)
Tosin tunnen monta tyyppiä, jotka sinkkuina ovat MINUN mielestäni eläneet saastan keskellä mutta parisuhteessa ovat hyvinkin siistejä ja puolisonsa huomioon ottavia tapauksia.. joskus sitä elämään on mahduttanut niin paljon muuta ettei töiden lisäksi jouda muka siivoamaan kotiaan.

Itse puolisoni tavatessani olin pyörtyä eka kerralla kotonaan.. nooh ratkaisin asian pari pvää siivoamalla siellä ja vuosia myöhemmin hoidan pääosin kodin puhtaanpidon, mutta mies korvaa asian muilla tavoin. Olisin hyvän miehen heittänyt menemään jos olisin sotkusta välittänyt aikoinaan. Erilaisuus ei ole pahaksi silloin kun toinen kuitenkin arvostaa siistiä kotia muttei ole mikään mestari pitämään itse sitä kunnossa. On monessa muussa asiassa sitten minua parempi ja ne on sitten miehen vastuulla. :D

Itse en pystyisi ajattelemaan parisuhdetta sotkuisen kodin omistavan ihmisen kanssa. Ajattelen asian niin, että koska minulle siisteys on tärkeää, aiheuttaisin vain turhaan riitoja nalkuttamalla sotkuisuudesta. Samoin raha-asioiden kanssa. Pidän tärkeänä, että puolisoni on viisas rahankäyttäjä. Muutenhan jokainen voisi valita kumppaninsa aivan sattumanvaraisesti, jos mitään kriteerejä ei olisi. Ihmisen mukavuus luonteenpiirteenä ei riitä, jos tulevaisuudessa tietyt asiat nousevat päivästä toiseen riidanaiheeksi, niin kuin nyt tuo siivottomuus.

Viimeksi muokattu:
Mä tapailin viime syksynä muutaman kuukauden ajan miestä, jonka kämppä oli varsinainen läävä. En ole itse himosiivooja ja siedän kyllä pientä epäjärjestystä, mutta kaaosta ja pinttynyttä paskaa en mäkään kestä. Ekalle käynnilleni mies oli sentään vähän siivonnut ja järjestellyt paikkoja, mutta sitten pikkuhiljaa alkoi lipsua, kämppä oli täynnä roskia, likaisia astioita, ruuantähteitä, pizzalaatikoita, vaatekasoja yms. Jossain vaiheessa sain tarpeekseni mm. likaisissa lakanoissa nukkumisesta ja sanoin, että en voi tulla enää miehen luo jos siellä ei tehdä kunnon siivousta ja niin me sit siivottiinkin kämppä yhdessä. Mies oli tosi tyytyväinen, mutta eipä se kämppä kauaa siistinä pysynyt, kohta oli taas kaikki ihan levällään. Mies sanoikin mulle sit jossain vaiheessa, että me ei kyllä voitais koskaan asua yhdessä, kun hän on niin siivoton. Ero tuli aika pian tuon jälkeen, ei pelkästään siivottomuuden takia, mutta tavallaan kämpän täydellinen kaaos oli vain yksi näkyvä merkki miehen elämänhallinan lipsumisesta muissakin asioissa.

Yhteistyössä