Harrastaako meidän lapsi liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maman"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maman"

Vieras
Poika on ekaluokkalainen.
Maanantaina koulua on neljä tuntia ja siihen päälle tunnin näytelmäkerho.
Tiistaina neljä tuntia koulua ja iltapäivällä 2 tuntia fudista.
Keskiviikkona neljä tuntia koulua ja koulun jälkeen tunnin liikkakerho.
Torstaina neljä tuntia koulua eikä mitään muuta.
Perjantaina kolme tuntia koulua ja illalla fudista 1 1/2 tuntia.
Lauantaina iltapäivällä fudista 1 1/2 tuntia.
Sunnuntaina aamupäivällä jumppa 1 1/2 tuntia.

Poika ei ole iltapäiväkerhossa, koska olen kotona pikkusisarusten kanssa. Lapsi on näitä juttuja halunnut itse alkaa harrastaa eikä häntä joudu koskaan harrastuksiin pakottamaan. Pojan muutaman kaverin äiti on kauhistellut harrastemäärää. Onko teistä tässä liikaa? Poika ei valita väsymystä, energiaa riittäisi vielä pariin juoksulenkkiin iltaisin. Miten paljon teillä harrastetaan? Mikä on teistä liikaa?
 
Normaalin palstalaisen mukaan lasten ei tarvitse harrastaa muuta kuin mummojen potkimista :D

Minusta tuo ei ole liikaa jos lapsi niihin itse haluaa mennä, eihän hän nyt niissä harrasteissa herttileijaa kokopäivää vietä :D
Ainahan näissä harrasteissa tutustuu uusiin kavereihin ja mitä enemmän kavereita sen sosiaalisemmaksi lapsi kasvaa :)
 
Henk koht haluaisin rauhoittaa viikonloppua perheellekkin, olisi kiva jos edes toinen päivä viikonlopusta olis kaikilla perheenjäsenillä vapaa. Voihan sitä lähteä silloin vaikka yhdessä metsään/pyöräretkelle/uimahalliin, talvella yhdessä luistelemaan tai hiihtämään tms, ei kaiken liiikunnan tarvi olla ohjattua.
 
Mä rauhoittaisin kans vklopusta ainakin sunnuntain - voihan sitä tehdä yhdessä perheen kanssa jotain liikunnallista, ei kaiken tarvitse aina olla ohjattua hommaa.

Muuten tuo ei kuulosta mitenkään hurjalta - useampi tunti ohjattua toimintaa per päivä tulee niille lapsille, jotka ovat koulun lisäksi ip-kerhossa.
 
Tuon viikonlopun jumppakerhon jättäisin itse pois, ihan siksi että viikonloppuna on aina kaikenlaista muuta menoa, en haluaisi niitä sovitella ylimääräisten harrastusten mukaan. Futis tietty siellä pysyy, jos on muuten sellainen jota lapsi haluaa harrastaa, mutta kai satunnaisesti voi jättää treenit väliin. Mutta se jumppakerho olisi mielestäni ihan turha, viikonloppuna liikutaan perheen kanssa riittävästi.
 
Jättäisin muut liikuntaharrastukset pois koska noin paljon fudista. Pelkkä fudis ja näytelmäkerho riittäis. Ihan liikaa harrastuksia koska vaan 1 "vapaa päivä" viikossa ja silloinkin koulua ..
 
Meilläkin on ekaluokkalainen ja mielestäsi poikasi ei harrasta liikaa.
oma viikko-ohjelma tuon seitsemänvuotiaan harrastusten suhteen oon tällainen:

Maanantaina ilmaisutaidekoulua 1,5 h
Tiistaina uimakoulua 1,5 h
Keskiviikkona Tae Kwon Do 1,5 h
Torstaina ei mitään
Perjantaina Tae Kwon Do 1,5 h
Lauantai on perheen yhteinen retkipäivä (liikuntaretkelle ulos/museoon/teatteriin/jokin tapahtuma tms.)
Sunnuntaisin ratsastusta 2 -3 h
 
Minusta on liikaa ekalaisella jos viikossa ei ole yhtään pelkkää vapaapäivää. Aina koulu+harrastus/harrastus. Rasittas itteäki elää harrastusten mukaan ja vkonloputkin.

Just näin. Rivien välistä luen, että äiti on kotiäiti, ja tylsiintynyt olemaan kotona.
Siksi haluaa mennä koko ajan eri harrastuksiin, eipä tartte keksiä lapselle tekemistä.
Mietihän ap itse, haluaisitko ekaluokkalaisena juosta joka päivä harrastuksissa?
Ihan oikeasti? Koulun aloitus on muutenkin rankkaa. Mikä pakko tuonäikäisen on harrastaa noin montaa eri asiaa? Ihan kuin ei ehtisi myöhemmin?

Miun mielestä tuonikäiselle on tärkeintä; rauhalliset hetket koulun ja läksyjenteon jälkeen, aikainen nukkumaanmeno, aika oman perheen kanssa, positiivinen huomio äidiltä ja isältä; juttelua koulun tapahtumista yms, ja läheisyys. 7-vuotias on vielä pieni!!!
 
Aikamoinen harrastusmäärä! Oma samanikäinen harrastaa kerran viikossa kiekkokoulua ja kerran viikossa taistelujumppaa :) Näyttää riittävän hänelle varsin hyvin.

Kuinka paljun sun lapsi käy kavereilla tai kaverit teillä leikkimässä? Minkä verran on pihalla omanikäisten kanssa potkimassa palloa muuten vaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30250892:
Meilläkin on ekaluokkalainen ja mielestäsi poikasi ei harrasta liikaa.
oma viikko-ohjelma tuon seitsemänvuotiaan harrastusten suhteen oon tällainen:

Maanantaina ilmaisutaidekoulua 1,5 h
Tiistaina uimakoulua 1,5 h
Keskiviikkona Tae Kwon Do 1,5 h
Torstaina ei mitään
Perjantaina Tae Kwon Do 1,5 h
Lauantai on perheen yhteinen retkipäivä (liikuntaretkelle ulos/museoon/teatteriin/jokin tapahtuma tms.)
Sunnuntaisin ratsastusta 2 -3 h

Osaatteko te olla koskaan paikallaan? Viettää rauhallista kotipäivää?
Onko lapsella pihakavereita? Miksi lauantaisikin pitää keksiä jotain ohjelmaa?

Emmää vaan ymmärrä näitä suorittajaäitejä...Lapsi ei ole barbinukke, vaan elävä ihminen.
 
[QUOTE="Huh";30250939]Osaatteko te olla koskaan paikallaan? Viettää rauhallista kotipäivää?
Onko lapsella pihakavereita? Miksi lauantaisikin pitää keksiä jotain ohjelmaa?

Emmää vaan ymmärrä näitä suorittajaäitejä...Lapsi ei ole barbinukke, vaan elävä ihminen.[/QUOTE]

Lapsella on kavereita, joiden kanssa leikkii tuossa lähimetsikössä, urheilukentällä sekä tietenkin niin meidän kin kavereidenkin kotona. Vietämme rauhallistakin perheaikaa, mutta emme erityisesti nauti pelkästä oleskelusta.

Perhepäivät, joita paheksuit, ovat lasten lempipäiviä.

Ja lapsi ei todellakaan ole nukke vaan iloinen, sosiaalinen, poika joka on itse valinnut harrastuksensa omasta tahdostaan - osittain vanhempien sisarustensa mallin innoittamana eli esimerkiksi Tae Kwon Don aloitti samassa seurassa kuin missä isä a kaksi isosiskoa treenasivat. Nykyään käyvät kaikki neljä yhdessä samoina päivinä ja se on isän ja lasten "omaa aikaa", johon minulla ei ole "accessia".
 
On aivan liikaa noin suurimmalle osalle lapsista. Mielestäni kaksi iltaa viikossa on sopiva ekaluokkalaiselle.

Mutta toisaalta, jos itse haluaa ja te jaksatte kuskata ja maksaa, niin ei kai siinä sitten mitään.
 
[QUOTE="Huh";30250939]Osaatteko te olla koskaan paikallaan? Viettää rauhallista kotipäivää?
Onko lapsella pihakavereita? Miksi lauantaisikin pitää keksiä jotain ohjelmaa?

Emmää vaan ymmärrä näitä suorittajaäitejä...Lapsi ei ole barbinukke, vaan elävä ihminen.[/QUOTE]

Meillä ainakin nuo harrasteet kestää vaan sen tunnin puolitoista päivässä, en sitten tiedä kestääkö ne teillä sen 8-9h jonka normaalisti jopa päiväkoti ikäinen viettää hoidossa.
Ottaen huomioon jos ekaluokkalainen /tokaluokkalainen viettää 4-5h koulussa ja 1h kerhossa niin ei ole paljon ;)
Toiset ne viettää vielä iltapäiväkerhossakin ohjatusti sen koulun jälkeen sinne 16.00 astiko ne nyt monessakin paikassa on.
Joten en tajua mitä pahaa on ohjatussa harrasteessa etenkin jos lapset sinne haluaa mennä?

Jos minä ehdottaisin lapsilleni että nyt ei harrasteta muuta kuin koulua tai kerta viikossa 1h siihen päälle jotakin niin nuo varmaan saisi sen kertaiset raivarit että.
Meillä ainakin lapsien harrasteissa on lapsien kavereitakin joten miksi kieltäisin kivan harrasteen,
jos se nyt on ohjattu niin mitä väliä.
Ihan uteliaisuudesta että mitä ihmettä te oikeen teette kun te "rauhoitutte" perheen kesken?
Kyllä meillä osallistutaan myös lasten harrasteisiin ja olemme siellä välillä katsomassakin.
Eikö teidän lapsilla ole kavereita ja eikö he sitten juoksentele näille kavereille tai kaverit teille?
Meillä ainakin vapaa-ajan ollen on talo täynnä lasten kavereita, hiljaisuus vallitsee silloin kun lapset on itse näillä kavereilla tai muksut nukkuvat :D

Olisin enemmänkin huolissani jos lapseni ei halua kuin olla sen 5h koulussa ja sen jälkeen nyhjää kotona jääkaapilla tai tietokoneen /tv:n ym edessä.
 
meil ei musku harrasta mitää kun häne on hyvä olla lapsi tulee koulusta kotii ja tekee läksyt ja on niin kauan kotoon kun mie tuun töistä eli siinä seittämäntoista aikoihi sitte onkin jo ilta ja tarkistan läksyt ja teen iltapalaa
 
Koska lapsi on iltapäiväkerhossa joka päivä klo 16.30 saakka, niin yksi harrastusilta viikossa riittää. Eihän meille jäisi aikaa olla yhdessä, jos harrastuksia olisi monena iltana viikossa. Lapsi käy kuitenkin nukkumaan jo 19.45, joten ilta on aika lyhyt.
 
Puoletkin riittäisi, oikeasti. Lapsi oppii mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä kun saa puuhastella välillä itsenäisestikin. Ja kaikista tärkeintä on se omien vanhempien kanssa yhdessäolo, joten suosisin tai korvaisin osan sellaisilla mitä joku kertoikin, esim perheen Yhteisillä retkipäivillä, joiden sisältö myös vaihtelee. Välillä voi mennä sienimetsään ja välillä vaikka sirkukseen. Kunhan lapsi huomaa että vanhemmat haluavat aidosti jakaa aikaa hänen kanssaan.
 
Pääsen töistä klo 16.00. Haen ekaluokkalaisen ip-kerhosta noin klo 16.15. Jos hänellä olisi joka ilta 1,5 h treenejä vaikkapa klo 17-18.30, niin missä välissä perheemme olisi yhdessä kotona tai lapsi niiden kavereiden kanssa? Nukkumaan ekaluokkalainen menee kuitenkin jo kahdeksalta. Ehkä muissa perheissä sitten lapset valvovat pidempään?
 
Pääsen töistä klo 16.00. Haen ekaluokkalaisen ip-kerhosta noin klo 16.15. Jos hänellä olisi joka ilta 1,5 h treenejä vaikkapa klo 17-18.30, niin missä välissä perheemme olisi yhdessä kotona tai lapsi niiden kavereiden kanssa? Nukkumaan ekaluokkalainen menee kuitenkin jo kahdeksalta. Ehkä muissa perheissä sitten lapset valvovat pidempään?

Perheissä on erilaisia tilanteita.
Meillä ekaluokkalainen tulee koulusta kotiin ennen puoli kahta eli yhdessäoloaikaa niin perheen kuin kavereidenkin kanssa jää runsaasti niinäkin päivinä kun puolitoista tuntia menee illasta harrasteissa.
Osa harrasteistakin on sellaisia että niihin mennään yhdessä kaverin kanssa ja osa sellaisia, mitä harrastetaan yhdessä jonkun tai joidenkin perheenjäsenten kanssa.
 
Miksi täältä palstalta pitää kysyä tätä asiaa? Sinähän oman lapsesi parhaiten tunnet ja huomaat milloin menoa ja velvoitteita on liikaa, milloin liian vähän. Ihmisiä on niin erilaisia, toiset jaksavat enemmän kuin toiset, toiset tykkäävät enemmän urheilusta ja toiset vaikka taiteesta.

Pointtini on se, että huippu-urheilijatkin ovat joskus olleet lapsia, ja vaikka heillä harrastus olisikin vanhemman aloitteesta/painostuksesta alkanut, niin kenestäkään ei olisi tullut huippua ilman omaa vahvaa motivaatiota ja tekemisen paloa sekä kunnianhimoa, joka ajaa treenaamaan silloinkin kun ei huvittaisi.
 

Yhteistyössä