Harvinainen (?) ongelma: isä ilkeä toiselle lapselleen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja vailla

Vieras
Olen koittanut googlella etsiä vastaavia tilanteita, mutta lähinnä tuntuu olevan uusperheiden ongelmia.

Meillä on kaksi ihanaa lasta. Isolla ikäerolla. Vanhempi pojista on melkoisen saman luonteinen kuin isänsä ja nuorempi taas minun tapaiseni luonteeltaan.

Eli vanhempi on aikalailla ujo, hyvin fiksu, laiska ja alisuorittaja. Hän on rauhallinen, eikä kovin avoimesti innostu, riemastu ja silloin kun suuttuu, niin lähinnä heittää nasevaa kommenttia.

Nuorempi on eloisa, sosiaalinen, puhelias, hirmuisen touhukas ja energinen ja antaa aina kaikkensa suorittamisessa. Hän on voimakas temperamentiltaan, eli innostuu valtavasti, suuttuu tulisesti, rakastaa ja lepertelee.

Molemmat aivan mahtavia omalla tavallaan ja molemmilla hyvä sydän.

Itse tulen toimeen molempien kanssa, mutta isänsä ei tuon vanhemman kanssa vaan ollenkaan. Se on raastavaa. Isä valittaa koko ajan kaikesta mitä poika tekee tai jättää tekemättä. Pojan ei tarvitse kuin tulla samaan huoneeseen, niin alkaa saman tien valittaminen ja suoranainen veetuilu. Mies ei osoita välittämistään vanhemmalle pojalleen millään tavalla. Mutta antaa totisesti kuulua kaikista huonoista puolista.

Yritän parhaani mukaan puolustella poikaa ja tasaisin väliajoin otan miehen puhutteluun asiasta. Hän ei myönnä ongelmaa. Hän kyllä tietää itsekin, että hänellä on aivan erilainen suhde nuoremman kanssa, mutta ei silti itsekään aina huomaa miten piinaavan rasittava hän on vanhempaa poikaa kohtaan.

Tätä on jatkunut jo kauan. Itse asiassa ihan aikojen alusta. Pojassa on aina ollut vaikka mitä vikaa miehen silmissä. Nuorempi taas on niin ihana ja heillä todella synkkaa. Eriarvoinen kohtelu on aivan järkyttävää katsottavaa.

Vanhempi on nyt teini-ikäinen. Olen miettinyt paljonko isän käytös jättää jälkiään ja ennen kaikkea murehtinut onko poika joskus minulle katkera, kun en ole jättänyt miestäni jotta poika saisi kasvaa ja olla rauhassa.

Minulla on, kuten sanottu, hyvät välit molempiin poikiini. Mutta kuinka paljon isä saa hallaa käytöksellään aikaiseksi? Ja mitä minun pitäisi tehdä? Aiheutanko enemmän hallaa rikkomalla ydinperheen rauhan vuoksi, vai sillä, että jatketaan perheenä ja mies käyttäytyy kuin vanhempi pojistamme olisi kuin piikki hänen lihassaan.

Mielipiteitä otetaan vastaan. Kiitos.

Jotkut ihmiset vaan on tosi tylsiä ja saamattomia. Kaikista ei voi pitää. Vanhin lapsenne vaikuttaa kyllä tosi ikävältä tyypiltä. Vanhempana luulisi kuitenkin että omia lapsiaan rakastaa, kuten lapsen isä varmasti tekeekin. Mutta kyllä jotkut ihmiset vaan on tosi ärsyttäviä, ja heistä on vaikea pitää. Kuten nyt vanhin poikanne. Mikä on ärsyttävämpi kuin vetelä, laiska, puhumaton ihminen?

Jotkut ihmiset vaan on tosi tylsiä ja saamattomia. Kaikista ei voi pitää. Vanhin lapsenne vaikuttaa kyllä tosi ikävältä tyypiltä. Vanhempana luulisi kuitenkin että omia lapsiaan rakastaa, kuten lapsen isä varmasti tekeekin. Mutta kyllä jotkut ihmiset vaan on tosi ärsyttäviä, ja heistä on vaikea pitää. Kuten nyt vanhin poikanne. Mikä on ärsyttävämpi kuin vetelä, laiska, puhumaton ihminen?

No jopa oli vastaus.

Pojassa on paljon hyvää.Kuten isässäänkin, joka on paljon samanlainen kuin poikansa. Alisuorittaja ja laiska hän kyllä on. Mutta ei kai se ihmisestä ikävää tyyppiä tee? Ja ujous on asia, jolle ihminen ei voi mitään. Hän on kuitenkin sikäli sosiaalinen, että puhuu kyllä läheistensä kanssa ja ystäviä hänellä on. Eli jälleen kerran kuin isänsä.

No jopa oli vastaus.

Pojassa on paljon hyvää.Kuten isässäänkin, joka on paljon samanlainen kuin poikansa. Alisuorittaja ja laiska hän kyllä on. Mutta ei kai se ihmisestä ikävää tyyppiä tee? Ja ujous on asia, jolle ihminen ei voi mitään. Hän on kuitenkin sikäli sosiaalinen, että puhuu kyllä läheistensä kanssa ja ystäviä hänellä on. Eli jälleen kerran kuin isänsä.

Poika ei vaikuta erityisen miellyttävältä persoonalta. Ei ujo, laiska, alisuorittaja ole hyvä tyyppi josta on helppo pitää. Minkäs teet. Perässä vedettävät ovat vastenmielisiä.

Vanhemmat kyllä onneksi useinmiten rakastavat lapsiaan olivat nämä minkälaisia tahansa.

Poika ei vaikuta erityisen miellyttävältä persoonalta. Ei ujo, laiska, alisuorittaja ole hyvä tyyppi josta on helppo pitää. Minkäs teet. Perässä vedettävät ovat vastenmielisiä.

Vanhemmat kyllä onneksi useinmiten rakastavat lapsiaan olivat nämä minkälaisia tahansa.

Mutta ymmärsitkö nyt pointtini? Poika on siis miniversio isästään. Ja tosiaan kyse on omasta isästä, ei kenestäkään randomista, joka haluaa muodostaa mielipiteensä pojastamme noilla tekijöillä.

Joka tapauksessa poika on kiltti, fiksu, omaa loistavan huumorintajun, ei rymyä kaupungilla tekemässä pahojaan jne. jne. Eli hänessä on paljon hyviä ominaisuuksia. Ja ennen kaikkea hänellä on iso sydän. Mahtava tyyppi.

Ja nyt siis en ole kiinnostunut tekemään analyysiä poikani miellyttävyydestä, vaan siitä, että paljonko siitä on seurauksia kun isänsä on toistuvasti ikävä lastansa kohtaan ja kohtelee erittäin eriarvoisesti lapsiaan.

Elä ap välitä tuon hyypiön typeristä kommenteista. Kai yritti esittää eri ihmistä. Näkeekö miehesi teidän vanhimmassa lapsessa ne piirteet joihin ei ole itsessään tyytyväinen ja siksi tuollainen? Oletko koskaan keskustellut lapsen kanssa miten hän itse kokee asian? Se vaikuttaa mielestäni jatkoon paljon. Oletko sanonut lapsellenne että et hyväksy isänsä käytöstä?

Elä ap välitä tuon hyypiön typeristä kommenteista. Kai yritti esittää eri ihmistä. Näkeekö miehesi teidän vanhimmassa lapsessa ne piirteet joihin ei ole itsessään tyytyväinen ja siksi tuollainen? Oletko koskaan keskustellut lapsen kanssa miten hän itse kokee asian? Se vaikuttaa mielestäni jatkoon paljon. Oletko sanonut lapsellenne että et hyväksy isänsä käytöstä?

Kyse taitaa olla juuri siitä. Kyllä mieskin on tietoinen poikiemme persoonallisuuseroista ja juuri siitä, että nuorempi on kuin minä ja vanhempi kuin isänsä. Ja toki tietysti nuo tavallaan on huonoja puolia, etenkin laiskuus. Mutta ujous taas ei mielestäni ole mikään huono asia. Ainakaan tällaisen päällepäsmärin näkövinkkelistä.

Puolustan usein poikaa ja hän kyllä tietää että olen eri mieltä kuin isänsä. Mutta suoraan en ole isän käytöksestä keskustellut. Itse asiassa eilen oli taas tilanne, jolloin mies suorastaan hiillosti poikaa ja minä puutuin jälleen asiaan. Sen jälkeen päätinkin, että mun on pakko ottaa asia pojan kanssa puheeksi. Odotan vain sopivaa tilaisuutta.

onko vanhin poika kauris, nuorempi oinas ja miehesi mahdollisesti kaksonen?
hankala yhtälö, sillä oinas-kauris eivät oikein tule toimeen. :( miehesi pitäisi ottaa vastuu ja huomioida molemmat poikansa. auttaisiko isä-poika viikonloppu?

Mutta ymmärsitkö nyt pointtini? Poika on siis miniversio isästään. Ja tosiaan kyse on omasta isästä, ei kenestäkään randomista, joka haluaa muodostaa mielipiteensä pojastamme noilla tekijöillä.

Joka tapauksessa poika on kiltti, fiksu, omaa loistavan huumorintajun, ei rymyä kaupungilla tekemässä pahojaan jne. jne. Eli hänessä on paljon hyviä ominaisuuksia. Ja ennen kaikkea hänellä on iso sydän. Mahtava tyyppi.

Niinhän sitä sanotaan, että toisissa ihmisissä inhoaa niitä piirteitä, mitä inhoaa itsessäänkin. Ehkä isä alitajuisesti samaistuu poikaan, ymmärtää tämän saamattomuuden, mutta samalla se ärsyttää samoin kuin oma saamattomuus.

Samaa mielta kuin muutama muu vastaaja - etta isaa saattaa arsyttaa juuri ne omat piirteensa jotka nakee pojassa ja ehka alitajuisesti koittaa niita muuttaa. Voisitko ehka videoida tilanteen jossa isa kovistaa poikaa tarpeettoman kovin sanoin ja nayttaa sen isalle? Etta itse nakee milta tilanne nayttaa ja kuulostaa. Tai enta yhteisterapia isalle ja pojalle? Mahtaisko suostua. Jonkinlainen perheterapia minusta tassa voisi olla avuksi.

Samaa mielta kuin muutama muu vastaaja - etta isaa saattaa arsyttaa juuri ne omat piirteensa jotka nakee pojassa ja ehka alitajuisesti koittaa niita muuttaa. Voisitko ehka videoida tilanteen jossa isa kovistaa poikaa tarpeettoman kovin sanoin ja nayttaa sen isalle? Etta itse nakee milta tilanne nayttaa ja kuulostaa. Tai enta yhteisterapia isalle ja pojalle? Mahtaisko suostua. Jonkinlainen perheterapia minusta tassa voisi olla avuksi.
Tuo kuvaaminen on hyvä idea. Omaa käytöstä ja suhtautumistaan ei aina ymmärrä ennenkuin se konkreettisesti läväytetään silmille.

Muutoin olen myös sillä kannalla, että isä tiedostamattaan tai tietoisesti näkee pojassa omat huonot puolensa ja se ärsyttää ja vaikuttaa suhtautumiseen. Meillä on myös kaksi poikaa ja huomaan itse ärsyyntyväni paljon helpommin itseäni muistuttavan lapsen juttuihin. Uskoakseni siksi, että ne muistuttaa omista puutteistani ja ovat niitä asioita, jotka haluaisin itsessäni muuttaa. Tajuttuani tämän osaan tätä nykyä useammin niellä sanani ja pyydän myös helpommin anteeksi lapselta. Kerron myös usein kuinka tärkeä ja rakas hän minulle on. Kyllähän se jättää jälkensä, jos tuntee ettei vanhempi välitä.

Miehesi on lurjus.Vaikuttaa toosi ikävältä tyypiltä. Valitetettavasti halla on jo tehty, mutta ainahan siitä on hyötyä jos pääsee pois mulkeroiden vaikutuspiiristä.

Kuulostaa tosi surulliselta :(

Pahimmillaan ajattelisin seurauksena olevan vielä enemmän sisäänpäin kääntynyt persoona tulevaisuudessa. Oletko varma ettei ujous jo nyt pahene moisesta isänsä käytöksestä?

Voi olla, että asia muuttuu viimeistään kun poika pahimmassa murroksessa. Eli oppii räjähtämään ja päästämään asioita suoremmin kun hermo menee.

Mutta onkohan sodat vain silloin jo entistä suurempia?

Kaikenlisäksi jos isä jatkaa kauan tuota touhua voi pahimmillaan pojasta tulla myös narsistinen persoona. Onneksi kuitnkin saa sinulta rakkautta ja hyväksyntää joten se varmasti tasapainottaa tilannetta. Mutta miten ajattelet, näkeekö poika sinut jotenkin alistuneemmassa asemassa kotona?

Mitä mies vastaa asiaan kun keskustelette? Mikä pojassa enimmäkseen pistää vihaksi ja onko mies itse kertonut mikä pojassa ärsyttää.

Joskus itsessään on piirteitä jota ei vanhemmalla iällä onnistu muuttamaan joten siirtää omat ihnoamansa piirteet näkymään omassa lapsessaan ja sitä kautta poistaa ne mielestään kun estää lastaankin käyttäytymästä niin.

Lapsen oma käytös kiukuttaa koska se muistuttaa peiliin katsomista?

Yhteistyössä