Hauskoja noi akateemisuus-aloitukset, mikä tökkii häh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voe voe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi akateemisen pitää sitä akateemisuuttaan sitten tällä palstalla korostaa? Ei se opiskelu yksin ihmistä tee vaan se mitä korvien välissä on?

No kyllä minä ainakin olen koulutuksestani ylpeä, siis akateemisesta sellaisesta, vaikka olenkin suoranaista halveksuntaakin siitä saanut kuulla (siis että olen akateemikko)!

Omaa identiteettiäni leimaa melko vahvasti akateemisuuteni, joten totta helvetissä olen ylpeä siitä, mitä olen opiskellut, enkä todellakaan häpeä osoittaa sitä. Erityisesti tällä palstalla on kuitenin mielenkiintoisella tavalla tullut ilmi, että akateemisuus itse asiassa on sellainen tekijä, joka ärsyttää montaa duunaria.

Alkuperäinen kirjoittaja FM:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Siis että mua ärsyttää! Enkö just mun ensimmäisessä tekstissä kertonut, että tulen loistavasti juttuun akateemisten kavereiden ja työkaverien (suurin osa tutkijoita, joukossa myös pari proffaa) kanssa. Tarkoitus oli nimenomaan sanoa, että ihan tavallisia tallaajia ne akateemisetkin on. Yritin vain pohtia, mistä akateemisia kohtaan olevat ennakkoluulot voisivat johtua.

Jaa, minä luulin, että tässä keskusteltiin tuosta lihavoimastasi intellektuellista keskustelusta ja sen tilastollisesta todennäköisyydestä.. No, koita nyt kestää kuitenkin. Vuosien karttuessa ihmistuntemus yleensä kehittyy ja mieli avartuu, jos on avoin asioille. Hitsaajien intellektuelleille keskusteluillekin.

Aaaargh! Mä TIEDÄN, että kaikissa koulutusryhmissä on intelektuelleja ja ei intelektuelleja, kultturelleja j juntteja jne. Mulla on hyvä ihmistuntemus: tutustun ihmiseen ja päätän sitten pidänkö hänestä. Kuin mös olen avoin asioille. No, me ei kyllä olla ainakaan samalla sivulla nyt ollenkaan. Ei voi mitään.

Juuei olla. Mua ihmetyttää ihmiset, joilla keittää noin helposti jos ei olla samaa mieltä asioista. Oikeastaan putosin täysin, mistä sä hikeennyit tai mistä halusit keskustella: itsestäsi vai jostain muusta ilmiöstä. Parempi antaa olla. Kierrän sut vastaisuudessa kaukaa..

No, yritän vielä: vastasin aloitukseen, jossa ihmeteltiin, miksi akateeminen koulutus ärsyttää joitakin ihmisiä. Kerroin, että minulla on akateemisia ystäviä ja työskentelen akateemisessa ympäristössä ja tulen suurimman osan kanssa hyvin toimeen, vaikka itse en ole akateeminen. Tarkoitus oli siis tuoda esille, että mielestäni akateemiset ihmiset ovat ihan tavallisia ihmisiä. Lopuksi heitin pohdiskelua, miksi jotkut ehkä pitävät akateemisia jotenkin leuhkoina tjsp: on olemassa ihmisiä, jotka haluavat vain "intelektuellia keskustelua" <-- tältäkin palstalta bongattua. Mututuntumalta sanoisin, että näitä on enemmän akateemisissa (itsekin käytit termiä "pölytutkijat") kuin vaikka rekkakuskeissa. Voin toki tuossa olla väärässä. Mua alkoi ärsyttämään se, että kehotit minua avartamaan maailmakatsomustani, olemaan avoin asioille ja kerroit, että saattaisin yllättyä positiivisesti jos antaisin mahdollisuuden myös akateemsille ihmisille (tai jotain sinnepäin ). Jos minä "puolustan" niitä akateemisia ja sanon, että ihan perustyyppejä ne ovat, niin miksi ihmeessä mun pitäisi olla avoimempi asioille? Sama kuin syyttäisi hippiä sotahulluksi :D

Olit ymmärtänyt minut väärin. Saattaisit yllättyä positiivisesti, jos antaisit mahdollisuuden myös ei-akateemisille ihmisille ja heidän intellektiudelleen. Älykkyyttä on monenlaista, myös muualla kuin tutkijoiden kammioissa.

Aa, nyt päästiin samalle sivulle :) Mutta olet silti väärässä, mun paras ystävä ja monta muutakin kaveria ovat ammattikoulutettuja. Ja olen käynyt monet mielenkiintoiset keskustelut halvan tuopin edessä rähjäisessä paikallisessa erittäin ei-akateemisten ihmisten kanssa. Eli siis sanoisin että kaikenkaikkiaan otan ihmiset ihmisinä ja sekä akateemisissa että "alemmin" koulutetuissa on runsaasti mua viisaampia ihmisiä :D