Hävettää eilinen lääkärikäynti (ja voimat muutenkin lopussa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Scindapsus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Scindapsus

Aktiivinen jäsen
17.08.2008
2 186
1
36
Mulla siis todettiin aivolisäkkeessä jättikokoinen kasvain tuossa vuoden alussa. Se painaa näköhermoa niin, että toisesta silmästä sumentui näkö kokonaan. Lääkehoito on aloitettu ja sillä on tullut ihan hyviä tuloksia, kasvain on hieman jo pienentynyt.

Eilen kävin näkökenttätutkimuksessa taas ja sain hyviä uutisia; näkö on palautunut, vaikka kasvain painaakin edelleen pahasti näköhermoa.

Magneettikuvissa kuitenkin kävi ilmi, että kaulassani on imusolmukkeet hieman turvonneet ja sain lähetteen ultraukseen, joka oli eilen.

Noin puolivälissä ultraa kutsuttiin paikalle toinen lääkäri konsultoimaan. Molemmin puolin kaulaa näkyi imusolmukkeissa "jotain", samoin kilpirauhasessa. Näistä olisi pitänyt ottaa neulanäytteet. Ja sitten siihen hävetykseen; en kyennyt antamaan niitä näytteitä eilen. Jo toisen lääkärin tullessa paikalle alkoi pieni paniikki hiipimään. Kun tuli puhetta näytteiden otosta, alkoi sydän hakkaamaan hurjasti ja kyyneleet vaan valuivat, olin jotenkin ihan shokissa, kaikki tuli niin yllättäen. Lääkärit olisivat kyllä antaneet puolisen tuntia aikaa miettiä asiaa, mutta en vain kyennyt. Lopputuloksena he kirjoittavat lausunnon hoitavalle lääkärilleni ja näytteet on kuitenkin otettava myöhemmin, sen tiedän.

Eilen illalla rauhoituttuani aloin jo katumaan kieltäytymistäni. Nyt joudun todennäköisesti odottamaan pelolla tuota näytteenottoa kuukauden verran, sillä lääkäriaika minulla on kuun lopussa ja edellisen puhelinajan jälkeen meni noin kaksi viikkoa tuohon ultrausajan saamiseen.

Olen todella kipukammoinen ja kipukynnykseni on alhainen, siinä varmaankin suurin syy, miksi en suostunut. Paniikki ja pelko tilanteessa ei varmasti helpottanut asiaa yhtään. Jos vain olisin suostunut, olisi sekin piina jo ohi! Hävettää niin paljon, olenhan kuitenkin ihan aikuinen ihminen ja silti olisin toivonut jonkun olevan mukanani.

Tuntuu, ettei tästä tule mitään, jatkuvasti vain löytyy jotain uutta, enkä jaksaisi enää. En edes kunnolla jaksa pelätä sitä, mitä tuolta kaulasta löytyisi. Yritän samalla saada kouluni loppuun; olen suorittanut kursseja, käynyt harjoittelua ja tehnyt opinnäytetyötä. Alkaa vain tosiaan olemaa voimavarat aika vähissä, varsinkin kun olen muutenkin masennusherkkä ja pitkä kuntoutuskausi loppui vasta.

Pakko oli vain saada purkautua kun olo on niin itkuinen ja ahdistunut. :'(

No voi sua :( Toivottavasti saat uuden ajan mahdollisimman pian niin on tuokin asia sitten hoidettu. Ei tuossa tilanteessa varmaan tarvitsisi olla mitään kammoja edes, voi olla että olisi vaan niin shokissa että kieltäytyisi juuri siksi ettei enää tarvitsisi kuulla huonoja uutisia, vaikkei se järkevää oliskaan..

Tuo on täysin ymmärrettävää. Sulla on muutenkin ollut rankkaa. Olisko sulla mahdollisuutta päästä juttelemaan vaikka terapeutille?

Toivon sulle voimia ja että ei löytyisi enää mitään ikävää.

Tuossa tilanteessa ihan luonnollinen reaktio. Etkä varmasti ole ensimäinen etkä viimeinen joka joutuu vastaanotolla paniikkiin!!

Ihan hirveästi voimia tuleviin tutkimuksiin!! Kyl ne lääkärit ymmärtävät!!

Halaukset ja voimien toivotukset sinulle.

Älä turhaan ole häpeissäsi. Tuo tilanne on ollut sinulle tosi traumaattinen ja tullut yhtäkkiä, ei mikään ihme ettet kyennyt näytettä antamaan juuri siinä paikassa.

Itse olen todella neulakammoinen, enkä kyennyt viimeksi verikokeen otossa antamaan näytettä, kun suoneni ovat syvällä eikä hoitaja löytänyt niitä heti. Kun kaksi hoitajaa oli aikansa kaivellut neulalla kyynärtaipeitani ihan turhaan ja syyllistänyt minua siitä etteivät itse onnistuneet ottamaan verta, olin jo niin paniikissa että käskin heitä lopettamaan ja näyte jäi ottamatta. Olin loppupäivän aivan lopussa - ja minulla ei edes ole mitään vakavaa sairautta joka veisi vielä lisää voimia.

Et siis todellakaan ole yksin. Minun neulakammoni juontaa juurensa lapsuuteen, ja se pelko tulee niin syvältä alitajunnasta että siihen ei voi järkipuheilla, itsekurilla tai tahdolla vaikuttaa.

Tiedän että sinua harmittaa, mutta voisitko ajatella niin, että nyt sinulla on aikaa valmistautua henkisesti näytteen ottoon eikä se tulisi niin suurena yllätyksenä ja shokkina?

Olen miettinyt kyllä sitä terapeuttia itsekin, ihan itseni vuoksi. Outoa minusta on ollut, ettei sairaalassa ole tarjottu minkäänlaista tukea. Olen kyllä itse ottanut sitten selvää, että esim. aivolisäkepotilasyhdistys löytyy, en tosin ole saanut oikein vielä otettua yhteyttä sinne. Toki minulla on läheisiä, mutta onhan heilläkin omat työnsä ja murheensa, ei viitsi aina heitä rasittaa. Ehkäpä pitäisi siis ottaa nyt ensin yhteyttä ihan tuonne mielenterveyspalveluihin...

Tiedän että sinua harmittaa, mutta voisitko ajatella niin, että nyt sinulla on aikaa valmistautua henkisesti näytteen ottoon eikä se tulisi niin suurena yllätyksenä ja shokkina?

Näinhän se lääkärikin eilen sanoi. Minulla siis ei ole erityistä neulakammoa tai mitään, verikokeen otto sujuu ihan hyvin, mutta yleisesti pelkään kipua ja ajatus siitä neulasta kaulassa oli aika kauhea.

Ota ihmeessä yhteyttä sinne terapeuttiin! Sinulla ja läheisilläsi on vielä pitkä matka kuljettavana joka sisältää niin hyviä kuin huonojakin vaiheita.. ja tulette kaikki tarvitsemaan tukea!! Jos sinulla on perhettä (mies, lapsia) ni myös heidän voi olla tarvetta jossain vaiheessa päästä purkamaan tilannetta, varsinkin jos vointisi huononee

Mulle tapahtui noin hammaslääkärissä. Lääkäri haukkui mut, olin kuitenkin jo aikuinen ja hänen mielestään vain lapset itkee. Hän muutenkin huusi minulle. Se ei kyllä helpottanut yhtään. Sai kuitenkin viisaudenhammas poistettua.

Tuli vain paniikki, ei sille mahtanut mitään. Aiemmin en ole noin reagoinut. Tiedän aikuisia ihmisiä, jotka pyörtyvät kun otetaan verinäyte. Sun ei kyllä tarvitse hävetä yhtään. Ota seuraavalla kerralla joku mukaan jos se helpottaa.

[QUOTE="vieras";23385704]Mulle tapahtui noin hammaslääkärissä. Lääkäri haukkui mut, olin kuitenkin jo aikuinen ja hänen mielestään vain lapset itkee. Hän muutenkin huusi minulle. Se ei kyllä helpottanut yhtään. Sai kuitenkin viisaudenhammas poistettua.
[/QUOTE]

Olen kokenut samanlaista juurikin hammaslääkärissä. :/ Pakko kyllä sanoa, että nämä eiliset lääkärit olivat molemmat todella empaattisia, eivät painostaneet yhtään ja vaikuttivat hyvin ymmärtäväisiltä. Silti se häpeän tunne jotenkin tuli...

[QUOTE="vieras";23385704]Mulle tapahtui noin hammaslääkärissä. Lääkäri haukkui mut, olin kuitenkin jo aikuinen ja hänen mielestään vain lapset itkee. Hän muutenkin huusi minulle. Se ei kyllä helpottanut yhtään. Sai kuitenkin viisaudenhammas poistettua. [/QUOTE]

Mistä johtuu, että hammaslääkäreissä on eniten juuri tällaisia henkilöitä? Kohtelevat muutenkin potilaita kuin lapsia, komentelevat ja toruvat yms. Toki mukaviakin on, mutta muihin lääkäreihin verrattuna hammaslääkäreissä näitä on selvästi enemmän.

Ap:lle, ei ole mitään hävettävää tuossa reaktiossa. Voimia.

[QUOTE="vieras";23385734]Mistä johtuu, että hammaslääkäreissä on eniten juuri tällaisia henkilöitä? Kohtelevat muutenkin potilaita kuin lapsia, komentelevat ja toruvat yms. Toki mukaviakin on, mutta muihin lääkäreihin verrattuna hammaslääkäreissä näitä on selvästi enemmän.
[/QUOTE]

Olen miettinyt ihan samaa. Harvemmin on oikeasti tullut mukavia hammaslääkäreitä vastaan.

koetahan pärjäillä ja käsittääkseni neulanäytteitä varten voi saada esilääkitystä, rauhoittavaa/kipulääkettä... ainakin meillä... kannattaa kysyä ja toivon et pääset mahd. nopeasti uudelleen tutkimukseen, ni saat hoidot alkamaan heti, jos sellaisille on tarvetta... maailmassa tapahtuu paljon hyvää, vaikket sitä nyt osaa ajatella, todella iso halaus! ;)

voi että, tiedän tunteen : / itsekin olen eri operaatioissa ollut ja aina ihan paniikissa, vaikka olen jo yli 30v niin on ihana kun hoitaja silittelee kädestä ja rauhoittelee.

Oisko sun aihetta pyytää diapam ennen näytteen ottoa? Veis pahimman pelon pikkasen pois. Kysyppä! Tsemppiä!! <3 :)

älkäähän nyt liioitelko... neulanäyteen ottoon ei anneta puudutuksia eikä esilääkkeitä, toimenpide on niin pieni ja nopea että että sen jokainen kestää.. puudutus sattuu enemmmän ja neula on pienempi kuin labrassa

Yhteistyössä