hei, kotitöitä ym lapsille 2-5v vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
antakaas vinkkejä mitä olette antaneet lasten kotona tehdä? siis kotitöitä, ruuanlaittoa, siivousta, tiskata tms?
meillä lapset 2 ja 3v ja olisivat kovin innokkaita tekemään ja auttamaan aina äitiä mut siis tähän olisi kiva saaha vinkkejä. meillä saatu välillä tiskata muoviastioita ja lasten astioita ja imurointiakin on kokeiltu, pölyjä pyyhkitty.
muuta? ja siis sellasia turvallisia vinkkejä

meillä 3v kastelee kukkasia, pesee erittäin mielellään kylppärin lattiaa, laittaa pyykkejä koneesee (itse lajittelen ne ensin) keväisin tehdään yhdessä istutuspuuhat kasvimaalla, nyppii rikkaruohoja, kattaa pöydän tms. siivoilua.

Eteisen (lähinnä siis kenkien) järjestely,
pyykkien laitto koneeseen,
tiskikoneen lusikka-haarukkakorin tyhjennys,
käsin tiskaus (muovikipot),
pölyjen pyyhkiminen,
mattojen rullaus,
lelujen kerääminen,
ruuanlaitossa leivonta (ei paistaminen)
ja esim. porkkanan, perunan jne "kuoriminen" lasten veitsellä,
salaatin repiminen,
viinirypäleiden laitto salaattiin
ja miksei muidenkin salaattiaineiden kokoaminen salaatiksi,
salaattikastikkeen (kermaviilipohjainen) teko,
kylmän kastikkeen teko,
pöydän kattaus,
pöydän pyyhkiminen,
tuolien järjestely paikoilleen / pois imurin edestä,
pihatyöt (rappujen lakaisu, haravointi, lumen kolaus)
jne.

Kyllähän pienetkin lapset voi ottaa mukaan lähes kaikkeen kotihommaan, paitsi nyt uunin ja liesitason kanssa pelaamista, silittämistä ja teräviä esineitä välttelisin.
Jälki niiden kanssa ei aina ehkä ole priimaa, mutta onkos se sit niin tarkkaa... ja tekemällähän sitä vaan oppii. :)

Meillä tuo 2½-vuotias rakastaa ainakin pyykkien koneeseen laittoa sekä kokkaamista minun kanssani. HIrveä huuto tulee jos ei saa auttaa ruoanlaitossa. Tietää, että hella ja uuni on kuumia. Olen ottanut seisomaan tuolilla lieden viereen ja kädestä pitäen laittanut levyn viereen ja näyttänyt kuinka kuuma se on.

Meillä 2 v tyhjentää aina tiskikoneen aterinkorin, kunhan olen ensin ottanut terävtä veitset pois. Myös muoviastiat 2 v ja 4 v tyhjentävät astianpesukoneesta tiskipöydälle.

meillä katetaan pöytää, tyhjennetään astianpesukoneesta kattilat ja muut soveltuvat kipot, repivät salaattia, kastelevat kukkia, pyyhkivät pölyjä (tosi innoissaan)

1v8kk on ihan onnessaan kun saa kattaa pöytään haarukat ja veitset, niin ja muovilautasen itselleen. Särkyvämmät saavat kattaa isosisarus 3v.

3v ja 4v auttavat mielellään pyykin keräämisessä kuivaustelineeltä ja harjoittelevat viikkaamista. Taso on vähän mitä sattuu, mutta ainakin pääsevät osallistumaan ja taidotkin karttuvat harjoittelemalla.

Imurointivuoroista kisataan, 3v ja 4v imuroivat. Samaiset lapset myös tyhjentävät tiskikoneesta aterintelineen (josta äiti/isä on ensin poistanut terävät) ja muoviastiat, ja kiikuttavat tavaroita paikoilleen.

Lattianpesuapua löytyy myös aina, lapset tykkäävät kun saavat rätit käteen ja meillä on jatkuvasti keittiön lattiassa tahroja joten pääsevät näkemään työnsä jäljen. :)

Meillä tyttö silitti 4-vuotiaana iiisot pinot pyykkiä. Ja hyvin silittikkin. Tosin sitten hommasin prässin ja sitä en uskaltanut hänen käyttää.
Kumpa tämä samainen tyttö, joka nyt on jo teini olisi edelleen yhtä ahkera tekeen kotitöitä kun oli silloin pienenä.

3v

-siivoaa lelunsa, yleensä äiti tai isi auttaa
-pyyhkii pölyjä
-vie omat likaiset vaatteet pyykkikoriin

5v

-siivoaa lelunsa
-pyyhkii pölyjä
-auttaa ruuan laitossa (pesee perunoita, repii salaattia kulhoon, hämmentää kastiketta.....)
-on vähän halunnut opetella imurin käyttöä mutta se on vielä hankalaa
-ottaa tavaroita pois lattialta kun minä imuroin
-kastelee kukkia

Yhteistyössä