Hei, mitäs mieltä olette (lapsen harrastuksesta)

Poika ei ole koskaan itse maininnut harrastuksesta. Esim. sählystä tykkää (kavereiden ja veljen kanssa) kuin hullu puurosta. Sitä olin pojalle ajatellut jossain vaiheessa, kun siitä kerran tykkää. Eksä sitten päätti toisin, koska HÄN ei henk. koht. arvosta kyseistä lajia. Sählyharrastuksesta kävimme joku aika sitten eksän kanssa keskustelua.

Niin, mun mielestä lapsen pitää saada harrastaa sitä, mitä haluaa, on se sitten kuorolaulua, pitsinnypläystä, jääkiekkoa tai sählyä. Vanhempi voi toki ohjata ja opastaa, mutta kyllä sen todellisen halun pitää lähteä lapsesta itsestään. Hirveää katsottavaa ne kentänlaidalla kurkku punaisena huutavat vanhemmat.

Kiitos näkökulmastasi :) Isompi on kuitenkin harrastanut jo 7 vuotta ja pienempi olisi vasta aloittamassa. Eikä edes lapsen itsensä toiveesta, vaan isänsä. Toki varmaan tykkää siitä, en sitä epäile, mutta kuten aiemmin mainitsin, niin esim. sähly olisi saattanut olla ihan yhtä mieluinen, jopa mieluisampi.

Mutta jos teillä ei kerran ole itse edes varaa elättää lapsianne, niin eikö tuo ole aika typerää tunkea rahoja noin kalliiseen harrastukseen? Joskus elämässä on vain tehtävä vaikeitakin päätöksiä, jos ei rahat riitä.

[QUOTE="Ccc";27041108]Miksi ostatte noin kalliita mailoja alle 100 saa hyvän. Ei noin nuori tarvitse huippuvehkeitä. Riippuu missä pelaa onko lätkä kallis. Meillä koko kausi on 150€. Kolme jääaikaa viikossa.[/QUOTE]

Satasen mailoja menee 4-5 kaudessa. Ja edustusjoukkueessa pelaa.

Ja täman palstan mukaan lapselle ei saa tarjota halpaa harrastusta. Jos lapsia hankkii, niin heille pitää antaa kaikki mitä he ikinä keksivät pyytää. Ja jos ei lapsi tajua pyytää, niin vanhemman on silti tarjottava ja suorastaan pakotettava lapsi haluamaan sitä kaikkein kalleinta. Muuten olet elatuskyvytön vanhempi ;)

Viimeksi muokattu:
Käytiin jo 1.8.12 lasketuttamassa uudelleen eksän toiveesta. Lopputulos oli se, että hän ei maksa minulle mitään, vaan saan Kelan elatustuen.

Eli teillä ei ole varaa uuteen kalliiseen harrastukseen. Ota yhteytta seuraan ja kysy, onko sponsoreita vai perutaanko ilmottautuminen. Mihinkähän ne rahat oikeasti menevät, joita tempauksilla kerätään lasten urheiluharrastuksiin.

[QUOTE="Vieras";27041198]Eli teillä ei ole varaa uuteen kalliiseen harrastukseen. Ota yhteytta seuraan ja kysy, onko sponsoreita vai perutaanko ilmottautuminen. Mihinkähän ne rahat oikeasti menevät, joita tempauksilla kerätään lasten urheiluharrastuksiin.[/QUOTE]

Ja tämähän olikin se alkuperäinen kysymys :headwall:

En ihan lukenut kaikkia viesttejä, mutta ootko ap sanonut ex:lle suoraan että toki poika saa alkaa pelaamaan, mutta ex:n rahoilla? Onko exä saanut kiekosta liian usein päähän kun ei tajua että sulla ei välttämättä ole rahaa molempien poikien kiekkoiluun?

Jos 5v itse haluaa jääkiekkoon kun isoveikkakin on, niin on hieman epäreilua se häneltä evätä. Mutta muuten maailma on pullollaan hyviä ja halpoja harrastuksia joita tottakai saa ja pitää lapselle tarjota.

Ja tämähän olikin se alkuperäinen kysymys :headwall:

Lapsen harrastuksesta olen sitä mieltä, että jos ei ole rahaa niin sitä ei vaan ole. Sinun palkkasi riittää nykyisiin menoihin ja isällä ei ole rahaa senkän vertaa. Hyvin olet raha-asiasi hoitanut, kun olet yksin maksannut isomman lapsen harrastuksen.

Ei noihin raha-asioihin päänpaukutukset auta. Et voi ottaa lisätyötäkään kun aika ei riitä.

En ihan lukenut kaikkia viesttejä, mutta ootko ap sanonut ex:lle suoraan että toki poika saa alkaa pelaamaan, mutta ex:n rahoilla? Onko exä saanut kiekosta liian usein päähän kun ei tajua että sulla ei välttämättä ole rahaa molempien poikien kiekkoiluun?

Jos 5v itse haluaa jääkiekkoon kun isoveikkakin on, niin on hieman epäreilua se häneltä evätä. Mutta muuten maailma on pullollaan hyviä ja halpoja harrastuksia joita tottakai saa ja pitää lapselle tarjota.

Tästä olen yrittänyt eksälle puhua, mutta hän vain sanoo, ettei siitä kannata puhua. Tunnen eksäni ja tiedän, ettei hän vapaaehtoisesti maksa ainuttakaan maksua. Toinen ongelma on sitten kuljettaminen. Isompi poika pääsee harrastukseen itsekseen, kun tässä iässä saa jo jättää kamat hallille säilöön. Toki kuljetan, kun olen äitiyslomalla ja kotona. Mutta sitten kun palaan töihin, niin en pysty joka päivä kuljettamaan, koska hallilla täytyy olla jo usein jo ennen minun työvuoroni loppumista. Eksä on myös paljon kuljetellut poikaa, koska asumme melko lähekkäin. Ensi vuonna olemme muuttamassa uuteen taloomme, joten kun palaan töihin, niin eksäkään ei kuljeta. Sen on tehnyt selväksi, ettei ala sieltä asti poikaa hakemaan. Tämä kuljetusongelma koskisi siis vain nuorimmaista ja sitten kun palaan töihin. Näitä eksän mielestä ei kannata vielä miettiä, mutta minusta ne on otettava huomioon.

Minusta isä maksaa, jos kerran on asiasta keskustelematta pojan sinne ilmoittanut. Sehän on päivänselvää. Isä hoitakoon myös kuljetukset yms., jos kerran pelaaminen on hänen tahtonsa. Lisäksi puhuisin pojan kanssa ja kysyisin mitä hän haluaa harrastaa itse.

Vaikka minulla olisi rahaa miten paljon, en välttämättä antaisi lapsen aloittaa kaikkia harrastuksia. Esimerkiksi telinevoimistelu vie niin paljon aikaa (ja myös rahaa) jo nuorena, etten antaisi 8-9 -vuotiaan käyttää kaikkea vapaa-aikaansa harrastukseen. Minusta lapsen kuuluu ehtiä vain olla ilman suorittamista ja tiukkaa aikataulua, ja koulu on se ensisijainen asia.

No eiköhän lapsen tosiaan voi ohjata halvempaankin harrastukseen, ellei kallista ole halua maksaa. Meillä haluttiin soittamaan pianoa, no meillä ei ole itsellä pianoa ja pianotunnit maksavat maltaita. Lapset ovat nyt hyvin tyytyväisinä soittamassa kanteletta, opettaja tuo kanteleet tunnille ja maksu on kansalaisopistossa noin 40e vuosi, ihan toista luokkaa kuin piano olisi ollut. Minä en ainakaan veisi lasta jääkiekkoon, kun se ei ole mahdollista millään osa-alueella, löytyy varmasti jokin toinen kiva harrastus. Jos mies haluaa ja poikakin suostuu, mies sitten vie ja tuo ja maksaa ja tekee talkootyöt, yksinkertaista.

Yhteistyössä