Hei onko täällä kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huh huijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huh huijaa

Vieras
Hei mitkä teidän arvot on?? Mä sain omani äsken TSH 0,590 ja t4V 16, oireita on niin paljon ja lääkäri totesi että ovat ihan normaalit. Soitin anopilleni ja sanoi että arvot on jonkin verran pielessä ja sanoi että kannattaisi soittaa lääkärille että saisi koelääkityksen. Mitä arvoja teillä on ollut?? Tätä on jatkunut jo lapsesta asti nää oireet

Kuiva iho, jalat kylmät, hengitysvaikeuksia, ja nyt on ilmennyt seksuaalista haluttomuutta, lihomista vaikka syön perusterveellisesti joka päivä enkä edes herkuttele, ajoittain tulee tämä palan tunne kurkussa ja nyt pelottavin oire on myös tullut. Rintakehää puristaa ja on todella vaikea hengittää sinä aikana. Se jatkuu noin tunnin ajan. Jos se ei ole kilpparia niin mitä tämä sitten on? Kuolemako kolkuttaa jo ovelle?

Ainakaan vajaatoimintaa ei ole noilla arvoilla. T4V on erinomainen. TSH ennemmin liikatoiminnan lähellä, mutta hyvä. Joillain voi tulla esim tykytyksiä tuolla arvolla, mutta korkeintaan sitä seurataan. Oireesi johtuu jostain muusta.

Niin ja itse sain tapeltua koelääkityksen, kun tsh oli 4 ja t4v 16. Mulla oli sydänoireita, joten aloitti, vaikka tsh ei ollut tuon korkeampi. T4v ollut aina hyvä.

Mä sain lääkityksen vajaatoimintaan arvoilla tsh 2,7 ja t4v 14,1. Nuo mun arvot oli ihan normaalit vielä, mutta oireita oli niin paljon että päätettiin aloittaa koelääkitys.
Ja onneksi aloitettiin! Kolmessa kuukaudessa vointi on alkanut kohentumaan, en enää nukahtele pöydän ääreenkään :D

Viime viikolla kävin laboratoriossa ja arvot olivat hieman kohentuneet, tsh 2,1 ja t4v 17,9.

Ei sulla ainakasn tsh viittaa vajaatoimintaan. Vaikka eipä silti, ei ne arvotkaan aina totuutta kerro..

Onko sulta diabetestä testattu?

[QUOTE="minävain";30192701]Mä sain lääkityksen vajaatoimintaan arvoilla tsh 2,7 ja t4v 14,1. Nuo mun arvot oli ihan normaalit vielä, mutta oireita oli niin paljon että päätettiin aloittaa koelääkitys.
Ja onneksi aloitettiin! Kolmessa kuukaudessa vointi on alkanut kohentumaan, en enää nukahtele pöydän ääreenkään :D

Viime viikolla kävin laboratoriossa ja arvot olivat hieman kohentuneet, tsh 2,1 ja t4v 17,9.

Ei sulla ainakasn tsh viittaa vajaatoimintaan. Vaikka eipä silti, ei ne arvotkaan aina totuutta kerro..

Onko sulta diabetestä testattu?[/QUOTE]

On testattu diabetes ja ei ole arvoissa ollut mitään.

Kannattaa testauttaa ferritiini-arvo (P-Ferrit), ihan tavallinen verikoe joka mittaa kehon rautavarastoja. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon sain lääkityksen, mutta oireet vain jatkuivat ja voin todella huonosti. Yksi oire oli juuri puristava tunne rintakehällä, hengästyin helposti ja tuli tunne että happi loppuu.
Hemoglobiini-arvo ei kerro rautavarastoista mitään, minullakin Hb oli yli 140, mutta ferritiiniarvo oli tosi alhainen. Muutaman kk:n rautalääkityksen jälkeen oireet katosivat ja oloni on vihdoin hyvä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vajaa täälläkin;30192964:
Kannattaa testauttaa ferritiini-arvo (P-Ferrit), ihan tavallinen verikoe joka mittaa kehon rautavarastoja. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon sain lääkityksen, mutta oireet vain jatkuivat ja voin todella huonosti. Yksi oire oli juuri puristava tunne rintakehällä, hengästyin helposti ja tuli tunne että happi loppuu.
Hemoglobiini-arvo ei kerro rautavarastoista mitään, minullakin Hb oli yli 140, mutta ferritiiniarvo oli tosi alhainen. Muutaman kk:n rautalääkityksen jälkeen oireet katosivat ja oloni on vihdoin hyvä. :)

Mikä rautalääke? Olen varma että mun oireet johtuu juuri tuosta ja haluaisin kokeilla.

Tuossa yksi linkki raudanpuutoksesta:

http://www.oireet.fi/raudan-puute.html

Itse söin alkuun Retafer 100mg -valmistetta, se ei todellakaan ollut vatsaystävällinen, mutta vatsavaivat olivat silloin pienempi paha kaikkiin muihin oireisiin verrattuna.
Sittemmin olen syönyt Obsidania, joka on vähän parempi vatsalle mielestäni, sekä nestemäistä Floradixia.
N. 2 viikon jälkeen rautalisän syömisen aloittamisesta huomasin voinnissa selkeän muutoksen. Rautavarastot palautuvat hitaasti, ja rautalisää voi joutua syömään useamman kuukauden.