Hei vastatkaa tähän - rehellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyssäri

Vieras
Olisiko teidän perheessä varaa siihen, että isä jää viettämään isäkuukautta ilman että äoti menee siksi aikaa töihin - eli käytännössä perhe eläis pelkän isyysrahan varassa sen isäkuukauden ajan. äitihän ei siltä ajalta mitään saa ellei mee töihin.Nii, et olisko teillä varaa?

Kun yks mun kaveri totes mulle että niin teillähän on se isäkuukausi sit vielä, johon mies sanoi ettei se sitä pidä kun meillä tarkoitus et mä meen vasta töihin ku lapsi 2v ja silloin mies jää hoitovapaalle.sitä kaveri ihmetteli et mitä se haittaa et eihän äidin eli mun oo pakko mennä töihin vaik isä isäkuukautta pitäiskin. no ei ookkaa mut ku siltä ajalta en sais mistään mitään niin ei me pärjättäis rahallisesti. tätä kaveri ei millää ymmärtäny et miten joku perhe ei voi yhtä kuukautta pärjätä pelkällä isyysrahalla (joka meidän taloudes olis ehkä n 1200e käteen ja siitä pelkkä asuminen veis 1000e).

Rupesin vaan miettimään että onko kovinki yleistä et perheillä on nii hyvät tulot tai muuta, että isä voi jäädä isyyskuukaudelle ja äiti ei mee töihin siks aikaa vaan on palkattomalla niin kauan?

Olisi varaa vaikka pienituloisia olemmekin. Elääkö ap:n perhe palkka tuli palkka meni -periaatteella? Elämässä olisi hyvä olla hieman puskurirahastoakin pahojen päivien varalle. No kukin tyylillään.

Meillä isä piti juurikin tuon isäkuukauden parin lapsen kohdalla. Toisen ajan olin töissä ja toisen kotona, jonka mahdollisti aiemmat säästöt. Tuossa tilanteessa ei mitään mahkuja jäädä, jos asumiskulut on teillä noin paljon!

Teillä on siis totuttu isoihin tuloihin ja näin nuo asumismenotkin ovat huikeat. Itse elin vanhempainvapaa aikani reilun tonnin tuloilla ja ihan hyvin pärjättiin silloin kaksin lapsen kanssa. Asumismenot omistusasunnosta (laina+vastike) on jotain 500 paikkeilla.

Teillä on siis totuttu isoihin tuloihin ja näin nuo asumismenotkin ovat huikeat. Itse elin vanhempainvapaa aikani reilun tonnin tuloilla ja ihan hyvin pärjättiin silloin kaksin lapsen kanssa. Asumismenot omistusasunnosta (laina+vastike) on jotain 500 paikkeilla.

Mitä ihmettä??? En usko. Miten monta vuosisataa muka meinasit lyhentää lainaa, jos lyhennys kuussa reilusti alle 500??? Heh heh.

Tuo tuhat euroahan menee normaalisti minimissään lyhennyksiin, ja sen päälle tulee vielä yhtiövastike, jos siis asuu omassa asunnossa.
Aloittajan kysymykseen; niin kyllä tuo kuukausi onnistuisi säästöjen turvin. Sen pidempi aika menisi jo liian tiukille, mutta kuukausi siis onnistuisi.

No meillä ei oo varaa kun peruseläminen vie melkein tulot. Mies pienipalkkainen, asumiskustannukset suuret, vaik asutaan "vain" kerrostalokolmiossa 3 lapsen kanssa. Kaikessa mahdollisessa säästetään ja kaikki mahdolliset ylimääräiset jutut on jätetty pois. Silti meillä ei olis varaa. Tai olis jos me vanhemmat paastottais se kuukausi.

Tässä esimerkkiä: meillä ei oo tv:tä eli ei tv maksua. Meille ei tuu yhtäkään maksullista lehteä. Kenelläkään meistä ei oo maksullista harrastusta. Me emme matkusta koskaan, ellei ota huomioon sitä että 2 kertaa vuodessa käydään anoppilassa Suomen toisella puolen. Emme käy ulkona syömässä. Lastenvaatteet ym pyritään ostamaan kirpparilta tai alesta. Syömme itse tehtyä suomalaista kotiruokaa, joka on halpaa. En meikkaa. Kumpikaan ei käytä alkoholia eikä tupakoi. Kännykkälaskut pyritään pitämään minimissä eli en koskaan soita kellekään tai lähetä viestejä turhaan, vain kun on pakko. Nettimaksu on mahdollisimman pieni, nopeuskin on sit pieni. Auto on pakollinen työn takia, mutta sillä ajetaan vain kun on ihan pakko. Aina, kun mahdollista, me kävelemme tai pyöräilemme, näin säästetään bensassa.

Ollaan siis menot laitettu niin minimiin kuin 5 henkisessä perheessä voi ja silti meillä ei ole varaa siihen, että oltais kuukausi isyysrahan varassa. Mutta me siis ollaan joku poikkeustapaus. No, ei se sitten oo ihme, että kaverikin ihmetteli. TOsin omassa kaveripiirissäni tuo kaveri perheensä kanssa on ainoa, jolla on varaa siihen, että isä on isyyskuukaudella ja äiti palkattomana saman ajan kotona. Kellään muulla mun kaverilla ei oo varaa siihen kuten ei meilläkään, vaikka ykskään kaveriperhe ei oo mitää sossun pummeja vaan pienipalkkaisia työläisiä. Me taidetaan olla tosi köyhiä ja kaveritki on tosi köyhiä. Paitsi tuo yksi.

Onko Ihme Valehtijoita nyt tietoinen siitä, että Suomessa voi asua muuallakin kuin Helsingissä.
Asuntoja saa Suomessa alle 30 kilon. :)
Kommenttini on asian vierestä, mutta minulla ei tuohon ap n kysymykseen omakohtaista vastausta.

Mitä ihmettä??? En usko. Miten monta vuosisataa muka meinasit lyhentää lainaa, jos lyhennys kuussa reilusti alle 500??? Heh heh.

Tuo tuhat euroahan menee normaalisti minimissään lyhennyksiin, ja sen päälle tulee vielä yhtiövastike, jos siis asuu omassa asunnossa.
Aloittajan kysymykseen; niin kyllä tuo kuukausi onnistuisi säästöjen turvin. Sen pidempi aika menisi jo liian tiukille, mutta kuukausi siis onnistuisi.

Tuota noin, meilläkin lainan lyhennys on kuukaudessa alle 500 ja asutaan omakotitalossa, laina aika taitaa olla nyt vähän reilu 20 vuotta (en muista tarkalleen, ukko kilpailuttaa säännöllisesti lainan ja korot ja laina aika pienenivät viimeksi aika mukavasti). Tiesitkö ettei asumiseen saisi käyttää tuloistaan vain noin 1/3? Me ostettiin edukas talo jossa laina aika on kohtuullisen pitkä, koska olen ollut tässä välissä neljä vuotta opiskelijana ja miehen tuloilla pelkästään elelty. Nyt voitais nostaa kk erää, muttei vielä viitsitä kun teemme nyt remonttia ja vuoden vaihteen jälkeen jään äitiyslomalle...

Suomessa saa taloja halvemmallakin kun 200 000€... ;)

Ja alkuperäiseen vastaten, kyllä, voitais tehdä niin et oon kotona ja isä isäkuukaudella.

no kyllä mäkin eläisin herroiksi jos olis vaan minä ja vauva/taapero, joka ei vielä kuluta. mutta kun meitä on 5.

Meillä on asuntolaina+remppalaina ja vielä autolaina päälle, lyhennys 800€ kuussa. Ja asutaan vielä Oulunki yläpuolella :D Ja ap:n viestiin vastaten, kyllä olis varaa, koska aina totuttu pieniin menoihin. Lisäksi säästöstä löytyy pahan päivän varalle. Ja meki ollaan aina säästöön laitettu vaikka molemmat oltas opiskeltu. Nytki oon minimiäitiyspäivärahalla eikä miehellä oo kovapalkkanen työ.

[QUOTE="lissu";22364308]Eikö niin voikin tehdä, että äiti käyttää vakityöstä kertyneet lomapäivät isyysloman aikaan?[/QUOTE]

niin no tuota en oo kyllä ajatellu. Vois kai onnistua. Pitääpä kysyä töistä. TOisaalta, me ollaan kumpikin sitä mieltä että isyyskuukautta ei pidetä kun mies jää hoitovapaalle sit ku mä menen töihin. Tämän aloituksen tein nyt vaan sen takia, että aloin miettiä, että ollaanko me tosiaan jotain outolintuja kun me ei pärjättäis pelkällä isyysrahalla kuukautta.

Suomessa saa taloja halvemmallakin kun 200 000€... ;)

Ja alkuperäiseen vastaten, kyllä, voitais tehdä niin et oon kotona ja isä isäkuukaudella.

Niin saa varmasti. Mutta on myös paikkoja jossa tolla rahalla ei saa ees kerrostalokolmiota. Ja vakituisten töiden takia ei oikein voi sinne muuttaa mistä sais halvemmalla...tietysti jos irtianois ittensä kumpiki, mutta saako on töitä tarjolla sit siellä takahikiällä mistä saa 200neliön talon tolla hintaa?

Meillä isä jää kuukaudeksi kotiin lapsen kanssa ensi vuoden puolella. Vaihtoehdot on mullakin vähissä: Voisin olla kotona samaan aikaan oman vuosiloman turvin (saisin palkan). Tässä ei ole kuitenkaan järkeä, koska haluamme viivästyttää lapsemme hoitoon menoa. Eli vanhempainvapaan jälkeen pidän vuosilomani ja isä jää sen jälkeen kotiin ja minä lähden siksi aikaa töihin. Aion sen jälkeen olla pari kuukautta kotihoidontuella, mutta tarkoittaa meillä sitä, että taloudellisesti mennään miinusta sen aikaa.
Meilläkään ei rahoja tuhlata, ne vaan menee siihen elämiseen. Ei olla ihan pienipalkkaisia, mutta töihin on lähdettävä, jos meinaa rahallisesti toimeen tulla.
Kaikki ei vaan voi käsittää, että joillakin ei ole varaa olla tekemättä töitä. Minäkin jäisin mielelläni kotiin, mutta eipä ole puolisolla niin iso palkka, että se olis mahdollista. Eikä ole säästöjä/perintöjä/isovanhempia rahoittamassa elämää(tätä apua en kyllä huolisikaan).

Niin ja tämä ei ole mikään valitusvirsi. Tyytyväinen olen elämääni, toimeen tullaan. Kaikilla ei vaan sitä rahaa liiaksi ole.

Yleensä monilla tilanne ratkeaa niin, että äidillä on vuosilomaa tuon isäkuukauden ajan. Mutta meillä esim. olen kyllä palannut töihin, koska lomalle on ollut käyttöä myöhemminkin.

Onnittelut kuitenkin teille, kun teillä on varaa pitää pitkä hoitovapaat. Meidän perheen talous ei olisi niitäkään kestänyt ja olenkin ollut hoitovapaalla vain muutamia kuukausia.

Mikset ap voisi pitää kertynyttä vuosilomaasi (ymmärsin että sulla vakityö) tuona aikana esim. sen 15 päivää. Jos oot lomalla+töissä yhteensä kuukauden niin saat kuukauden palkan. Minkälainen sun työ on? Onnistusko sun tehdä esim. puolikasta työaikaa jolloin saisitte vähän enemmän rahaa? Tässä tapauksessa saat tietenkin vain puolikkaan kuukauden palkan, paitsi jos aloitatkin puolikkaan vasta loman jälkeen =) Ja muistathan että lasketutat veroprosentin uusiksi jos/kun töissä käyt.

Meillä isä piti isäkuukauden, oli silloin tuon kuukauden mittainen, nykysinhän se on 6vkoa. Olin sen aikaa kuukauden "töissä" ja vuosilomalla. Isäkuukauden jälkeen jäin vielä vähäksi aikaa hoitovapaalle.

Ai vauva/taapero ei kuluta vain? Nehän kasvaa niin vauhdilla että jatkuvasti saa olla ostamassa uusia vaatteita. Myös vauvaperhe kuluttaa enemmän sähköä ja vettä kun pyykkiä tulee paljon ja peppua pestään.

kulut on kuitenkin paljon pienemmät kuin jos perheessä on 3 lasta joista 2 jo isompaa. vauvalle vaatteita saa kirpparilta ja kestovaippoja käyttämällä vaippakulut on pienet. isommille ei enää kirpparilla oo samalla lailla vaatetta. sulla itellä ei vissii oo vielä isompia lapsia kun et tiedä että kulut kasvaa lasten kasvaessa. vauvan/taaperon kanssa kulut on vielä pieniä, ellei bnyt sitte osta joka rettua uutena merkkiliikkeestä. silloin toki rahaa menee.

Yhteistyössä