Heinäkuu 2006/14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heidi

Vieras
27.6. Karina
28.6. ilona, Englanti, esikoinen
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 26, TYKS, esikoinen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
2.7. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Anne, 21v.,P-KKS, toinen
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
5.7. tyttö82 23v kätilöopisto ensimmäinen
6.7. minna, naistenklinikka, 23, ensimmäinen
6.7. pinja, kätilöopisto, 31, kolmas
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
7.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
8.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
8.7. Manteli, KOS, 24, esikoinen
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
13.7. Liuku, 19v, Helsinki NKL, esikoinen
13.7. minä-75, 30 v,OYS,kolmas
14.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Anne, 36v, Helsinki NKL, toinen
16.7. Nitta,25, esikoinen
17.7. Eewi, 23v, Hyvinkää, toinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
18.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
19.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
19.7. Heidi, 37 v, Kättäri, toinen
19.7. Ani, Tays, esikoinen
20.7. Kata, 29 v. Tays, ensimmäinen
20.7. Ansku, neljäs
20.7. Illusia, 29 v, Tammisaari, esikoinen
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
21.7. Sunnu76, Vaasan ks, pikkukakkonen
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
23.7. Eeva, 28 v, Porvoo, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
26.7. Minä, 22v, EKKS,toinen
27.7. mimmuli, 30 v, Tays, toinen
28.7. Satu, 24 v, Porvoo, esikoinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
30.7. Kesämamma 06, 31v, ensimmäinen
31.7. Mimmu, 29 v, esikoinen
31.7. nada67, Tampere

kirsi73, Kätilöopisto, kolmas

Ja nyt on taasen mukavempi kirjoitella. Päivitin oman ikänikin kun keväällä tuli vuosirenkaita lisää...

Mukava,ku on uusi lyhyempi ketju.Tuo entinen oliki hankala selata, ku meiän koneella menee 100 viestin jälkeen noi viestit sellaseks putkeks,että näkyy kaikki tekstit,eikä vain otsikot.

Tänne ei ihmeempiä.Tuli taas valvottua yöllä ja kuopus valvotti vielä sen jälkeen.Nukkuu levottomasti.
Sateinen päivä.
Huomenna neuvolaan.
rv 33+6

Moi
Hyvä juttu tosiaan taas uus ketju, ei tarvi selailla niin montaa sivua. Niin ja kiva, että täällä on paljon ahkeria kirjoittajia! :)
Tänne ei ihmeitä, pilvinen ja kylmä päivä, tulis jo kesä! Mies lähti iltavuoroon, meinasin tässä vähän järjestellä paikkoja ja silitella pestyt vauvanvaatteet.
Maanantain valmennus oli tosi hyvä, lääkäri puhui synnytyksestä ja kaikkeen siihen liittyvästä. Kertoi tarkkaan myös puudutuksista, epiduraalista ja spinaalista, joka on uudempi ja tosi paljon käytetty nykyään. Katottiin pari videoo, toinen epiduraalista ja sit toinen joka oli kuvattu Haikaranpesässä, se oli synnytysfilmi, ei jäänyt ainakaan pelkoja siitä, kun näytetty synnytys oli melko helppo ja nopea.
Saa nähdä miten meillä menee, vauva ei oo vieläkään kääntynyt..Eilen mahassa oltiinki tosi levottomia ja poukkoiltiin sinne tänne.. Mutta eipäs taas muuta kuin päivänjatkoja kaikille!
Nitta 33+3

Nonniin, nyt kirjoitellaan kaikki samaan ketjuun. =)

Mulla meni kanssa yö pyöriskellessä. Selkä on nyt sitten pettänyt täydellisesti. Tuntuu siltä kun sukkapuikolla pistettäisiin alaselkään/ja välillä pakaraan joka askeleella. Tilanne on aina pahin aamulla, jotenkin se yön aikana lukkiutuu.
Vanha selkävamma siis palaamassa. Soitin jo hätäpuhelun kiropraktikolle, ei ollut paikalla, mutta jätin soittopyynnön. Toivottavasti voi vielä auttaa, vaikka raskaus on jo näin pitkällä. Odotellan huomiseen ja toivotaan parasta.
Tämä ongelma, ei nimittäin levolla parane. Liikunta onneksi helpottaa, avaa jotenkin tuota lukkiumaa, eikä ole onneksi tarvinnut särkylääkkeitäkään ottaa.

Huomenna neuvola+ vika lääkäri. Vähän jo jännittää. Se lääkäri on todella outo. =)

Vauva ollut täälläkin todella vilkkaalla päällä. Alkaakohan sitäkin jo ahtaus ahdistaa. Hauska nähdä paljonko massu on parissa viikossa kasvanut. Toivottavasti lääkäri kertoo myös jotain koko arviota. Olisi mukava tietää.

Rinnat ovat kasvaneet vime viikkoina valtavasti. Eipä ole tällaisia koskaan aikaisemmin ollutkaan ja vielä ne kasvaa, kun maito nousee...

Nytpä lähdetään koeajamaan uutta autoa. Huomiseen.

Minna 34+6

Ihana mikä hellepäivä takana,aurinko paistaa porotti pilvettömältä taivaalta piti ihan bikinikesä pyöräyttää käyntiin:) makoilin partsilla bikineissä ja söin jätskiä ihanaa kyllä oli ja ruoankin söin partsilla ihanssa paisteessa.Huomenna sitten se lääkäri kirjoittelen sit lisää.

Huomasin myös, että aamuisin selkä lähes tohjona, en ollenkaan meinannut edes kävelemään aamulla päästä. SIirryin superpehmeälle sohvanrotjakkeelle öiksi ja laitoin iiiiison tyynyn jalkojen (polvien) väliin niin helpotti jonkin verran - pääsee ainakin aamulla kävelemään ilman tuskanhuutoja.

Vihdoinkin työsarka on saatu kunnialla päätökseen - ihanaa! Nyt voikin sitten siirtyä mammavaihteelle ja aloitan sen täältä keskustelupalstalta.

Töiden lopettaminen tuntui tosi oudolta, mutta toisaalta tunnen oloni tosi helpottuneeksi. 5 viikkoa olisi vielä laskettuun aikaan ja neuvolatäti varoitteli hieman varhaisemmasta synnytyksestä. Olen kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa lueskellut pääsykokeisiin ja ne olisivat raskausviikolla 38. Saas nähdä kuinka meikäläisen käy. Yritän vakuuttaa itselleni, että luen oppimisen vuoksi enkä niinkään pääsykokeiden. Tässä kun on se riski, että kokeisiin ei edes pääse.

Nyt olisi aika ryhtyä babypyykin pesuun. Sitten alkaisikin olla valmista esikoisen tulolle. Näin viime yönä unta että minua lähdettiin viemään veneellä mökiltä laitokselle. Hassua, sillä vanhempieni mökki sijaitsee autotien päässä. Toivottavasti ei ollut kuitenkaan enneuni...

Kirjoitinkin tänään tuonne vanhaan ketjuun vielä aikasta pitkät tarinat.
Mutta kiva kun on taas uusi ketju niin on helpompi lukea.

Täällä monilla jo viimeinen lääkäriaikakin edessä. ihmettelinkin että miten pitkälle mun lääkäriaika mahtaa mennä kun parin viikon päästä vasta on taval. neuvola. Neuvola piti olla ensi viikolla mutta menen ensi viikolla sinne naistenklinikalle niin täti tuumaili ettei kannata yhtenään rampata jossain. Ihan totta sekin kyllä.

Yöt on mennyt mulla kivasti siis olen nukkunut hyvin välillä käyn kerran yössä vessassa. Kyljellään saan hyvin nukuttua.

no jakselkaahan!=)

Huomenta!

Huomasin tuossa äsken vessassa käydessä, et limatulppa on näköjään alkanu vähitellen irrota. Ja viikkojahan on nyt 35+3.
Mites teillä muilla uudelleensynnyttäjillä, miten paljon ennen synnytystä on tulppa irronnu...? Ite muistelen et poikaa odottaessa se alko irrota samalla tavalla vähitellen, ja poika synty sit parin viikon päästä.
Tää meijän touhuhan on ollu jo monta viikkoo laskeutuneena, lähtökuopissaan.

Paras ystäväni sai maanantaina esikoisensa, raskausviikolla 37. Hänellä myös irtos tulppa jo pari viikkoa ennen ku tyttö synty. On ihana kun on sit lähes samanikäset vauvat!

Supistellu on jonkun verran, aamulla kävin viemässä pissanäytteen terkkarille, niin autolta terkkarille ja takas kävellessä ehti jo alkaa supistamaan, vaik matkaa ehkä n. 50m.

Tänään olis vielä ruotsin koe. Sen kun sais kunnialla läpi, niin vois jäädä hyvillä mielin lomalle :)

Saas nähä minkälainen ilma tulee päiväks, tänne itään kun säätiedotus lupas rankkasateita.

Nyt pitää lähtee valmistautumaan koululle lähtöön.

Hauskaa loppuviikkoa ja kesäkuun alkua kaikille mammoille!

Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta näin ensisynnyttäjälle kaikki on uutta. Tiesin sen, että limatulppa irtoaa jossain vaiheessa, mutta mistä sen tunnistaa? Mulla kun valkovuotoa on ollut reilusti koko raskauden ajan. Onko se selvästi joku ""pala"" vai tuleeko jotenkin enemmän vuotoa? Uudelleensynnyttäjät, valaiskaa mua..:)

Mulla ei oo limatulppa irronnu ennen synnytystä kummankaan lapsen kohalla.Ovatkin syntyneet sen pari vk yli la:n.
Limatulppa on veristä,möykkystä vuotoa.Ei siis puhdasta verta,vaan limaklönttejä.Oon ainaki kuullu,ku itel ei kokemusta.
Ja saattaa tulla just n.viikkoa ennen synnytystä.Joillain ei tosiaan tuu ennen,niinku mulla...

Tänään neuvolas meiän vauveli oli pää ALASpäin.Jee! 2 vk päästä tarkistetaan vielä tilanne sisäkautta.Mut toivotaan,ettei enää käänny väärinpäin.
Hb oli 112 eli laskenu edelleen.Rautaa pitää nyt syyä...
Sf-mitta oli 32.Ja painoa tullu se 6,5 kg lähtötilanteeseen.

Rv 34+0

Joo, eli limatulpasta: Miula poikaa odottaessa pari viikkoa ennen pojan syntymää tuli vessassa käydessä limaa vähän kerrassaan. Ja siis sehän on nimenomaan LIMAA, eli venyvää ja semmosta... Ite ainakin erotan valkovuodosta.
Miule terkkari sano, ettei välttämättä oo aina verta, mut lima voi olla myös vihertävää tai rusehtavaa. Ja se voi tosiaan irrota kerralla yhtenä ""möykkynä"" tai sit vähän kerrassaan niinku miula... Tämän päivää on nyt ollukki sit vähän omituinen olo. On supistellu normaalia enempi ja vähän semmosia kuukautiskipumaisia vihlasuja ollu...
Tuntuu uudelta, ku poikaa odottaessa ekat supistukset tuli vasta käynnistyksen jälkeen oksitosiinilla... Nyt on sit vähän ku ois ekaa kertaa tässä tilanteessa :)
No, kyllähän se vauva siitä tulostaan ilmottaa, oon kyl varautunu siihen et pari viikkoa menee. Tai ehkä ylikin.
Ei kyllä oikeestaan haittais vaikka syntyiski jo parin viikon päästä. Varsinki jos on niin isokokonen ku epäilivät.
Miula muuten myös oli tuo sf 32 cm viime perjantaina, vaik mukelo on jo täysin laskeutunu...

Heisan!

Viimeinen lääkäri oli tänään. Kaikki kunnossa, verenpaine, pissa yms. Sf-mitta oli kasvanut parissa viikossa vain 0,5cm. Eli on nyt 31,5. Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt. Kohdunkaula on pehmeä ja lyhentynyt. Pyysi ottamaan rauhallisesti ja sanoi, että toivotaan että pysyisi mahassa vielä ainakin tuon kolme viikkoa, niin olisi täysiaikainen. Onneksi enää ei ole hätää, vaikka syntyisikin jo.
Oon yrittänyt itelleni vakuutella, että vielä menee 7 viikkoa (tuolloin rv 42), ei sitten niin harmita tuo odottelu.

Viikonlopuksi oon lähdössä vikaa kertaa reissuun. Jämsään mökille ja katsomaan mummoa. Todella mukava lähteä käymään, ennen kuin vaavi syntyy. Ensi kerralla meitä onkin sitten kaksi. Tämä vauva onkin mun mummolle ensimmäinen lapsen lapsen lapsi.

Selkä on ollut tosi kipeä. Nukkuminen/makaaminen pahentaa tilannetta. Sanoin saman lääkärille. En siis voi todellakaan jäädä mihinkään vuodelepoon. Eikä tarvitsekaan, onneksi. Lääkäristäkin on nyt tärkeintä pitää selkä kunnossa. Eli jatkan samaan malliin uimista ja jumppaa jos ei pahemmin supistele. =)

Ei muuta kuin hyviä viikonloppuja kaikille.

Minna ja vaavi 35+0

Moikka!

niin oliko sulla Minna kohdunsuu auki? sanoivatko mitään uimisesta. Itse haluaisin jatkaa uintia loppuun saakkaa mutta viime raskaudessa kun kohdunsuu oli rv 36-37 vaihteessa jo 3cm auki niin ei suositella enää sitten uimista. Mutta joskus olen kuullut ettei uimahallissa uinti ei oikeasti haittaa vaikka kohdunsuu olisi jo auki. Niin olisi vaan ihan mielenkiintoista tietää mitä muille on sanottu.

Niin tuosta limatulpasta. En ole kummassakaan aikaisemmassa raskaudessa huomannut limatulppaa. Synnytys on aina alkanut säännöllisillä supistuksilla ja päivää ennen synnytystä vauva on selvästi ollut enemmän liikkumatta ja siitä arvaillut että taitaa pian syntyä. Ja niin on ollut molemmilla kerroilla. saa nähdä sitten tässä.

Tänään ollut oikein lääkäri päivä. itsellä oli hammaslääkäri ja molemmat viisurit pahasti tulehtuneet sain apteekista sellaista liuosta mitä pitää purskutella ja laittaa ruiskulla sinne hampaan taskuun...viisaudenhampaat poistetaan synnytyksen jälkeen. Olenkin sitä jo vuoden ootellut, aina vaan siirretty ja siirretty, nyt oli eri lääkäri ja heti oli poistamassa. Olen hampaisiin syönyt ainakin 4 antibioottikuuria ja tänä keväänä taas yhden. Nyt en saanut kuuria vaan tota liuosta mikä puhdistaa. Viisauden hampaat voi olla kyllä tosi riesa...onneksi pääsen niistä vihdoin eroon. Muuten oli hampaat hyvässä kunnossa, kun raskauden takia kävin tarkistuttamassa. Kuopus sai korvatulehdukseen antibioottikuurin, koko perhe on sairastellut flunssaa paitsi minä.

Tälläistä tänään.
Mukavaa illan jatkoa!

Heissan!

Äityli78: Mulla kohdunsuu oli kiinni. Ainoastaan pehmentynyt ja lyhentynyt. Ja vaavin pää kuulemma todella alhaalla. Eli uintia ei kielletty. Voi tosiaan olla, että jos kohdunsuu on kovasti auki uintia ei enää tulehdusvaaran vuoksi suositella.

Mä oon todella helpottunut, että lääkäri ei kieltänyt liikuntaa. Se ois ollut mulle kuin tappotuomio. =)
Toivotaan, että kiropraktikko voi vielä auttaa tähän selkäkipuun, niin sitten taas kaikki mitä parhaimmin.

Minna

Moi
Oli pakko kirjoittaa kun luin tuon Annen kirjoituksen.. mulla oli eilen ihan samanlaisia tuntemuksia, eli menkkamaista vihlontaa mahassa. Muutenkin supisteli illalla monta tuntia, en ihmeempiä tehnyt, kun olin naapurissa kylässä ja kävelin sieltä sitten kotiin pari sataa metriä niin sen jälkeen alkoi supistella ja sitten saunottiin ja nukkumaan mennessä alkoi olla menkkamaisia kipuja ja selässä tuntui myös, sitten kuitenkin nukahdin ja menihän ne yön aikana ohi.

Tänään ei oo supistellu, mut empä oo pahemmin liikkunutkaan, meinasin kyllä käydä vielä vähä käveleen illemmalla. Muutaman viikon päästähän vauva sais jo syntyä, kunhan nyt eka kääntyisi. Tänään on ollut taas hankala istua kun vauva kyljelleen niin ottaa tuohon oikeaan kylkeen. Muuten on ollut ihan ok olo, mitä nyt vähän väsytttää ja oonki haukotellut koko päivän.
Mutta eipäs tässä taas muuta ku vointeja kaikille ja Minnalle kivaa mummola-reissua.
Nitta 33+4

Joo, ei mullakaan limatulppa irronnut esikoisen kanssa. Eikä tullut muuten lapsivedetkään.. Sen sijaan verenvuotoa oli, joka pelästytti ihan sikana. Kättikseltä sanoivat silloin, että joillain synnytys käynnistyy sillain, että nou hätä. Mentiin sinne kuiteskin sisään sit ja samana iltana typsymme syntyi :)

Vielä pitäis duunissa jaksaa ens viikko + 1 pv. Aika tuskaa on tää oleminen kyllä. Eilen jouduin oleen poissa töistä kun esikoiselle pukkasi kuumetta. Lääkäri totesi keuhkoputkentulehduksen, korvatulehduksen ja silmätulehduksen.. Kurja juttu. Antibiootit onneksi on tehonneet nopeesti, nyt oli jo ihan pirtee kun isovanhemmat tulivat tänään hoitamaan. Typy on muuten ollut kyllä aina terve kuin pukki. Tää on oikeestaan eka 'oikea' sairastuminen. Jotain nuhaa ja semmosta pientä on ennenkin ollut.

Joo, muut ovat kertoneet täällä selkäongelmista. Onneksi ei selän kanssa itsellä ongelmia, mutta lonkat on aika kypsää kamaa nyt. Eilen lähdin vielä fiksuna pitkälle lenkille ja nyt tuntuu ettei meinaa kunnolla käveltyä saada kun särkee. Menis nyt nää muutamat viikot nopeesti niin pääsis näistä tuskista.. :)

Huomenta!

Joo, samainen limantulo jatku tänäki aamuna, lima on sellaista vihertävän-keltaista... Soitin aamusta heti äitiysneuvolaan. Terkkari sano, et voi mennä 2h, 2pv tai 2 viikkoo. Eli eihän sitä voi tietää. Täytyy vaan kuulostella olotilaa ja tuntemuksia. Äitipolikäynti ois 13. päivä, mut ei kuulemma haittaa jos ei ehditä sinne asti, ku kyse on uudelleensynnyttäjästä ja edellinen synnytys oli normaali.
Sano vaan, ettei kannata mihinkä reissuun lähtee tms.
Itelläni on kyllä aika tuskanen ja jotenki omituinen olo... Selkä on tosi kipee, ihan niinku aina ennen menkkojen alkua.
No, se ei auta ku odotella nyt sitten... Tänään onki viimenen koulupäivä ja pojalla viimenen hoitiopäivä. Sääliks käy ihan poikaa, ku tykkää niin paljon olla hoidossa. Poika vei aamulla hoitotädille semmosen koriste-enkelin lahjaks. Ajattelin et se kestää pitempään ku kukat...
Nyt pitää ruveta ottamaan aamupalaa ja lähtee sit vähitellen koulua kohti...

Hauskaa viikonloppua!

Anne 35+4

Mul on menny yöt ihan valvomiseks,vaik ei oo mitään vaivoja.Ei vaan nukuta.Tai siis viime yönäki aloin nukkumaan vasta 2.30 ja eiköhän kuopus heränny itkemään sit tunnin päästä 3.30,ni joutu herätä,just ku sai unen päästä kiinni.
Yleensä nukun pari tuntia ja herään valvomaan tunniks-pariks keskellä yötä...Onhan tätä ollu joka raskauden loppuaikoina,mut on vähän tyhmää,ku sais nukkua ja ei väsytä ja sit päivällä kyllä väsyttää.
Tänään lähen yksin reissuun 3:ks päiväks ja mies hoitaa poikia.Ihanaa päästä tuulettumaan lastenhoidosta vähäks aikaa.

Heip! Tuosta limatulpasta; mulla ei ole kans kerralla lähteny limatulppa irtoomaan vaan on pikkuhiljaa tullut. Sitä vihertävänkeltasta ainetta:/ Kivoja nää kuvaukset mut samana päivänä voi tulla norm valkovuotoa loraus ja sit kohta muuttuu aivan erilaiseksi. Nyt kun Anne tuosta mainitsi niin onhan sitä mullakin tullut pitkin viikkoa, mut aattelin et ompa kummaa puuroa..Siis lähtö lähestyy ja kyllä täs alkaa jänskittää ihan väkisellä. Ei tunne olevansa vielä ihan valmis noin niinku henkisesti..Menee viikot niin nopeeta noiden lasten kans. Voi ku tuonne synnärille olis edes puolta lyhempi matka. Se kauhistuttaa et autoon lapsi syntyy. Mies on ihan rauhallinen ja nimiä vaan miettii..kyllä sitäkin jännittää mut koittaa peitellä.
Mulle antoi viime raskaudessa lääkäri sellaisen ""vinkin"" et kohdunkaulan ja suun tilannetta voi seurata itsekin kokeilemalla..Hygienia muistettava tietenkin..Parhaiten tuntee pytyllä istuen.
Nyt täytyy lähtee lepuuttaa selkää kun pikkanen alkoi päiväunille. Jaksellaan!
Lalla 35+4

Heissan!

Onpas Annella jo jännät paikat. minkä kokoinen se suunnilleen olisi jos jo syntyisi tässä lähiaikoina, siis onko arvioitu mitään?
Niin sullakin Lalla tullut kanssa limatulppaa.
Itse kanssa tässä mietin että valkovuoto ollut vähän paksumpaa ja sellaista voimakkaan keltaista ehkä jotain punertavaakin näkyvissä...en osaa sanoa. No pitää seurailla. Ei välttämättä ole limatulppaa, mutta en tiedä kun en aikaisemmin ole huomannut, siis muissa raskauksissa.

Mulla maha kovettuu aina välillä kun jotain touhuaa, mutta ei hirveesti supistele siis että menkkakipuja olisi pitkiä aikoja, aina välillä pientä nippailua päivän aikana.
Mutta olo ihan hyvä muuten ja pirteä.

Pyykkiä on taas saanut pestä koko ajan, tarvittais kyllä isompi kone...kahden pojan kanssa ei pieni kone tahdo riittää saatikka kun tulee kolmas.

Mukavaa viikonloppua vaan kaikille. Huomenna mennään ylioppilasjuhliin, että sellaista ohjelmaa luvassa viikonlopuksi.

Lalla, kuulostaa tutulta. Miula sitä limaa tulee jostai syystä aamusin vielä ja sit muuten valkovuotoo... Kuvaukses sopii kyllä ku nakutettu :)
Miula on nyt ollu siitä toissa aamusta lähtien alaselkä tosi kipee, ihan niinku menkkakipuja pahimmillaan. Eilisiltana leipomisen ja ruuanteon jälkeen supisteli aika napakkaan, mut onneks rauhottu sit vielä kuitenki. Olo on kyl kaikin puolin ollu jotenki ""outo""... Ei osaa selittää.
Hankala, ku esikoisesta ekat supistukset oli vasta laitoksella käynnistyksen ja tipan jälkeen, niin en oikein ees tiiä miltä ne näin alkuun tuntuu...

Koosta en osaa sanoa, ku se viimenen ultra olis 13. päivä vasta. Mut 2 viikkoo sitten muksu oli jo täysin laskeutunu ja kohdunpohjankorkeus oli silti 32cm. Terkkari sano et sen perusteella ihan reippaan kokonen. Ja siinä ekassa ultrassahan painoarvio oli huimat 410g... Sitä taidettiin sillon jo täällä pohtiakin, et aikamoisia eroja oli noissa vauvojen painoissa sillon.

Jostain syystä tuli semmonen olo, et aloin jo laitella sairaalakassii valmiiks... Viime yönä oli jotenki niin ahistava olo isännän ja pojan kanssa sängyssä, että siirryin aamuyöllä sohvalle omaan rauhaan.
Mites muuten onko teillä ollu mitää muita ""merkkejä"" lähestyvästä synnytyksestä...? Miula on jostain syystä menny mahaki ihan sekasi... varmaan myötätunnosta :)

Esikoinenki tuli sopivasti kipeeks ku kesäloma alko. Kuumetta ja nuhaa... Viime yönä ei onneks kuume noussukka, kiitos kuumelääkkeen...

Jaaha, jospa vaik rupeis jotain tekemään. Eiku vaan oikein hyviä juhlia kaikille joilla niitä on :)

Anne 35+5

Mua on supistellut tosi paljon, joka päivä aina vaan useammin. Useammat kivuttomia, mutta todella napakoita (siinä rajoilla, että tekeekö kipeää). Ja päivittäin tulee myös kipeitä supistuksia.

Eilen illalla oli outo juttu. Seksin aikana mun sisällä joku ""napsahteli"", itse epäilen kohdunkaulaa. Tuntui tosi oudulta, koskaan ennen ei ole käynyt näin. Mieskin tunsi sen ja ihmetteli sitä. Jälkeenpäin sitten tunnustelin itse kohdunkaulaa ja se taitaa olla hieman avautunut, koska sain sormenpään helposti sisälle (syvälle en tietenkään työntänyt).

Aikaisemmin kohdunkaulan suu on tuntunut paljon pienemmältä, ehkä nuppineulanpään kokoiselta (poikkeuksena ovulaatioaika). Pari kertaa aiemminkin tämän raskauden aikana olen tunnustellut itse kohdunkaulaa (supistusten takia) ja silloin se on ollut paljon enemmän kiinni. Lääkärineuvola mulla on vasta juhannusviikolla (n. rv 38). Kätilö sanoi, ettei mielellään aikaisemmin, ettei tutkimus käynnistä synnytystä.

Joten Anne, kun kyselit merkeistä, niin eiköhän tuossa noita merkkejä jo ole :). Ja sitten tietenkin tämä menee yliaikaiseksi :)

Heissan!

En ole tainnutkaan hetkeen kirjoitella, lukemassa olen kyllä käynyt. Mulla ei ole fyysisiä merkkejä mielestäni ollut, mutta henkisellä puolella olen välillä ihmeissäni. Miehelle tulee tiuskahdettua välillä niin, että itsekin hämmästyn, että olinko se minä ja miksi noin sanoin. Siivousvimma on kans ollut useamman päivän, kaikki sekasotku ärsyttää (ja yleensä olen aika suurpiirteinen tuon siivouksen suhteen)... Ja yhtenä päivänä pää oli hassu, ei kipeä, mutta jotenkin outo. Tuntui että ajatus kulki tosi tahmaisesti. Öisin täytyy täälläkin pyöriä, muutaman tunnin nukkumisen jälkeen olo on liian virkeä nukkumiseen. Viime yönä nauratti itsekseni, että voisin lähteä lehdenjakajaksi, kun joka yö olen postin saapuessa hereillä.

Mielenkiintoista kuka meistä mahtaa ensimmäisenä ""poksahtaa"" :)

Nyt sitten vika lääkärikerta takana. Pissa ok painoa tullu 200g/vko et hidastunut sitten tuo nousu,kun jossain vaihees oli sen verran raju nousu,sf 35,verenpaine 138/90 lähettivät siksi ens viikolle neuvolaan mitattavaksi uudestaan muuten kaikki hyvin sydänäänet kuulu tosi voimakkaina ja liikkeitä oli paljon. Sain myös lähetteen kokoarvioultraan kättärille se on ens tai sitä seuraavalla viikolla luultavastikkin.Kiva nähä millaiselta meidän pikku ""pallopää"" näyttää nyt viel vikas ultrassa!!!!

Nukkuminen juu parin tunnin välein pissalla tulee käytyä ja joo tuttu tunne tuo kun yöl herää ja sit ei saa millään nukuttua mul se on usein tos 4-6 välillä.

Vaunut haettu ja koottu,ihanat ovat!!!

Jos joku meistä heinämammoista muukin on isänmaallinen siis tykkää SUOMI tuotteista niin tarjoustalossa tosi suloisia SUOMI bodyja valkoisia sinisel tekstil ja sinisiä valkoisel tekstil mis lukee siis Suomi,olipahan ihan pakko ite ostaa!!! ja myös silmään osui sieltä sellanen body mis luki ""made in finland"" oli aika hauska myös!!! Kaveri tekee myös sellasesta maastokankaasta vauvalle sellasen paidan sekä housut...ovat samaa kangasta kun isukin fudisjoukkueen paidat sit ite painan siihen tekstit,isukille ihan yllärinä tuo pikkuisen fainiasu,olen ihan varma et hullaantuu siihen täysin!!!!! Isukki odottaa vauvan syntymää ihan älyttömän paljon varmasti aika ""piinaavaa"" aikaa hänelle nämä loppuviikot...uskon ilon olevan niin suuri sitten kun hän ekaa kertaa vauvaa pitää sylissä et kyl siin varmasti itel kyyneleet valuvat aika tavalla sen suloisen näyn edessä!!! elämäni 2 tärkeintä ihmistä edessäni ja toinen vasta niin pikkuinen!!

väsy yllättäen painaa sen verran että taidan ottaa nyt unet etten sit 8 nukahda yöunille ja sen sit tietää mitä siitä tulee!!

Jaksamista kaikille tuleville mammoille selkävaivojen jne kanssa sekä mukavaa mammalomaa niille jotka sen ovat onnellisesti aloittaneet!!!!

Säätiedot lupasivat kesälle että elokuussa nahka palaa,sopii minulle ainakin todella hyvin:)kuten varmasti muillekkin heinämammoille.

Nautitaan nyt näistä loppuraskauden ajoista,kun viel voidaan ennen kun lapsi syntyy ja on varmasti aika hassua kun se vauveli ei sit enää potkikkaan siel masussa ja herätä yöllä potkuillaan jne...

tyttö82 35+3