Heinäkuu 2006/17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salli75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon onnea Lallalle pojasta!! Ja tsemppiä huomiselle sektioon meneville minunkin puolestani!

Nämä helteet alkavat jo pikku hiljaa ottamaan päähän. Asuntomme on kuin pätsi ja lämpötila sisällä 30 astetta. Läpivetoa ei tähän asuntoon saa, joten öisin ei nukuta kuin tunnin pätkissä. Ostin tuulettimen, joka helpottaa vähän oloa.

Eilinen päivä meni ystävän häissä. Vähän jännitti lähteä parin sadan kilometrin päähän kotoa, mutta onneksi kaikki meni hyvin. Vielä ei ole ollut mitään suurempia tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä. Mutta tukalalta tuntuu sekin ajatus, että menisi sen pari viikkoa lasketusta ajasta. Hyviä vointeja kaikille ja erityisesti meille vatsakkaille!

Tämä päivä on mennyt kipujen kanssa. Oikealta puolelta särkee alavatsaa ja lonkkaa. Kipu on sekä jatkuvaa, että myös kovenee ajoittain. En oikein sitten tiedä, onko se jotain supistelua vai mitä? Outoa on se, kun se on siis vain toispuoleista... Saapa nähä, miten yö sujuu. Nyt on taas vähän kivuttomampi hetki, pystyy istuun jopa koneella. Oon suihkutellut alavatsaa lämpimällä sekä kauratyynyllä hautonu. Ne tuntuu hyvältä.

Onnea kaikille uusille jo synnyttäneille! Kyllä jo haluaisi eroon tästä masusta. Tämä helle ei oikein tunnu kivalta tässä tilanteessa. Oon juonut ananasmehua sekä syönyt ananasta. Nyt on turvotusta ollut vähemmän eli ehkäpä se auttaa? Tai sitten se johtuu vaan siitä, että oon muuten ollut niin hissukseen tekemättä ihmeempiä, niin ei oo tullu niin turvotusta.

Eeva 38+0

Onnea Marylle ja perheelle poikavauvan syntymän johdosta!
Poikavalta tällä hetkellä näissä heinäkuussa syntyneissä vauvoissa. :)
Ite ootan myös melko varmasti poikaa ( ja kolmatta poikaa, kuten Lallallaki nyt on)
Saa nähä millon sitä ite poksahtaa.rv 39+3 menossa ja rauhallinen tilanne.

Onnea kaikille vauvan saaneille taas :)
Saas nähdä kumpi poksahtaa ennemmin minä vai minä-75, viikkoja saman verran ja eikös sielläkin ollut tilanne se ettei merkkejä synnytyksen alkamisesta..? Mulla ihan onneton tilanne kun ei taida toukka olla edes laskeutunut vieläkään!
Toivoisin että ottaisivat minut aikasemmin käymään sairaalassa kun on tuo diabetes jos on kovin iso vauva.. Sais vaikka tietää että leikkaukseenko tässä mennään vai miten..
Tuskaa tuo helle kun hikoilee kun pien sika, tänään suutuin ukolle kun siivosin koko huushollin ja sit pyysin josko mies voisi ulkoiluttaa koiran kun en millään jaksaisi (tuskaa koiran ulkoilutus, kun on helle ja liikkuminenkin paljon hankalampaa ja koira vetää) niin ei meinannut sen verta auttaa. Muutenkin toivois että tuo ukko ois vähän ymmärtäväisempi ja avuliaampi ja osottais arvostusta enempi, mutta tuo vaan kiukuttelee kuin mikäkin murrosikäinen :/.
No mutta enää ei kauan tarvitse kärvistellä tän mahan kanssa, onneks on varautunut että helposti menee vielä pari viikkoakin :)

Liuku rv 39+3

Mulla tänään neuvola. Yli lasketun ajan siis mennyt jo 4 päivää. Ovat muuten olleet pisimmät neljä päivää ikinä! Mies kyllä koettanut keksiä kaikenlaista muuta ajateltavaa ja se auttanut paljon. Liuku, minkä kokoiseksi sun vauva arvioitu? mulla vauvan koko viikolla 39 oliultralla katsottuna 3900g. Eli hurjasti päälle nelikiloinen tulossa kun ylikin mennään. Sillon jo lääkäri sanoi että yritetään alakautta mutta helposti mennään sektioon jos synnytys ei etene.Alan kuitenkin pikkuhiljaa olla valmis sektioon ja pyytää sitä mieluummin kun käynnistystä ja kipuja sit ehkä leikkaus. Mulla ei vauvan pää vieläkään kiinnittynyt eikä laskeutunut,voi kuulemma olla mahdollista ettei mahdu luiden väliin. Joten yritä tässä sitten odotella rauhallisin mielin kun vauva vaan kasvaa ja kasvaa...
Mukavaa hellepäivää!

Onnea taas muutamalle tuoreelle äidille!!! Kauhean ahkerasti olette kirjoitelleet kun oma teksti viikon takaa oli unhoittunut jo edelliseen ketjuun -pitää tsempata itseä paremmin, että pysyy mukana :)

Kiitos kaikille imetysliivikysymykseeni kommentoineille! Ostin sitten Triumphin mustat, kaarettomat ja ihan koristeettomat liivit Prismasta kun ajattelin, et jotkut on pakko olla jo sairaalassa valmiina. Maksoivat muistaakseni 25 euron pintaan eli huomattavasti vähemmän kuin ne puolta rumemmat esim. Lindexissä.. :)) Taidan käydä vielä läheisessä erikoisliikkessä katselemassa jotain malleja valmiiksi, jotta voin sitten maidon noustua käydä nopsasti ostamassa toiset kunhan kokokin on paremmin selvillä.

Nyt alkaa helteet viemään mustakin mehut mukanaan! 25 astetta vielä meni ihan kohtuullisesti, mutta toi yli 30 on jo todella liikaa.. Ollaan muutettu patjat olkkarin lattialle kun saadaan terassin oven kautta sinne parempi tuuletus aikaiseksi. Kuumuus ei olekaan näinä evakkoöinä niin haitannut, mutta valoisuus kylläkin kun on tottunut makuuhuoneen pimennysverhoon. Mutta kaikkea ei näköjään voi saada eli pienempi paha toikin kuin tuskanhikeen herääminen tunnin välein.. Ainoo vaan, et sängystä on todella hankala kammeta vessaan ym. kun lähtötaso on 10 senttiä lattiasta ;)

Turvotus on mullakin lisääntynyt selvästi vielä tän kuumemman kelin myötä. Enhän mä kuukauteen ole enää pystynyt kestoturvotukseni takia pitämään mitään muita kenkiä kuin säädettäviä sporttisandaalejani, mutta nyt turvotus hiipii jatkuvasti ylemmäksi ja pahenee aikaisemmin. Eilenkin oli jo puolenpäivän tienoilla jalat ihan tukit puoleen sääreen asti niin ettei nilkatkaan tahtoneet enää kunnolla liikkua. Ja iltaan mennessä pakottaa jo niin vietävästi..! Toivottavasti jollain jo synnyttäneellä on tähän kohtaan lohdutettavaa eli jäähän turvotus ellei sairaalaan niin kuitenkin pikkuhiljaa pois!?!

Hanne 38+6

Pinja: eivät ole tehneet mitään kokoarviota minulle, siksi haluisinkin sairaalaan johonkin arviointiin, että tietäs vähän missä mennään. Kuitenkin tuo diabetes todettiin ihan vasta ja sitä ennen oon syöny melko reilustikin makeaa :p. Mua ei kyllä niin paljoo haittaa syntyy tuo miten vaan, tärkeintä on lopputulos <3

Joo Onnea vaan kauheesi vauvansa saaneille.
Täällä ollaan ja ihmetellään rv 39+5...keskiviikkona olis sit laskettu aika ja neuvolakin. Mutta nyt kai on pakko asennoitua siihen että tässä saattaa vielä mennä aikaa, vaikka neuvolatäti viimeks sanoi että vauva on niin alhaalla että pää voi olla jalkojen välissä kun lähtö tulee, no mutta siltä tuntuu välillä. Mulla on vielä se paha, että kipeeltä ne supistukset tuntuu vasta lopussa siis avautumisvaiheen loppupuolella, esikoisestakin aukesi ihan nopeesti tonne 5cm:iin kun olin kotona ja vielä sairaalaan mennessä aattelin että laittavat vielä kotiin, siis onhan se hyvä että ei pitkään tarvii kärvistellä, mutta siinä mielessä paha että osaanko lähteä oikeaan aikaan. No kuopuksen synnytys olikin pidempi, mutta joo mitenköhän nyt sitten ja onko tässä jo pikkuhiljaa avautunut kun viimeisessä lääkärissä oli jo auki, pehmeä ja kanavaakaan ei enää hirveesti jäljellä ja siitä on jo reilut kolme viikkoa. No katsellaan.=)

Helettä piisaa. mutta eipä tässä muuta kuin odotellaan.
Voimia kaikille!

Onnittelut Lallalle ja Marylle pojista! Kovin on poikavoittoinen tämä ketju...ainakin vielä...

Täällä edelleen kärvistellään, nyt rv 41+0, mutta ihmeen rauhallinen oon ollu ja mitä sitä valittamaan, kun olo on kuitenkin melko hyvä. Nyt alkaa kuitenkin jotain ehkä vihdoin tapahtumaan, kun eilen irtosi limatulppa...saas nähdä montako päivää vielä menee. No perjantaina olisi kontrollikäynti äitiyspolilla, mutta tuskin vielä sisään ottavat, koska vauvan syke ja oma verenpaine on ollut hyviä.

Onneksi nyt sataa niin ilmakin viilenee ainakin hetkeksi ja sen myötä myös asunto...

Supistuksia odotellen Nin@ 41+0

Onnea Marylle perheineen. Ison pojan olette saaneetkin! Helpompi on nyt tietysti vaavia hoitaa, kun ei ole ihan kirppu. Ja pari uutta vauvaa on tänään leikattu!!! Odotan tarinoita.

Päätin, että teen kaikkea kivaa vielä kun voi. Muuten tulee lähinnä makoiltua ja sääliteltyä itseään. Suunniteltiin, että mikäli viikonlopuksi viilenee, viedään lapset johonki hupipaikkaan. Ja huomenna menen kaverin kans ulos syömään.

ON muuten vaikeaa ostaa liivejä, kun kuppikoko on e-f! Nyt tilasin sitten netin kautta. Siellä oli ohjeena, ettei kaarituellisia kannata ostaa ennen synnytystä, koska oikea koko on todella tärkeää maidonkulun takia. Eli tilasin sitten kaarituettomia ja toivon niiden antavan riittävästi tukea.

On ollut nyt suppareita ja tuntuu, että vaavi olisi vähän alempana. Kaveri kertoi, että Oulussa on ohjeistettu niin, että mikäli vauva ei ole laskeutunut ja lapsivesi menee, pitää mennä ambulanssilla. Minulle ei ole mitään tollaista sanottu. No, mikäli lapsivesi menee, soitan heti sairaalaan. Edelliset synnytykset on kyllä alkanu supistuksilla ja vedet on puhkaisu synnytyksen aikana.

Heips! Onnea kovasti Marylle poikavauvasta!! Ja paljon onnea kaikille uusille äideille, en ole nyt ihan ajantasalla vauvatilanteesta, kun ei koneelle ihan meinaa keretä:)

Kerron omasta synnytyksestä, voi olla sekavaa mut naputtelen jotain;
Kaikki alkoi maanantaina 3.7. aamuyöllä 04.30. Yllättäen alkoi kipeemmät(!) supistukset 10 min välein. Ja pissitti kokoajan. Koetin käveleksiä ja keinutuolissa kiikutella, mutta supisteli aika kipeesti ja menin suihkuun aamulla. Helpotti oloa, mutta supparit eivät lopahtaneet kuten yleensä(viime 3vk sama homma..)
Supistukset jatkuivat aamupäivällä yhtä kipeinä ei mitään säännöllistä. 4-15 min välein ja aina kun nosti tai ponnisti.wc:ssä tuli veristä limaa vähän paperiin. Ei limatulppaa tai mitään muuta siihen mennessä. Eli ei toivoakaan synnytyksen käynnistymisestä, luulin.
Imuroin ja tei kotihommia jotta kipu unohtuisi. mulla oli neuvola aika 13.30 ja peruin sen koska oli aika inhottava olo. Neuvolasta käskivät soittamaan synnärille. Soitin ja sanoivat että voihan sitä tullakin jos tuntuu siltä. Ei menty vielä, matkaa 80km joten turhaa reissua välteltiin. Lähdettiin kuitenkin klo 15.00 synnäriä kohti, näytille vain..Puolivälissä sanoin miehelle et nyt loppu supparit, oli 10-20min välit.
Oltiin perillä klo 16 ja otettiin sydänkäyrät ja kätilö katsoi kohdunsuun tilanteen, oli 5cm jo auki ja nopeesti kätilö kyselemään toiveita synnytyksestä ja kivunlievityksestä. Häh, se siis syntyy nyt, miehen kans sanottiin yhteen ääneen!
Kätilö suositteli ja nyt minä myös, vyöhyketerapiaa. Sain korvalehtiin magneettitarrat, laittaminen kivutonta. Luultavasti se vei kivut lähes kokonaan pois!
Suunnittelimme spinaalipuudutusta ja tehtiin kalvojen puhkaisu, koska vedet vielä tallella.
Heti sen jälkeen kätilö katsoi kohdunsuun ja se hurahti 8cm auki!
Ilokaasua siinä vetelin, kivut olivat ed.synn. verrattuna olemattomat. Ja sitten sain luvat alkaa ponnistamaan.
Kätilö sanoi pian, että vauva on kasvot edellä. Joudut ponnista maan nyt kovasti ja minähän ponnistin minkä ikinä jaksoin!!
Mies oli kokoajan silittämässä ja oli siinä lähellä. Teki kipeetä..en kerennyt saamaan mitään kipulääkkeitä tai puudutuksia.En kyllä osannut niitä enää kaivatakkaan siinä vaiheessa.
Lopulta saatiin pää näkyviin ja napanuora oli 2 kierrosta kaulan ympäri. Ei haitannut kun kiepautettiin pois. Ja sitten se viimeinen ponnistus ja ihana tunne kun kipu helliti. Vauva oli syntynyt!!
Ihanasti omalla pienellä äänellään kiljaisi ensimmäiset huutonsa ja silloin tuli itku äidillä ja isilläkin..huippu hetki..Suloinen poika syntyi 17.39. Ponnistusvaihe kesti 9min.
Minulle ei tullut repeytymiä joten tikeiltä säästyttiin.
Isukki kylvetti ja hoiti vauvan.. ja sitten saimme olla kolmestaan ihmettelemässä pientä vaavia. Voiko pieni ihminen olla niin suloinen ja rakas??

Tässä meidän tarina. Kotiuduttiin 3 päivän kuluttua synnytyksestä ja palautuminen on jo hyvällä mallilla. Maitoa riittää reilusti ja vauva on tyytyväinen.
Tsemppiä tuleviin koitoksiin!!

Liuku: joo mulla täsmälleen sama laskettuaika ku sulla(13.7.).Eli nyt 39+4 rv menossa.
Tänäiltana tuli n.1,5 tunnin pistävä kipu oikealle puolelle vatsaa, samanaikasesti vatsa oli supistuksessa koko ajan eli kovana. Soitin synnärille ja kysyin onko vaarallista, ku ei oo aiemmin noin kauan yhtäjaksosesti supistukset kestäny.
Käskivät ottaa särkylääkettä ja levätä ja kattoa meneekö tilanne ohi. No se meni ohi. Eli jotain pientä alkaa täälläki tapahtumaan, ku on olllu ihan normaali ja rauhallinen tilanne. Mut voi olla että tää menee reilusti lasketunajan yi silti.

Kirsi73: mä oon saanu myös Oulusta ohjeen,että jos vauva ei oo kiiinnittyny ja lapsivesi menee,ni pitää lähtee ambulanssilla.Eli makuuasennossa.Koska napanuora voi luiskahtaa ensin ulos,ku vauva ei oo tiellä ja se on vaarallista.

hei millainen se limatulppa on? olen yrittänyt selvitellä...vaikka kolmatta odotan en ole koskaa huomannut sellaista. Nyt silloin yhtenä päivänä niinkuin tänne kirjotinkin että jotain kirkasta hulahti housuihin ja tuli myös jalkoja pitkin mutta loppui sitten. Onko siinä aina verta mukan tms?
Kiitos vastauksista vaan jos joku valaisisi.

Itellä ei oo kokemusta limatulpan irtoamisesta ennen synnytystä,mut oon kuullu,että se voi tulla yhtenä klönttinä.Joku sellanen ruskehtava limaklöntti.Tai sit pikkuhiljaa kirkkaana limana,jossa veriviiruja.Oon tajunnu,että siinä limatulpassa ois yleensä verta mukana.Et erottas valkovuodosta.Mulla ainaki kellertävää valkovuotoa tullu pitkään.

joo kiitos vaan vastauksesta. No mulla se vuoto ei ollut ruskeaa eikä veriviiruja. no jää arvoitukseksi sitten. Mulla kastui ihan housut ja vielä jalkoja pitkin valui, mutta loppui sitten kokonaan. Hmm, ihmeellistä jos valkovuotoa tulee niin paljon. Mutta eipä varmaan lapsivettäkään ollut kun ei sitten enää ole mitään tullut eikä tapahtunut.

Täällä sitä odotellaan että koska pääsisi synnyttämään, huomenna on laskettu aika ja neuvola...voi kun ei enää neuvolaan tarvitsisi mennä.
Mutta se jää nähtäväksi.
Hyvät voinnit kaikille!

Kylhän sitä lapsivettä voi tulla paljon ennen synnytystäkin.Siis tollanen lorahus.Tai tihkumalla.Ainaki mun serkulla tuli 2 viikkoa ennen synnytystä lapsivettä...Mut jos iso määrä tulee ja jatkuu,ni sithän pitää lähtee sairaalaan.

voihan sitä tulla juu, mutta sitten kun sitä alkaa tulla, tulehdusriski kasvaa koko ajan, mitä pitempään synnytys menee. Sen takia sitten pitäisi tarkkailla tilannetta hyvin! Pyydä Äityli neuvolasta niitä lapsivesitestiliuskoja niin saat varmistuksen jos vielä lorahtaa.

Täällä olo on aika tukala. Jalat turvoksissa...pakottaa niin vietävästi. Lauantaina olisi hautajaisset ja ainoat kengät mitkä juuri ja juuri kärsii jalkaan laittaa on sandaalit... Parina päivänä ollut kipeempiä supistuksia, mutta siihen ne on sitten jäänytkin. Viikkoja vasta 37+5, mutta olen jo aika kypsä tähän odotukseen. Pientä limaisempaa vuotoa on ollut jo ainaskin puolitoista viikkoa. Minun tuurilla yli mennään ja reilusti. Edellinen syntyi kyllä viikolla 38+6.

HELLEPÄIVÄÄ KAIKILLE!

Mulla limatulppa oli sellasta melko kirkasta sitkeää limaa, ja sitä tuli paljon! Mulla ei siis ollut verta mukana ja terkkari sanoi, että hyvä niin. Koko viime yön on särkenyt ajoittain alaselkää ja -vatsaa, ja nyt tuli vähän limansekaista verta paperiin...oiskohan paikat auennu lisää...no en edes uskalla toivoa, et tänään tai huomenna lähdettäis synnyttämään, ku niin ei kuitenkaan tapahdu...Jospa lähtis vähän kävelylle, kun on taas vähän pilvisempi ilma niin jaksaakin paremmin.

joo kiitos vastauksista edelleen. =)
Epäilen sitä limatulppaa koska se oli vähän sellaista limamaista, mutta kuitenkin aika löysää kun ihan valui, mutta huomenna on neuvola joten katsotaan ja voisin pyytää niitä tikkujakin, hyvä vinkki. Kai se synnytys alkaa jo olla lähellä ainakin toivon niin.
Olin kävelemässä ja tuntui taas että vauva olisi tullut alemmaksi, mitenhän alas se meinaa tulla oikein.
Kohta tulee vieraita joten heippa vaan! Ja menkäähän synnyttämään=)

Onko teillä jo vauvat kovin laskeutuneet? Mulle sanottiin neuvolassa jo viikkoja takaperin, et pää on hyvin kiinnittynyt ja oon nyt odotellut kuin kuuta nousevaa mahan laskemista.. Masentavaa kun ihmiset katsoo mahaa ja kommentoi, et synnytykseen on vielä viikkoja aikaa kun ei ole vatsa vielä yhtään laskeutunut..! Toisaalta kaveri sanoi, ettei hän huomannut missään vaiheessa, että vauva olisi varsinaisesti laskeutunut eli ilmeisesti tämäkään homma ei mene välttämättä protokollan mukaisesti :)

Nykyihmisen kontrollinhalu tekee kai sen ettei kärsivällisyys tahdo riittää tällaiseen odotteluun, joka ei ilmoittele edistymisestään. Olisi mun mielestä paljon mukavampi asennoitua synnytyksen odottamiseen kun vaikka ensin vauva laskeutuisi, sitten bongaisi limatulpan ja jossain vaiheessa menisi vielä vedet. :) Taitaa toi viimeinen kohta olla ainoa, joka ei jää keltään huomaamatta, mutta synnytyksen ennakoimiseen siitä ei ole välttämättä mitään apua kun kalvot saatetaan puhkaista vasta synnytyssalissa..

No, kyllä mä vielä jaksan odottaa, mutta valmis lähtöönkin olisin vaikka heti! Onneks keli on vähän helpottamaan päin niin jaksaa taas jotain touhutakin..

Hanne 39+0

Neuvolassa taas käyty. Sf-mitta 35, sama kuin viime viikolla. Paino oli pudonnut 300 g. Hyvä niin, kun viime viikolla sitä oli tullut 1,9 kg... Ehkäpä vauveli siellä alkaa laskeumaan, kun ei tuo sf-mitta ollu kasvanu. Ja kyllä se terkka tunnusteli ja sanoikin pään olevan jo aika alhaalla.

Kipuilua ei ole ollut ihmeemmin sunnuntain jälkeen. Sellaista pientä alavatsakipua sekä liitoskipuja, mutta ei sen kummempaa.

Tsemppiä kaikille helteisiin!

Eeva 38+2

Pinjalle koitahan jaksaa masun kanssa!!!! mul kokoarvio oli 3,5kg 38+1 ja sanoivat tosiaan et käsil tuntu viel isommalta ja synnytyksessä viel sanoivat et reilu 4kg lapsi syntymässä....kunnes sitten vauveli syntyi 38+2ja kaikki 4 hoitajaa sisältäen lääkärin jne olivat ihan ihmeissään kun lapsi olikin niin "pikkuinen" 3275g et saattaa heittää kyllä aika tavalla.Zemppiä koitokseen.