Ja hoitaja sanoi et sispiha on käytössä vain kesäisin kaikilla ei ole aikaa sinne asti joten antakaa heidän ulkoilla siel sisäpihal vaik yöhön asti sinne vois laittaa teltan puolijoukkoe ja siel ois kamina vahti ja aijai se sais ruoskaa perseelleen jos nukahtais kipinä vahdis ja sinne tuli kylmä. Sillonku olin lastenlinnassa ni me oltiin nuuksionmetässä talvella siis ysikyt luvulla ku olin alasteella. Siel oli siis me lapset,hoitajia ja en nyt muista oliko kaikkien lasten isät mukana. Mut mun iskä oli herättiin aamuyöllä ku kipinä vahti oli nukahtanut. Noh oltiin jäässä kun oli talvi ja pakkanen. Mentiin ulos teltasta ja höpöteltiin ja liikuteltiin jäseniä et tulis lämpimimäpi. Ainiin oli paljon reissuja mitä tehtiin ja hoitajat oli mukana. Ja siel oli terapiaa mullekkin paljon tämä siis ysikytluvul ku oli lama et oli tollasessa lastenlinnassa se hyvä et siellä niitä ongelmia koitettiin ratkoa ja siis mun iskä teki paljon reissuja mua katsomaan siis ja sille sanottiin et en muista oliko ne kaikki liput sellaisenaan kuitteja vastaan noh faijal joka on kyl säilyttänyt kaikki kuitit ja ne juna bussi. Mut eihän iskä niitä koskaan lähettänyt niitä mihin paikkaan nyt sen pitikään ne lähettää et saa x määrän rahaa takaisin. Mut ei huolinut rahaa takaisin. Ainiin kerran ku siel osastol oli yökkö olin sopinut et yhtenä yönä järjestetään kapina ja ajetaan tyranni yökkö pois osastolta se oli liian tarkka pykis eli pykäläniilo. Noh yö koitti ja aloin huuttaa jaa sit me kaikki lapset aloimme tuhoamaan sänkyjä ja valtaamaan osasto haltuumme yökön käsistä ja saimmekin sen pötkimään karkuun ja osasto oli meidän ja me hilluttiin käytävillä ja heiteltiin kamoi lattialle sänkyjä heiteltiin käytäville ja patjoja revittiin hoitajien huoneeseen yritettiin päästä siellä ne säilytti meijän rahoi. Nooh sit sinne tuli lisää vartioita ja tilanne yöllä rahoittui. Noh eihän iskä riehumisesta ollut tyytyväinen. Ainiin kerran ku voitin jollain kybällä 200markkaa pelikoneesta ku olin iskällä lomilla. Noh palasin lastenilinnaan ja jouduin myöhemmin vai olinko jo oma huone arestissa mut sain käydä iskällä kuitenkin lomalla. Noh jouduin olemaan huoneessa ja vain kolussa käydä valvottuna hoitaja vei ja haki. Noh sit ruokailuun mentäessä sanoin toiselle pojalle ku käveltiin huoneista tos satku pistä taskuun äkkiä ja tuo mulle huomenna linnan kanttiinista karkkia oltiin siis jotain 9-10 vuotiait ja tuot sen karkkipussin mulle sinne kolun tunnille et saan ne karkit itelleni arestiin ja tuot sillä joka päivä niillä lopuilla siis sil toisel satasel toinen oli viel mulla. Tätä jatkui pari päivää ku olin oman huoneeni vankina mut mulla oli karkkia tuomassa iloa tähän. Noh sit tapahtui se et olin mietteissäni ja söin huoneessa karkkia. Noh tää seppo hoitaja nimeltään tulikin sinne huoneeseen enkä kerennyt karkeille tehdä mitään jäin siis kiinni housut jalasta. Noh kysyi mistä karkkia ja sit se löysi mun toisen satkunkin ku tutki huonetta kysyi mistä sait ja vastasin et voitin pelikoneesta noh ei uskonut faija saapui sit myöhemmin sinne ja seppo sanoi et pojalta löyty tämmönen ni iskä ihan pokkana sanoi et on varmaan pöllinyt multa mä sanoin eiku voitinoelikoneesta noh satku iskälle. Mut totuuden nimissä mulla oli 90ja kakstuhatluvulla. Pahapelikone himo pöllin siis iskältä useita vuosia aika usein tyyliin satkun lompsasta ja murtauduin sen arkkuun ku monesti lompsa siellä. Sit aamulla ku iskä meni suihkuun menin arkulle nopee hakee satkun tai pari ja pelikoneisiin meni paljon rahaa. Ja joo kylhän mä pöllin äitiltäkin rahaa mut hyvin harvoin ku äiti kyl tietää joka sentin mitä sen lompakossa on ja kiinni jäänti on varma. Pari kertaa oltiin laival ja ku oli hävinnyt omat rahat ni pummin äitltä lisää ja kun ei antanut ni mä pöllin sit siltä ja sit äiti sitä kovaan ääneen itki käytävillö et poikani on varas. Iskälle en koskaan jäännyt kiinni pöllimisestä. Mut joo. Nykyään en ees oo pelannut pelikoneit vuosiin. Eikä ne kiinnosta. Mut toisaalta mä olin aika pieni ku jäin pelikoneisiin koukkuun. Ja siis ainakun lähin hakee äitiä baarista ni se oli kännissä ja sanoi hän juo viellä tän et pelaa vaik tota pelikonetta sillä aikaa ja saat lisää rahaa jos loppuu. Et en varmaksi en voi sanoo silloinko tuo pelikoneriippuvuus alkoi tai noh silloinhan mä niitä pikkusena kuitenkin aloin pelaamaan. Mut joo oon mäkin ollu huolenaihe vanhemmille omalla toiminnalla