Helmivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noelialle onnittelut "uudesta nimestä" ja pikkuneidille myöskin nimionnittelut.

Salama, hyvä että lääkärit eivät mitään poikkeavaa löytäneet Sofiasta , hyvä että tutkivat kuitenkin.Meidän neiti oli 3 kk.n neuvolassa 6900g ja 60 cm, päänympärys 40cm, täysimetyksellä täälläkin mennään.
Jennillä kuulostaa arki rullaavan hyvin tyttöjen kanssa, meilläkin tuohon rokotetutkimukseen lähdettiin mukaan ja pikkulämmön nosti sinä iltana kun rokote laitettiin, tuohon oli tuttu rokote kun meillä on tuo 2v3kk myöskin mukana tuossa tutkimuksessa.
Arki tahtoo olla niin hektistä ettei ehdi koneella juuri roikkua, pyykkiä saa pestä jatkuvasti ja imuroida ja olen yrittänyt olla päivittäin kahden nuorimmaisen kanssa ainakin 2 tuntia ulkona että olisi tuolla pikkumiehellä pikkaisen vähemmän energiaa.
Nyt kuulostaa siltä että neiti ei enää viihdy lattialla vaan vaatii seuraa, täytyy mennä.

Riinuli ja neiti 3kk2vko (hirveän äkkiä menee aika)

No jopas, täälläpä oli ihania hääuutisiakin :) Onnea hurjasti :) Vitsit mua myös kiinnostaisi muksun nimi, utelias kun oon...

Mä täällä olen nukuttamassa Sofiaa. Otin läppärin mukaan, niin ei ole yhtään puuduttavaa istuskella pinnasängyn vieressä ;D Tää on tätä nykyaikaa vissiin. Laitan välillä tuttia tytön suuhun tai silittelen vähän masun päältä, ja jos alkaa kunnolla itkeä, nappaan hetkeksi syliin. Aiemminhan tyttö nukahti aina rinnalle ja sit siirrettiin omaan sänkyyn, mut nykyään syötän hänet olkkarissa ja sen jälkeen aletaan puuhaamaan nukkumaanmenoa. Näin myös mies pystyy häntä nukuttamaan eikä mun tarvitse tehdä sitä aina. Oikeastaan meillä on ennemminkin niin, että mies vie tytön yöpuulle ja mä saan hetken omaa aikaa. Usein katson Salkkarit tai jonkun muun suomenkielisen sarjan, kun ei tarvitse katsoa sitä sormi pause-napilla...

Olin tänään tytön kanssa vauvajumpassa. Oli ihan jees, mut hän on vielä vähän himpun verran liian nuori tajuamaan noista kauheasti. Eli saa varmasti enemmän irti sitten, kun ikää on jokunen kuukausi lisää. Nytkin kyllä muutamaan otteeseen hymyili, mutta muuten oli naama peruslukemilla.

Salama83 ja Sofia reilu 3 kk

Täytyypä jotain kirjoittaa kun oltiin pudottu jo niin kauaksi.
Nyt on ollut niin upeat ilmat että ollaan vietetty aikaa tosi paljon ulkona, sisällä on käyty syömässä (neiti on kyllä syönyt myös ulkona), tänään täytyy ikävä kyllä mennä asioille vaikka näyttää ihana ilma tulevan tänäänkin, huomenna onkin jo sitten 4kk.n lääkärin neuvola, saas nähdä mitkä ovat mitat.
Imetyksellä mennään yhä edelleen ja vähän on harkinnassa josko alkaisin pikkuhiljaa perunaan (tai bataattiin /porkkanaan) totuttamaan, koska meillä ei muutkaan lapset ole mitenkään hetkessä alkaneet kiinteitä syödä.Imetystä aion kyllä jatkaa kun maitoa tulee todella reilusti.
Neiti on itse aurinkoisuus nykyään ja taisi nuo itkut olla koliikkia kun nyt nukutaan välillä täysiä öitäkin, eikä itkuja ole enää muuta kuin nälkäisenä,unisena ja jos vaatii seurustelua.
Mutta nyt täytyy alkaa kiskomaan lapset hereillä ja aamupalaa valmistelemaan kun koululaisilla on reissuun lähtö.
Riinuli ja neiti 4kk tasan

Moi!

Sama juttu meillä - ollaan käyty sisällä vaan kääntymässä, sattuneesta syystä ;D Muuten aika menee pihalla; neiti nukkuu ja isoveli tekee kaikenlaisia kepposia.

Meidän tyttönen on nyt kaiketi noin 2.5 kk.. en meinaa pysyä laskuissa kun kasvaa niin vauhdilla.
Ruokana on vaan tissimaitoa, mikä onkin ihanan helppoa kun voi syödä missä vaan pihalla. Nyt neiti on alkanut kiinnostua leluista ja viihtyy aika pitkiäkin aikoja lelukaaren alla. Edelleenkin hän nukkuu lähes koko päivän ja valvoo illalla myöhään. Vastaavasti nukkuu sitten läpi yön tai saattaa kerran syödä, eli yöt ei ole silti ollenkaan huonoja.. ne vaan alkaa vähän myöhemmin kuin joillain vauvoilla :) No on nyt sentään saatu hilattua nukahtamista jo sinne puolen yön tietämille entisen aamuyön sijasta, yippee.

Esikoinen on edelleen hirveän mustasukkainen ja kiukuttelee mulle PALJON ja kiusaa vauvaa kun silmä välttää. Mielestäni esikoinen saa melko lailla huomiota, mutta ei tokikaan yhtä paljon kuin aiemmin.. Mutta koska vauva nukkuu päivät, niin ehdin kyllä esikoisen kanssa pelata ja touhuta. Isältään saa kanssa erityishuomiota, mutta ei tähän mennessä ole sanottavasti auttanut. Toivottavasti poitsu pikku hiljaa alkaisi päästä yli aseman menetyksestä. Rasittavaa olla koko ajan napit vastakkain....

Jaha- meidän sinappikoneesta tuli satsi, pitää lähteä vaipan vaihtoon. Tyttö kakkaa ainakin viidesti päivässä ja urheasti käytetään sillä kestoja. Ihmettelen sitä itekin :DD Tästä mieleen, että harmikseni en ole saanut tyttöä tottumaan oikein mihinkään kantoliinaan! Luulin että se rakastuu niihin ikihyviksi automaattisesti, mutta ei tosiaan. Täytyy jatkaa vielä harjotuksia kun ollaan menossa parin viikon päästä viikonloppulomalle Puolaan. Likan passista tuli muuten ihan mahtava!

Noelia

Jee, aktiivisuutta! Mä oon täällä aina välillä käynyt kurkkaamassa, mutten ole kirjoittanut, ettei ketjusta tule mun oma henkilökohtainen blogi ;)

Loistavaa, että Riinulin vauva ei enää huuda kuin syystä, jee! Aurinkoinen vauva on kyllä niin suloinen, se hymy kun tarttuu, vaiks ois kuinka kurja päivä muuten. Mahtavaa myös, että maitoa tulee tarpeeksi. Mulla on monta pikkuvauvan äitiä ystävänä nykyään ja heistä lähes enemmistö on joutunut antamaan korvikkeita ja useita viikkoja. Eli maidontulo ei tosiaan ole mikään itsestäänselvyys, vaikka niin ennen äitiyttä kuvittelinkin jotenkin.

Hienoa myöskin Noelian "tuotantotehtaiden" toimivuus :) Ja onnea vauvalle uusista taidoista! Kyllä se teidän esikoinenkin varmasti jossain vaiheessa tottuu, vaikka kyllähän se kiukuttelu hermoja kiristää... Voin vain kuvitella. Hän on kuitenkin saanut koko ikänsä olla teidän silmäteränne ja nyt reilun pari kuukautta valokeilassa onkin joku muu. Suostuuko hän auttamaan vauva-askareissa, esim. vaipan vaihdossa tai hakemaan jotain juttuja? Jostain luin, että se voisi auttaa (eli esikoinen tuntisi itsensä tärkeäksi, kun saa osallistua pienen hoitoon). Tosin mitäpä mä siitä tiedän, kun vasta ekaa tässä hoitelen :)

Meilläkin tehtaat toimii, eli maitoa tulee ja paino (niin vauvan kuin oma, hehe) kasvaa kohisten. Neuvolassa arvelivat, että voisin hyvinkin päästä siihen 6 kk täysimetykseen. Toivottavasti :) Vasta sitten ajattelin alkaa niitä kiinteitä antaa.

Meilläkin yöt ovat hyviä enimmäkseen: vauva nukkuu sellaisia 7,5 h pätkiä ja sen jälkeen vielä jokusen tunnin. Uinumaan menee iltakasilta. Herätyksiä siis on yleensä yksi, tosin viime yönä tarvitsi sapuskaa kaksi kertaa. On vissiin niin kuuma, että janottaa.

Mutta nyt hän itkee, mä menen!

Salama83 ja neiti ässä n. 3,5 kk

Noelialle vielä paljon myöhästynyttä ONNEA!

Huoh, täällä ei päästä ulos helteistä nauttimaan. Itse asiassa toivon enemmän kuin koskaan ennen että kelit vähän viilenisi. Meillä ei nimittäin viihdytä lainkaan vaunuissa näin kuumalla, jo vähentynyt itku on taas melko jatkuvaa ja yli puolen tunnin päikkäreistä voi vaan haaveilla. Yöllä nukutaan max.3 tuntia putkeen (tämä tosin on aina ollut maksimi). Pullosta syöminen ei monen viikon harjoittelunkaan jälkeen onnistu, joten hirveesti ei tässä itsekkään irtaantumaan pääse. Kiinteitä ollaan hiukan alettu maistelemaan, mut pistin ne nyt ainakin hetkeksi jäähylle kun tuntuu aiheuttavan vatsavaivoja (bataatilla aloiteltiin).
En tiiä...jotenki oon varmaan liian itsekäs nauttiakseni tästä vauva-ajasta, mutta tuntuu vaan että kaikki on niin pirun vaikeeta. Oon aina pyrkinyt elämään tässä hetkessä ja nauttimaan käsillä olevista asioista, mut ei vaan voi mitään, että odotan vaan Oivan kasvamista isommaksi pojaksi. Tai vaihtoehtoisesti muuttuvan tyytyväiseksi vauvaksi, joka edes hetken olisi itkemättä, jos esim. menen vessaan tai koitan syödä (nykyään siis ei juurikaan itke jos on sylissä, mutta muuten kyllä). Yli 3 tunnin unet olis sellasta luksusta mistä en osaa edes haaveilla. Kuten ehkä rivien välistä voi lukea, olen aika kypsä tähän ja tietty syyllistä itteeni siitä, koska kyllähän olen äärimmäisen onnekas kun olen saanut äidiksi tulla. Silti vaan niiin usein tuntuu, että mitä oikein olen mennyt tekemään, ja miksi tästä olen niin kauan haaveillut (tai lapsestahan mä oon haaveillut en vauva-ajasta). No tää on taas näitä päiviä... Huh, kamalaa tekstiä, mutta helpottavaa myöntää asiat "ääneen". Jaksan kuitenkin uskoa, että sekin päivä vielä tulee, kun voin aidosti iloita äitiydestä.

Muutaman viikon päästä päästään varmaan muuttamaan uuteen kotiimme <3 Kauppa on sovittu, mutta papereita ja kuntotarkastusta ei ole vielä tehty. Ja kaikesta tästä synkistelystä huolimatta, täytyy muistaa että kyllä se kultalusikka on kuitenkin aika syvällä persuuksissa, moneen muuhun verrattuna :)

Kiitos ja anteeksi,
Kappe & Oiva 3kk 3 vkoa (tai jotain sinnepäin)

Voi kappe sitä teidän Oiva poikaa. Elähän turhaa syyllistä itseäsi. Kuka vaan olis tossa teidän tilaanteessa jo ihan loppu. Varmasti jossain vaiheessa helpottaa ja nostan sulle hattua, et oot jaksanut noinkin hyvin. Mä oon ihan hermot loppu, jos en saa nukkua kunnon yöunia ja tytöt huutaa puolikin tuntia putkeen. Tsemppiä sinne kovasti! Ja tänne on hyvä tulla purkaa niitä tunteita ja ajatuksia. Kiva että asuntojutut alkavat olla kunnossa.
Meillä oli ma 4kk neuvola. Henni oli 5430g ja 57,5cm ja Venla 5350g ja 56,7cm :) Hyvin kasvavat rintamadolla ja korvikkeella. Aloitimme kuitenkin ma kiinteiden ruokien maistelun. Nyt ollaan maisteltu perunaa, mut se ei taida olla kovin herkullista. Ulos tulee enemmän, mitä menee suuhun. Ens viikolla sitten bataattia tai porkkanaa. Meidän neidit ovat alkaneet nauramaan ääneen. Se on aivan ihanan kuuloista ja siinä tulee aina hyvälle mielelle, kun kikattavat oikein tosissaan :D
Nyt ollaan uskallettu jo olla enemmän ihmsten ilmoilla ja kaupoilla. Kotona ei juuri tulekaan enää oltua, vaan tuntuu et joka päivä ollaan jossain. Usein kärrytellään mammalle ja vaarille, jonne on sellainen 6-7km. Koira ei vaan oo nyt jaksanut kävellä tässä kuumuudessa, joten se matkustaa vaunujen alaosassa.
Meidän neidit ovat myös selvästi vähentäneet päiväunia. Saattavat nukkua päivisin n. 3h ja sit iltapäivällä/illlalla torkutaan ja seurustellaan. Onneks yöt nukutaan yleensä hyvin. Heräävät yleensä sen kerran syömään.
Me muuten saatiin se tontti ja nyt on kovasti mietinnässä, et mitä tehdään. Ollaanko valmiita siihen rakentamiseen vai pitäisikö ottaa talopaketti ym ym ym. En viime yönä osannut edes nukkua, kun kaikki taloasiat vaan pyöri päässä..
Nyt makoilen ulkona piksut päällä, kun tytöt nukkuu varjossa vaunuissa. Nukahtivat viimein pitkän kärryttely lenkin tuloksena. Täällä kans heräillään juomaan, on niin kuuma, et maitoa menee paljon. Ajattelin jo, et pitäisikö antaa välillä vettä.
No mut nyt taidan itekkin ottaa pienet päivätorkut.
Aurinkoisin terkuin: Jenni ja tytöt reilu 4kk

heippa hei!

enpäs ole aikoihin kirjoitellut tänne..niin tämä vauvan kanssa puuhaaminen vain vie kaiken ajan :) No mutta kerronpa nyt vähän miten meillä menee.

Oikeastaan kaikin puolin on hyvin mennyt..kauheasti ei ole valittamista. Roope nukkuu yöt hyvin, vaihtelee välillä hieman heräilemisrytmiään, mutta periaatteessa ilta 8 ja aamu 7 välillä nukkuu loistavasti. Välillä herää kerran, välillä kaksi ja välillä ei ollenkaan syömään yön aikana. Eli täällä suunnalla ei ainakaan koeta väsymystä vauvan takia :) Päivisin Roope on aikalailla hereillä, ottaa sellaisia puolen tunnin tirsoja vaan välillä. Se tosin tuottaa välillä vähän hankaluuksia, kun esim lähden pyörimään keskustaan niin Roope tosiaan nukkuu vain ihan pikku pätkiä vaunuissa ja muutoin joudun kantamaan häntä, sillä uni ei maistu. Eipä Roope ole oikein koskaan ihan kauheasti pitänyt vaunuissa nukkumisesta..ihmeellistä. Oon aina luullut että kaikki vauvat viihtyy vaunuissa. No mutta onneksi nyt on kesä niin on helppoa nostaa Roope aina välillä syliin vaunuista kun ei tarvitse pelkää että pikkanen jäätyisi.

3kk neuvola oli reilu 2 viikkoa sitten ja Roope oli kasvanut hienosti, 63cm ja 6550g. Pyritään jatkamaan täysimetyksellä sinne 6kk asti ja veikkaan, että se onnistuukin. Saas nähdä miten meidän käy.

Kovasti Roope nykyään hymyilee ja naureskelee..hahah..välillä ihan huvittaa kun roope katsoo telkkarista piirrettyjä ja kikattaa sitterissään! Onhan se tietty kiva kun viihtyy myös itsekseen :)

Ainut aisiat mistä kunnolla tekisi mieli valittaa on se, ettei Roopelle vieläkään maistu tuttipullo eikä tutti. Enpä ole siis kertaakaan ollut Roopesta erossa puolta tuntia pidempään. Ai, että miten haluaisinkin lähteä jokin ilta tyttökavereiden kanssa ulos...alottelu, yhdessä valmistautuminen ja vimosen päälle pukeutuminen houkuttelee ihan tajuttomasti. Vaikka voin vain kuvitella, että kun tämä joku päivä tapahtuu niin murehdin koko baari-illan ajan pärjäävätkö isi ja poika kotona kahdestaan ja poistun baarista hyvissä ajoin kultieni luokse kotiin. Tai se, että voisimme joskus lähteä mieheni kanssa ravintolaan syömään ja keskittyä vain toisiimme. No mutta aina ei voi voittaa..nyt mennään eteenpäin näin. Roope on parasta maailmassa enkä vaihtaisi hetkeäkään pois yhdessä vietetystä ajasta.

no mutta juu..eipä nämä omat "ongelmat" ole mitään verrattuna siihen, mitä kappe on saanut kestää. En voi muuta tehdä kuin nostaa hattua! Uskomatonta miten hienosti olet jaksanut ja toivotaan parasta, että Oiva pian muuttuisi tyytyväiseksi pikku mieheksi :) Tsemppiä kovasti!

Moikka!

Oispa kiva kuulla, onko Oivan ahdinko helpottanut iän myötä ja Kappe päässyt nauttimaan vauva-ajasta?

Meillä neiti on nyt tasan 3kk. Neuvola on huomenna, joten mitoista en tiedä.. hyvin on kasvanut koska 62 cm kokoiset vaatteet ei mahdu enää päälle. 2kk jälkeen tyttö alkoi myöskin tajuta, että yö on yö.. nyt on joitain viikkoja nukahtanut klo 23 ja nukkuu 6-8 tunnin pätkän. Kertaakaan ei ole yöllä itkenyt tai valvottanut *kop kop*. Päivisin vastaavasti nukkuu vähemmän.

Haidiinan poika kuulostaa vähän samanlaiselta tapaukselta - meidänkään tyttö ei enää vaunuissa nuku automaattisesti mitään kolmea tuntia. Varsinkin jos ollaan liikkeessä, niin herää tosi herkästi kun tilanteet muuttuu. Autossa sama juttu ja kantovehkeissä.. Siinä suhteessa on kyllä ihan erilainen kuin esikoinen, joka nukahti liinaan ja sitten siirsin vain siitä sänkyyn ja jatkoi uniaan. Tätä tyttöä ei ikinäkoskaan saa siirrettyä nukkuvana mihinkään. Pitää harkita paljon tarkemmin, että missä vaiheessa antaa nukahtaa ja minne. Tyttö on vielä aika utelias ja tarkkaavainen ja suuttuu, kun ei näe ympärilleen kärryistä tai liinasta. Ai niin, ja eilen kääntyi jo selältä vatsalleen. Eipä jätetä enää minne tahansa sohvan reunalle.

Tarjoaa tuo tyttö muutenkin vähän haastetta esikoiseen verrattuna. Esim. iho-ongelmia on jonkin verran.. vaippaihottumaan olen tutustunut nyt vasta ja sitten tytöllä on muutamia sitkeitä kuivia läiskiä käsivarsissa. Joskaan eivät mitenkään vaivaa, mutta eivät lähde rasvoilla poiskaan. Tähän saakka olen taltuttanut vaippaihottuman Bebanthen/sinkkivoide seoksella ja erilaisia vaippoja vaihtelemalla.

Nyt viikonloppuna taas pylly ärtyi kun oli yöllä töräyttänyt kakat ja hautonut niitä. Näyttää, että ei auta voiteet tai vaipatta olokaan. Saapa nähdä, löytyykö neuvolasta huomenna apu siihen. Ehkä vois olla jotain hiivaakin.. ainakin syöminen on ollut parina iltana vaikeaa. Vasta nyt googlailin sammaksesta joten en pääse tarkistamaan kun kohde nukkuu. Mansikat, siis omat syömäni, voivat olla yksi syy kanssa.

Toivottavasti neuvolantäti keksii jotain, koska meillä on viikonloppuna edessä se Puolan loma ja se ei taatusti paranna jo ärtynyttä pyllyä! Siellä kun vesi on muutenkin erilaista, ja ehkä pitää vielä käyttää pahimmassa tapauksessa jotain kosteuspyyhkeitä. Ja kertiksiä - en tiedä miten tuo niihin reagoi kun on käytetty vaan satunnaisesti. Voivat tietysti parantaakin tilannetta.

Haidiinalle vielä niistä pulloista ja tuteista. Meillä myöskään ei tyttö syö kunnolla tuttia, eikä ole pullosta tähän saakka mitään juonut. Nyt sunnuntaina olin eka kertaa erossa neidistä, kun lähdin pariksi tunniksi (sydän pamppaillen) urheilemaan. Mitä löysinkään tullessani kotiin - likka joi isin sylissä Nannia ja viimeiset tipat oli juuri menossa purkista =) S

uosittelen kokeilemaan, että syötät Roopen hyvin ja lähdet pariksi tunniksi pois. Jos nyt ei ihan oikeasti pullo kelpaa, niin ei ehdi ihan kauheita traumoja tulla vielä miehelle eikä pojalle ;) Mulle oli henkisesti tärkeä tieto, että voin lähteä tästä hetkeksi tarvittaessa, vaikkei sitten tulisi paljon lähdettyäkään.

Sittemmin kahtena iltana neiti on saanut kyllä aikamoiset kilarit tissille, ja tänään rauhoittui vasta kun sai pullosta korviketta. Se on tietysti pieni riski, että alkaa tykätä siitä liikaa. Tässä main lienee se tiheän imun kausi ja pitäisi imeä tissiä eikä pulloa, jos mielii että maitomäärä kasvaa.

Mitähän muuta.. esikoisen kanssa pelaillessa menee enin osa ajasta. Itse koitan touhuta mukana, että tulisi lisää liikuntaa. Wiin vaaka paljasti lohduttoman tosiasian - grammaakaan ei ole kiloista lähtenyt 78 päivään!! Eli en tälläkään kertaa kuulu niihin, joilta imetys vie kilot. No okei, on kyllä tullut syötyä ja herkuteltua... Kunto on palautunut sen sijaan vähän nopeammin kuin esikoisesta. Mutta bikineitä ei toden totta tarvitse laittaa päälle tänä kesänä!

Hyvää kesää muuten kaikille! Toivottelee Noelia ja Neiti Kevät, 3kk

Noin, uudet 3kk mitat oli 62,5 cm ja 6050 g. Iho-ongelmiin saatiin olankohautuksia ja ohjeeksi bebanthenia. Voi perhana sentään.. Ihan kun en ois tässä vaiheessa jo sitä kokeillut.

Lisäksi aattelin iloisena, 4kk neuvolassa tavataan ainakin lääkäri, joka on toivottavasti viisaampi, mutta HAH! Sekin aika peruttiin ja siirrettiin säästösyistä 8kk ikään. No, pitää koittaa saada likalle äkkiä vakuutus, niin voi sit yksityiseltä käydä ostamassa ne tiedot, mitä ei itse netistä löydä.

Noelia

Moikka pitkästä aikaa!

Vauva-arki koettelee vähän täälläkin. Tai siis tyttö on aivan ihana ja useimmiten päivisinkin iloinen, mutta yöt ovat yhtä kidutusta. Hän heräilee vähintään kahden tunnin välein ja jos siihen ei reagoi, huuto yltyy isoksi ja sitten tässä talossa ei nuku enää ketään. Joten käytännössä imetän tyttöä parin tunnin välein vuorokauden ympäri, hohhoi. Tänään typy päätti myös aamun koittaneen viideltä eikä suostunut mitenkään jäämään sänkyyn, joten ei auttanut kuin nousta (jotta edes mies saisi nukkua, hänen kun pitää töissä jaksaa). Mä olen välillä ihan loppu ja itkettää vaan. Toisinaan, kuten esim. viime yönä, olen jo liian väsynyt nukahtamaan ja makaan hereillä vauvan nukkuessa. Onneksi aina ei ihan näin päin pyllyä mene ja olo on hyvä. Nytkin jo alkaa helpottaa tämän päivän osalta, koska ollaan nukuttu tytön kanssa kahdet päikkärit (tunnin ja puolen, mut on sekin jotain). Hän on kyllä paljon itkuisempi viimeöisen kaltaisten kaaosöiden jälkeen ja tänäänkin on ollut yhtä huutoa.

Kiinteitä ei olla vielä aloitettu. Ne voisivat mahdollisesti pidentää vähän yöunia (tosin ei sekään varmaa ole). Mulla vaan on omassa mielessä tavoitteena täysimetys sinne 6 kk asti (nyt tyttö on noin 4,5 kk) ja tuntuu luovuttamiselta alkaa antaa tuhdimpaa tavaraa aikaisemmin. Tämä ei siis koske mun ajatuksia toisista äideistä vauvoineen, vaan ihan puhtaasti omaa tilannetta. Ystävä kuitenkin sanoi hyvin, etten mulle mitään superäitidiplomia tulla antamaan 6 kk täysimetyksestä tms. Että kannattais varmaan tehdä jotain ennen kuin pää hajoaa. Ei se nyt sentään vielä ole (päivittäin) hajoamassa, vaikka toki sellaisiakin hetkiä on. Niihin auttavat päiväunet tai ne hyvin harvoin koetut monen tunnin yöunet.

Harmillista, ettei Noeliaa autettu neuvolassa. Itsekin kyllä suosittelen hommaamaan vakuutuksen, niin voi sitten hakeutua tarvittaessa yksityisellekin. Me otettiin tytölle vakuutus jo odotusaikana, ihan varmuuden vuoksi. Hienot mitat pienokaisella kyllä ja muutenkin vaikuttaa sujuvalta teidän arki. :)

Haidiinallakin sujuu hienosti, kiva juttu! Kaikki vauvat eivät tosiaan totu tutteihin tai tuttipulloihin, joten nämä ekat kuukaudet on tosi kiinni pienessä. Se kyllä helpottaa sitten viimeistään kiinteitä syödessä, vaikka alku siinäkin hommassa on vissiin monesti aikamoista takkuamista.

Jenni ollut ahkerana, kun on tonttikin hommattu. Mä oon sitä mieltä, että monikkoperheiden vanhemmat ovat superihmisiä ja pystyvät mihin vaan: jopa rakentamaan talon ja säilyttämään hyvät perhesuhteet :)

Kappe, miten teillä nyt menee? Jatkuva itku on kyllä todellatodellatodella hermoja raastavaa ja syö itseä sisältäpäin. On erittäin ymmärrettävää, että vanhemmat eivät ole aina yhtä aurinkoa. Pakko on silti jaksaa, vaikka hampaat irvessä. Te olette vissiin sitten muuttaneet uuteen kotiinne, kuinkas se sujui? Alkaako kaikki olla jo paikoillaan ja ympäristö tuntua tutulta?

Salama83 ja neiti "valvotan äitiäni kaikki yöt, mutta olen silti superihana" 4,5 kk

Heips kaikille!
Pikaista päivitystä tilanteeseen... SIIHEN uuteen taloon ei päästy muuttamaan mihin tarkoitus oli (kuntotarkastuksessa paljastui melkoinen pommi ja purettiin kauppa) MUTTA ollaan päästä muuttamaan oikein vimosen päälle landelle isolle vanhalle maatilalle. Asumisesta ei jouduta maksamaan oikeestaan mitään (pitkä tarina) ja puitteet on kyllä ihanat nyt (versus yksiö missä ei ollut edes parveketta). Näissä maisemissa ollaan ainakin kesä, ehkä pitempäänkin. Hirveästi olisi kyllä laittamista kun tila on ollut enemmän tai vähemmän autiona melkein 10 vuotta. Piha ollaan kuitenkin jo saatu aika hyvin raivattua :)

Oivan elämäkin on jo toisinaan hyvinkin aurinkoista, mutta kyllä edelleen on paljon niitä todellisia tuska päiviä. Salamaa komppaan syömisväleissä, eli edelleen syödään pitkin yötä parin tunnin välein, ja meillähän on kiinteitä vedelty jo 1,5kk joten nekään ei unen pituutta meillä oo lisännyt. Muuten kyllä helpottaa kummasti elämää, kun ei tissi oo se ainut ravinnon lähde (pulloahan meillä ei huolita). Olishan se vaan aika toivottavaa että kohta saisi hiukan pitempiä unia itsekkin nukkua... Mulla kanssa väsymys mennyt siihen pisteeseen, että en saa nukuttua silloinkaan kun se olisi mahdollista. Ja jos joku on kypsää niin se. En voi uskoa että yöllä tarvitsisi noin usein ruokaa, mutta kun tuttiakaan ei huoli ja silittelyt yms. vaan lisäävät yöhuutoa, niin eipä siinä muu auta kuin tissi suuhun...

Voiko joku viisas muuten kertoa paljonko vauvan pitäisi juoda siinä vaiheessa kun siirtyy pelkkiin kiinteisiin..? Pähkäilen meinaan sitä, että sitten kun imetyksen lopetan, niin miten nesteen saanti, kun ei pullosta juo...

Summasummarum, välillä on melkoista taistelua ja hammasten kiristelyä, välillä taas ihanaa yhdessäoloa. Tämä maalaisilma joka tapauksessa tekee kaikesta niin paljon kivuttomampaa; paljon tilaa, oma piha, sauna, pyykinpesukone -asioita mistä tähän mennessä olen vain haaveillut.

Ihanaa kesää kaikille ja tulkaa kertomaan kuulumisianne kun suinkin kerkeätte :)!

Kappe & Oiva 4kk 3vkoa

Kirjoittelen lisää kun ehdin... Kappelle pikana, että juota pienestä mukista, vaikka lääkelasista... Esikoiseni sain ainakin juomaan sellaisesta hörppyyttämällä jo ihan pienenä ja oli sitten helppo siirtyä juomaan mukista ja lasista, pullon ja nokkamukivaiheen sai ohittaa ;) Tälle kakkoselle olen lykännyt aina tissin suuhun eli emme ole kokeilleen vielä mitään muuta... Esikoiselle siis lääkelasista tilkka käsin lypsettyä maitoa kiinteiden kanssa ja jo ennemmin miehen hörppyyttämänä jos olin jossain... Nyt en ole pumpannut ollenkaan vaan ollut 24/7 vauvan kanssa...

Nyt meidän vauva jo tuolla peruuttaa hiukan liian pitkällä, lisää paremmalla ajalla... ja täällä kanssa syödään öisin parin tunnin välein...

Moikka.
Pikana kuulumsia, kun Venla tyytyväisenä lattialla ja Henni iskän kans imuroimassa :)
Nyt vauvat ja kotityöt vievät kyl kaiken ajan, etten pahemmin koneella ehdi istuskella. Nyt päätin tulla pikaisesti lukasee kuulumisia ja kirjoittelemaan. Ihana kuulla että Kapella alkaa elämä voittamaan :) Salamalle tsemppiä Sofian kanssa.
Meidän neidit ovat nyt jo reilu 5kk. Neuvolassa olivat 5880g 60cm ja 5800g ja 59cm. Hyvän tuulisia tyttöjä ja kovasti liikkuvaisia. Nyt kääntyillään lattialla kovasti ja päristään ja höpötellään. Edelleen nukkuvat onneksi super hyvin. Yllensä vetelevät 12-13h yöunia, heräten kerran syömään. Päivällä nukutaan 4h päikkärit ja muuten ollaankin sit yleensä hyvän tuulisinä hereillä. Aloitettiin kiinteät n. kuukausi sitten ja hyvin näyttää tytöille maistuvan. Liha ja kana aloitettiin jo viikko sitten, kun olivat sairaalassa, (kehityskontrollissa) huolissaan hitaasta pituuskasvusta..toivottavsti kasvu lehtee nyt sit vauhtiin, kun saavat lisää proteiinia.
Nyt alkaa vaan ittellä tuntua tämä kahden kanssa oleminen. On selkä ja hartiat ihan jumissa. Huimaa välillä kovasti ja on tosi paha olo. Kävin pe lääkärissä, niin sain lähetteen fysioterapiaan, toivottavstui sieltä löytyy apua. Välillä huimaa niin kovin, että en uskalla ottaa tyttöjä syliin, kun pelkään et pyörryn he sylissä. Onneksi tyttöjen vaari on eläkellään ja eno kesälomalla, niin voi soittaa hätiin, jos kovasti huimaa tai paha olo.
No mut nyt tarttee mennä..
Jenni

Helteinen heippa!

Onkohan täällä linjoilla enää ketään.. mekin on oltu kesälaitumilla niin, että välillä käyty kotona vaan pesemässä pyykit ja hoitamassa asiat ja taas mennään. Ihanaa, kun ei tarvi piitata mistään työn sanelemista aikatauluista!

Meidän mirkku on nyt 4kk, mitat oli 6670 g ja 64,5 cm eli pitkä ja hoikka likka. Soseita olen antanut vajaan viikon verran, kun tyttö kovasti kiukutteli pitkin päivää ja heräili öisin syömään. Nyt onkin taas kovasti iloisempi.. tietysti ahkeralla imetyksellä voisi saada saman aikaan, mutta kun tuota painoa ei hirveästi ole, niin ajattelin että parempi antaa kunnon ruokaa. Nyt kokeillut ruuat on sopineet ihan hyvin, niin toivon mukaan ei ole sittenkään niin allergista sorttia kuin pelkäsin. Aika näyttää.. Tyttö kääntyi 3kk iässä selältä vatsalleen ja nyt menee jo toisin päinkin, joten ei ihme että ruokaa kuluu. Ryömimään lähtökään ei taida olla kovin kaukana, joten ei muuta kun isoveljen legopalikoita piiloon!

Huh, helteet tekee tiukkaa vauvalle ja kyllä täällä kaupungissa onkin tosi kuuma. On oltu mökilläkin, mutta siellä taas riesana on kaiken maailman ötökät (kiusaavat esikoista etenkin). Saisi jo helpottaa kuumuus.. vauvan oloa olen viilennellyt ulkona kastellulla harsolla ja sen sisältä typy tykkää katsella naapurin muksujen touhuja.

Saitko Jenni fysioterapiasta apua jumitukseen? Mulla on riesana kans etenkin oikean käden jumitus, mutta joinain päivinä myös selkä ja niska niin jumissa että huimaa. Sitä pahentaa puulattialla tai joustavalla alustalla, esim. terassilla kulkeminen. Betonilla ja asfaltilla on tukevampi olo, joten mä vissiin kuulun tänne kivikylään =) Vauva sylissä en ole vielä huimausta potenut, mutta muuten.. luulen kyllä sen menevän liikunnalla ohi, kunhan tää kesä nyt menee ja saa taas rytmistä kiinni.

Mutta nyt huutaa täällä taas kaikki yhtä aikaa. Sopivan lämmintä kesänjatkoa toivottelee Noelia ja tyttönen 4kk

Hiljainen on tää ketju nykyään..taitaa kaikilla olla muuta puuhaa :D

Mun oli pakko tulla purkaa ajatuksia ja tunteita! Tähän mennessä on sujunut tosi hyvin tämä kaksosten hoitaminen, mutta nyt tuntuu siltä, että nyt tämä todellinen kotiäitinä olo vasta alkoikin..

Neidit ovat nyt puolivuotiaita, eivätkä ole hetkeäkään lattialla ilman seuraa tyytyväisiä. Pitäisi molempien saada olla sylissä. Ruuat päristellään ympäriinsä, niin et joka paikka on täynnä puuroa, soseita ym...
tissiä ei suostuta enää syömään ja pullostakaan maito ei tunnu oikein maistuvan. Mikä siis neuvoksi? Nyt oon sekoittanut maitoa kaikkiin ruokiin, mitä vaan syövät. Yöllä kyllä heräävät ja juovat maitoa pullosta, mut päivällä se ei vaan oikein tahdo maistua. Syötänköhän liikaa kiinteää ruokaa? Sitten meidän koti on välillä, kun sikolätti. Nostan kyllä hattua niille kotiäideille jotka jaksaa/ehtii tässä vauva-arjessa pitää kodinkin siistinä. Tässä arjenpyörityksen lomassa pitää vielä ehtiä hoitaa koiraakin, huh!
Tuntuu, et elämä ei ole nykyään muuta, kun vauvojen hoitoa, syttämistä ym. ym. ym. Sitten pitää viel itsekin jossain vaihees ehtiä tekee ruokaa, syömään ja pitää kotikin suht siistinä.
Tänään meinasi mennä ihan hermo, kun ruuat päristeltiin taas ympäriinsä ja sitterit oli ihan ruuassa ja tytöt yltäpäältä soseissa. No sitten vaan suihkuun kaikki ruokailun jälkeen ja elämä oli taas vähän aikaa helpompaa.. Ennen sitä on nauttinut aurongosta ja lämpimistä päivistä, mut nyt tästä kuumuudesta tulee ihan kiukkuiseksi ja neiditkin ovat selvästiin tuskaisia ja itkuisia..

Siitä fysioteripiasta sain ohjeita hyvänlaatuiseen asentohuimauksen hoitoon. Tuntuu vaan etten oikein jaksa/ehdi niitä säännöllisesti tehdä! Nyt kyllä onneksi huimaus on vähän helpottanut, mut selkä ja hartiat on edelleen ihan jumissa ja kipeät..

No mut nyt tarttee mennä syömään..et ehtii syödä ennen kun tytöt herää päikkäreiltä..
Jenni

Moi!

Mäkin käyn täällä välillä lueskelemassa, mut tosi hissua kyllä on. Mut sitten ilo onkin sitä suurempi, kun tänne on ilmestynyt tekstiä :) Teidän kuulumiset kyllä kiinnostavat kovastikin, joten hienoa, että niitä aina välillä ilmestyy.

Jennin huimaus ja arki kaksosten kanssa kuulostaa kyllä aika vaativalta. Mä uskon, että kun kasvavat ja alkavat entistä enemmän kiinnostua ympäristöstään, eivät vaadi niin paljon viihdytystä. Sitten varmaan huutavat, kun yrittää nostaa syliin. :) Meillä on vaihtelevuutta tässä: toisinaan typy viihtyy pitkiäkin aikoja itsekseen ja toisinaan tarvitsee jatkovaa viihdytystä. Eilen oli viihdyttämispäivä ja olinkin ihan finito jo iltakasilta tytön mentyä nukkumaan.

Mä odotan loppukuuta, jolloin tyttöni täyttää 6 kk. Ajattelin sinä samana päivänä aloittaa kiinteiden syöttämisen hänelle, oikein juhlavaa :) Pitäiskö laittaa kakkikynttilä soseen päälle? :D Neiti kasvaa komeasti yläkäyrillä rintamaidolla. Vähän jännittää, pomppaavatko käyrät entisestään ylöspäin kiinteisiin siirryttyä. Ootteko muut huomanneet sellaista?

Yöt ovat parantuneet huomattavasti, jes! Okei, viime yönä oli kolme syöttöä (eka nukkupätkä 2 h, sit 4 ja sit vielä 4). Yleisimmin syöttöjä on 1-2, eli enää ei tarvitse kukkua pystyssä 2 tunnin välein. On niin paljon parempi olo, kun ei ole jatkuvasti VÄSYNYT.

Salama83 ja suloinen päivänsäde noin 5,5 kk

heippatirallaa pitkästä aikaa! Mäkin käyn täällä usein lukemassa teidän kirjoituksia, mutta sitten ei aika riitä kirjoittamiseen. Tai aina kun on omaa aikaa roopen nukkuessa niin sitä haluaa tehdä sitten jotain muuta :D

Täällä mennään edelleen pelkällä rintamaidolla. Roope on kasvanut vähän turhankin hyvin, 5kk neuvolassa 7975g ja 68,7cm..pituus on aika reilu. Jotenkin mua on alkanut ärsyttää kun ventovieraat tiedustelee joskus roopen ikää ja kauhistelee pojan kokoa iän kuultuaan. Helvetti ei se nyt mikään iso edes ole..normaalikäyriä pitkin kasvaa! ärsyttävää! taidanpa jatkossa vaan tokaista että poika on jo vuoden vanha!

Helle on saanut pojan välillä todella kiukkuiseksi. Tai siis sellaista käninää (ei itkua, mutta ei nauruakaan) esiintyy pitkin päivää. Voi toki olla sitäkin, että poika kaipaa leikkiseuraa. Jennikin taisi mainita siitä ettei tytöt enää viihdy kauheasti yksikseen..ja sama on siis täällä. Jatkuvasti pitäisi olla leikkimässä..ja siis mukavaahan se on kun roope nauraa ja iloitsee leikistä, mutta tietysti olisi kiva jos kerkeisi joskus vaikka imuroimaan :O

Kohtahan se perässä juokseminen alkaa, niin sitten ei tarvitse edes haaveilla imuroimisesta...hahahah..tai jostain muusta. Neuvolatäti totesi, että roopella on todella vahvat jalat ja kädet ja kovasti hän yrittää puskea peppua ylös. Liikkuu jo kierien lattialla. Äitini sanoi minun jättäneen väliin konttaamisen, opinkin kävelemään jo 7-8 kuisena. Ja voin sanoa, että näyttää roope tulleen ehkä vähän äitiin. Nyt jo jos roopen laittaa seisomaan..se oikeasti voisi seisoa ilman tukea. Toki en uskalla päästää irti..ja ei vielä olekaan sen aika. Kunhan oppisi ensin kunnolla tarttumaan esineisiin :)

ei kai muuta tällä erää..koitan kirjoitella taas joskus.

Heippa!

jos te vielä käytte täällä lukemassa, niin olisi kiva jos kertoisitte kokemuksistanne syöttötuoleista. Meillä on pian edessä syöttötuolin hankinta ja vaikka kovasti olen netistä lukenut niistä niin en osaa päättää mikä meille hankitaan. Ottaisin luultavasti saman tien Stokken tripp trappin, mutta mielestäni se on kaikkinen vauvasetteineen ja pehmusteineen ihan hirveän hintainen..että onkohan hinnan väärti?! Emma merkillä on kuitenkin ihan samantyylinen, mutta kun kaikkialla kaikki vaan hehkuttaa stokkea!

kertokaa millaisia syöttötuoleja teillä on tai on ollut ja mitä niistä piditte? Monissa syöttötuoleissa mua mietityttää ainakin se, että kippaako ne jos lapsi riehuu tuolissa!?

haidiina ja roope pian 6kk

Mä ainakin käyn lukemassa ja lupaan melkein aina kirjoittaakkin :) Syöttötuoli on meilläkin mietinnässä, pian tarttis hommata (samoin kuin turvaistuinkin). Tripp Trappia ollaan mekin katseltu sekä Brion Sit-tuolia, molemmissa on sama periaate. Toi Brio on himpun verran edullisempi, mutta kallis sekin. Käyttökokemusta ei siis ole. Emman kopiota en tohdi ostaa, kun ystävä haukkui kiikkeräksi.

Mä olen aika väsynyt, sillä pieni murusemme ei oikein anna nukkua öisin ja päivisinkin on kovin itkuinen + viihdytettävä. Tänään älysin laittaa Manducaan ja on ollut ihanan rauhallista. Typy viihtyy kyydissä, jes. Tuli sit siivottua koko kämppä, kun ei pysähtyäkään voi (muuten alkaa itku). Nyt nukahti selkään, niin saan hetkeksi istahtaa. Aikamoista, etten sanois. Ootteko muut huomanneet, että ois itkuisuus lisääntynyt tässä puolen vuoden iässä? Mietin jo, että johtuuko noista kiinteistä, kun alkoi samaan aikaan. Edelleenkään ei mene suuria määriä, mut jotain sentään. Lähinnä rintamaidolla käy.

Mitä kaikille kuuluu, kertokaa :) Ois surullista, jos meidän odotusaikana niin aktiivinen ketju kuivuis ihan kokoon.

Oletteko jo alkaneet yösyötöistä vieroittaa? Mä yritin peräti kahtena yönä, mutta tytöllä on vielä ihan selvästi nälkä eikä rauhoitu muuten kuin syömällä. Josko sitten onnistuisin paremmin, kun saadaan kiinteiden määrää lisättyä kunnolla.

Entäpä mitä meinaatte hoitovapaan kanssa? Kohta tarttis duunipaikkoihin ilmoittaa... Itse vielä arvon vaihtoehtoja mielessäni.

Salama83 ja tyttönen n. 6 kk ja reilu viikko

Oli onneksi tullut uusia kuulumisia tännekkin, jos itsekin jotain saisi kirjoitettua.
Syöttötuoleista sen verran että meillä on ollut ihan perusmallin syöttötuoli joka sekin asiansa ajoi vallan hyvin ,tripptrapp ostettiin kolmannelle lapselle ja edelleenkin olen sitä mieltä että ylihinnoiteltu tuo tuoli on, mökillä meillä on juuri tuo emman kopio ja aivan hyvätuoli sekin on, tosin meillä on kaikki lapset olleet sen verran vilkkaita että heitä ei ole voinut jättää hetkeksikään ilman valvontaa mihinkään syöttötuoliin.
Meillä menee kiinteitä ihan hyviä määriä mutta siltikin neiti heräilee tosi monta kertaa yössä ja ei rauhoitu ilman tissiä uudelleen nukkumaan joten yösyötöistä ei ole vielä vieroitettu.Siihen pitäisi kohta kyllä alkaa sillä tämäkin äiti on hiukka väsyny kun meillä ei onnistu päivällä nukkuminen ollenkaan.Neiti on kyllä ihan hyväntuulinen, mutta yöt ovat melko hulinaa.
Työhommat mietityttää täällä kovastikin, mutta en ainakaan tämän vuoden puolella aio töihin lähteä koska lapset ovat pieniä vain hetken (ja vain kerran)Mahdollisesti tammikuussa sitten mutta katsellaan ja kuulostellaan tilannetta.
Mitenkä teillä on kehitytty??Meillä neiti ryömii ja kovasti nousee konttausasentoon ja siinä heijailee edestakaisin.
Mutta nyt tuli sellainen meteli että täytyy lopettaa, kirjoitellaanhan hieman aktiivisemmin kuulumisia!
Riinuli ja neiti n.6.5kk

Jospa mäkin nyt kunnostautusin ja jotain kirjoittelisin...
Me ollaan päästy halvalla syöttishankinnoissa, löysin nimittäin kirpparilta kauniin perusmallisen syöttötuolin hintaan 2e! Mietin jossain vaiheessa Stokkea ja totesin etten halua siihen niin paljon rahaa hassata, kun sitä ei hirveästi ylimääräistä tässä lähiaikoina tuu olemaan :p Halusin myös että tuoli on sellanen että sen raaskii vaikka suihkuun viemään syönnin (tai sottaamisen jälkeen ;)).

Meidän koliikki-Oivasta on kehkeytynyt melkoinen hymypoika. Toki känisee ja joskus ihan totaalisesti tulistuukin, jos äiti-the-viihdytyskone hyytyy ja koittaa hänet jättää "oman onnensa nojaan" lattialle lelujen kanssa, mutta niin kauan kun on meininkiä ja mieluusti paljon ihmisiä niin on pojalla hymy herkässä :) Kantaminen alkaa hiukan tuntua fysiikassa, mutta kohtahan se jo muuttuu perässä juoksemiseen ;) Manducassa mä en yhtään kässää miten sen saa selkään omin avuin... Help me! Ja siis vasta nyt valaistuin ettei siihen saa lasta etupuolelle naama menosuuntaan. Buu. Rintaa vasten siinä ei enään viihdytä.

Imetys alkaa täällä olemaan menneen talven lumia, tapahtui nimittäin sellainenkin ihme tässä muutama viikko sitten, että Oiva alkoi syömään pullosta ja imemään tuttia. Koen pullottelun, nyt huojentavana ja helpottavana asiana meillä, ja on ollut ihanaa saada hieman hengähtääkkin. Yöllä syö nyt "vaan" kerran tai kaksi, kun tissiä syödessä saatettiin heräillä tunnin välein (ei ilmeisesti saanut tarpeeksi maitoa...). Saattaa nytkin heräillä useammin, mutta nyt tuo ah niin ihana tutti rauhoittaa takaisin uneen jos ei ole nälkä.
Kaiken kaikkiaan siis nyt alkaa pikku hiljaa tuntua että tästä vauva-ajasta on ehkä mahdollista selvitä myös hengissä ;D Vaikkakaan pikkusisaruksia ei ihan vielä pysty harkitsemaan.

Kehityksestä... Täällä kovasti kääntyillään ja vääntyillään, pylly nousee, mutta konttaamaan ei vielä olla päästy. Seistä tahtoisi ihan koko ajan, käpy palaa heti jos koittaa sylissä istualtaan pitää ;) Ensimmäinen hammas puhkesi viikko sitten ja nyt heti toinen perään. Kiinteitä syö hyvin, puuro on ehdoton hitti.
Huomenna ollaan menossa neuvolaan 1,5kk tauon jälkeen, kattoo sitten mitä siellä sanotaan. Kyynelkanava on edelleen tukossa, avataan ilmeisesti vasta vuoden iässä, jos ei itsestään aukea.

Niin ja muutetaan taas kuukauden päästä, nyt kun muuttamisen makuun päästiin. On täällä maalla ollut ihan mukavaa kesä asustella, mutta kyllä nyt alkaa jo kaivata ihmisten pariin. Ehkä aloitetaan jopa joku harrastus.

Sellanen romaani. Palaillaa :)

Kappe & Oiva 6kk ja risat

kiva kun taas kävitte vähän kirjottelemassa kuulumisianne. :)

Mä olen ollut nyt vähän enemmän väsy, kun Roope nukkuu kovin levottomasti öisin. Ennen hän nukkui hienosti omassa sängyssään, mutta nyt on ollut vaikeuksia saada sinne nukkumaan. Aina kun lasken sylistä omaan sänkyyn, alkaa vaikerrus ja tuhina eikä siitä mitään tule. Ja jos mies yrittää sylissä hyssyttää poikaa uudelleen uneen niin eipä sekään kelpaa..pitää päästä äidin ja siis tissin viereen makoilemaan. Nyt Roope on nukkunut melkein koko yöt vieressäni, ärsyttää vaan kun en itse kuitenkaan saa oikein hyvin nukutuksi kun poika sätkii ja potkii unissaan..ja välillä nyyhkyttelee. Kai ne alussa olleet 9 tunnin yö unet ilman herätyksiä olivat liian hyvää ollakseen lopullisia :O

Mä oon ihan pihalla kiinteiden alottamisen kanssa. Kohtahan ne pitää alottaa, kun Roope tulee siine 6kk ikään. Nyt olen keittänyt vain porkkanoita ja muussannut ja lisännyt vähän omaa maitoa ja maistattanut niitä Roopelle. Ihan hyvin se menee. Mutta mitä sitten seuraavaksi? perunaa, bataattia?? koska hedelmä-pilttejä tai puuroa? Millaisia määriä!? mä oon ihan lusikka keskellä suuta tässä asiassa..niin helppoo vaan imettää kun ei tarvitse miettiä ruokaa :D Juotatteko mitä nestettä? vettä? itse en ainakaan enää onnistu pumppaamaan niin suuria määriä maitoa että sitä voisi juottaa nokkamukista..ja siis ymmärsin että juomista mukista/nokkamukista aletaan harjoittamaan samalla kun kiinteät aloitetaan!? viitinkö antaa äidinmaidonkorviketta? koska lehmän maitoa?

sori kun tuli paljon kysymyksiä, mutta tää on tätä kun oon niiiin kokematon ja netistä on vaikee ottaa selvää kun kaikki kirjottaa eri juttuja.

noh nyt Roope kutsuu..kirjottelen myöhemmin lisää.

Moips!

Täällähän on vaikka mitä luettavaa!

Oi, Oivasta on tullut hymypoika :) Mukavaa, että Kappekin saat nauttia niistä hymyistä! Olet sen tosiaankin ansainnut! Muutatteko nyt samaan paikkaan kuin ennen kesää, vai kuinka?

Sitä Manducaan laittoa kannattaa harjoitella avustajan kanssa tai ainakin sängyn päällä.. netissä on varmaan videoita. Mut kun lapsi kasvaa ja oppii pitämään kiinni ja "auttamaan" siinä selkään laitossa, niin sekin helpottaa. 6-kuinen on vielä vähän haastava, kun ei itse liiku oikeaan suuntaan, levitä jalkoja jne.

Salama, 6kk iässä pitäisi ainakin tulla "tiheän imun kausi". Itkuisuuden lisääntyminen voi johtua siitä hetkellisesti? Meillä ei olla vielä 6-kuisia, niin jää nähäväksi lisääntyykö itkuisuus, mutta aiemmat tiheän imun kaudet on erottuneet selvästi ja kestäneet noin viikon verran.

Meillä syöttötuoli kanssa mielessä, ja löysin tämän: Cosatto 3sixti Highchair Tomato : Silver Cross Prams, Maxi Cosi Car Seat, Britax Car Seat, Phil and Teds Pushchairs, Quinny Buzz,

En luultavasti pääse yli pakkosaada-tilasta, koska meillä on todella vähän tilaa ja todella ton tyylinen keittiö :) Suomessa se maksaa 219e, joten selvittelen nyt postikuluja Englannista.. Esikoisen jäljiltä olisi perinteisen mallinen puinen, jota vihasin koska se oli työläs putsata. Se on nyt mökillä ja pysyy.. ja sit meillä on Ikean Antilop, joka maksoi jotain 14 e ja se oli kyllä käytännöllinen. Nyt vaan pitäisi jotenkin perustella itselle, että sen Antilopin voi tuoda mummolasta kotiin eikä ostaa Tomatoa :DD ´Käytiin katsomassa Brionkin tuoleja liikkeessä, mutten tykännyt sen Sit'n (punavalkoisen) pinnasta.. mallikappale oli naarmuuntunut monesta kohtaa (=naarmuuntuu helposti?), ei oikein vakuuttanut. Malleja on ihan uskomaton määrä verrattuna 5v takaiseen..

Meillä tyttö on nyt 5kk, on tyytyväinen, paitsi nyt 2kk on maannut mahallaan ja kiukutellut kun ei pääse liikkeelle. Nyt alkaa tosin jo päästä, sen verran että isoveljen lelut pitää keräillä alta pois. Seisoisi kanssa vaikka koko päivän, jos joku kannattelisi.. Onneksi meillä on pihan lapset ilmaisviihteenä ja rattaat voi aina kärrätä tuonne keinun viereen :)

Kiinteitä on tyttö saanut kuukauden, lähinnä bataatti-porkkana-kesäkurpitsa soseita. Nyt on aloiteltu possua, kanaa ja kaurapuuroa.. Kasvissoseet ja puuron keittelen itse ja ihmeen hyvin maistuu. Esikoinen kun oli purkkiruokapoika, eikä syönyt mitään muuta kuin sileitä kaupan soseita.. tyttö taas syö aika karkeitakin kokkareita ja klimppistä puuroa :) Hedelmäsoseita en viitsi tehdä, kun niistä ei oikein tule hyviä. Vettä annan soseen kanssa tuttipullosta, ja maidoksi tissiä päälle.

Haidiina, mä jaan soseet noin pilttipurkin kokoisiin annoksiin, ja siitä menee sitten mitä menee. Jos oikein tykkää, voi mennä 2 purkkia päivässä ja jotain toista ruokaa taas muutama lusikallinen. Annan sen verran, kun suu aukeaa.. seassa on yleensä molemmat kädet ja jalat, joten se on hiukan haasteellista, ja sitteri sen näköinen :)

Meillä reissut jatkuu.. yrittäjämieskin on saanut nauttia pitkästä lomasta, ja on käyty kotona suunnilleen pesemässä pyykit ja taas lähdetty. Ihanaa, kun on vapaata ja voi lähteä vaan sen kummempia suunnittelematta! Taidan nauttia tästä vielä ensi kesän ja mennä töihin vasta vuoden päästä kun esikoinen menee eskariin..

Noelia ja neiti, 5kk

Jihuu, me ollaan aktivoiduttu! *Taputtaa käsiään apinan lailla yhteen* :)

Kyllä Manducaan saa tosiaan puettua yllättävän helposti muksun myös sinne selkäpuolelle, kunhan ensin treenaa vähän. Mä sanoin mun miehelle, että jos JOSKUS saan tytön hienosti selkään ilman apua, niin todellakin ansaitsisin "Äitien parhaimmistoa" -diplomin. Noh, muutama treenikerta ja nyt menee jo näppärästi. Mä laitan ensin Manducan kiinni vyötärölle roikkumaan, sit tytön vasemmalle lonkalle ja nostan reppuosan ylös. Sit oikea käsi repusta läpi, nojaan vähän eteenpäin ja hivutan tytön selkään. Sit vaan vasenkin kävi repusta läpi, tukiremmi edestä kiinni ja valmista tuli. Ihan huippuhyvä tuo reppu, on niin monta kiukkupäivää pelastanut, samoin kuin kauppareissuja ahtaissa paikoissa.

Noelia, hauskaa tuo, kun tulee pakkomielle johonkin asiaan. Sulla se on selkeästi toi uus tuoli. Söpö kyllä oli :) Mä erehdyin linkin kautta katselemaan Tripp Trappeja. Harmillista vaan, että maksavat melkein yhtä hullusti ulkomaillakin. Hohhoi! Just nyt ollaan niin persaukisia laajennusremontin takia, että voi olla, että täytyy vaan hakea joku peruspölö kirpparilta. Ääääääh. Ja mä NIIIIN haluan Tripp Trapp -tuolin tai sit Brion Sitin. Tai Brio Grown.

Haidiina, toivottavasti yöt alkavat taas helpottaa ja saat nauttia luksuspitkistä unista (olin mä vähän - positiivisesti - kateellinen niistä alkuajan nukkumisista, meillä kun sellaisista saattoi vain haaveilla). Meillä on syöty kiinteitä tasan 6 kk päivästä alkaen, eli sellaiset 2 viikkoa. Määrät eivät edelleenkään ole suuria, ehkä muutama ruokalusikallinen kerrallaan (tai sit parin teelusikallisen verran vain). Valmistan kasvis- ja lihasoseet itse, sit pakastan ne jääpalamuoteissa ja sulatan sit yhden palan kutankin kerrallaan. Kannattaa ottaa 1-2 uutta makua viikossa, jotta sit näkee, jos jostain tulee oireita. Aterioilla annan usein vettä nokkamukista ja sit syöminkien jälkeen imetän. Lehmänmaitoa lapsille saa antaa vasta yhdestä vuodesta ylöspäin. Lainaa vaikka kirjastosta suomalainen "Kotiruokaa vauvalle" -kirja, siinä on hyvin teoriaa ja reseptejä. Mä ostin sen, kun olin ihan kahvilla aluksi koko hommasta ja tarvitsin vähän lisää infoa. Ei se lopulta kummiskaan ollut niin kovin vaikeaa, mut alkuun kaikki hirvitti. On mulla vieläkin sellaisia päiviä, että tekisi mieli vaan ruokkia rinnasta, kun se sosesota on toisinaan aikamoista pelleilyä.

Meillä itkuisuus väheni VIHDOIN. Jätin tytön ruokavaliosta perunan pois, en tiedä, voiko johtua siitä. Koitetaan sitä taas joskus vähän myöhemmin ja katsotaan sitten. Yöt ovat edelleen heräämistä noin 3 tunnin välein, eli ainakin 2 kertaa yössä pitää ruokkia. Useimmiten 3 kertaa. Onneksi yleensä hän nukahtaa ruokinnan jälkeen ja pääsen sitten itsekin taas unten maille.

Ensi viikolla menen uimahalliin likan kanssa polskuttelemaan. Ei siis vauvauintiin, koska maksavat liikaa. Meidän lähellä on kylpylä ja siellä on tosi lämmintä vettä lastenaltaassa, sinne siis. Neuvolasta kysyin ja sanoivat, että näin nuoren voi ihan hyvin viedä. Netissä liikkui vain tietoa, että yli 1-vuotiaan kanssa voi mennä polskimaan. Jotenkin musta tuntuu, että eka kerta on varmaan yhtä huutoa tai sitten likka on ihan hurmiossa.

Salama83 ja pikku-Ässä n. 6,5 kk

Yhteistyössä