Helmivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oih ja voih, Lontoo <3 Kävin siellä odotusaikana ja ihastuin ikihyviksi. Tai en kyllä tiedä, kuinka hyvin siellä rattaiden kanssa pärjäisi tai muutenkaan osaisi operoida muksun kanssa, mutta ainakin aikuisten kesken oli ihan huippua. Tuli jonkin verran shoppailtuakin. Noelian reissu kuulosti ihanalta, kun teillä oli siellä hoitajiakin omasta takaa. Varmasti hienoa aina välillä irtautua kotiympyröistä.

Kappelle rattoisaa muuttoa TAAS :) Toiset on luotuja kulkemaan, kun Reisusmiehen slogankin sanoo :D Nojoo, ehkä teillekin alkaa nyt muuttaminen tosiaan riittää hetkeksi. Kun kerran löytyi ihana koti :)

Mulla on ollut tänään hermot aika kireällä, kun huonoja öitä on ollut takana kuukausikaupalla ja kärsin vielä omastakin takaa huonounisuudesta. Eli ei mikään paras yhdistelmä usein herättävän vauvan kanssa. Viime yönä pyörin sängyssä enkä saanut unta, vaikka Ässä herätti vain 2 kertaa. Olen sortunut syöttämäänkin häntä öisin, kun ei ole energiaa valvoa tuntikausia ja toivoa unen voittavan hänelläkin. Toissayönä pihtasin maitoa ja 2 tuntia kestin putkeen itkemistä, sit luovutin. Onneksi syö enimmäkseen vain kerran yössä, muina kertoina riittää tutti.

Onkos muilla vauvakuumetta jo ilmassa? Itse sitä aina välillä pohdiskelen, mutten taida ihan vielä olla valmis. Lähinnä pelottaa sen kammottavan pahoinvoinnin uusiutuminen sekä myöskin oma jaksaminen, kun nämä yöt ovat edelleen tämmöisiä. Mutta ties vaikka jo keväällä alettaisiin koittaa kakkosta tai sitten vasta joskus tyyliin vuoden päästä. Se on selvää, että toista toivotaan jossain vaiheessa.

Ikävä kuulla, että muillakin vietetään öitä kukkuen. Toisaalta on lohdullista tietää, ettei me olla ainoita. Silti toivoisin, että me kaikki saataisiin öisin nukkua lepokiintiö täyteen, niin jaksaisimme sitten päivisin olla ihania ja hemaisevia äitejä, jotka eivät turruta väsymystään suklaalla vaan lepertelevät kaikki päivät lapselleen ja miehelleen + näyttävät ihan julmetun hyviltä. Mulle on vähän turhan paljon sapuska maistunut äitiyslomalla ja se kyllä näkyy. Voisin ulkonäöstä päätellen olla noin neljännellä kuulla, ehkä jopa viidennellä :O Tosin ei mulla ole kuukautisiakaan vielä ollut, ties vaiks kohta makaisin taas synnärillä :D (Ei sentään, testasin jo kerran ja lisäksi olen vedellyt minipillereitä synnytyksestä asti).

Too much information Salama83 ja Ässä reilu 11 kk

Salama, mulla sama että syötän tyttöä öisin ja nukutan miten kuten, kun en vaan jaksa huutoa.. ja miehen pitää herätä kuudelta töihin, niin sillä oikeasti jää tosi vähiin unet. Tänään käytin tyttöä lääkärissä ja korvathan siellä oli tulehtuneet. On muutenkin niin räkäinen ja köhäinen.. Toivon peukut ja varpaat ristissä, että kuuri auttaa ja saadaan kohta nukkua :)

Lontoossa ei ollut rattaita mukana ollenkaan. Laskeskelin, että niillä ei siellä minnekään pääse, joten otin vaan Manducan. Toimi loistavasti!

Meillä ei ole ihan kiveen hakattu, mutta hiukan heitelty, että ehkäpä lapsiluku jää tähän kahteen. Tän valvomisen keskellä ainakaan ei muuta vaihtoehtoa ole näköpiirissä.. :)

Noelia, mitä sä tohon aikaan hereillä kukut? :) Tai no, okei, mäkin kyllä kukuin viime yönä tuohon aikaan hereillä, mutten omasta tahdostani. Harkitsin kyllä jossain vaiheessa luovuttamista, eli että olisin keksinyt jotain muuta kuin nukkumista. Ei tuntuisi niin pahalta yrittää saada unta, kun ei siitä kuitenkaan mitään tule. Onneks yleensä yöt eivät ole yhtä kamalia kuin viime yö, jolloin sain nukkua korkeintaan tunnin pätkissä. En imettänyt enää klo 00 jälkeen, koska eipä se tuolloinkaan auttanut. Hampaita murunen tekee, voi johtua siitä. Korvat tsekattiin joskus aiemmin eikä silloin niissä ollut häikkää. Voipi olla, että tarvitsisi uudestaan tarkastuttaa ihan varmuuden vuoksi. Osaavatkohan lastenlääkärit ottaa jotain kantaa yökukkumiseen vai kuuluuko se vain asiaan?

Salama: kyllä kaikenlainen yökukunta kuuluu kuvioon, sen takia on turha lääkäriin mennä. Korvat pitää tarkastuttaa, koska voi olla kipeet ja kuuleminen on tosi tärkeää jo ihan pienelle. Hampaat voi aiheuttaa yövipinää ja kitinää. Yleisin kukuntavilitys on tässä konttaus/kävelynopetteluvaiheessa... Meillä poika siis pian 1v ja syötän öisin mennen tullen, usein saadaan nukuttua 2-4 tuntia putkeen per yö, muuten tissi suussa 30min-tunnin välein... Jos menee hyvin, niin tulee kaksi 2-3 tunnin siivua. Jos menee huonosti niin ollaan lähes koko yö tissi suussa, itse siinä torkun ja nukunkin... Nukun vieressä ja saan heti unen, en ole väsynyt. Esikoisella oli sama homma, silloin olin ihan kuitti vaikka nukuin päivälläkin, tässä siis vissiin kehittyy jotenkin ;) Se on kyllä silloin tietysti tosi hankalaa jos itse ei saa unta. Ja yösyöminen varmaan loppuis meilläkin nopeammin jos en aina heti syöttäis kun inahtaa... Mutta näin muutkin saa unta eikä vauvan tarvitse itkeä muuta kuin päivällä kompuroidessaan lelujen seassa...

Esim. nyt meillä vauva nukkui 30min (jonka minä surffasin sängyssä netissä), nyt imetän ja sitten tulee se meidän pisin siivu... Eli nyt myös omat silmät kiinni.

pikanen kysymys köppänälle: minkä ikäisenä esikoisesi kohdalla pääsitte eroon yösyötöistä? Meillä meinaan mennään Roopen kohdalla ihan samalla tavalla kuin teillä siellä..se on vaan niin helppoa antaa tissiä ja jatkaa itse unia poika vierellä. Ne muutamat kerrat kun oon yrittänyt hyssytellä Roopen uneen ja ollut antamatta tissiä..olen ollut seuraavat päivät niin väsynyt, että luovuin koko ajatuksesta. Olisi toki kiva päästä eroon yösyömisestä niin saattaisin itse päästä joskus esim kavereiden kanssa ulos :D

Jotenkin vaan toivon, että kyllä se pian lopettaa syömisen ja tajuaa nukkua koko yön (tää on niiiiiiiiin toiveajattelua!)..
nyt taas pakko mennä..Roopella nukkuu niin levottomasti että heräilee koko ajan. Viereen siis nukkumaan niin poikakin rauhottuu :O

Moikka kaikki.
Mihin tää aika oikein menee? Meidän neidit tuli lauantaina jo 1v. :) kauhea haikeus iski, et eivät olekaan enää vauvoja, vaan jo pieniä taaperoita. Meillä H otti su ensiaskeleensa ja seisoskelee jo hienosti. V taas kävelee kovasti taaperokärryllä.
Meillä tytöt nukkuvat kyl super hyvin, kun luin noita teidän muiden kirjoitteluja yövalvomisista. Nukkuvat yleensä 10-12h yöunia ja päivällä yhdet 2-4h päiväunet. Viime yönä heräsivät kerran, kun molemmilla tuntui olevan kova jano. V sitten tuli vähäksi aikaa viereen nukkuu, ja sitten siirrettiin takas omaan sänkyyn. Mä nukun nyt ite paljon parempin, kun tytöt nukkuu omassa huoneessaan, ovi vähän rakosellaan tai kiinni. En herää joka äännähdykseen.
Meillä Thaimaan reissukin lähenee, ihanaa! Sitten ei tarvitse kahteen viikkoon tehdä mitään kotihommia! Välillä on tosi rankkaa hoitaa tätä kotiakin kaksosten lisäksi. Varsinkin nyt, kun mies on isäkuukaudella, niin tuntuu välillä sotkusta päätellen, et tääl olis kolme lasta ja minä. Enkä jaksa aina sille sanoa samoista asioista! kun toivoisin, et ite huomaisi laittaa astiat koneeseen, siivota sotkunsa, ja laittaa likaiset vaatteet pyykkin ja puhtaat kaappiin, mut ei se vaan tunnu menevän perille. Ehkä joku päivä..
Meillä on tänään 1v. neuvola. Saapi nähdä millaiset mitat tytöt saavat.
palailen siis neuvolakuulumisten merkeissä.
Mukavaa päivää kaikille.
T:Jenni ja taaperot 1v.3pv

1v. neuvolakuulumisia..
H oli 8420g ja 71,6cm ja V 8430g ja 72cm. V oli ottanut siskon kiinni, ja nyt ovat siis hyvin saman kokoisia :) Moni myös sitä mieltä, että ovat, kuin kaksi marjaa ja ihan saman näköisiä. Mä kyl onneksi erotan heidät helposti :) heillä selvästi kausia, et ovat hyvin saman näköisiä, ja sit taas välillä ihan eri näköisiä. Nyt selvästi kausi, et näyttävät hyvin samanlaisilta :)
Nyt päikkäreille ennen kun muruset heräilee..
Terkuin:Jenni

Jenni, sä kyllä kuulostat niin ihanan aurinkoiselta ihmiseltä. :) Just sellaiselta tyypiltä, ketä piristää ihan kenen tahansa päivää ja näkee vaikka loskasäässäkin positiivista. Tosi hienoa! Mahtavaa myös tuo teidän lähestyvä reissu sekä tietysti mainiosti kehittyvät pikkuiset. Ovat kyllä kasvaneet hyvin. Jännä myös tuo, että välillä näyttävät enemmän samalta ja toisinaan vähemmän. Mä en ole koskaan saanut seurata läheltä kaksosten elämää ja tuntuu tosi mielenkiintoiselta tuokin juttu. Silloin odotusajan kammottavasta pahoinvoinnista riutuneena toivoin, että voi kunpa tulisi kaksi, niin ei tarvitsisi tätä h#lvettiä koskaan kokea enää uusiksi. Nyt oon taas monena Ässän valvottamana yönä miettinyt, että "ajattele, jos näitä ois vielä kaks" ;) Tosin kaikkeenhan sopeutuu ja teillä on ainakin käynyt tosi hienosti, kun tytöt nukkuvat noin mahtavan hyviä unia. Vielä kun saat sen miehes koulutettua, nimittäin siivoamaan :D

Kävin eilen lastenlääkärillä Ässän kanssa, koska alkoivat voimat ehtyä yövalvomisten suhteen. Olen sitä refluksia miettinyt ja päätin käydä näyttämässä tyttöä. Lisäksi edeltävänä yönä hän oli puklannut koko illallisensa sänkyyn eikä tietty suostunut sitten enää nukkumaan. Valvottuani klo 3-5.30 päätin, että nyt täytyy tehdä jotain. Lääkäri sanoi, että kovasti kuulostaa refluksilta ja määräsi lääkeet. Eilen otettiin ensimmäinen ja jännityksellä seuraan, olisivatko nämä avain onneen. Ainakin viime yö meni todella hyvin: Ässä heräsi vain kerran ja silloinkin meidän koiran haukkuessa miehen tullessa kotiin. Tiedä sitten, voivatko lääkkeet noin nopeasti vaikuttaa vai oliko sattumaa.

Salama83 ja Ässä kohta 1 v

Kiitti Salama ;) Ainaskin yritän olla aurinkoinen, niin sitä jaksaa paremmin. Toivottavasti lääke auttaa, ja ässä alkaa nukkuu paremmin yönsä.
Meillä oli eilen kaverin häät, ja olin kaasona. Kyllä vaan toisten häistä saa aikamoisen stressin itelleen ja pe-la oli aika rankkaa, vaikka oli kyllä hauskaakin. Tänää olis saanut nukkuu pitkään, ku tytöt mammal ja vaaril, mut en mä näköjään osaa enää aamuisin nukkua, kun sitä on tottunut heräilee joskus 8 aikoihin.
Nyt sitä saa onneks sit alkaa ottaa vähän rennommin, ja huomenna lähdetään Thaimaahan.
Tuun sit kirjottelee joku päivä, et miten reissu meni :)
Jenni ja tytöt 1v

Piti tulla toivottamaan Jennille ja perheelle oikein ihanaa matkaa :)! Nauttikaa täysin rinnoin, ja tule tosiaan antamaan matkaraportti sitten kun palaatte. Kiinnostaa siinäkin mielessä, että me varattiin reissu Pariisiin maaliskuulle. On tietty aika erillaiset kohteet kyllä... Me otettiin erikseen lennot ja majoitus hostellista. Viisi päivää ollaan reissussa. Saas nähdä miten meitin käy ;) Jos muuten joku on vanha Pariisin kävijä, niin vinkatkaa ihmeessä käymisen arvoisia kohteita/ravintoloita etc...

Jennin tytöille myös isot virtuaaliOnnentoivotukset vuoden iän saavuttamisesta :)!
Nythän näitä synttäreitä onkin sitten oikein rytinällä. Millaisia kekkereitä ootte viettäneet/aikoneet viettää?
Meillä mennään varmaan vielä aika matalalla profiililla. Lähimpiä sukulaisia tulee käymään ja jonkimoisen kakun koitan saada aikaiseksi. Synttärilahjaksi Oiva saa kirpparilta bongatun "potkutteluauton". tai siis Oiva sen bongasi. Rupesi hyperventiloimaan innostuksesta kun näki kapistuksen, ja kävin sen sitten viikon päästä sieltä hakemassa, kun olin aikani sulatellut että sellainen armotonta möykkää pitävä muovihirvitys meille tulee. Pääasia tietenkin että lapsi on onnellinen ;)

Miten Salamalla ja Ässällä on mennyt, onko tropit tehonneet? Toivottavasti nyt saatte apua noihin levottomiin öihin. Kovasti voimia sinne!

Me ollan jo kuukauden päivät asuttu mökissämme ja on kyllä ihanaa, vaikka kaikki on viellä enemmän tai vähemmän rempallaa. Itse asiassa nukutaankin vielä koko poppoo olkkarissa, kun makkareiden remppa on vielä vaiheessa (tai siis aloittamatta). Onneksi sopu on sijaa antanut, ainakin toistaiseksi ;)

Oivalla ei mitään mullistavia juttuja oo nyt hetkeen tapahtunut, ei vielä kävele, eikä seiso ilman tukea. Kovasti kuitenkin kiipeiltäis joka paikkaan, ja hoetaan lähes taukoamatta äitiäiteeäitiäitee... Muuten sanavarasto on vielä hyvin suppea. Melkoinen sähköjänis tää meidän tapaus kyllä on. Meinaa monesti äiteen patterit loppua, vaikka Oiva on vielä täydessä iskussa. Parina päivänä on jättänyt päikkäritkin välistä. Ne on ollut piiitkiä päiviä ;)

Hupaisia 1vee synttäreitä kaikille! Ja hei noi tyypit ei oo enään sit vauvoja vaan taaperoita. Aika hurjaa.

Kappe & Oiva ensi torstaina 1v.

Ah, Pariisi on kanssa ihana paikka. Tässähän ihan iskee matkakuume... :) Jennille myöskin upeaa reissua, on varmaan kyllä ikimuistoinen matka.

Kirjoitan nyt lyhyesti, kun Ässä on pahalla päällä. Mutta siis lääkkeet näyttävät helpottaneen öitä merkittävästi, Sofia on herännyt huomattavasti vähemmän ja herätykset ovat kestäneet ihan lyhyitä aikoja. Enimmäkseen rauhoittuu itsekseen. Lääkkeiden aloittamisen jälkeen on useimpina öinä herännyt kerran siinä kahden aikaan, minkä jälkeen on posottanut unta aamukuuteen suunnilleen. Viime yönä ei herännyt kertaakaan (tosin noustiin 5.30). Mut tosi jees, saan nukkuakin välillä jopa! :)

Likka on nyt reilun viikon kävellyt, tosin edelleen nopeampaa pääsee konttaamalla. Väsyneenä alkaa horjahdella enempi ja on hasardimpi kiipeilyhommissakin, mut pirteänä on jo yllättävän taitava. Ihan ihmeellistä, mihin se vauva tosiaan katosi?

Salama83 ja Ässä lauantaina 1 v

Wow, onnittelut teidän pienokaisille 1-vuotispäivän johdosta :D Meillä se on vielä kaukana edessä päin.. muistan kyllä viime talvesta ne 6 viikkoa kun piti sinne maaliskuun puolelle kärvistellä ja toisilla oli jo nyytit sylissä ;)

Käytiin tänään neidin kans neuvolassa, 10.5 kk siis ikää ja painoa oli reilu 8 kg. Nyt kumminkin käyrät oli vähän paremman näköiset, vaikka en tosiaankaan ole antanut sitä neuvolan suosittelemaa öljymäärää. Vasta huomasin kortista tänään, että terkka oli kirjoittanut 2x2tl öljyä per päivä. Huh huh, kun tytöllä kakka lentää muutenkin tarpeeksi niin paljonkohan sitä sit olis tullut :D

Tytteli oppi männä viikolla sekä kävelemään JA kiipeämään sohvalle. Eli toisin sanoen kiipeää koko ajan sohvalle ja hyppii kuin päässilmänen siinä reunalla. Se on hazardia se.. nyt tosiaan tuntuu, että pitäs olla silmät selässä kun siitä kiipeämisestä ei kuulu mitään ääntä. Erittäin työlästä kun olohuone ja keittiö on yhtä tilaa!
Suunnittelin ensin patjaa sohvan eteen, jottei satuttaisi itseään. Sitten totesin, että väärä kuva siitäkin tulee, jos putoaa eikä käy kuinkaan. Hauskoja tilanteita kyllä, kun toinen on niin onnessaan uusista taidoista ja kävelee kuin maailmanmestari ympäri olohuonetta. Taputtaa itselleen ja sitten kädet on niin lyhyet, että jää pää väliin :D

Sanoja on tullut äiti, lamppu, halaa ja heittää. Isoveli on "apa" mikä ei muistuta veljen nimeä, mutta sopii erinomaisesti ja varmaan ilmentää jonkinlaista lahjakkuutta vieraisiin kieliin??

Yöt menee heräillen 3 tunnin välein ja jonkinlainen vatsataudin poikanenkin taisi tytöllä käväistä. Ei mikään ihme tuolla ruokavaliolla, kun suu käy koko ajan kun metsästää lattialla. Mulla on kesken hiihtoharjoitukset raskaussenttien häivyttämiseksi (ei toivottua vaikutusta) ja muuten on myyritty paljon kotosalla. Olen todennut, että kotona ei mene niin paljoa rahaa eikä saada ihan kaikkia tauteja mitä tuolla kylillä liikkuu, joten hyvä näin :)

Voi, Jennille ihanaa Thaimaan-matkaa. En halua kuvitella, miten paljon kaksoset sotkee, joten olette varmasti sen breikin arkeen ansainneet! Mulla on kans matkakuume, mutta yrittäjä-ukko ei saa lomaa oikein koskaan, bläääÄÄÄÄHH.

Mut nyt maate!
Noelia ja neiti kevät, vajaa 11kk

Noeliallapa on siellä puhelias ja toimelias muksu. Kiipeily kuulostaa kovin tutulta ja tosiaan onnistuu harmillisen hiljaa. Onneksi myös taidot kehittyvät kohisten: aluksi Ässä meinasi jatkuvasti olla tippumassa joka paikasta, nyt hän on jo kuin vanha konkari. Paitsi väsyneenä, silloin kompuroi välillä ihan kävellessäkin ja rappusissa. Pirteänä hanskaa ne ihan leikiten. Tosi upea sanavarasto sun muksulla myöskin :) Itse en ole tunnistanut muuta kuin "Äiti", mutta mikäs sen mukavampaa sanaa :D

Sellaisia uutisia meiltäpäin, että jätettiin ehkäisy pois. Saa seuraava tulla, jos on tullakseen. Tosin mulla ei ole edelleenkään mitään kuukausiin viittaavaakaan näkynyt, vaiks eipä sitä vissiin aina tarvitsekaan. Jotenkin tuntuu kovin epätodennäköiseltä saada kakkosta ilman menkkoja, mut saas nähdä. Imetän kuitenkin edelleen. Saas nähdä, kauanko sitä jatkuu. Ehkä pitää alkaa tässä keväämmällä vähän vieroituspuuhiin, jos ei tyttö muuten ymmärrä lopettaa. Vaikka on se kyllä näppärä konsti saada aamulla nukkua melkein tunti pidempään...

Salama83 ja Ässä 1v +1 pv <3

Ollaanpas siellä taitavia! Meillä ei tämä yli 1v vielä sano mitään selvää sanaa ja kävelee ilman tukea reilun metrin. Sama tahti oli esikoisellakin ja 3v-neuvolassa kehuttiin erinomaisesta puheesta ja sanavarastosta. Vasta siiis 2v pitäis tulla parikymmentä sanaa... Ja meillä ei ole kovin kova kiipeilemäänkään - onneksi... Täällä keskitytään kirjojen katseluun ja rikkomiseen sekä lehtien ja mainosten repimiseen ja paperin syömiseen... Ruoka uppoaa hyvin, ihan normiruokaan ei ole siirrytty... Maitoa hörppii tavallisesta lasista, imetän 1-2 krt päivällä ja pitkin yötä. Päiväunia nukkuu kahdet... Harrastaa vauvauintia ja muskaria... Tykkää istua pulkassa ja pärisee polkutraktorissa...

Olemme reissanneet aika paljon... Pääosin lennot ym. on menneet hyvin. Lyhin lento ollut tunnin, pisin lähes 11h, useimmat 3-4h, mutta eniten vissiin vaikuttaa kellonaika, että miten unet yms. osuu, kyllähän siellä koneessa tylsistyy. Tuo 1v on nyt testannut hotelleja vissiin neljässä maassa, viimeksi Espanjassa...

1v-mitoissa poika on aika paljon isoveljeään perässä, pituutta oli alle 79cm ja painoa hiukan yli 11kg, mutta isoveljensä olikin iso ;)

Moikka ja terveisiä Thaimaasta:)
Tiistaina tultiin kotiin. Reissu meni tosi hyvin ja oli ihanan lämmintä n.+30 ja tytöt nautti kovasti uimisesta. Lentomatkatkin menivät ihmeen hyvin. Mennessä sinne tytöt nukkui melkein koko matkan, ja tullessa oli meillä molemmilla miehen kans viereiset paikat tyhjillään, et tytöt mahtui hyvin nukkuu viekussa :) Ton Tui- yhtiön koneet on ihan huippuja, kun niissä on joka penkissä oma viihdejärjestelmä. Saa valita, mitä leffoja katselee, musiikkia kuuntelee ym.. nyt tullessa katselin neljä hyvää elokuvaa, kun Venla nukku tai leikki vieressä :)
Tytöt oli kyl joka paikassa ihailujen kohteena. Heitä luultiin useimmiten pojiksi ja jokskin puolivuotiaiksi :) Menivät sylistä syliin, ja halusivat ottaa heistä valokuvia muistoksi.
työt nukkui tuol Thaimaassakin onneksi tosi hyvin. Yleensä heräsivät 8 aikoihin, sit käytiin aamupalalla ja leikittiin vähän aikaa. Söivät meidän kans aina hotellin aamupalaa, leipää, hedelmiä, riisiä, munakasta ym, mitä nyt sattui olemaan. sit kävivät joskus 10 jälkeen päiväunille ja nukkuivat joku 3h, sen aikaa saatiin miehen kans kölliä rauhassa altaalla :) Tytöt nukkui sisällä viileässä, ilmastoinnin ollessa n 22 asteessa. Sit kun heräsivät, niin syötiin sisällä viileässä ruoka, ja sen jälkeen mentiin altaille uiskentelee. Ostettiin sielt tytöille sellaiset uimalelut, missä oli jalkareiät, et niiden sisällä pystyi sillai istuskelee. Oli kyl ihan huiput, sillä psytyi ite uimaan tyttöjen kans, työnnellen heitä niissä leluissa :) Uimisten jälkeen taas syötiin, ja sit lähdettiin kaupoille ja ite syömään. Tytöt saattoi viel illalla ottaa pienet torkut rattaissa. Sit kävivät yleensä 21 aikoihin yöunille. Yöllä saattoivat herätä pari kertaa juomaan. Rattaat oli ihan tosi hyvät, ja tytöt viihtyi niissä onneksi mainiosti. ensimmäisenä päivänä tehtiin se virhe, et päästettiin heidät konttaa empäriinsä hotelln pihaa, ja hehän tunkivat kaiken suuhunsa ja kiipesivät kaikkialle. Silloin mietin, et oltiinko ihan hulluja, kun lähdettiin reissuun, ja meneekö mun loma vaan siihen, et ootan kauhulla et tuleeko joku vatsapöpö vai ei. Seuraavana päivänä sit päätettiin et tytöt pysyvät rattaissa, jos eivät ole sylissä tai uimassa, ja oli kyl loistava päätös. Se paikka mis oltiin, niin oli kyl onneksi tosi rauhallinen ja pieni. Altailla oli yllensä muutama perhe meidän lisäksi. Rantalomaksi sitä ei voinut kutsua, sillä rannalla ei juurikaan voinut olla. Yksi retki tehtiin lähi saarille, niin silloin tytötkin pääsivät maistamaan rantahiekkaa :)
Oli myös hyvä, et raahattiin täältä ruokaa mukana (purkki/päivä) Söivät kaksi lämmintä ateriaa, purkkiruokaa sekoitettuna perunamuusi jauhoon. Ostettiin kyl sielt lisäksi sellaista kala-porkkana-jauhoa, jota kans sekoitettiin veteen tai maitoon.
Oli kyl kaiken kaikkiaan kiva reissu. Nyt vaan aikaero vähän pistää rytmit sekaisin..tänäänkin tytöt heräs jo klo 5.
Tulipahan kirjoiteltua reissukuulumisia..
Meidän neidit ei viel kävele. Seisovat kyl kovasti paikallaan ja samalla taputtavat itselleen. Kovia kiipeilijöitä silti ovat. Reissussa oppivat myös sanomaan Hauva, kun oli niin paljon kulkukoiria. Venla myös toistelee sanoja perässä.
No nyt tarvii mennä, kun tytöt heräs
Jenni ja tytöt 1v ja koht 1kk

Moikka eivät onneksi heränneetkään, piti vaan laittaa tuttia suuhun.
viel piti kysyä, et miten teidän lapsoset istuu?
Meiän molemmat tytöt istuu polvilleen, jalkojensa välissä. Sillai ei kuulemma saisi istua, et mennään maanantaina käymään fysioterapeutilla kontrollikäynnillä. tytöt kyl istuu hyvin potalla ja syöttötuolissa. Jonkin verran myös lattialla jalat suorina silloin, kun sattuvat seisomasta pepulleen pyllähtämään. He eivät kuitenkaan omatoimisesti hakeudu istuma-asentoon, vaan ovat mielummin polvillaan. No saa nähdä, mitä se fysioterapeutti sanoo, kun neuvolassa olivat siitä istumisesta vähän huolissaan. Itteeni ei kuitenkaan niin huoleta, sillä luulen sen johtuvan osaksi siitä, kun ovat niin kovia menijöitä, et polvilteen pääsee nopeammin liikkeelle :) mut maanataina ollaan ehkä viisaampia :)
No nyt moro ja mukavaa viikon jatkoa
T:Jenni

Ihanan kuuloinen loma teillä Jenni, tässähän vallan iskee matkakuume! Tosi sujuvalta kuulosti kaikki :) Ajatella, että tytöt ovat maailmanmatkaajia jo noin nuorella iällä :)

Kysyit istumisesta. Sofia istuu ihan perinteisellä tavalla tai sit hän on kyykyssä, polvillaan en ole nähnyt likkaa juuri koskaan. Kyllä sekin mun mielestä normaalilta kuulostaa, mutta hyvähän sun on tyttöjä käydä fyssarilla näyttämässä, jos neuvolassa kerran ollaan huolissaan. Kaikki on varmasti kuitenkin OK. :)

Meillä Ässällä on nyt joku kiukuttelukausi, mikä tuntuu ihan uhmalta. Voi johtua kyllä esiin puskevista hampaistakin. Tyttö on hyvin raivoisa usein ja välillä ei sais laskea ollenkaan sylistä. Eilen ajattelin tulevani kaikesta huudosta hulluksi, mutta sitten lähdettiin 0-3-vuotiaiden peuhumaailmaan tuulettumaan ja siellä tyttö oli tyytyväinen. Ehkä meillä ei vaan kotona oo tarpeeks virikkeitä tms. Tai hän vaan tarvitsi jotain muuta ajateltavaa... Ootteko muut huomanneet lapsillanne moista kiukuttelua? Musta tuntuu, että kaikkien muiden muksut ovat yhtä päivänpaistetta. Onneks Ässäkin on sitä välillä :D

Entä miten teidän lapset nukkuvat: pyörivätkö öisin paljon ja pysyykö peitto päällä? Meillä on edelleen käytössä unipussi, koska Ässä möyrii siellä peiton heti pois päältään ja sit huutelee vissiin kylmyyttä sen jälkeen. Unipussin kanssa ei tule ainakaan vilu.

Salama83 ja Ässä 1 v + pari viikkoa

Istumisesta - meillä poika istuu aina ihan normaalisti jalat eteenpäin ja vähän auki. Joskus saattaa konttauksen jälkeen kurotella jotain polvillaan ja jopa kävellä hiukan eteenpäin polvillaan. Serkkuni istui pienenä polvet edessä, pylly jalkojen välissä... Hän oli lapsena mielestäni aika kömpelö kaikinpuolin, mutta siis ihan normaali. Löysin ketjun aiheesta muualta: Mitä haittaa, kun vauva istuu polvillaan jalkojensa - Keskustelut - Vauva.fi

Ässän kiukuttelu voi johtua hampaista tai tosiaan kyllästymisestä, väsymyksestä tai jostain muusta. Meillä poika tarvitsee säännöllisesti huoneen vaihtoa, "uusia leluja" yms. että pysyy tyytyväisenä. Isoveljestä on suuri hyöty viihdyttäjänä! Menemme aina aamupäivällä myös ulos, siitä saa virtapiikin kuten syömisestäkin, illalla sama juttu, ulkona klo 20-21 ja sitten hiukan sisäleikkiä ja puuro, leikkiä ja iltatoimet, nukkumaan siinä klo 22.30... Ja hyviä viihdytysleluja on esim. tyhjä muovipullo ;).

Kirjoitin tänne äsken... Mukana oli linkki... En tiedä johtuiko siitä vai mistä (olen päässyt mustalle listalle?!) mutta tuli teksti, että viestini on tallennettu ja valvojan pitää hyväksyä se ennen kuin se julkaistaan... Hah, koitan nyt tätä testipätkää ilman linkkiä, mutten jaksa uudelleen kirjoittaa juttuani istumisesta ja kiukuttelusta. Ehkä se tulee joskus tai sit ei tule...

kiitos köppänä tosta linkistä, kävin lukemassa. Varmaan saa kuulla aika samoja kommentteja sielt fyssäriltä..
Meillä kans välillä kiukutellaan..Uskon sen myös johtuvan osittain 1 ikävuoden eroahdistuksesta. Varsinkin Hennillä tuntuu nyt olevan kova eroahdistus ja haluaisi vaan olla sylissä. Alkaa myös huutamaan sitten kun touhuun jotain Venlan kans. Hennin pitäisi myös saada kaikki aina ensin. Meteli nousee, kun sisko saakin ekana jotain. Molemmat huutaa myös kun lähden johonkin ja jäävätkin isänsä kanssa vähäksi aikaa. Kuuluu tähän 1-vuoden ikään, kun tajutaan et ollaankin oma ittensä, eikä sama asia, kun äiti. Vähän sama asia, kun tän ikäinen harrastaa kovasti kurkistus leikkejä, niin se on sitä, et tajutaan pikkuhiljaa olevan oma itsensä. Tai ainakin näin muistan lukeneeni, kun luin kasvatustieteitä :) et uskon Salama, et Sofialla toi "kiukuttelu" on myös osittain eroahdistusta.
Täällä toi aikaero ja matkaväsymys edelleen vaikuttaa.. Ite heräsin tänään jo klo 5 ihan pirteenä ja tytöt vähän yli 6. saa nähdä, kuin kauan oikein menee, et pääsee takas tähän suomen rytmiin.
No nyt pitää taas mennä.
Mukavaa viikonloppua!:)
Jenni ja pikkuneidit

Moro.
Nyt käytiin siel fyssärillä, eikä onneksi mitään huolta. Tytöt saivat kehuja, että ovat motorisesti erittäin taitavia :) Et liikkuvat muuten niin taitavasti ja monipuolisesti, että ei niin väliä, vaikka oleilisivat polvillaan. silloin kun istuvat jalkojensa välissä, voi asentoa korjata, niin että suoristaa toisen jalan.
Tytöt oppivat la kävelemään :) H otti 8 askelta ja V 4 :) Tästä se sitten lähtee:)
Mieskin lähti tänään kuuden viikon loman jälkeen töihin. Homasi taas, et kyl saa olla silmät selässäkin. Toista menin auttaa potalle, niin eiköhän toinen jo ehdi kiivetä pesukoneeseen, kun oli jäänyt luukku auki... He ehtivät nykyään joka paikkaan :) Nyt onneksi ovat päiväunilla..
No nyt pitää mennä..
Moi

Hellouu taas!
Saako eka manata nää tappopakkaset alimpaan hel***tiin. Alkaa hiukan vanne kiristää päätä kun ei pääse neljän seinän sisästä mihinkään. Meillä päin mittari repii päivälläkin parinkympin miinuslukemia. Ja me kun tosiaan ollaan kirjaimellisesti neljän seinän sisällä, kun muut tilat ei vielä ole asumiskuosissa. Murrrr...
Onneksi kuitenkin netti toimii taas, olin tossa pitkän tovin totaalisessa nettipimennossa, ja sese vasta piinaavaa olikin ;D

Kiva kuulla Jenni että teijän matka meni niin loistavasti, taitaa olla tytöt syntyneet reissaajiksi. Kiitos kun jaksoit kirjoitella matkastanne :)
Mä en uskalla haaveillakkaan, että varsinkaan meijän lentomatkat tulisi sujumaan noin mallikelpoisesti. Onneksi on vaan 3 tunnin lento, koska tää meijän hengittävä virtapiiri ei suostu olemaan hetkeäkään paikalla (paitsi jos tv:stä tulee Postimies Pate tai Tuomas veturi). Tähän mennessä ei myöskään ole koskaan suostunut nukahtamaan syliin, joten meidän ainoaksi oljenkorreksi taitaa jäädä armoton herkkuarsenaali lentojen ajaksi :p Syömisestä tää kaveri nimittäin on kiinnostunut.

Salama: Kiukuttelu on täälläkin tuttua. Tai siis Oiva on ilmeiseti vaan niin Suuri Persoona, että jos asiat eivät mene hänen mielensä mukaan, saavat kaikki sen tuta. Ja meillä ainakin tylsistytään vähän väliä, siksi kaikki kerhot/perhekahvilat ovat ihan meijän elinehto. Ja juuri siksi just nyt nyppii niin pahasti, niin äitiä kuin poikaakin tää sisällä kökkiminen (autoa kun meillä ei ole käytettävissä).
Uusin hermostumisen aihe meillä on se, jos ei saa itse "syödä", vaan syötetään. Rähmelletään sitten kahden lusikan kanssa, tai niin että laitan ruuan lusikkaan ja Oiva saa itse tunkea sen suuhun. Jostain varhaisuhmasta meijän neuvolan täti ainakin puheli, mutta luulen vähän että tempperamentillakin on tekemistä ainakin tän meijän herran uhoamisessa.

Hurjasti teille myös Salama tsemppiä vauvantekopuuhiin ;) Muista raportoida kaikki käänteet. Mekin ollaan juteltu toisesta lapsesta (mies olis valmis alkaan heti uuteen yritykseen), mutta mä en oikein tiedä.... Toisena päivänä on ihan et; jooo, ja toisena päivänä ihan että; ei enään ikinä... Mutta kyllä varmaan pillerit jätän tässä lähiaikoina pois, ja sitten pelaillaan kumeilla. Lähinnä mä elättelen toiveita siitä, että lapsista olisi seuraa ja iloa toisilleen, mutta minkään näköistä vauvakuumetta ei mulla kyllä ole. Lähinnä ajattelen kauhunsekaisin tuntein sitä ekaa vuotta... Mies kyllä lupasi jäädä tällä kertaa kotiin, jos niin haluan. Mutta ääh en tiedä. Eihän se tietty kirkossa oo kuuletettu että sitä kakkosta edes saisi. No katsotaan miten tilanne kehittyy... Pitäis vaan päättää haetaanko nyt Oivalla hoitapaikkaa syksyksi vai jäänkö vielä kotiin määrittelemättömäksi ajaksi.

Lähtipäs tää juttu nyt vähän käsistä....

Kappe & Oiva 1v. ja risat

Jee, Kappen pakkaskirous toimi ja nyt ne vissiin väistyivät taka-alalle. TODELLA hienoa :) Meillä alkoivat koiratkin jo olemaan vähän nuutuneita, kun eivät pärjänneet pitkillä lenkeillä ja toisaalta oli sit paljon purkautumatonta energiaa. Nyt ollaan onneksi päästy kulkemaan ihan tuttuun ja totuttuun tapaan :)

Kiva kuulla, ettei meidän Ässä ole ainoa tempperamenttipakkaus. Välillä vaan tuntuu, että kaikkien muiden muksut ovat yhtä päivänpaistetta. Tosin on tuo meidänkin välillä.

Njaa, jäi vähän lyhyeksi, kun murunen heräsi uniltaan. Pitänee hakea...

Salama83 ja Ässä 1 v + 1 kk

Moro. Juu jee ne pakkaset lähti..Nytkin on niin upea ilma, et olis ihanaa olla ulkona, mut meidän neidit ovat kipeitä :(
Viikko sitten sairastuivat molemmat korvatulehukseen ja olivat kuumeisia..no se meni onneksi nopeasti kuurilla ohi. No viime yönä saivat sit sen oksutaudin, mitä on paljon liikkeellä. Yö oli ihan kauhea, kun molemmat oksensivat yhtä aikaa klo 2-5 ja sit viel aamulla parit kerrat. Nyt onneksi sain heidät nukkumaan, ja sitä ennen söivät viiliä ja leipää, ja joivat vatsatauti-juomaa..onneksi pysyivät sisällä. Ovat kyl sellaiset kaksimarjaa, kun kaikki pitää tulla samaan aikaan..
Meidän piti tänään lähteä miehen kans ilmaiselle laskettelureissulle, kun miehen työnantaja kustansi. No nyt sit mies sai lähteä yksin, ja mä jäin kotiin hoitaa meidän pikkupotilaita. Harmitti kovasti, sillä olin niin odottanut, et päästään ihan kahdestaan. No lasten kans kaikki ei mee aina suunnitelmien mukaan :/
Mä oon vähän ajatellut, et lähtisin syksyllä töihin. Tytöt olis sit 1v. ja 8kk vanhoja. Toisaaltaan tuntuu kauhean itsekkäältä, sillä en toisaaltaan haluaisi laittaa tyttöjä niin pieninä hoitoon. Sit oon aina ollut sitä mieltä lastentarhanopena, että alle 3v. lapsen paras hoitopaikka on koti. Nyt kuitenkin huomaan, etten ite vaan jaksa tätä kotona oloa, ja mulla on oikein ikävä töihin. Noiden kahden kans liikkuminen on niin hankalaa, ettei pahemmin tuu käytyä missään puistoissa ym. ja sit on viel koira, mitä pitää lenkityttää. Tytöt on nykyään sellaisia, et he ehtivät joka paikkaan ja keksivät vaikka mitä. En oikein uskalla lähteä heidän kanssaan mihinkään. On välillä ollut sellainen olo, etten pärjää heidän kans ja tuun hulluksi, kun ei oo muuta elämää, kun juosta niiden perässä. Oon välillä ihan pettynyt itseeni äitinä, et miksi musta tuntuu tältä! Ajattelin sit et jospa menis töihin, ja sais tytöt sinne samaan yksikköön hoitoon, eri taloon, kuin ite. Sit hoituis lasten vieminen hoitoon kätevästi. Ajattelin et tekisin lyhennettyä viikkoa, niin sit tytöilläkin olis vapaa päiviä. Oonko teistä kauheen itsekäs, kun ajattelen näin?
No tulipahan taas vähän purattua...
Nyt tarvii mennä, et jos ehtis vähän itekin nukkua ennen kun tytöt herää.
Aurinkoisia päiviä!
T:Jenni ja tytöt 1v. ja 1½kk

Yhteistyössä