Helppiä, mitä tekisitte, ls-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en voi mustana olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mun vanhemmat ainakin yrittää, että lapsi voitaisiin mahdollisesti sijoittaa heille. Itse saattaisin myös täältä kysyä sosiaalitoimistosta, voisiko minun luokseni sijoittamista harkita. En sitten tiedä onko se mahdollista kun itsekin olen jo yh ja kaikki lapset aika pieniä vielä. Mielellään kai minäkin sen pienen tänne ottaisin...

Päivittelen tänne tietoja... en tiedä kiinnostaakom kiviäkään, mutta usein tulee täältä luettua kun joku kysyy että kannattaisiko ls-ilmo tehdä ja sitten harmittaa kun ei jälkikäteen kuule mitään.

Siis, veljen lapsi on tosiaan huostaanotettuna, on jossain turvakodin tai vastaanottokodin tyyppisessä paikassa. Vanhemmat saavat häntä siellä valvotusti joka päivä tavata. Eilen, kun oli se huostaanottokin, oli otettu huumeseulat molemmilta vanhemmilta, ja tämän äidin osalta ne olivat positiiviset. Lapsen äiti soitti minulle eilen vihaisena, myönsin ilmoituksen tehneeni ja sanoin seisovani sanojeni takana. Ja minussahan se kaikki vika tietenkin on... :p Mutta.. veljen sanojen mukaan tämä lapsen äiti oli eilen ollut ihan sekaisin jonkun kaverinsa luona.

Veljen kanssa olen puhunut myös, hän suhtautuu tosi rauhallisesti eikä syytä minua mistään, yrittää vaan nyt hoitaa asioita. Sosiaalitoimiston kanssa oli ollut palaverissa, ja ilmeisesti tässä nyt ainakin puoli vuotta menee niin että lapsi on sijoituksessa. Sitä en sitten tiedä, mihin lapsi jatkossa sijoitetaan, toivoisin ettei missään laitoksessa tarvitse olla koko aikaa. :( Yritämme täältä selvittää, voiko lapsen sijoitta minun/minun vanhempieni luo, mutta se saattaa tyssätä siihenkin, että täältä on satoja kilometrejä sinne lapsen kotipaikkakunnalle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Päivittelen tänne tietoja... en tiedä kiinnostaakom kiviäkään, mutta usein tulee täältä luettua kun joku kysyy että kannattaisiko ls-ilmo tehdä ja sitten harmittaa kun ei jälkikäteen kuule mitään.

Siis, veljen lapsi on tosiaan huostaanotettuna, on jossain turvakodin tai vastaanottokodin tyyppisessä paikassa. Vanhemmat saavat häntä siellä valvotusti joka päivä tavata. Eilen, kun oli se huostaanottokin, oli otettu huumeseulat molemmilta vanhemmilta, ja tämän äidin osalta ne olivat positiiviset. Lapsen äiti soitti minulle eilen vihaisena, myönsin ilmoituksen tehneeni ja sanoin seisovani sanojeni takana. Ja minussahan se kaikki vika tietenkin on... :p Mutta.. veljen sanojen mukaan tämä lapsen äiti oli eilen ollut ihan sekaisin jonkun kaverinsa luona.

Veljen kanssa olen puhunut myös, hän suhtautuu tosi rauhallisesti eikä syytä minua mistään, yrittää vaan nyt hoitaa asioita. Sosiaalitoimiston kanssa oli ollut palaverissa, ja ilmeisesti tässä nyt ainakin puoli vuotta menee niin että lapsi on sijoituksessa. Sitä en sitten tiedä, mihin lapsi jatkossa sijoitetaan, toivoisin ettei missään laitoksessa tarvitse olla koko aikaa. :( Yritämme täältä selvittää, voiko lapsen sijoitta minun/minun vanhempieni luo, mutta se saattaa tyssätä siihenkin, että täältä on satoja kilometrejä sinne lapsen kotipaikkakunnalle...

Eikö tuossa olisi sitä mahdollisuutta, että veljesi jatkaisi elämäänsä kahdestaan lapsen kanssa ilman lapsen äitiä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö tuossa olisi sitä mahdollisuutta, että veljesi jatkaisi elämäänsä kahdestaan lapsen kanssa ilman lapsen äitiä?

No sitä hän varmaan yrittää, mutta se ei ole kyllä ihan vielä ajankohtaista, kun hänelläkin on sitä huumeidenkäyttötaustaa... :( Tiosin hän ei ole koskaan sekapäissään ollut lapsen lähettyvillä, mutta silti. Itsekään en mitenkään satavarmasti luottaisi siihen että veli on ja pysyy selvinpäin.

lukematta pidemmälle kuin pari ekaa viestiä voin kertoa tuttavastani, joka voi vaikuttaa tuntemattomasti ihmisestä juovuksissa tai muissa aineissa olevasta, mutta hän on läpikäynyt aivoinfarktin. Siskonsa kertoi että ennen tuota hänen toimintansa alkoi hidastua, puhe muuttua puuromaiseksi (ja onneksi osasivat hakeutua päivystykseen!).
Ei kannata kotikutoisin lääkäritiedoin, olettamuksin ja ulkopuolisin havainnoin kamalasti diagnooseja vääntää eikä viranomaisiin ottaa yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
lukematta pidemmälle kuin pari ekaa viestiä voin kertoa tuttavastani, joka voi vaikuttaa tuntemattomasti ihmisestä juovuksissa tai muissa aineissa olevasta, mutta hän on läpikäynyt aivoinfarktin. Siskonsa kertoi että ennen tuota hänen toimintansa alkoi hidastua, puhe muuttua puuromaiseksi (ja onneksi osasivat hakeutua päivystykseen!).
Ei kannata kotikutoisin lääkäritiedoin, olettamuksin ja ulkopuolisin havainnoin kamalasti diagnooseja vääntää eikä viranomaisiin ottaa yhteyttä.

No eiköhän se aika nopeasti selviä viranomaisille jos kysessä olisikin joku sairaus. Siinä tapauksessa ls-ilmosta tuskin mitään haittaa kellekään olisi.

No sitten kannattaa myös lukea pitemmälle kuin pari viestiä ennen kuin lupeaa ulkopuolisin havainnoin minua arvostelemaan. Ko. äiti oli siis ihan seurannassa oleva aineiden käyttäjä, todistettua käyttöä on ollut aika usein myös lapsen syntymän jälkeen. Ja kassista löytyneet rauhoittavat lääkkeet ja huumeruiskut eivät kyllä viittaa mihinkään aivoinfarktiin. Minun lääkäritietoni eivät ole kotikutoisia, vaan olen ammattinikin puitteissa ollut hyvin paljon tekemisissä päihdeäitien kanssa. en ole myös diagnooseja vääntänyt, vaan ainoastaan ilmoittanut havaintoni lastensuojeluun, he sitten tekevät omat päätelmänsä. Äiti oli myös eilen antanut positiivisen raskaustestin. Sinustako minun olisi pitänyt antaa lapsen olla huumeita käyttävän äidin seurassa ihan vaan siksi, että en vahingossa tekisi väärää diagnoosia, jos hänellä nyt kuitenkin sattuisi sitten olemaan aivoinfarkti kuitenkin?=

Minä myös tunnen lapsen äidin useamman vuoden ajalta, ja tiedän hänen normaalisti olevan hyvinkin skarppi, toimelias ihminen. Tiedä sitten jos alle 30-vuotiaalle olisi yhtäkkiä aivoinfarkti iskenyt, mutta silloin huumetesti olisi varmaankin ollut negatiivinen.

Mä jotenkin kyllä toivoisin että äiti 40plusplus tulisi vastaamaan, että pitääkö viaton lapsi tosiaan hyljätä selkeästi ja todistetusti huumeita käyttävän äidin hoiviin ihan vaan siksi että "kotikutoisin lääkäritiedoin olettamuksin ja ulkopuolisin havainnoin" ei saa tehdää "diagnooseja"? Eihän varmaan kukaan aineiden käyttäjä sitä itse myönnä, mutta mä vaan kysyn, että kuka kunnon äiti oikein kantaa mukanaan valtavaa rauhoittavien lääkkeiden arsenaalia, hämäriä jauhepusseja ja ruiskuja neuloineen? Ja jättää ne vielä lapsen ulottuville avonaiseen kassiin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sitten kannattaa myös lukea pitemmälle kuin pari viestiä ennen kuin lupeaa ulkopuolisin havainnoin minua arvostelemaan. Ko. äiti oli siis ihan seurannassa oleva aineiden käyttäjä, todistettua käyttöä on ollut aika usein myös lapsen syntymän jälkeen. Ja kassista löytyneet rauhoittavat lääkkeet ja huumeruiskut eivät kyllä viittaa mihinkään aivoinfarktiin. Minun lääkäritietoni eivät ole kotikutoisia, vaan olen ammattinikin puitteissa ollut hyvin paljon tekemisissä päihdeäitien kanssa. en ole myös diagnooseja vääntänyt, vaan ainoastaan ilmoittanut havaintoni lastensuojeluun, he sitten tekevät omat päätelmänsä. Äiti oli myös eilen antanut positiivisen raskaustestin. Sinustako minun olisi pitänyt antaa lapsen olla huumeita käyttävän äidin seurassa ihan vaan siksi, että en vahingossa tekisi väärää diagnoosia, jos hänellä nyt kuitenkin sattuisi sitten olemaan aivoinfarkti kuitenkin?=
Oi oi ku vielä raskaanakin on :( Toivottavasti se antaa syyn olla käyttämättä niitä aineitaan! Ja ihan oikeen olet tehny, ilman sinun ilmotusta tämä sikiökin joutuisi varmasti koville äidin aineiden käytön takia..mutta jos se nyt menis oikeille raiteille kun on tajunnut mitä siitä seuraa.
Kamala ajatella niitä mahdollisia vieroitusoireita mitä vauvaki joutuu kokemaan syntyessään jos äiti ei älyä lopettaa käyttöä..

Oi ei!! Nyt on pakko korjata, kiihdyksissäni kirjoitin väärin, piti kirjoittaa, että äiti on antanut positiivisen HUUMEtestin. Hän siis ei ainakaan tietääkseni ole raskaana, mutta minulle kyllä puhui aikovansa yrittää raskautta. :/ Mutta toivottavasti se suunnitelma ei onnistu. Tuli vaan niin hirveä olo tuon äiti40plusplus kirjoituksesta.. :( Itse punnitsin tätä ls-ilmoitusta todella hartaasti ja viimein sen tein lapsen edun nimissä ja tuntuu kypsältä kun arvostellaan, etenkin, kun tämän äidin kohdalla todisteet huumeiden käytöstä ovat selkeät.

Hei ap, ihan oikein olet toiminut, älä välitä noista länkyttäjistä, jotka eivät vaivaudu lukemaan ketjua edes loppuun ennen "tuomionsa" antamista.

Itse olen joutunut tekemään myös lastensuojeluilmoituksen eräästä lähisukulaisesta, hänellä on tosin alko-ongelma, ei huume. Pitkään sitä mietin, onko oikein, koska lapsi kuitenkin selvästi rakastaa äitiään ja mieluiten on hänen kanssaan, kun ei muustakaan tiedä. Jälkeenpäin ajateltuna harkitsin asiaa liiankin pitkään. Kun ilmon vihdoin tein, lapsi sijoitettiin meille asumaan ja äiti ohjattiin katkaisuun ja kuntoutukseen. Lapsi palautettiin "kuntoutuneelle" äidille. Tästä on kulunut aikaa puolisen vuotta ja juuri äsken sos.tt. soitti ja kysyi, haluaisimmeko ottaa lapsen takaisin, koska tämä sukulaisnainen ei olekkaan lopettanut viinan juontia. Lapsi muuttanee meille ensi viikolla, avosylin otamme hänet vastaan, on meille tosi rakas ja tärkeä.

Palasin taas päivittelemään. =) Sieltä sosiaalitoimistosta on otettu meihinkin päin yhteyttä, ja ensi kuussa on palaveri, johon osallistuvat lapsen vanhemmat ja heidän kaikki lähisukulaisensa. Eli myös minä, minun vanhempani ja siskoni, samoin toiselta puolelta lapsen isotäti ja mummo. Silloin päätetään, mihin lapsi sijoitetaan, nyt on siis kyseessä ainakin puolen vuoden sijoitus, ja molemmat vanhemmat ovat esittäneet toiveen, että harkittaisiin sukulaissijoitusta. Tuolla paikan päällä on silloin ilmeisesti ainakin kolme perhettä, jotka ovat valmiita ottamaan lapsen luokseen; minä, minun vanhempani ja tuo lapsen isotäti. =)

Veljen kanssa eilen puhuin puhelimessa, ja hän oikeastaan kiitti minua ls-ilmoituksen tekemisestä. Nyt osaan itsekin olla tyytyväinen että sen tein. Ja tosiaan vielä, ei ollut kyse mistään diabeteksesta tai aivoinfarktista vaan ihan selkeästä huumeidenkäytöstä.

Juttu jatkuu... tänään kuulin, että tuon lapsen äiti olisi omalle äidilleen (siis lapsen mummolle) sanonut, että lapsen isä (veljeni) oli kuulemma eilen jotain pillereitä ottanut, ja tänään olisi pitänyt antaa seulat kun oli meno turvakodille katsomaan lasta... Olivat sitten pyytäneet, että tämä mummo pissaisi purkkiin, jotta voisivat sinne seuloihin ujuttaa sen pissat! GRRRR pistää vihaksi!! Että ei kamalasti vastuunottoa löydy kummaltakaan osapuolelta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
:o Siis voiko tuon virtsanäytteen tuoda kotoa?Luulisi,että pitää antaa valvotusti tyylin doping-näyte urheilijoilla.

No jos ei siinä ihan vieressä kokoajan joku tuijota, niin saattaahan sen voida jotenkin sujautettua sinne sekaan taskusta, pussista tms. Ikävä kyllä olen vuosien varrella kuullut monia keinoja, millä huumetestin voi sabotoida näyttämään jotain ihan muuta kuin mitä se on... :( Joka paikassa ei tosiaan katsota niin tarkkaan, vaikka oikeasti pitäisi tosiaan tuijottaa kokoajan vieressä miten se pissa purkkiin päätyy.

Päivitystä...

Olimme vähän aikaa sitten palaverissa, jossa kartoitettiin lapsen läheisverkostoa. Lapsen vanhemmat eivät olleet siellä, mutta sen sijaan lapsen toisen puolen mummo (äidin äiti) ja täti (äidin isän sisko) olivat paikalla ja tekivät kantansa minulle, siskolle ni ja äidilleni selväksi. "Tänne ollaan vaan tultu lapsen äitiä haukkumaan" ja "me emme hyväksy/ymmärrä" tätä huostaanottoa ollenkaan" jne. No, palaverissa kävi ilmi, että lapsen ollessa turvakodissa äiti on jäänyt huumeseuloissa kiinni pari kertaa, isä taas (veljeni) oli lakannut käymästä kokonaan seuloissa. :/ Palaverissa todettiin myös, että kun tämä äiti ja lapsi olivat aikaisemmin päihdekuntoutuksessa, äiti salakuljetti sinne lääkkeitä.

Päiväkodista oli kerrottu, että lapsi käyttäytyy aggressiivisesti toisia lapsia kohtaan, ja kelpuuttaa kenet aikuisen vaan; kuka vaan kelpaa sylissäpitelijäksi ja turvaksi. Turvakodista oli kerrottu, että lapsi on selvästi joutunut huolehtimaan aikuisista; huolehtii uloslähtiessä että aikuisilla on avaimet, lompakko, lapaset, kengät, jne... :(

Lopputulos oli se, että sijoitusta edelleen harkitaan. Luultavasti tässä tulee tosiaan kyseeseen siskoni, joka asuu lähempänä perhettä. Ilmi tuli myös, että tämä on aika pitkä juttu, vaikka lapsen äiti tuntuu olevan siinä uskossa, että ihan pian saa lapsen kotiin, kunhan seulat ovat puhtaat. Soskussa kuitenkin puhuivat, että on pidempi juttu, vuodenkaan puhtaat seulat eivät välttämättä riitä, vaan täytyy osoittaa elämänhallintaa, opiskelu/työssäkäynti, normaalin ystäväpiirin rakentaminen, lääkemyönteisyyden väheneminen, hoitoon sitoutuminen, sovittujen tapaamisten noudattaminen jne.

Joo. Näin. Jos jotain kiinnostaa. :) Tapaaminen oli tosi raskas, ei ole oikein kiva kuunnella, että lapsi on voinut niinkin huonosti, mutta toisaalta helpotti, kun huomasin, ettei soskun tätit kattele samoilla vaalenapunaisilla linsseillä asioita kuin tuo lapsen äiti ja isotäti, joiden mielestä kaikki on hyvin kun lapsella on puhtaat vaatteet ja hänen kotinsa siisti silloin kun siellä kerran viikossa käydään.

Jos nyt jollain on vielä jotain inttämistä jostain hämäräperäisestä diabeteksesta, aivohalvauksesta ja kotidiagnoosien tekemisestä, niin perustelujen kanssa sitten kiitos. :D

Teit täysin oikein ap.Kerrankin ihminen joka ei vaan puhu vaan tekee ,kun huomaa että jollain lapsella on asiat OIKEASTI huonosti.
Toivottavasti lapsen asiat rupeaa selkiintymään ja hän saa hyvän ja turvallisen lapsuuden.

Uusimmat

Yhteistyössä