Henkilökohtanen avustaja perseen pyyhkijäksi?? Ja lääkkeen antamisesta myös kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Avustaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Avustaja"

Vieras
Pitääkö mun alkaa pyyhkimään nyt avustettavan perseen aina isomman hädän jälkeen, kun olen ollu töissä 6kk ja ei ole ennenkään tarvinnu, eikä avustettava tarvi kotonaankaan pyyhkimisapua. Oli kuitenki pyytäny, että minä pyyhkisin häneltä nyt. Ei tule kyllä kuuloonkaan, kun ei mistään tuollasesta ole ollu puhetta, eikä oo ennenkään tarvinnu. Cp-vammanen henkilö kyseessä.

Voiko kieltäytyä?

Miten kun joskus saattaa joutua antamaan lääkkeen, joka pitäis laittaa peräaukkoon, mutta onko minun pakko tehdä se? Ei ole koskaan tervinnu, mutta jos tilanne tulis, niin en kyllä haluais antaa.. Ei ole mitään koulutusta, lähihoitajaa tai mitään muuta. Voiko pyytää jonkun hoitoalan henkilön auttamaan, jos paikalla on? En edes tiedä miten lääke annetaan tai muutenkaan mitään, ei olla oikein kerrottu. Mikään suppo ei ole, vissiin jotain nestettä pussista.. En kyllä tiedä.

Nyt mietityttää tämmöset asiat, kun ollaan vähän pidemmälle maltalle lähdössä, niin jos tapahtuukin jotain. Kiitos vastauksista. Tiedän, että minulla on ehkä väärä ala, koska olen tämmöinen kakkafoobikko, mutta hyvin töissä muuten menee. :) Nämä asiat nyt vaan hankaloita on..

Henkilökohtaisen avustajan tehtäviin voi hyvinkin kuulua vessassakäynneissä avustaminen, samoin kuin peseminen ja pukeminen yms. yms. yms.

Jos haluat tuossa työtehtävässä olla, niin kyllä se vähän niin kuin pakko on. Ei töitä voi "valikoida" tai on äkkiä työtön.. Ymmärrän kyllä sua siinä mielessä, että eihän nuo tehtävät varmastikaan kovin ihania ole kenenkään mielestä :D

Mulla on tosi helppo avustettava ja kyllä olen tietonen, että yleensä semmosia pyyhkimisiä ja pesuja pitääkin tehdä, mutta tämän työpaikan halusin juuri sen takia, ettie tässä tartte. Niin sanottiin. :)

Mitäs hommia sä teet, avustat? Eiköhän tuo vessakäynti aika luonnollisena osana kuulu avustuksiin? Sitä kun ajattelee työnä, eikä paskahommana, niin siinä se menee, missä muutkin hommat. KOkemusta on.

Aijaa, no onko näille pyyhkimisille sitten joku ihan erityinen tarve, esim. onko se pyyhkiminen potilaalle jostain syystä hankalampaa kuin aiemmin? Tietysti silloin pitäisi tehdä, voithan vielä keskustella potilaan itsensä kanssa...

Niinhän sen pitäis mennä. Musta vaan alkaa tuntumaan tää työ aika raskaalta välillä, kun mies on ilmeisesti ihastunut ja yrittää suostutella vähän kaikkeen. Tekis mieli välillä heittää hanskat tiskiin ja tuntuu, että tämä pyyhkimisjuttukin oli tuulesta repästy.. Tuttuni työskentelee siis hänen asunnollaan ja ei kuulemmana koskaan tartte apua pyyhkimisessä, joten mitenkäs nyt sitten. En halua joutua ihan alistetuksi joka asiassa... Ehkä tää työ sitten sitä on. Luovu periaatteista ja anna toisten pomputtaa sua.

Tosta lääkkeestä, tottakai mä annan, jos nyt ei muuta mahollisuutta ole. Että en tarkottanu sitä, ettei missään tapauksessa. Voinko kuitenkin pyytää apua, kun en asiasta juurikaan mitään tiedä ja ei ole minkäänlaista tietoa lääkkeiden antamisesta tai määristä sun muista?

[QUOTE="Vieras";22356347]Aijaa, no onko näille pyyhkimisille sitten joku ihan erityinen tarve, esim. onko se pyyhkiminen potilaalle jostain syystä hankalampaa kuin aiemmin? Tietysti silloin pitäisi tehdä, voithan vielä keskustella potilaan itsensä kanssa...[/QUOTE]

Hieman ot, mut se avustettava ei oo potilas vaan tän avustajan työnantaja.
Et ap kannattaa jutella sun työantajan kanssa sun työnkuvasta.
Ja jos on kyse matkasta niin tuskin se sinne palkkaa jotaki lähihoitajaa persettään pyyhkimään ja sinä vaan teet kivoja ja siistejä hommia jotka ei sisällä kakkaa.

[QUOTE="aloittaja";22356379]Tosta lääkkeestä, tottakai mä annan, jos nyt ei muuta mahollisuutta ole. Että en tarkottanu sitä, ettei missään tapauksessa. Voinko kuitenkin pyytää apua, kun en asiasta juurikaan mitään tiedä ja ei ole minkäänlaista tietoa lääkkeiden antamisesta tai määristä sun muista?[/QUOTE]

miten sä yleensäki oot hänen avustaja? vaihda työpaikkaa. Jos työnkuvaan kuuluu lääkkeiden anto niin kyllä sulla pitää olla tarvittava tieto ja taito sen lääkehoidon toteuttamiseksi.

[QUOTE="aloittaja";22356379]Tosta lääkkeestä, tottakai mä annan, jos nyt ei muuta mahollisuutta ole. Että en tarkottanu sitä, ettei missään tapauksessa. Voinko kuitenkin pyytää apua, kun en asiasta juurikaan mitään tiedä ja ei ole minkäänlaista tietoa lääkkeiden antamisesta tai määristä sun muista?[/QUOTE]

Kerrot asiakkaasi olevan cp-vammainen. Kykeneekö hän sun kansas kommunikoimaan?

Mulle on kerrottu mitä töihin kuuluu ja mitä ei ja sanottu, että avustettava osaa itse tehdä vessa-asiat. Nyt sitten inhottaa, kun asia on muuttunu ja en halua tehdä tälläistä. Loparit vai voisko keskustelemalla päästä? Nyt on toinenki työpaikka kerta auki ja voisin ottaa sen.. Siistinpää tytötä. Naurakaa vaan, mutta mä en perseitä pyyhi, musta ei vaan ole siihen hommaan.

[QUOTE="aloittaja";22356335]Mulla on tosi helppo avustettava ja kyllä olen tietonen, että yleensä semmosia pyyhkimisiä ja pesuja pitääkin tehdä, mutta tämän työpaikan halusin juuri sen takia, ettie tässä tartte. Niin sanottiin. :)[/QUOTE]

Anteeksi, mutta harkitse jotakin muuta alaa. En hyväksyisi itselleni tai läheiselleni sinua avustajaksi, enkä suosittelisi kenellekkään.

[QUOTE="aloittaja";22356414]Mulle on kerrottu mitä töihin kuuluu ja mitä ei ja sanottu, että avustettava osaa itse tehdä vessa-asiat. Nyt sitten inhottaa, kun asia on muuttunu ja en halua tehdä tälläistä. Loparit vai voisko keskustelemalla päästä? Nyt on toinenki työpaikka kerta auki ja voisin ottaa sen.. Siistinpää tytötä. Naurakaa vaan, mutta mä en perseitä pyyhi, musta ei vaan ole siihen hommaan.[/QUOTE]

no jos noin oleellinen asia toimintakyvyssä muuttuu niin tottahan toki se on keskustelun paikka. Ne ketä on osallistuneet hoitosuunnitelman tekoon, voi miettiä tätäkin asiaa että onko se avun tarve todellinen vai onko siinä jotain muutakin.

[QUOTE="vieras";22356397]Kerrot asiakkaasi olevan cp-vammainen. Kykeneekö hän sun kansas kommunikoimaan?[/QUOTE]

Kykenee ja on ihan normaali muuten, paitsi jalat ei toimi kunnolla. :)

[QUOTE="Avustaja";22356298]En edes tiedä miten lääke annetaan tai muutenkaan mitään, ei olla oikein kerrottu. Mikään suppo ei ole, vissiin jotain nestettä pussista.. En kyllä tiedä[/QUOTE]

Onko lääke ummetukseen vai esim. epileptisiin kouristuksiin?
Joka tapauksessa: avaat "tuubin" kärjen, työnnät sen peräsuoleen, puristat lääkeaineen tuubista ulos ja edelleen puristat tuubia kun vedät sen pois. Muuten se imaisee kaiken suolen sisällön sinne "tuubin".

no jos noin oleellinen asia toimintakyvyssä muuttuu niin tottahan toki se on keskustelun paikka. Ne ketä on osallistuneet hoitosuunnitelman tekoon, voi miettiä tätäkin asiaa että onko se avun tarve todellinen vai onko siinä jotain muutakin.

Kiitos vastauksesta. Alan heti huomenna selvittään, että mikä juttu tässä nyt on, että miksi nyt asiat on muuttunu ja toivon mukaan saan jonkun vastauksen, sitten sen mukaan mietitään miten tästä eteen päin. Mukava työ on, mutta ei kauheana sovi minulle, jos asiat lähtee noin päin kääntymään. Hyvin tullaan toimeen ja ollaan ystävystytty, mutta jotku asiat on liikaa. Hävettää kyllä ja tuntuu, että saa kauheaa paskaa päällensä, kun myöntää, ettei halua tehdä tätä pyllyjen pyyhkimistä..

[QUOTE="aloittaja";22356499]Kiitos vastauksesta. Alan heti huomenna selvittään, että mikä juttu tässä nyt on, että miksi nyt asiat on muuttunu ja toivon mukaan saan jonkun vastauksen, sitten sen mukaan mietitään miten tästä eteen päin. Mukava työ on, mutta ei kauheana sovi minulle, jos asiat lähtee noin päin kääntymään. Hyvin tullaan toimeen ja ollaan ystävystytty, mutta jotku asiat on liikaa. Hävettää kyllä ja tuntuu, että saa kauheaa paskaa päällensä, kun myöntää, ettei halua tehdä tätä pyllyjen pyyhkimistä..[/QUOTE]

sun kyllä kannattaa ihan oikeasti jättää nuo hommat sellaiselle ihmiselle joka tykkää sitä tehdäkin. Joku valmistuva lähihoitaja ottais kiljuen sun paikan vastaan.

En tiedä mutta kyllä mun mielestä oudolta kuulostaa että yhtäkkiä tarttis tuollaistakin tehdä. Minusta ei olisi ko. töihin ja arvostan suuresti kaikkia joista on.

Onko lääke ummetukseen vai esim. epileptisiin kouristuksiin?
Joka tapauksessa: avaat "tuubin" kärjen, työnnät sen peräsuoleen, puristat lääkeaineen tuubista ulos ja edelleen puristat tuubia kun vedät sen pois. Muuten se imaisee kaiken suolen sisällön sinne "tuubin".

Epileptisiin. Kiitos neuvosta, olisin varmaan tehnyt jo väärin. Onneksi nyt tiedä, että miten pitää lääke antaa, jos tilanne tulee. Kiitos paljon! On täällä näitä mukaviakin, mitä ei kauheaa haloota asiasta vedä, vaan ennemminkin yrittää auttaa. Vaikka kyllähän se haloo taitaa olla jokseen ymmärrettävää, ehkä. Ainaki joidenki mielestä.

[QUOTE="aloittaja";22356513]Epileptisiin. Kiitos neuvosta, olisin varmaan tehnyt jo väärin. Onneksi nyt tiedä, että miten pitää lääke antaa, jos tilanne tulee. Kiitos paljon! On täällä näitä mukaviakin, mitä ei kauheaa haloota asiasta vedä, vaan ennemminkin yrittää auttaa. Vaikka kyllähän se haloo taitaa olla jokseen ymmärrettävää, ehkä. Ainaki joidenki mielestä.[/QUOTE]

sun pitää osata myös avustaa asiakas oikeanlaiseen kylkiasentoon, ja kun annostelet lääkkeen peräsuoleen niin sitä tuubia ei ihan heti vedetä ulos vaan odotetaan hetki. Sitten pitää tarkkailla hetken aikaa mahdollisia haittavaikutuksia kun tollasesta lääkkeestä kyse, tosin kun kyseessä cp niin on varmaan ollut jo pitkään epilepsialääkityksellä.

sun kyllä kannattaa ihan oikeasti jättää nuo hommat sellaiselle ihmiselle joka tykkää sitä tehdäkin. Joku valmistuva lähihoitaja ottais kiljuen sun paikan vastaan.

Kyllä minäkin tykkään työstäni todella paljon, en tarjoitakka sitä. Tässä nyt vaan työtehtävät muuttuneet ja en uskonut, että näin paljon muuttuis nyt. Kyllä minusta helposti eroon pääsee, kun mainistee vaan jollekkin, mutta ainoastaan positiivista palautetta tullut joka taholta. Pitäisikö sitten tuottaa pettymys kaikille ja lähtä lätkimään, koska joku toinen ansaitsee sen?

Minkä vuoksi henkilö ei sitten kykenisi pyyhkimään itse, jos aiemmin on pystynyt?

Jos hän mitenkään tästä hommasta suoriutuu, älä ryhdy tekemään puolesta! Omatoimisuus on autettavasi etu.

Uusimmat

Yhteistyössä