Henkilökohtanen avustaja perseen pyyhkijäksi?? Ja lääkkeen antamisesta myös kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Avustaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eniten minua hämmästyttää ylipäätään tämä aloitus tällä palstalla. Minusta avustajan ja avustettavan suhde on hyvin luottamuksellinen ja rajat pitää pystyä keskustelemaan henkilökohtaisesti. Terveiset vaan CP-viikon tapahtumassa, jossa keskusteltiin myös tästä aiheesta, miten vaikea on löytää avustajaa jonka kanssa tuo luottamuksellinen suhde syntyy.

[QUOTE="vieras";22356543]Minkä vuoksi henkilö ei sitten kykenisi pyyhkimään itse, jos aiemmin on pystynyt?

Jos hän mitenkään tästä hommasta suoriutuu, älä ryhdy tekemään puolesta! Omatoimisuus on autettavasi etu.[/QUOTE]

En kyllä tiedä yhtään. Mitään syytä ei ainakaan pitäisi olla. Ainakin alussa kehotettiin ja sanottiin, että mahdollisimman pitkälle avustettavan pitää saada tehdä asiat itse.

Eniten minua hämmästyttää ylipäätään tämä aloitus tällä palstalla. Minusta avustajan ja avustettavan suhde on hyvin luottamuksellinen ja rajat pitää pystyä keskustelemaan henkilökohtaisesti. Terveiset vaan CP-viikon tapahtumassa, jossa keskusteltiin myös tästä aiheesta, miten vaikea on löytää avustajaa jonka kanssa tuo luottamuksellinen suhde syntyy.

Ei nyt ole oikein ollu tilaisuuttakaan, niin on pitäny sitten yksin päässä pohtia ja ajattelin, että täällä ehkä ihmiset osaisi neuvoa edes vähän. Mutta totta puhut.

ei oo tarkoitus olla ilkeä, mutta sun ammattitaidottomuus näkyy siinä että sä tuut palstalle puhumaan rumasti sun asiakkaasta, kuinka et halua pyyhkiä sen persettä.

Ammattitaitoinen avustaja ottaa yhteyttä esimieheen / tai siihen tahoon joka ko. asiakkaan hoidosta ja suunnittelusta vastaa, ja lähtee niiden henkilöiden kans miettiin ongelman syytä ja ratkaisua.

tuo sun kirjoitustyyli on ihmisarvoa alentavaa. ymmärrän ettet halua tai pysty niitä wc käyntejä avustamaan, ei se väärin oo, kaikki ei tosiaankaan pysty. Mut siltikin sun tulis säilyttää tietynlainen hienovaraisuus ja kunnioitus sitä ihmistä kohtaan.

tulin jotenki tosi surulliseksi tästä aloituksesta.

Mä ymmärrän kyllä ap:n huolen, koska itse joutuisin varmaan ottamaan loparit tuossa tilanteessa. Täällä kommentoivat lähihoitajat sun muut, jotka ovat tottuneet tällaisiin paskatushommiin, mutta ei kaikille "vieraan" ihmisen perseenpyyhintä ole ihan itsestäänselvä ja ok juttu. Itse olen ollut tilanteessa, jossa eräs avustettava henkilö olisi tarvinnut vessatusapua. En suostunut, eikä eräs toinenkaan paikallaollut suostunut, vaan tämän henkilön oli odotettava, että oikea avustajansa saapui paikalle. Minä en vieraiden ihmisten paskoja pyyhi tai pese, enkä myöskään ala kenenkään kuukautissiteitä vaihtamaan. Juu, itsekäs olen , mutta mitäs sitten!

[QUOTE="vieras";22356620]Minä en vieraiden ihmisten paskoja pyyhi tai pese, enkä myöskään ala kenenkään kuukautissiteitä vaihtamaan. Juu, itsekäs olen , mutta mitäs sitten![/QUOTE]

Muistathan tämän sitten, kun itse istut tortut housussa eikä yksikään nirppanokka hienohelma suostu vaippojasi vaihtamaan :whistle:

ei oo tarkoitus olla ilkeä, mutta sun ammattitaidottomuus näkyy siinä että sä tuut palstalle puhumaan rumasti sun asiakkaasta, kuinka et halua pyyhkiä sen persettä.

Ammattitaitoinen avustaja ottaa yhteyttä esimieheen / tai siihen tahoon joka ko. asiakkaan hoidosta ja suunnittelusta vastaa, ja lähtee niiden henkilöiden kans miettiin ongelman syytä ja ratkaisua.

tuo sun kirjoitustyyli on ihmisarvoa alentavaa. ymmärrän ettet halua tai pysty niitä wc käyntejä avustamaan, ei se väärin oo, kaikki ei tosiaankaan pysty. Mut siltikin sun tulis säilyttää tietynlainen hienovaraisuus ja kunnioitus sitä ihmistä kohtaan.

Mikä sua riivaa?! Ap varmaankin kertoi tästä täällä, koska ei tiennyt mistä muualta kysyä! Sä et näköjään lue toisten tekstejä tarkkaan, ap ei oo puhunut alentavasti hoidettavastaan. Aloittaja on AVUSTAJA, ei lähihoitaja, ja sopimuksessa ei ole sovittu että pitäisi avustaa vessassa. Oisko susta ihan ok, jos oisit vaikkapa autonasentaja, ja yks päivä vaan pomos marssis paikalle 'Kuule nyt sun sopparis muuttuu, sä alat tästä päivästä lähtien pyyhkimään mun perseen ko käyn paskalla.' Kiljuisit varmaan riemusta ja ottaisit uuden homman ilomielin vastaan?? Hei haloo.

No kai sitä nyt saa purkaa ja kysellä, tästä aloituksesta ei todellakaan saa vihiä siitä, kenestä mahtaa olla kyse. Ihan varmasti ap kunnioittaa asiakastaan, mutta perse on perse ja paska on paskaa, ei sitä tarvi rueta hienostelemaan netissä.

[QUOTE="vieras";22356620]Mä ymmärrän kyllä ap:n huolen, koska itse joutuisin varmaan ottamaan loparit tuossa tilanteessa. Täällä kommentoivat lähihoitajat sun muut, jotka ovat tottuneet tällaisiin paskatushommiin, mutta ei kaikille "vieraan" ihmisen perseenpyyhintä ole ihan itsestäänselvä ja ok juttu. Itse olen ollut tilanteessa, jossa eräs avustettava henkilö olisi tarvinnut vessatusapua. En suostunut, eikä eräs toinenkaan paikallaollut suostunut, vaan tämän henkilön oli odotettava, että oikea avustajansa saapui paikalle. Minä en vieraiden ihmisten paskoja pyyhi tai pese, enkä myöskään ala kenenkään kuukautissiteitä vaihtamaan. Juu, itsekäs olen , mutta mitäs sitten![/QUOTE]

ei kaikkien tarvi siihen pystyäkään, mut mä en ymmärrä ettei sitä asiakasta nähdä ihmisenä vaan pelkkänä asiakkaana, kuin esineenä josta tullaan palstalle puhumaan noin rumaan sävyyn.

vaikka onkin cp, on silti ihminen ihan kuin kaikki muutkin on. Et sä tulis tänne sun äidistäkään sanomaan että minähän en sen persettä pyyhi.

Olen sinun kanssasi ihan samaa mieltä. Aika rumaankin sävyyn ap nyt asian ilmaisee, kun sen asian voisi ihan asiallisesti ja ystävällisesti keskustella selväksi työnantajan kanssa.

[QUOTE="huhhuh";22356679]Mikä sua riivaa?! Ap varmaankin kertoi tästä täällä, koska ei tiennyt mistä muualta kysyä! Sä et näköjään lue toisten tekstejä tarkkaan, ap ei oo puhunut alentavasti hoidettavastaan. Aloittaja on AVUSTAJA, ei lähihoitaja, ja sopimuksessa ei ole sovittu että pitäisi avustaa vessassa. Oisko susta ihan ok, jos oisit vaikkapa autonasentaja, ja yks päivä vaan pomos marssis paikalle 'Kuule nyt sun sopparis muuttuu, sä alat tästä päivästä lähtien pyyhkimään mun perseen ko käyn paskalla.' Kiljuisit varmaan riemusta ja ottaisit uuden homman ilomielin vastaan?? Hei haloo.[/QUOTE]

no et sinäkään kovin tarkasti lukenu mun vastausta. Ei ap:n tarvi siihen hommaan alkaa kun se ei kerran työnkuvaan kuulu, mut ei ap:n myöskään tule puhua asiakkaastaan kuin eläimestä.

Kyllä mua ihmetyttää se jos muiden ei tarvitse auttaa vessassa vaan just tän kyseisen aloittajan pitäisi se tehdä. Tähän asti on pärjännyt itse ja pärjää edelleen mutta jos tämä avustaja on paikalla niin ei enää pärjääkkään, vai? Silloin taitaa olla kyse jostain muusta kuin avun tarpeesta...

Voi lässytilää. Asia ei muuksi muutu vaikka ap käyttäisi hienoja kiertoilmaisuja, paska on silti paskaa ja perse perse. Ihan hysteeristä porukkaa taas, ap on puhunut täysin asiallisesti, mutta onko korppikotkilla taas tarvee saada kiusattua jotakuta?!

no et sinäkään kovin tarkasti lukenu mun vastausta. Ei ap:n tarvi siihen hommaan alkaa kun se ei kerran työnkuvaan kuulu, mut ei ap:n myöskään tule puhua asiakkaastaan kuin eläimestä.

Miten tän asian olisi saanut ihan asiana muuten selvitettyä? Paska nyt vaan on paskaa, vaikka vessassa me käydään kaikki, ei sitä oikein kauniimmin voi sanoa.

Ehkä ap tahtoi tiedustella onko tää miten normaalia tai yleistä että uusia työtehtäviä annetaan noin paljon työsopimuksessa alunperin sovitulla tavalla, ennenkuin ottaa asiaa puheeksi asiakkaan kanssa.

[QUOTE="huoh";22356750]Voi lässytilää. Asia ei muuksi muutu vaikka ap käyttäisi hienoja kiertoilmaisuja, paska on silti paskaa ja perse perse. Ihan hysteeristä porukkaa taas, ap on puhunut täysin asiallisesti, mutta onko korppikotkilla taas tarvee saada kiusattua jotakuta?![/QUOTE]

joo no itse henkilökohtaisesti olisin kyllä tossa tilanteessa ottanut yhteyttä esimieheen tai muuhun hoitohenkilökuntaan. Vammaistenkin hoidossa tarvitaan moniammatillista osaamista ja yhteistyötä, ja yhteistyö ei onnistu ilman keskustelua ja tiedonkulkua. Ei ois käyny pienessä mielessäkään tulla nettiin selittään jostain ihmisestä noin, siis tää asiakas on oikeasti olemassa, oikea ihminen joka siellä jossain nukkuu. Ois varmaan tosi onnellinen jos sais tietoonsa miten tää avustaja hänestä puhuu?

Mutta joo annetaan asian olla, en ymmärrä miksi ap on yleensäki valittu avustajan rooliin jos ei tollasessa tilanteessa ole ongelmanratkaisutaitoa nimeksikään.

[QUOTE="vieras";22356758]Miten tän asian olisi saanut ihan asiana muuten selvitettyä? Paska nyt vaan on paskaa, vaikka vessassa me käydään kaikki, ei sitä oikein kauniimmin voi sanoa.

Ehkä ap tahtoi tiedustella onko tää miten normaalia tai yleistä että uusia työtehtäviä annetaan noin paljon työsopimuksessa alunperin sovitulla tavalla, ennenkuin ottaa asiaa puheeksi asiakkaan kanssa.[/QUOTE]

kyllä asiakaslähtöisessä työssä asia otetaan puheeksi ensin nimenomaan sen asiakkaan kans, tai omaisen/hoitajan yms.

joo no itse henkilökohtaisesti olisin kyllä tossa tilanteessa ottanut yhteyttä esimieheen tai muuhun hoitohenkilökuntaan. Vammaistenkin hoidossa tarvitaan moniammatillista osaamista ja yhteistyötä, ja yhteistyö ei onnistu ilman keskustelua ja tiedonkulkua. Ei ois käyny pienessä mielessäkään tulla nettiin selittään jostain ihmisestä noin, siis tää asiakas on oikeasti olemassa, oikea ihminen joka siellä jossain nukkuu. Ois varmaan tosi onnellinen jos sais tietoonsa miten tää avustaja hänestä puhuu?

Mutta joo annetaan asian olla, en ymmärrä miksi ap on yleensäki valittu avustajan rooliin jos ei tollasessa tilanteessa ole ongelmanratkaisutaitoa nimeksikään.

Aika ironista että kaikista ihmisistä SINÄ kuvittelet voivasi opettaa jotakuta tuolla tavalla :D

[QUOTE="huoh";22356791]Aika ironista että kaikista ihmisistä SINÄ kuvittelet voivasi opettaa jotakuta tuolla tavalla :D[/QUOTE]

Minusta on ironista että sinä koet mielipiteet palstalla opetukseksi.. ihan miten vain :)

olen cp- vammaisen omaishoitaja(lapseni) ja joskus hän tulee saamaan henk.koht. avustajan.Ja todellakaan ei olisi kivaa lukea täältä tuollaisia juttuja omasta läheisestään!Tämä on kuitenkin kaikille julkinen foorumi.Ota yhteys esimieheesi.

Kaikki luulee, että vammaset ihmiset on niin herkkiä, että jos niihin vaikka sormenpäällä koskee niin ne särkyy, romahtaa ja räjähtää. Ihan kuin niistä ei voisi puhua kuin muistakin ihmisistä.

"Mun pomo käskee pyyhkimää persettään, vaikka se itsekin osaa" ja "Mun avustettava käskee pyyhkimää persettään, vaikka se itsekin osaa", mitä eroa, ihmisiä ne vammasetkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;22356736:
Kyllä mua ihmetyttää se jos muiden ei tarvitse auttaa vessassa vaan just tän kyseisen aloittajan pitäisi se tehdä. Tähän asti on pärjännyt itse ja pärjää edelleen mutta jos tämä avustaja on paikalla niin ei enää pärjääkkään, vai? Silloin taitaa olla kyse jostain muusta kuin avun tarpeesta...

Nimenomaan. Riippumatta siitä, mitä aloittaja on vessa-avustuksesta mieltä, jos apua tarvitaan vain silloin, kun tietty henkilö on paikalla, tulee mieleen pieni vilunki. Jos kyseessä ei olisi vammainen henkilö, voisi heittää kehiin termin "seksuaalinen hyväksikäyttö", mutta koska vammaiset ovat aina uhreja, ei tästä voi tietenkään olla kyse.

Jos alunperin on sovittu, ettei vessassa tarvitse avustaa, ei siellä tarvitse avustaa, ellei sopimusta muuteta. Hätätapauksia varten voi tietysti olla viisasta pitää kertakäyttöhanskoja mukana, kuten sitä lääkkeen annostelua varten. Tämäkin asia kannattaa ottaa puheeksi samalla kuin tuo vessahomma. Itse en lähtisi antamaan lääkkeitä ilman koulutusta muutoin kuin hätätapauksessa ja silloinkin pyrkisin kysymään ohjeita.

[QUOTE="aloittaja";22356414]Mulle on kerrottu mitä töihin kuuluu ja mitä ei ja sanottu, että avustettava osaa itse tehdä vessa-asiat. Nyt sitten inhottaa, kun asia on muuttunu ja en halua tehdä tälläistä. Loparit vai voisko keskustelemalla päästä? Nyt on toinenki työpaikka kerta auki ja voisin ottaa sen.. Siistinpää tytötä. Naurakaa vaan, mutta mä en perseitä pyyhi, musta ei vaan ole siihen hommaan.[/QUOTE]

Sitten vaihat paikkaa. Jos asiakkaalla on tarve vessa-avulle niin siinä ei aleta valkkaamaan.

Uusimmat

Yhteistyössä