Henkilökohtanen avustaja perseen pyyhkijäksi?? Ja lääkkeen antamisesta myös kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Avustaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no et sinäkään kovin tarkasti lukenu mun vastausta. Ei ap:n tarvi siihen hommaan alkaa kun se ei kerran työnkuvaan kuulu, mut ei ap:n myöskään tule puhua asiakkaastaan kuin eläimestä.

Mun mielestä ap puhui asiakkaastaan ihan asiallisesti!! En ymmärrä mistä sait tuollaisen kuvan että puhuisi kuin eläimestä??? Ihme asenne on sullakin kun et voi ymmärtää että kaikista ei ole noihin paskahommiin:(

[QUOTE="aloittaja";22356499]Kiitos vastauksesta. Alan heti huomenna selvittään, että mikä juttu tässä nyt on, että miksi nyt asiat on muuttunu ja toivon mukaan saan jonkun vastauksen, sitten sen mukaan mietitään miten tästä eteen päin. Mukava työ on, mutta ei kauheana sovi minulle, jos asiat lähtee noin päin kääntymään. Hyvin tullaan toimeen ja ollaan ystävystytty, mutta jotku asiat on liikaa. Hävettää kyllä ja tuntuu, että saa kauheaa paskaa päällensä, kun myöntää, ettei halua tehdä tätä pyllyjen pyyhkimistä..[/QUOTE]

No ei kai sun tarvii sanoa, että et halua kakkaa pyyhkiä? Kysyt vaan onko pyyhkimiselle todellinen tarve? Ei kai ketään avusteta sellaisessa mihin ite pystyy?

Kyllä mun mielestä voit ihan hyvin kysyä, että mikäs siinä on kun ei homma itsenäisesti onnistu. Lähtisin siitä liikkeelle, että ensin vaikka sitten seisot vieressä ja katsot miten se menee. Muutaman kerran jälkeen voit jo jättäytyä hommasta pois. Jos hän nyt jotain tällä tempauksellaan hakee niin tolla tavalla siitä jotain irti saa.

Minun mielestäni tässä keskustelussa oli kysymys paljon muustakin kuin pelkästään perseen pyykimisestä tai pyyhkimättä jättämisestä. Se ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa ihmistä pystyykö avustamaan aikuista ihmistä intiimeissä asioissa vai ei, ei avustajanakaan toimivasta henkilöstä.

Avutettavan ja avustajan suhde on kuitenkin jotakin sellaista, jota on todella vaikea käsittää jos sellaisessa ei koskaan ole toiminut. Valitettavasti meillä on myös avustajia jotka eivät ole asiaa sisäistäneet. Asioista on pystyttävä puhumaan henkilökohtaisesti, myös silloin kun on tunne että avustettava haluaa pelkästään käyttää avustajaa hyväkseen.

Olen itse toiminut jonkun aikaa avustaja ja arvostan todella ihmisiä jotka sitä jaksavat ja kykenevät tekemään esim. vuosikymmeniä. Avustajan työehdoissa ja varsinkin työohjauksessa olisi huomattavastikin parannettavaa. Yleisellä keskustelu palstalla ei minusta kuitenkaan missään tapauksessa tätä henkilökohtaista keskustelua pitäisi käydä edes nimettömänä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä ne vammaisetkin ja varsinkin ne osaavat kummallistenkin asioiden kautta hakea seksuaalista tyydytystä. Eräskin cp-vammainen mies (vammaisten päivätoimintakeskuksessa) halusi aina että juuri minä vien hänet vessaan ja ajattelin että no, ehkä minulla on eniten aikaa siihen. Mutta sitten hän alkoi kertoilla seksuaalisista fantasioistaan ja näytti minulle kirjeenvaihtoa, jota oli käynyt jonkun miehen kanssa, ja siinä oli myös kuva sen miehen seisovasta kalusta. Silloin tajusin, että jonkinlaista kieroutunutta seksuaalista tyydytystä se cp-vammainen oli hakenut sitä kautta että minä työnnän joka päivä hänen kalunsa sinne sorsaan...

Eli jos yhtäkkiä se avustettava on alkanut pyytää tällaista palvelua ja vain sinulta, niin on aika tehdä rajat selväksi ystävällisesti ja asiallisesti mutta päättäväisesti. Se on sekä sinun että tämän avustettavan omaksi parhaaksi.

Lähihoitajat ei ole mitään äiti teresoita. Kyllä ihan suoraan voidaan puhua paskoista ja perseistä ja parjata työkaverille paskoista ja perseistä. Ei sitä työtä jaksa jos ei saa joskus jonnekkin sanoa suoraan ja päästää höyryjä. Potilaalle kun sitä ei voi sanoa.

Sain ap:n kirjoituksesta sellaisen käsityksen että avustettava olisi jotenkin ehkä ihastunut ap:hen ja siitä johtuen alkanut pyytämään juuri ap:tä tällaisiin juttuihin. Se on ihan mahdollista. Olen joskus vähän aikaa ollut töissä avustajana ja se on ihan totta että jollain tavalla vammautuneet miehet jotka mahdollisesti elää 24/7 kotona, ihastuu helposti siihen naispuoliseen henkilöön joka heitä käy avustamassa. Ja sitten jos heillä ei ole käsitystä soveliaisuuden rajoista niin pyynnöt voi olla joskus jopa asiattomia ja liittyä outoihin juttuihin (esim. tuohon pepunpyyhkimiseen). Silloin täytyy tietysti tehdä rajat heti selväksi.

Kannattaa nyt selvittää onko sille pyyhkimisessä avustamiselle TODELLISTA tarvetta vai ei ja toimia sitten sen mukaan.

Ja kyllä tällä alalla ihan valitakin saa haluaako työn missä pyyhitään takapuolia vai työn missä ei pyyhitä takapuolia.

Uusimmat

Yhteistyössä