herpes ja siitä kertominen nykyiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marilee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marilee

Vieras
Hei!
Löysin palstan netistä, toivoin, etten olisi koskaan sanaa herpes joutunut googlettamaan. Kondylooma todettiin pari vuotta sitten ja sukuelinherpes eilen. Huuliherpes minulla on koko ikäni jo ollutkin riesana. Nyt siis liikaa kaikkea :(
Nykyisen miesystäväni kanssa olen ollut tiiviisti reilu 2v. Olemme miettineet tulevaisuutta vaikka täysin virallisesti emme ole yhdessä ( ennenkuin hän selvittää entisen elämänsä). En vaan tiedä miten kertoa tästä asiasta hänelle. Exäni kanssa juttelin omasta kohtalostani tänään eikä hänellä kuulemma koskaa ole ollut oireita.
Olisikohan mahdollista, että tämä minulle tullut herpes onkin jo ollut tietämättäni minulla, mutta nyt aktivoitu kovan flunssan yhteydessä? En kai sitä koskaan tule tietämään. Pelkään, että miten miesystäväni suhtautuu asiaan.. :(
Purin vaan ajatuksiani tänne, koska tämä on niin tuore asia ja googlea olen selaillut nyt 2vrk putkeen Smile eikä asia sen kummemmaksi näytä tulevan. Syytän vain itseäni ja kelaan asioita..mitä jos olisinkin tehnyt asioita toisin tai en olisi tehnyt niin tai näin..
Kiitos jos joku viitsi kuunnella.

Sain herpeksen sukuelimiini (sen huuliversion) entiseltä poikaystävältäni, muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Hän oli täysin oireeton. Herpes iski minuun korkean kuumeen ja kovin kipujen kanssa, joten sen perusteella oli selvää, että sain taudin häneltä, eikä se ollut minussa. Hänkin siis sai tietää taudista vasta minun sairastuttua. On siis mahdollista, että olet koko ajan ollut kantajana, mutta se iski vasta nyt sinuun.
Herpeksen tarttuvuus - Herpes Treffit

En voi sanoin kuvata, kuinka paljon tilanne minua vitutti, ärsytti ja hävetti. Oli aika likainen olo, vaikka olin saanut taudin ns. parisuhteessa. Lisäksi ärsytti se, että poikaystäväni pääsi asiasta kivuitta. Mulla ei ole ollut huuliherpestä, joten en ollut tottunut asian kanssa elämään aikaisemmin. Herpes uusi minulla muutaman kerran kolmen vuoden seurustelun aikana, mutta opin hyvin tunnistamaan oireet ja tiesin varoa asiaa.

Kun sitten erosimme poikaystäväni kanssa ja tutustuin uuteen mukavaan mieheen, koin uudestaan samanlaiset häpeän ja likaisuuden fiilikset, kun silloin kun sain tartunnan. No ei asiassa itku auttanut, joten kerroin hänelle ja hän suhtautui asiaan todella ihanasti. Jotain kuitenkin kehossani tapahtui, koska aloitettuani seksielämän uuden poikaystäni kanssa herpes uusi todella paljon useammin, lähes kuukausittain. Tämän vuoksi hankin vaivaan estolääkityksen, jota otetaan aamuin illoin puoli tablettia, hinta n. 17e/kk. Vuositasolla koen tuon kalliiksi (n.200e), mutta voin elää vapaammin kuin ei tarvitse jännittää ja tutkailla mahdollisia oireita. Jos jätän lääkkeet tai unohdan ottaa ne muutamana päivänä, herpes iskee aika varmasti.

Väestöliitto:
"Herpeksen yleisyydestä ei ole saatavilla tarkkaa tietoa, mutta arviolta yli viidesosa suomalaisista sairastaa tietäen tai tietämättään sukupuolielinten herpestä." Herpes - Väestöliitto
--> joten vaiva on melko yleinen, siitä ei vain puhuta.

Jos miesystäväsi haluaa sinun kanssaan jakaa elämänsä, hän kestää sen tiedon, että sinulla tauti on ja voit sen häneen tartuttaa. Mielestäni sinun velvollisuutesi on kuitenkin kertoa...pahimmassa tapauksessa asia selviää kuitenkin ja silloin lopputulos ei välttämättä ole kovin ruusuinen. Mukavaa kertominen ei ole, mutta ajattele haluaisitko vastaavassa tilanteessa itse, että sinulle oltaisiin rehellinen?

Kyllä se siitä! Tiedän, että asia pyörii nyt jatkuvasti mielessä, mutta kyllä asia unohtuu!
Tsemppiä!!!

Hei!
Löysin palstan netistä, toivoin, etten olisi koskaan sanaa herpes joutunut googlettamaan. Kondylooma todettiin pari vuotta sitten ja sukuelinherpes eilen. Huuliherpes minulla on koko ikäni jo ollutkin riesana. Nyt siis liikaa kaikkea :(
Nykyisen miesystäväni kanssa olen ollut tiiviisti reilu 2v. Olemme miettineet tulevaisuutta vaikka täysin virallisesti emme ole yhdessä ( ennenkuin hän selvittää entisen elämänsä). En vaan tiedä miten kertoa tästä asiasta hänelle. Exäni kanssa juttelin omasta kohtalostani tänään eikä hänellä kuulemma koskaa ole ollut oireita.
Olisikohan mahdollista, että tämä minulle tullut herpes onkin jo ollut tietämättäni minulla, mutta nyt aktivoitu kovan flunssan yhteydessä? En kai sitä koskaan tule tietämään. Pelkään, että miten miesystäväni suhtautuu asiaan.. :(
Purin vaan ajatuksiani tänne, koska tämä on niin tuore asia ja googlea olen selaillut nyt 2vrk putkeen Smile eikä asia sen kummemmaksi näytä tulevan. Syytän vain itseäni ja kelaan asioita..mitä jos olisinkin tehnyt asioita toisin tai en olisi tehnyt niin tai näin..
Kiitos jos joku viitsi kuunnella.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä