Hiihtolatu jupakasta ... kuunelkaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tänään lehdestä lukenut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tänään lehdestä lukenut

Vieras
Eli, latujupakoissa on sattunut monesti tulemaan rumaa jälkeä.
Tämä kyseinen tapaus mistä aion nyt kirjottaa on tapahtunut joulunpyhinä -98.
Pariskunta oli ulkoiluttanut perhoskoiraansa yhdessä kaupunginosassa, he olivat kävelleet lyhyen matkaa hiihtoladulla päästäkseen rantapolulle.
Vastaan oli tullut hiihtäjä, jolloin omistaja kutsui koiran luokseen.
Hiihtäjän ohittaessa koira katsoi häntä ja haukkui.
Mies löi sitä korville niin että silmä pullahti ulos päästä.
Verta tuli paljon, omistaja kuvaili.
Keski-ikäinen hiihtäjä jatkoi matkaansa.
Omistaja huusi hänelle että: " Sinä perkele tapat minun koiran! "
Vasta silloin hiihtäjä kääntyi.
Eläinlääkäri joutui lopettamaan koiran.
Hiihtäjän mukaan hän horjahti.
Koiran omistajan mukaan lyönti näytti tahalliselta.
Asiasta ilmoitettiin myös poliisille.

Mitä mieltä olette tälläisestä tapauksesta?

Jäin vaan miettimään tuossa että mitenkä kovaa on pitänyt lyödä että silmä pullahtaa päästä ulos... vai onko sitten mennyt niin se tilanne kun niissä hiihtokeppejen päässähän on se terävä piikki aina, niin se piikki olisi lävistänyt koira reppanan silmän ja sitten kun se mies olisi repäissyt sen kepin irti koiran silmästä niin se silmä irronnut sitten ja lentänyt siinä samalla maahan? Kuulostaapa kyllä hyvin ällöttävältä... :( tulee sellanen mielikuva mulla et kun se silmä on pullahtanut ulos päästä nii se on jääny sellasen suonen varassa roikkumaan kun mikäkin vieteri jojo................. Mietin sit et miks tollasen takia pitää VÄLTTÄMÄTTÄ lopettaa se koira? Onko se traumatisoitunut tietysti sitten niin pahasti vai ..? :( koska onhan niitä monia muitakin koiria olemassa joilla ei ole välttämättä toista silmää että jouduttu leikkaamaan se pois kokonaan kun siihen sattunut joku pipi esim. juuri se et se on puhjennu... Menettääkö siinä koira muuten automaattisesti näkökyvyn vai pystytäänkö sitä jotenkin joissakin tapauksissa hoitaamaan niin että koira säilyttäisi edes jonkinlaisen näkökyvyn toisessakin silmässä vaikkei näkökyky tulisi entiselleen?

Eikös noilla pikkuroduilla ole tuota ongelmaa, että silmät on liian isot mahtuakseen siihen pieneen päähän, ja pullottavat valmiiksi jo. Sitten ei tarvita isoakaan tälliä, niin purskahtaa ulos. Luulisin, että verenhukka voi pienessä koirassa olla niin monta prosenttia, että lopetukseksi menee ihan jo siksi.

[QUOTE="tjaa";28124464]Eikös noilla pikkuroduilla ole tuota ongelmaa, että silmät on liian isot mahtuakseen siihen pieneen päähän, ja pullottavat valmiiksi jo. Sitten ei tarvita isoakaan tälliä, niin purskahtaa ulos. Luulisin, että verenhukka voi pienessä koirassa olla niin monta prosenttia, että lopetukseksi menee ihan jo siksi.[/QUOTE]

mutta perhoskoiran silmäthän eivät ole esimerkiksi niin ulkonevat kuin vaikkapa mopsin.
Minusta ne silmät on enemmän siellä pään sisällä...
Ihan niin kuin suurimmalla osalla roduista normaalisti.
Paljonko sitten yhestä silmästä voi roiskua verta että menee verenhukka liian suureksi? :O

Kusipää hiihtäjä mutta idiootti on omistajakin, ne koirat täytyy pitää HIHNASSA ja hallinnassa niin ettei tollasta pääse käymään. Olisi ottanut sen koiran vierelleen/taakseen niin että olisi ollut itse edessä niin tuollaista ei olisi tapahtunut. Noin kannattaa tehdä ihan jo siksi ettei koira pääse käymään kiinni ohikulkijaan (tässä tapauksessa varmaan realistinen vaihtoehto tuokin) mutta myös koiran turvallisuuden kannalta.

Kaikki paukapäät ne viitsiikin koiran hankkia, jättäisivät ottamatta jos siitä ei huvita ottaa vastuuta ja huolehtia asianmukaisesti

[QUOTE="tjaa";28124464]Eikös noilla pikkuroduilla ole tuota ongelmaa, että silmät on liian isot mahtuakseen siihen pieneen päähän, ja pullottavat valmiiksi jo. Sitten ei tarvita isoakaan tälliä, niin purskahtaa ulos. Luulisin, että verenhukka voi pienessä koirassa olla niin monta prosenttia, että lopetukseksi menee ihan jo siksi.[/QUOTE]

Hiihtäjältäkin saattaa hyvin pullahtaa jos osuu väärä tyyppi kohdalle.

Kusipää hiihtäjä mutta idiootti on omistajakin, ne koirat täytyy pitää HIHNASSA ja hallinnassa niin ettei tollasta pääse käymään. Olisi ottanut sen koiran vierelleen/taakseen niin että olisi ollut itse edessä niin tuollaista ei olisi tapahtunut. Noin kannattaa tehdä ihan jo siksi ettei koira pääse käymään kiinni ohikulkijaan (tässä tapauksessa varmaan realistinen vaihtoehto tuokin) mutta myös koiran turvallisuuden kannalta.

Kaikki paukapäät ne viitsiikin koiran hankkia, jättäisivät ottamatta jos siitä ei huvita ottaa vastuuta ja huolehtia asianmukaisesti

ja pisti tämän hihnaan kiinni?

Eihän tuollainen pieni koira pääse muutenkaan kenellekkään mitään tekemään?

Sekopää hiihtäjä. Perhoskoirat voi olla todella pieniä ja monilla silmät vähän ulkonevat.

Perusteetonta hakata about 4-5 kilon koiraa hiihtokepillä jos se haukkuu. Koiran haukkuminen ei ole lainvastaista sentään.

[QUOTE="vieras";28125261]Sekopää hiihtäjä. Perhoskoirat voi olla todella pieniä ja monilla silmät vähän ulkonevat.

Perusteetonta hakata about 4-5 kilon koiraa hiihtokepillä jos se haukkuu. Koiran haukkuminen ei ole lainvastaista sentään.[/QUOTE]

ja pienillä piskeillä taitaa muutenkin olla normaalia se että räkyttävät aika paljon.

Mistähän sekin johtuu? Osaisiko kukaan sanoa?

[QUOTE="vieras";28125261]Sekopää hiihtäjä. Perhoskoirat voi olla todella pieniä ja monilla silmät vähän ulkonevat.

Perusteetonta hakata about 4-5 kilon koiraa hiihtokepillä jos se haukkuu. Koiran haukkuminen ei ole lainvastaista sentään.[/QUOTE]
Tuossa on nyt kyse laturaivosta, eikä koiran haukkumisen paheksumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28125033:
ja pisti tämän hihnaan kiinni?

Eihän tuollainen pieni koira pääse muutenkaan kenellekkään mitään tekemään?

Jos jyrkän alamäen alla jää hiihtäjän suksien eteen, niin voi käydä pahasti molemmille.

[QUOTE="huokaus";28125327]Miksi e on niin vaikea tajuta että latu on hiihtäjille, ei koiran kusettajille[/QUOTE]

Kunhan pitää huolen siitä että se koira ei häiritse niitä hiihtäjiä? Jonnekinhan sen koirankin on ne kuset tehtävä, ihan sama se on tekeekö se ne sinne hiihtoladulle/lenkkipolulle vai tuonne jalkokäytävälle johonkin penkkaan, joka tapauksessa se kusi värjää lumen. Se on ihan sama mikä paikka se talvella on.

Muutenkin minusta on aika ankeeta, et jos nämä pururadat on talvella yksin omaan hiihtäjien käytössä. Miksi?

Minusta siellä pururadalla on oikeus lenkkeilijöiden liikkua myös niin talvisin kuin kesäisin. :)

kuspäitä kumpikin, niin se koiran omistaja kuin se hiihtäjäkin. Hiihtolatu ei ole kävelyä eikä koiran lenkitystä varten, niihin on omat paikkansa. turha aina vedota siihen, että mä vain vähä.
samoin kust päässä sillä hiihtäjälläkin, eihän se ole koiran vika, jos sen omistaja on tyhmä

Siis tietenkin oli karmee tapaus. Ei noin voi viattomalle koiralle tehdä, mutta se on sitten eri juttu. No tästä on 15v, mutta sitten muuten...

Ei vittu että mä vihaan noita koiranpaskattajia on kans joka paikka täynnä. Kyllä noi paskavuoret vituttaa kaikkialla, mutta ennenkaikkea kiva kun hiihtelee ja siellä on paskaköntti ladulla. Sillon tekis mieli omistajalle syöttää se uloste...

Jos laduilla ei saa kävellä, niin miksi talvella ei tehdä kävelijöille ja koiran ulkoiluttajille samanlailla tasoitettua ja tehtyä polkua kuin latuja tehdään. Täälläkin päin nuo ladut kulkevat pururadoilla ja lenkkipoluilla joissa kesäisin saa kävelijät kulkea. Leveät ladut on, keskellä menee tasoitettu alue, jossa minä olen kävellyt pieniä matkoja koiran kanssa. Joissain kohdissa on pakko kulkea ladun viertä josa haluaa päästä kotiin lenkiltä, eikä kääntyä takaisin tekemään uutta 7 kilsan lenkkiä..
Ja täällä on hiihtäjät keksineet tehdä vielä lisäksi OMIA latuja, ei ole siis koneellisesti tehtyjä. Minä olen kävellyt sellaista aukeamaa ja metsän vierusta jo 6 vuotta koiran kanssa lenkillä, minään muuna talvena siinä ei ole mennyt kuin koiran tassun jälkiä ja jalanjälkiä. Nyt hiihtäjät ovat keksineet hiihtää tuosta ja sit papattavat kun siellä kulkee koiran kanssa! MITÄ IHMETTÄ!!!
Tottakai se on inhottavaa jos koira kakkaa ladulle, mutta kai sen voi siitä siirtää syrjään tai poimia pussiin. Pissa taas on ihan eri juttu, se nyt tuskin ketään haittaa jos sitä on ladulla!

Jos laduilla ei saa kävellä, niin miksi talvella ei tehdä kävelijöille ja koiran ulkoiluttajille samanlailla tasoitettua ja tehtyä polkua kuin latuja tehdään. Täälläkin päin nuo ladut kulkevat pururadoilla ja lenkkipoluilla joissa kesäisin saa kävelijät kulkea.
Tottakai se on inhottavaa jos koira kakkaa ladulle, mutta kai sen voi siitä siirtää syrjään tai poimia pussiin. Pissa taas on ihan eri juttu, se nyt tuskin ketään haittaa jos sitä on ladulla!

Ehkä kannattaa sinne oman kunnan liikuntavirastoon vastaavalle hepulle vihjata että haluaa metsään talveksi auratut polut.
Ehkä minusta ei ole kivaa hiihtää koirankusen päältä kun asuu pienessä asunnossa ja joutuu kotiin sisään tuomaan ne sukset joilla olen sen rakin kusien päält mennyt.

Tämä on mennyt ihan ihmeelliseksi.
Miksi on vaikea tajuta että ladut hiihtäjille, autotiet autoille, kävelytiet kävelijöille-kevyenliikenteen harrastajille ja koirapuistot koirille, en minäkään mene koirapuistoon hiihtämään.

[QUOTE="harmaa";28125812]Ehkä kannattaa sinne oman kunnan liikuntavirastoon vastaavalle hepulle vihjata että haluaa metsään talveksi auratut polut.
Ehkä minusta ei ole kivaa hiihtää koirankusen päältä kun asuu pienessä asunnossa ja joutuu kotiin sisään tuomaan ne sukset joilla olen sen rakin kusien päält mennyt.

Tämä on mennyt ihan ihmeelliseksi.
Miksi on vaikea tajuta että ladut hiihtäjille, autotiet autoille, kävelytiet kävelijöille-kevyenliikenteen harrastajille ja koirapuistot koirille, en minäkään mene koirapuistoon hiihtämään.[/QUOTE]

Ei kukaan siinä ladun päällä siis kävele. Siihen on myös tehty se leveä osio jossa menee luistelijahiitäjiä, mutta eiköhän siinä mahdu kulkemaan kytketyn koirankin kanssa... sitten jos satutaan nokikkain, niin se on vain sekunnin mittainen väistö ja meno jatkuu samalla tavalla. Miksi tästä marmattaa?

Ei varmaan se pikku pissa (joka on näin talvella jäätynytkin) niin sinun menoa haittaa, vaikka suksi menisikin siitä päältä. Sinäkin voisit vähän isommista asioista tehdä niitä ongelmia :)

Mä näen sen niin että se pururata voi yhtälailla olla hiihtäjien kuin ulkoilijoidenkin käytössä talvisin, ei niitä ulkoilijoita tarvitse luontoreiteiltä talvisin syrjiä jonnekkin pakokaasua täynnä oleville ajotien vieressä kulkeville mustasta liasta täynnä oleville kävelyteille niin.... :)

Pysyköön koiraihmiset poissa sieltä laduilta. Jumalauta, pitääpä soittaa liikuntavirastoon ja käskee niitä laittamaan semmosia kylttejä tonne laduille joissa on jalankulkija ja siinä päällä kieltomerkki. Ja pitää kai erikseen olla koiraihmisille koira+ihminen ja kielto. Osa koiraihmisistä on niin taulapäitä, että jos siinä on vaan jalankulkija niin ne aattelee, että "joo varmaan koiran kanssa saa mennä... juu, niin sen pitää olla."

[QUOTE="vieras";28125928]Ei kukaan siinä ladun päällä siis kävele. Siihen on myös tehty se leveä osio jossa menee luistelijahiitäjiä, mutta eiköhän siinä mahdu kulkemaan kytketyn koirankin kanssa... sitten jos satutaan nokikkain, niin se on vain sekunnin mittainen väistö ja meno jatkuu samalla tavalla. Miksi tästä marmattaa?

Ei varmaan se pikku pissa (joka on näin talvella jäätynytkin) niin sinun menoa haittaa, vaikka suksi menisikin siitä päältä. Sinäkin voisit vähän isommista asioista tehdä niitä ongelmia :)

Mä näen sen niin että se pururata voi yhtälailla olla hiihtäjien kuin ulkoilijoidenkin käytössä talvisin, ei niitä ulkoilijoita tarvitse luontoreiteiltä talvisin syrjiä jonnekkin pakokaasua täynnä oleville ajotien vieressä kulkeville mustasta liasta täynnä oleville kävelyteille niin.... :)[/QUOTE]
Niin että minun joka luistelusuksillani tulen sinua vastaan, minun kuuluu siellä nyt alkaa väistämään?
Taidankin emnnä koirapuistoon hiihtämään ja huutaa mesoamaan että ne rakit nyt hiiteen kun minullakin on oikeus käyttää koirapuistoa vaikka minulla ei ole koiraa.
Tajuatko?
Jos sinne metsään pururadalletehdään teille kävelijöille omat polut se on ok mutta älä nyt hemmetti tule siinä ladulla tai luistelukaistaleella minua vastaan.

Mutta kun me käydään kesälläkin siellä metsässä niin meillä on oikeus myös talvellakin olkoot vaikka kymmenen latua.
Me käytetään koko vuoden niitä metsiä, vaan ei teitä hiihtäjiä näy kesällä.
Silloin me kävelijät ollaan siis suurempi omistaja niihin metsiin kuinte talvi käyttäjät.
Koko hiihto pitäisi kieltää, mokoma vuodenaika laji.

[QUOTE="harmaa";28125972]Niin että minun joka luistelusuksillani tulen sinua vastaan, minun kuuluu siellä nyt alkaa väistämään?
Taidankin emnnä koirapuistoon hiihtämään ja huutaa mesoamaan että ne rakit nyt hiiteen kun minullakin on oikeus käyttää koirapuistoa vaikka minulla ei ole koiraa.
Tajuatko?
Jos sinne metsään pururadalletehdään teille kävelijöille omat polut se on ok mutta älä nyt hemmetti tule siinä ladulla tai luistelukaistaleella minua vastaan.[/QUOTE]

Sanoinko että sinun tarvitsee vain väistellä?

Yhtä hyvin minä ja koirakin voidaan väistää. :O

Alkuperäinen kirjoittaja tänään lehdestä lukenut;28126009:
Sanoinko että sinun tarvitsee vain väistellä?

Yhtä hyvin minä ja koirakin voidaan väistää. :O

Vaan kun te tai suurin osa ei väistä, ei voi mennä umpihankeen tulee vielä lunta kengille ja pikku haukkua ei voi mennä hankeen
ja et tietenkään siihen toiselle puolen perinteiselle hihtoladulle saa mennä joten mietitääs kumpa meistä komennetaan väistämään :(

Yhteistyössä