Hirveä neuvolalääkäri! *pitkä avautuminen*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HouseOfSleep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
valitusta kehiin moisesta mummelista.
Itseänikin harmittaa kun kolmatta vartuin, en kerennyt sitten päästä kiloista pois (20kg) ja se vanha lääkäri mummeli
(joka myös silloisessa neuvolassani teki eläkkeellä ollessa sivutoimisena näitä äp neuvola juttuja)
ensimmäisenä tokaisikin niistä kiloista,
-olisit voinut edes laihduttaa.
Seuraavaksi tuo kysyi että kumpa meille nyt syntyiviimeksi (kun oli jo illoin minulla lääkärinä),
ja totesi kun meillä on nyt tyttö ja poika
-No miksi te sitten vielä kolmannen teette? et ole muuta vaihtoehtoja harkinnut kun on noita kilojakin :O
Ja ehkäisyksi kilojesi vuoksi suosittelen sterilisointia

Silloin avauduin tuolle mummelille ja saikin tuta mutta myöhemmin harmittanut että olsi pitänyt asia veidä pidemmälle eikä jättää siihen :(

Ja jos ikää on yli 25 ja muitakin syitä on. Mut kun mä kävin siinä jo ja arvot olivat hyvät. Ja ei kuulemma olis tarvinnut muita kun tuo yksi käynti jos paino ei ala kohisten kasvaa vielä. Eli tää olis kuulemma riittänyt, mut lääkäri itse halusi uudestaan.

3x ja se on ihan normi oli arvot mitä tahansa. Lääkäri on nyt oikeassa, halusit sitä tai et. juu ja kannattaako tuolla p.indeksillä ottaa riski ja olla käymättä.

Tulihan tähän ne "pakolliset" idioottivastauksetkin.

Mä en ole huolissani sun painostasi, vaan tuosta turvotuksesta. Mulla alkoi ensin ensin jalat turpoamaan, sitten turposi sormet ja lopuksi kasvotkin. Jossain vaiheessa oli virtsassa jo paljon proteiinia ja verenpaineetkin nousseet. Ei sentään ollut mitään päänsärkyä, vähän vaan semmoisia valopalloja vilisi silmissä.

Raskausmyrkytyksen takia synnytys käynnistettiin ja se menikin ihan ok.

Mun yhdeltä kaverilta oli neuvolalääkäri kysynyt, että haluatko varmasti pitää vauvan, kun olet noin ylipainoinen. Joo, halus se! En sitten mennyt tälle lääkärille, vaikka se olis ollut munkin nlalääkäri. En halunnut mennä haukuttavaksi painostani. Ap:lle :hug:

Neuvoloissa on myöskin töissä vain ihmisiä. Toisilla läski kammo, toisilla jotain muuta. Itse tekisin valituksen ja hoitaisin mieltä askarruttavat kysymykset hoitajan tai toisen lääkärin kanssa.

Itseäni on vähän ihmetyttänyt läskeihin puuttumattomuus. Tai voiko niihin edes puuttua neuvolassa. Itse olen 158,5senttinen tappi ja painan 96kg. Ja pieniä rintoja, suuria luitani tai painavaa älyäni en painosta voi syyttää, koska ennen ensimmäistäkään raskautta painoin vain 58-60kg. Raskauden aikana paino ei ole noussut. MIetin koska läskistä on haittaa, niin eikö neuvolan kautta saisi asialle tehtyä jotain? AInut mitä minulta kyseltiin neuvolassa ruokailu tottumuksista koskivat ruokabyramidia. Ja joo, ei tule syötyä niin paljon kasviksia, leipää ja hedelmiä kuin pitäisi. Myös namit, jäätelöt ja muu lihottava ovat jääneet melkein kokonaan raskauden myötä. Mutta silti, jos läskistä vaaraa, niin miksei ohjata tai tarjota apua niinkuin muissakin ongelmissa, jotta voisi päästä kultaiselle keskitielle tässäkin asiassa?

Mun mielestä edelleen ketjun paras vastaväite on tuo sitkeä "Joo kuule kyl mun tissit painaa" HAHAHAHAAAAA, mä haluisin nähdä minkäkokoiset hinkit saa painoindeksin 31!

[QUOTE="asiaa";24953917]3x ja se on ihan normi oli arvot mitä tahansa. Lääkäri on nyt oikeassa, halusit sitä tai et. juu ja kannattaako tuolla p.indeksillä ottaa riski ja olla käymättä.[/QUOTE]

Koskaan edes normaalipainoiselle ei lisätutkimukset ole haitaksi. Mutta tahditonta on mainostaa kuinka on lihaa luiden ympärillä ja kuinka se nyt olisi siitä johtuvaa. Ok, lääkäritkin ihmisiä mutta pitää muistaa jopa eläkkeellä olevan neuvolavirkaa hoitavan olevansa as.työssä jossa ei voi lauko mitä sylki suuhun tuo.
Kaverini oli todella todella laiha kun vauvaa odotti.
Ei päässyt sokerirasitukseen vaikka oli suvussa erittäin paljon rasitetta.
Meni sitten yksityisen kautta kun kunnallisen kautta ei päässyt ja kas niin vaan oli laihalla ihmisellä raskausdiabetes.
Laihalla kuten kunnallinen lääkäri sanoi ei sinulla voi mitenkään olla oli sitten hyvin anteeksipyytelevä ilma.
Että ei tuo aina näiden isojen mammojen ongelma ole.

[QUOTE="asiaa";24953917]3x ja se on ihan normi oli arvot mitä tahansa. Lääkäri on nyt oikeassa, halusit sitä tai et. juu ja kannattaako tuolla p.indeksillä ottaa riski ja olla käymättä.[/QUOTE]

Ööh ei mulle ainakaan määrätty ku YKSI sokerirasitus, se tehdään sit rv28! Ja mullahan se bmi on yli 35. Hmm..
Juu ja se on tehty mulle joka raskaudessa (tää 4.), eikä oo koskaan mitään häikkää ollu vaikka oonki LÄSKI.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Mun neuvolalääkäri sanoi, että mun lievän (noin 5kg) ylipainon takia mun lapsesta tulee jättikokoinen sokerivauva, ja koska mun mies tupakoi tuolloin, niin lapsesta tulee liian pieni ja kitukasvuinen. Hyvin meni, noi ilmeisesti kompensoi toisensa ja lapsesta tuli ihan normaalipainoinen... :D

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja mun lääkäri;24953994:
Mun neuvolalääkäri sanoi, että mun lievän (noin 5kg) ylipainon takia mun lapsesta tulee jättikokoinen sokerivauva, ja koska mun mies tupakoi tuolloin, niin lapsesta tulee liian pieni ja kitukasvuinen. Hyvin meni, noi ilmeisesti kompensoi toisensa ja lapsesta tuli ihan normaalipainoinen... :D

:D et sitten kysynyt, tai jos sinun kuului saada kaksi, toinen 6kg jötikkä ja toinen 2kg keijukainen

Mun mielestä edelleen ketjun paras vastaväite on tuo sitkeä "Joo kuule kyl mun tissit painaa" HAHAHAHAAAAA, mä haluisin nähdä minkäkokoiset hinkit saa painoindeksin 31!

sun lukutaidosta en tiedä, mutta omani mukaan ap puhui raskauden aikaisesta painon noususta, joka on 6kg. että se kertynee vauvasta,vedestä,verestä ja turvotuksesta.
kuitenkin kun alkaa jo kohta viimeset 10 viikkoa odotusta.

olipas kurjaa, on tainnut tuo mummo unohtaa miten potilasta kohdellaan. aina pitää kunnioittaa ja omat mielipiteet unohtaa.
teeppä niin, että kerrot asiasta neukkutädille, että saat heti uuden lääkärin seuraavalle kerralle ja teet tuosta lääkäristä valituksen. saa sitten lääkäri palautetta, koska hoitoalalla ei noin ihmisiä kohdella, vaikka toinen ylipainoinen oliskin.

oot saanu hienosti pois painoa, oo siittä onnellinen, ja jatkats itten kun on virtaa :)

tosta sokerirasituksesta, sullon enää niin vähän viikkoja, että en usko että tarvii enää mennä jos juuri oot ollu?

• Tykkää
Mikäänhän ei ole pakko, vaikka lääkäri sanoisi. Jos tunnet, että lisätestit eivät ole tarpeen, niin sanot sen ja sillä selvä. Itse en käynyt ensimmäisessäkään, koska en kokenut jonkun sokeriliemen litkimistä tarpeelliseksi, eikä minusta sellainen äärimmäisyys ole paikallaan raskauden tilassa, jos tuntee itsensä terveeksi ja muutenkin on terve. Sama kaikkien rautapillerien ja muiden suhteen. Kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin ja pitää ihmisarvostaan kiinni.

Varaa uusi aika sellaiselle lääkärille, jolta saat vastauksia vielä vastaamatta jääneisiin kysymyksiin.

On hienoa, että tiedostat tilanteen ja pyrit huolehtimaan painostasikin teidän molempien kannalta oikealla tavalla.

Raskaana oleva ei ole nukke, jota yhteiskunnan edustajat saavat pyöritellä miten vain ja jonka pitäisi toimia jonkun yleisen suositus- ja rajoituslistan mukaan. Tulevan äidin paras apu on kuunnella itseään ja kroppaansa ja reagoida sen mukaan. Luota itseesi.

Minulle sanottiin, että supistelut voivat johtua liiasta rasittamisesta (liian raskas liikunta, nostelu, jne). Rasitusraja voi osin ylittyä painonkin takia, mutta jos et koe rasittaneesi itseäsi liikaa, voisi olla hyvä kysyä siltä uudelta lääkäriltä tilannearviota.

Kaikkea hyvää sinulle ja voimia koitoksiin!

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja hirveä läski;24953990:
Ööh ei mulle ainakaan määrätty ku YKSI sokerirasitus, se tehdään sit rv28! Ja mullahan se bmi on yli 35. Hmm..
Juu ja se on tehty mulle joka raskaudessa (tää 4.), eikä oo koskaan mitään häikkää ollu vaikka oonki LÄSKI.

Ohjeistus on selllainen nykyään. Jos sitä ei kaikissa paikoissa käytetä niin sille ei voi mitää. Joka tapauksessa kannattaisi mennä jos määrätään. minun mielestä lääkäri on toiminut paremmin kuin hyvin. Ja ei pidä olla niin herkkänähkainen et jos tioetää olevansa pullea ja joku lääkäri sanoo siitä niin ottaa nokkiinsa. Se on lääkärien yksi tehtävä, kaikki ei välttämättä tajua olevansa pulleita.

Sulla vissiin on luetun ymmärtämisessä vähän hoimisen varaa. Ap EI ole missään vaiheessa selitellyt PAINOINDEKSIÄÄN tisseillään (tai niiden kasvamisella raskausaikana), vaan totesi, että niillä on oma osuutensa RASKAUDENAIKAISEN PAINON nousemisessa. Olikos ap:lla kaikkineen paino nyt siis noussut kuutisen kiloa. Niinhän niillä on oma osuutensa raskaudenaikaisessa painonnousussa, niin normaalipainoisten kuin ylipainoistenkin keskuudessa.

[QUOTE="asiaa";24954025]Ohjeistus on selllainen nykyään. Jos sitä ei kaikissa paikoissa käytetä niin sille ei voi mitää. Joka tapauksessa kannattaisi mennä jos määrätään. minun mielestä lääkäri on toiminut paremmin kuin hyvin. Ja ei pidä olla niin herkkänähkainen et jos tioetää olevansa pullea ja joku lääkäri sanoo siitä niin ottaa nokkiinsa. Se on lääkärien yksi tehtävä, kaikki ei välttämättä tajua olevansa pulleita.[/QUOTE]

Korjaan virheeni eli jos bmi on 30 tai yli niin pitäisi ottaa useammin.

Sulla vissiin on luetun ymmärtämisessä vähän hiomisen varaa. Ap EI ole missään vaiheessa selitellyt PAINOINDEKSIÄÄN tisseillään (tai niiden kasvamisella raskausaikana), vaan totesi, että niillä on oma osuutensa RASKAUDENAIKAISEN PAINON nousemisessa. Olikos ap:lla kaikkineen paino nyt siis noussut kuutisen kiloa. Niinhän niillä on oma osuutensa raskaudenaikaisessa painonnousussa, niin normaalipainoisten kuin ylipainoistenkin keskuudessa.

Typon korjausta.

Mulle nla lääkäri sanoi etten ikinä olisi saanut tulla raskaaksi koska olen niin lihava, tapan itseni ja lapsen ja jos lapsi ei kuole synnytykseen, niin kuolee ennen kuin täyttää seitsemän. Huusi ja heitteli papereita. En kiellä etteikö ylipainoa ollut, mutta asiasta voi ja pitää keskustella asiallisesti. Menin yksityislääkärille, joka selvitti painoin riskit ja neuvoi ruokavaliossa. Kaikki sujui hyvin ja lapsi on ollut terve ja voinut hyvin. Tosin onhan tässä pari vuotta aikaa odottaa sitä nla lääkärin ennustamaan kuolemaa... Harmittaa etten tehnyt asiasta valitusta!

Ihan vaan teille pikkutisuisille: Minun rintani todellakin painavat noin 3 kg nyt kun en ole raskaana enkä imetä. Ja olivat kuin jalkapallot imetyksen aikana... 155 cm pituiselle melko paljon ja kyllä, heilauttavat jopa sitä painoindeksiä jonkin verran...

[QUOTE="kkk";24954003]:D et sitten kysynyt, tai jos sinun kuului saada kaksi, toinen 6kg jötikkä ja toinen 2kg keijukainen[/QUOTE]

Ei se täti edes tajunnut, että puhui noin ristiin, ja sit kun mua alkoi naurattaa, että millainenhan lapsi sieltä mahtaakaan tulla, niin täti ihan suuttui, ettei terve ainakaan, kun on näitä riskitekijöitä... Sanottakoon vielä, että mies ei ikinä polttanut samassa tilassa mun kanssa, ja kun oltiin ulkona, niin olin sen verran kaukana, etten hengittänyt sitä savua. Ja itse sain raskauden aikana painoa kaikki 1,5kg...

Olis pitänyt viedä vauva syntymän jälkeen näytille, että tällai tää liian pieni liian iso vauva nyt on.

No nyt tuo neiti on kyllä jo 6vee ja ihan tyypillinen eskarilainen, joka oppi just lukemaan...

[QUOTE="Liia";24954145]Miksi sä aloittaja et vastaa? Tykkäät vaan ketkä samaa mieltä kanssasi. Tämä on keskustelupalsta ja täällä voidaan myös esittää eriäviä mielipiteitä.[/QUOTE]

Joo, mut mä en tullut tänne väittelemään siitä, olenko lihava vai en. Kyllä olen, tiedän sen ja olen jo asiaan tarttunut niin liikunnan kuin syömistenkin osalta.

Mä en vastaile mm. provoihin ja pahanmielen tuottamisyrityksiin (en muista mikä oli sun viestis) koska olen jo saanut tänään kohtauksen enkä tarvitse uutta.

Jos tosiaankaan et ymmärrä, mitä lääkäri teki väärin niin kannattaisi lukea muita vastauksia, ehkä jotain käyttäytymisopusta ja sitä, miten herkäksi hormonit ihmisen voi saada. On ihan asiaa huomauttaa ylipainosta, yms, mutta ei ole asiallista kiukutella asiakkaalle ja mainita tuosta joka lauseessa moneen kertaan. Kun sanoin että tiedän, ja ymmärrän, ja olen samaa mieltä lääkärin kanssa, olisi sen pitänyt hänelle riittää. Kiusaaminen ja nolaaminen ei tässä vaiheessa ainakaan auta asiaa.

Olisin ansainnut myös kuuntelua huolistani liittyen kipeisiin supistuksiin, sekä muihin huoliini enkä pelkkää arvostelua.

Siinä vastaus.

• Tykkää
Reactions: salpe

Yhteistyössä