Hirvittää kun ystäväni 5v ja 2v10kk lapset ulkoilevat vapaasti keskenään pitkiä aikoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wzy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wzy

Vieras
Tuo isompi ok, mutta tuo pienempi :( Ja isompi ei tosiaan katso pienemmän perään, saattaa käydä kaukanakin pyöräilemässä. Pienikin katoaa välillä jonnekin...

En kehtaa sanoa asiasta mitään :( Tai kysyin kerran, että miten ihmeessä uskallat päästää noin pienen yksin ulos. Ystävä vähän suutahti ja sanoi, että tyttö muuten vinkuu koko ajan sisällä. Heillä on myös parin kuukauden ikäinen vauva, joka valvottaa vähän eikä nuku kunnon päiväunia.

Itselläni on neljä pientä lasta ja välimatkaa meillä on 40 km, joten lastenhoitoapu ei ole helppoa. Ystävän lapset ovat pk:ssa 2-3 pv/vk, mutta kotipäivinä meno on kuvaamani kaltaista.

Eihän tämä asia minulle kuulu, mutta huolettaa. Uskaltaisitteko päästää itse noin pientä yksin ulos?

En uskaltaisi. Ilmoita sosiaaliviranomaisille. Jos vaikka lapset saisi kokopäivätarhaan, jos vauvan kanssa ei jaksa hoitaa asianmukaisesti. Viisivuotias ei todellakaan ole riittävä lapsenvahti parivuotiaalle, eikä täyttä vastuuta toisesta lapsesta pitäisi esikoiselta mielestäni vaatiakaan, riippumatta iästä.

Itse tosin olin viisivuotiaana parivuotiaan siskon kanssa kahdestaan kerrostalon aitaamattomalla pihalla, mutta meininki oli 70-luvun alussa muutenkin ihan toinen. En usko, että kukaan täysijärkinen äiti jättäisi lapsensa vaunuihin kaupan ulkopuolelle asioinnin ajaksi, kuten tapana silloin oli.

Meillä lapset 2v ja 4v sekä vauva. Isommat eivät ulkoile yksin, vaikka maalla asuttaa yksityistien päässä. Isompi saattaa mennä ulos edeltä ja tulla sisälle perästä. Ulkona on niin paljon vaaroja pienelle ettei uskalla jättää. Eikä pienen lapsen edes kuulu olla ilman vanhemman/hoitajan tukea yksin missään.

Mielestäni tähän pitäisi saada jokin lastensuojelulaki puuttumaan, koska minunkin tuttavapiirissä pienet ulkoilevat keskenään. Taas herää kysymys miksi tehdä lapsia useampi, jos ei jaksa heitä vahtia?

joo, en tosiaan päästäisi!mun isompi katsoo silloin kun HALUAA 5 V PERÄÄN..ja tyttö jo 9 v.tosin en pakota olemaan 5 v kanssa.mun sisko joutui aikoinaan ottamaan minusta paljon vastuuta, aika epävarmaksi tuli aikuisuuteen asti.ilmoita oikeasti ennen kuin lapselle sattuu jotain!! saisivatkohan esim perhetyöntekijää, jolloin voisi olla lasten kanssa

Minun mielestäni viisivuotiaskaan ei vielä saa ulkoilla yksin missään, joten 2 v 10 kk ei todellakaan. Äiti ottaa nyt todella ison riskin ja tuohon pitäisi todellakin puuttua.

Mun kaverin tytöt juoksee kans ihan vapaasti keskenään pihalla ja ikää 4 v ja 2,5 v. Nää vaan ainä välillä et missähän lie tytöt on.. Ja heillä kans vauva vielä.. Mut toisaalta heillä muutenki iha perseestä tuo systeemi kun molmmat ryyppää yhtäaikaa, jopa viikottain.. Kun kato nukkuu ne lapset eikä mitään oo koskaan sattunu.. Oon tästä niille sanonu niille mut en tee kyllä ls-ilmotusta.. veikkaan et naapurit kohta tekee..

[QUOTE="harmaana";22000727]Mun kaverin tytöt juoksee kans ihan vapaasti keskenään pihalla ja ikää 4 v ja 2,5 v. Nää vaan ainä välillä et missähän lie tytöt on.. Ja heillä kans vauva vielä.. Mut toisaalta heillä muutenki iha perseestä tuo systeemi kun molmmat ryyppää yhtäaikaa, jopa viikottain.. Kun kato nukkuu ne lapset eikä mitään oo koskaan sattunu.. Oon tästä niille sanonu niille mut en tee kyllä ls-ilmotusta.. veikkaan et naapurit kohta tekee..[/QUOTE]

Joo, ja jos lapsille sattuu jotain kun vanhemmat ryyppää? Tulisikohan sulle huono omatunto, kun et mitään tehnyt, vaikka tiesit ongelmista? Toimi kuten vastuullinen aikuinen ja tee se ilmoitus.

no kyl mein pihoilla myös naapurin 3v poika painelee itsekseen ( oli jo alle 3v:nä) tai sitten on veli 5v mukana. meillä 4v poika nyt tänä kesänä on saanut itsekseen olla ulkona..alue on rivareita täynnä ja autotie ei onneksi ihan vieressä. meidän talon tai naapuritalon pihassa yleensä leikkii. viime kesänä kun oli 3v ei saanut olla ilman aikuista kuin omalla takapihalla. isona laumana ne yleensä tuolla painelee, ja piha täynnä isompiakin lapsia (7-9v).
että jos tuostakin ls soiteltas niin aikas moneen kämppään tässäkin saisivat sitten tulla :headwall: riippuu niin paljon pihasta uskaltaako antaa olla, mutta 3vtä en kyllä itsekään antaisi itsekseen olla!

Yhteistyössä