Hoitaja kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu-Leena

Vieras
Milloin olette vieneet vauvan ensi kertaa hoitoon, vai onko jollain käynyt hoitaja kotona? Mieheni on puolet ajasta iltavuorossa, jolloin olisi kiva joskus päästä vaikka sauvakävelylle, uimaan, jopa istumaan pariksi tunniksi iltaa rauhassa kaverin kanssa... Kokemuksia hoitajista esim. netin kautta? Äidille voisi viedä joskus viikonloppuna, mutta ei ehkä voi vaivata reissaamalla parin tunnin takia.

Me annettiin tyttö hoitoon (tai siis minun vanhempani jäivät häntä meille kotiin katsomaan) kun tyttö oli 3vkoa vanha. Me käytiin parilla olusella miehen kanssa sillä aikaa. Sitten tyttö jäi hoitoon kun oli ristiäiset juhlittu (2,5kk vanha) lähdettiin silloinkin porukalla juhlimaan tapahtunutta...silloin anoppi ja appiukko hoiti.

Tuossa just katoin päiväkirjaa ja luin, että vauva oli eka kerran hoidossa 2½ kk iässä, kun käytiin elokuvissa miehen kanssa. Hyvä ystävä hoiti. En kyllä netistä uskaltaisi ottaa hoitajaa vauvalleni, mutta esim. MLL:ltä tai jos tuttavapiirissä olisi joku tuttavapiirissä tulisi tai esim. joku nuori tyttö. Itse ottaisin vain tutun.
Riippuu varmaan paljon siitä, imettääkö vai ei ja juoko vauva pullosta vai ei. Jos juo ja ei imetä, niin on kaiketi helpompi lähteä.

Poika oli ekan kerran hoidossa hyvällä ystävällä 3 kk iässä. Sen jälkeen ei ole ollut hoidossa koska ei oikein ole hoitajia (vanhempamme eivät osallistu hoitoon). Nyt vauva 8 kk ja hänellä eroahdistus pahimmillaan, joten hoitoon on vaikea jättää enkä siksi jätäkkään kun ei ole pakko. Olemme ajatelleet ehkä hankkia jonkun vakihoitajan joka tulisi silloin tällöin poikaa hoitamaan (kerran pari kuukaudessa) jotta pääsemme esim syömään miehen kanssa. Mutta tämä on mahdollista ehkä vasta kun lapsi on n. vuoden...

jotenkin minusta tuntuu vaikealta luottaa vieraaseen hoitajaan. Miten voi olla ihan varma että hän on hyvä ja luotettava?

Ei MLL:n hoitajillakaan ole kun joku tosi lyhyt 'koulutus' ja hoitajat voivat käsittääkseni olla aika nuoriakin? Miksi ninnu2 suosittelee 'nuorta tyttöä'? Itse en ottaisi alle 20-vuotiasta ainakaan vauvan hoitajaksi, vanhemman lapsen hoitajaksi kävisi jo joku 18-vuotiaskin.

No, meillä on ystäväpiirissä uusperhe ja heillä 16 ja 18 -vuotiaat tytöt. Eli aika nuoret tytöt. Heillä on taas 2 pientä sisarusta, 2- ja 4 -vuotiaat. Molemmat tytöt ovat olleet meillä muutaman tunnin alle 1-vuotiaan kanssa. Tuttu kotiympäristö ja jutut suunniteltu ja kerrottu hyvin etukäteen => mainiosti ovat pärjänneet. Ja lastenhoitokokemusta on runsaasti omista sisaruksista. Lisäksi tuntevat meidän lapsen. Myös monissa lestadiolaisperheissä vanhemmilla sisaruksilla, jotka ovat vielä aika nuoria kuitenkin on paljon enemmän kokemusta lapsista kuin monilla juuri äideiksi tulleilla. Eli jos tuttavapiiristä löytyy tällainen kokemusta omaava nuori tyttö, niin minusta on ihan hyvä hoitaja vauvalle.

Ja MLL on tehnyt valintaa noiden hoitajien suhteen, ei sinne ihan ketä vaan oteta. Nettiin taas kuka vaan voi laitta ilmoituksen. Joku voi hetken mielijohteesta ajatella, että laitanpa nettiin ilmoituksen ja saan rahaa, kun hoidan jotain lasta. Sen sijaan en usko, että monikaan jaksaa lähteä MLL:n kurssille, jos ei oikeasti ole kiinnostunut lapsista.

Meillä poika on ollut hoidossa ekan kerran n. 5kk iässä, silloin oli mummi ja pappa hoitamassa, itse olimme miehen työpaikan 50v. juhlissa. POis oltiin n. klo 12-04, ja hyvin meni. Seuraavan kerran minun äiti oli hoitamassa poikaa kun ikää oli 9kk, silloin oltiin miehen veljen häissä myös koko päivä ja aamuun asti. Illalla oli ainoastaan tullu vähän itku, mutta muuten ei mitään, nukkui heräämättä mummin kanssa.

Nyt ollaan mietitty mistä luotettava hoitaja, ksyin sitten naapurilta joka täältä kotoisin ja heti löytyi. Hänen kummityttönsä, ikää parikymmentä, asuu linnuntietä n. 100m päässä, kokemusta jonkin verran. Joten kannattaa kysellä tutuilta, monesti jollain varmasti on joku tyttö/nainen joka tulee mielellään hoitamaan toisinaan.

Meillä mummut ja papat kaukana, joten heidän käyttö hoitajina onnistuu vain pitkällä varoitusajalla, tärkeällä syyllä. Toisilla matkaa 250km ja mun äidillä 700km. Mutta tulevat kyllä jos tarvitaan koko päiväksi yms. Nyt haluisimme kuitenkin myös miehen kanssa joskus kahdestaan leffaan, syömään yms. Kaverimme kyllä on tarjoutunut hoitajaksi (on lastenhoitajana päiväkodissa), mutta ei häntäkään kehtaa vaivata ja toisaalta olisi mukava mennä heidän kanssaan välillä myös istumaan iltaa.

Paljonko maksatte palkkaa lastenhoitajalle? MLL:lla taitaa olla ihan selkeat hinnat? Saakohan niita muuten liittaa verotukseen? Meilla on ollut tapana, silloin kun ollaan harvoin hoitajaa tarvittu, antaa 50 euroa, oli sitten aika 4 tai 6 tuntia.

Mihinköhän voisin ilmoittautua, että voisin alkaa hoitamaan yhtä-kahta lasta. Minulla on vakituinen työsuhde, mutta olisin valmis sen irtisanomaan jos vähänkään pitempiaikanen hoitolaps löytyis josta sais pikkasen rahaakin... Itselläni on puoltoistavuotias poitsu ja olis kerrassaan kiva jos sais hälle tuohon päiviksi jonkun kaverin...

Me tarvittais ihan pari tuntia kerrallaan, eli lähellä asuva olisi hyvä. Harrastamme myös musiikkia, johon kuuluu joskus iltakeikkoja, jolloin tarvitsisimme kokoiltaisen hoitajan. Jollekin tutulle voisi maksaa suoraan käteen ja jää MLL:n välikulut pois... jos vauva nukkuukin paljon, niin ko. homma ei välttämättä olisi kova vaikka tultaisiin myöhään, tosin hoitajalle ikävä mennä kotiin, siksikin lähiseutu olisi hyvä (Itä-Vantaa). Taksi kun lisäisi taas kustannuksia.

Mun mielestä lehdissä on ollut juttua, että oli perustettu joku yritys, josta saa kotiin lyhytaikaiseen tarpeeseen koulutettuja hoitajia (siis kai ihan lastenhoitajia ammatiltaan?). Hinnat paljon kovemmat kuin MLL:llä (tyyliin parikymppiä tunti??), mutta jos hyvin harvoin tarvii, niin itse ainakin mieluummin maksaisin koulutetulle hoitajalle kuin ottaisin MLL:ltä sokkona jonkun "pikakurssin" käyneen, vaikka on kuinka valikoituja. Näin siis koska meillä pieni lapsi, parivuotiaalle voisi ottaa jo vaikka jonkun nuoren luotettavan tytönkin.

Muistelin, että tuon firman osoite olisi ollut joku lastenhoitajat.net tai jotain, mutta kun testailin, niin en kyllä löytänyt. Muistaisikohan joku?

Meillä on ollut MLL:ltä hoitajia. Ovat poikkeuksetta olleet aivan ihania tyyppejä, pari "vanhaa" rouvaa, jotain 50-v. ja toinen oli pphoitaja, eli kokemusta oli ja toisella oli itsellä 6 lastenlasta, jotka asui jossain toisella päin Suomea. Eli ei ne ainakaan olleet "vaan" pikakurssin käyneitä. Sitten oli yks tyttö, joka opiskeli lähihoitajaksi, suuntautui lapsiin. Eli ei sekään hassumpi. Hyvin meni kaikilla. Suosittelen!

Yhteistyössä