HOITAMATON MAANISDEPRESSIIVISYYS VOI TAPPAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tästä voi selvitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko hieman nostaa tätä keskustelua, kun juurikin vasta löysin...
Etsin netistä tietoa terapiasta, mikä terapiamuoto olisi paras bipo 2-sairaalle?
Oma sairauteni todettiin vasta n.3 kk sitten, ja hieman vieläkin epäilen diagnoosia. Asiat eivät kuitenkaan ole hyvin, ja tiedän olevani terapian tarpeessa myös rankan lapsuuden takia. Kuka tietää noista eri terapiamuodoista, tai mistä löytäisin tietoa mikä minulle sopii?

"Pakko hieman nostaa tätä keskustelua, kun juurikin vasta löysin..."

Huomasin eilen, että olit nostanut tämän vanhan viestiketjun. Olin kirjoittanut sinne, että toivottavasti en vuoden päästä löydä itseäni tästä viestiketjusta.

Vannomatta paras. Täällä taas ollaan herkullisen pullan ja kahvin kera.
Töitäkin pitäisi tehdä. Sen takia olen tänne tullut. En omista kotona tietokonetta.

Luota lääkäriisi ja asiantuntijoihin. Ellit-palstalta ei saa luotettavaa tietoa.

Terapia on varmasti hyödyksi. Onneksi Suomessa terapiassa käynti on jo yhtä luonnollista kuin hammaslääkärillä tai kampaajalla käynti. Toista se oli takavuosina, jos enää oikein muistan.

Bipo on tavallaan melko hauska sairaus. Näin jälkikäteen ajateltuna bipon vaimona elämä oli erittäin värikästä aikaa. Ei minusta olisi tullut tälläista kirjoittajaa, jos elämä olisi ollut tasaisen harmaata.

Kävin äsken ruokakaupassa ja vilkaisin uusinta Eeva-lehteä. Naiskirjailija sanoi, että liian tasainen elämä vie luovuuden.
Lienee totta. Mutta minulle tasainen ja rauhallinen elämä on tärkeää.
Jos nukun huonosti, koko elämä menee hankalaksi.

Unohdin ostaa kaupasta saippuaa ja shampoota vaikka minulla oli kauppalappu mukana. Syynä lienee se, että roikuiin lehtihyllyllä.
Otin nipun lehtiä mukaan ja sitten tuli kiire töihin.

Hymyä huuleen. Te bipot olette ihania ihmisiä. Pitäkää itsestänne hyvää huolta. Hyvällä hoidolla olette täysin normaaleja, terveitä ja ihania ihmisiä. Tämän viestiketjun Elleille toivon kaikkea hyvää. Jos olisin opiskellut psykologiaa, kai istuisin nyt terapeuttina. Mutta kai se käy maallikkona Elleissänkin netin kautta.

Eipä nyt muuta tällä kertaa. Ehkä palaan taas vuoden päästä asian.
Mutta uusi viestiketju voisi tehdä hyvää. Liian pitkät rimpsut ovat lukijoille rasittavia.

olen maanisdepressiivinen säveltäjä.en kutuisi tätä tautia taudiksi,elän paljon mielenkiinoisemmassa maailmassa kuin monet ja olen älykäs.olen miettinyt,että ehkä ns tavallisuus on karsittua harhaa ja eräänlaista pakottautumista yhteiskunnalliseen tyytyväisyyteen.minusta lääkkeet ovat huumeita ja eniten niistä hyötyvät lääkeyhtiöt.kaikilla on heikkoutensa ei se ole maanis.depressiivisuudeta kiinni.onko normaalin ihmisen elämä sitten elämästä nauttimista pienellä palkalla,orgasmi kerran vk:ssa lähetyssaarnaaja asennossa tms.ilman ns sairauttani en olisi jaksanut auttaa ns normaaleja ihmiä näin paljoa.olen kerennyt näkemään ja kokemaan paljon,pyörinyt julkkisympyröissä,näin mia permannonkin poismenon läheltä..ja voi auttaa monia tiedoillani..onko se sairasta herätellä toisin ajattelemaan?en ole mielestäni sairastunut ylivahvuuteen..olen lukenut paljon psyklogiaa ja siksi terapeuteista monet eivät pääse jäljilleni,saahan potilas käyttää älyään niin pitkälle kuin kantaa.

Luin ensin, "olen maanisdebressiivinen säHeltäjä."
Se sopisikin ehkä kuvaamaan ylläolevaa kirjoittajaa hyvin.

"sairas auttaa sairasta"? Todennäköisempää on se, että sairas sairastuttaa myös lähipiirinsä, perheensä. Sairas ihminen ei näe omaa tilaansa. Sairas ei ymmärrä sitä kuinka sairas hän todellisuudessa on.

Korostit pariin kertaan älykkyyttäsi. Kirjoituksista se ei käynyt ilmi, ettei vain olisi harhaa?

Olen nähnyt mieleltään häilyväisi potilaita ja yhteistä heissä on se, että kaikilla oli pälyilevä, harhainen katse joka "kertoi": "tiedän jotain , tiedän enemmän kuin te muut" (vaikea selittää tuota katsetta).

Kuka muuten on Mia Permanto?

Sen verran sanoisin edeltävälle että kyllä sairaskin voi nähdä oman tilansa. Olen itse kaksisuuntainen ja sairaudentunto on erittäin hyvä. Tiedän kyllä että olen sairas. Että älä yleistä.

olen koko pienen ikäni ihmetellyt miksi olen surullinen ja onneton vaikka isälläni ja isoisälläni ja isoisosälläni on ollut tämä sairaus mutta en olisi ikinä kuvitellut sitä itselleni enkä kyllä voi vieläkään uskoa että omistaisin. haluaisin puhua siitä ja jakaa tuntemukseni jollekin mutta ei ole ketään kenelle uskaltaisin puhua koska kuvittelen/kuulen/elän niin omassa maailmassani että hyvä etten ole vielä jäänyt rekan alle. ja koska ajattelen niin outoja asioita pelkään että minut passitettaisiin pois siviilisaatiosta paranemaan johonkin mummolaan, ihan hyvä sinänsä että voisi päästä sairaseläkkeelle mutta justiinsa kun on työelämän aloittanut niin siltä kantilta vähän huono homma. ja koska eksyin aiheesta näin pahasti ja olen kärsinyt uni ongelmista niin monta kuukautta etten pysty muistamaan mitä piti edes kirjoittaa. mutta varmaankin haluaisin vain kuulla lisää kaikenlaisia kokemuksia mitä kukin on kokenut/kokee jotta voisin vertailla niitä omiini, en kyllä tiedä miksi mutta kiitos ja anteeksi

En ole diagnosoitu, mutta pitkälle psykologiaa lukeneena, uskon kuuluvani ryhmään. Lievästi. Pahempiakin aikoja on ollut. Aina olen hiukan surumielinen ja omiin maailmoihini lentelevä. Tunnun näkevän niin monen asian taakse ihmisistä ja asioissa, eikä tämä suinkaan ole minun keksimääni vaan ihmiset pitävät minua todella älykkäänä ja luovana. Luovana kautena olen superinnostunut ja innostava, saan ihmiset seuraamaan itseäni ja hulluja ideoitani. Niissä on kuitenkin totuus mukana ja aina sydän.Finanssi asioissa aina kaikki porsaanreiät paljastuvat ja rakastan sitä peliä! Aivan hulluja ja lopulta toimivia juttuja satelee kuin sanelukoneesta. Jos asiat ei uudistu, kyllästyn nopeasti jopa masennun. Motivaatio aivan kupsahtaa kumoon. En halua liikkua ulos talostani edes. Mies saa käydä kaupatkin. Minä en jaksa, en halua, en pysty. Tähän vaiheeseen on aina auttanut levon jälkeen, jonka silloin haluan pitää, joudun, on aina ollut ulospääsynä sepraami. Muutaman kuukauden jälkeen palaudun tasaan ja puolisen vuotta menee, kun luova kausi on taas menossa. Ennen sepraamia, saattoi mennä noin 1,5v, ennen kuin pääsin takaisin elämään, jossa oli jotain järkeä! Mielekkyyttä, jännittävää. Sitä meni 4-5v ja jotenkin aina paloin vain todella loppuun. Näitä syitä olen aina käyttänytkin lääkäreille saadakseni reseptin. Voisihan se olla tottakin. Itse tiedän, ettei ole. Kyllä minulla on oikeasti lievä piuhaongelma. :) Suvussakin on samaa. Toivon, että jatkossakin saan elää näin! Liitoaika on niin hurjaa ja kroppa ja mieli käy niin ylikierroksilla innosta, että tunnen tarvitsevani sen masennukseni sen perään. Pidän vain ja ainoastaan projektiluonteisista hommista. Onneksi lähipiirini on hyvin suvaitsevainen oikuilleni, vaikka sanovat välillä olevan liiankin kauhunsekaista jännittävää(lähinnä talousasiat). Milloin on talotkin meinanneet lähteä alka ja sitten potti onkin rysähtänyt kotiin. :) Sitten alkaa masennus!

Olen ollut naimisissa bipolaarisen miehen kanssa.Hän oli suuri rakkauteni,mutta elämä oli ajoittain yhtä helvettiä.
Silloin,kun hänellä oli masennusjakso,mielestäni meillä meni hyvin.Mies oli ahdistunut ja rakastava,kaipasi minun tukeani.Mutta itselleen masennus oli helvettiä.Maniajaksojen aikana hän oli voimiensa tunnossa.Erittäin itsenäinen ja ei tarvinnut minua mihinkään.Silloin hän oli välillä oikea hirviö.Riidat olivat hillittömiä,jos arvostelin hänen toimiaan.Hän lahjoitteli rahojaan ja osteli kaiken maailman hömppää mm ostoskanavilta.Muutaman kerran hän oli vähällä tappaa minut.Yritti mm ajaa autolla päälleni .Pahoinpitelyt olivat viikottaisia.Poliisin kanssakin asioitiin usein.Viina ei ollut osallisena koskaan.Mieheni oli erittäin korkeasti koulutettu.Kerran mies oli ostanut itselleen oman asunnon naapurikaupungista,koska minä häiritsin hänen rauhaansa ainaisella nalkutuksellani.
Pakkohoitoonkin hän joutui,poliisit hakivat hänet työpaikaltaan,kun oli taas kerran hakannut minut sellaiseen kuntoon,että jouduin olla töistä viikon sairaslomalla,koska kaulassani oli kuristusjäljet.
Nyt suhde on ollut vuosia ohi.Korostan edelleen ,että hän oli elämäni rakkaus,mutta sairaus teki änestä hirviön.

Alkuperäinen kirjoittaja LOKINPOIKA:
Olen ollut naimisissa bipolaarisen miehen kanssa.Hän oli suuri rakkauteni,mutta elämä oli ajoittain yhtä helvettiä.
Silloin,kun hänellä oli masennusjakso,mielestäni meillä meni hyvin.Mies oli ahdistunut ja rakastava,kaipasi minun tukeani.Mutta itselleen masennus oli helvettiä.Maniajaksojen aikana hän oli voimiensa tunnossa.Erittäin itsenäinen ja ei tarvinnut minua mihinkään.Silloin hän oli välillä oikea hirviö.Riidat olivat hillittömiä,jos arvostelin hänen toimiaan.Hän lahjoitteli rahojaan ja osteli kaiken maailman hömppää mm ostoskanavilta.Muutaman kerran hän oli vähällä tappaa minut.Yritti mm ajaa autolla päälleni .Pahoinpitelyt olivat viikottaisia.Poliisin kanssakin asioitiin usein.Viina ei ollut osallisena koskaan.Mieheni oli erittäin korkeasti koulutettu.Kerran mies oli ostanut itselleen oman asunnon naapurikaupungista,koska minä häiritsin hänen rauhaansa ainaisella nalkutuksellani.
Pakkohoitoonkin hän joutui,poliisit hakivat hänet työpaikaltaan,kun oli taas kerran hakannut minut sellaiseen kuntoon,että jouduin olla töistä viikon sairaslomalla,koska kaulassani oli kuristusjäljet.
Nyt suhde on ollut vuosia ohi.Korostan edelleen ,että hän oli elämäni rakkaus,mutta sairaus teki änestä hirviön.

Joiltai osin tuo kuulostaa itseltäni. Mutten ole oikeasti koskaan vahingoittanut toista ihmistä. Paha olen kuitenkin suustani vaatimuksissani ja oman tilan vartijana. Kun mieheni yritti, oikeasti ystävällisesti rajoittaa tekemisiäni, muutin hetkeksi ulkomaille mykkäkouluun. Tosin liittyi kyllä projektiinikin, mutten välttämättänä muutoin olisi toiminut noin radikaalisti tuon muuton suhteen. Koin, että hän ahdisteli minua vaatimuksillaan, kun minä yritin "lentää". Tosin, samanlaista käyttäytymistä en missään nimessä olisi suvainnut häneltä. Aika kaksijakoista, sitä en kiellä! Onnekseni minulla on ollut kiltti mies ja superhyväntahtoinen matkassani.
Luulen, ettei väkivaltaisuus sinänsä kuulu taudinkuvaan, meitä on moneen junaan, mutta mutta...
muunkaltainen tilanteiden yksinhallinta kylläkin. Olisiko ollut, ettet sinä aina oikein suostunut hänen metkuihinsa yli-ihmisenä, eikä hän osannut muulla tavalla hallita? Tarkoitan, että tästä tuli vihanpurkautumiskeino sitä kohtaan. Minulla on aina ollut keinona talouden hallinta ja olen odottanut, että sitä kunnioitetaan. Vihastuessani rajoituksiin, tein vain enemmän rahaa ja pontevammin ja "suuremmin". Mutta olenkin nainen, joten monelle naiselle tuo väkivaltaisuus ei ole hallintakeino, jo siksikin, että mies on ruumiillisesti niin paljon vahvempikin. Naisille se on se suulärppä ja paha sellainen! Useimmiten.

En koko ketjua kahlannut läpi. Oma kokemukseni on bipolaarisen ihmisen läheltä. Se kokemus teki minuun aika paljon paikattavaa.

Eli kaikesta huolimatta minä en jaksanut enkä kestänyt. Oma elämä tuntui katoavan johonkin, kaikki tuintui pyörivän toisen ympärillä.

Suojasin lopulta itseäni ja myös lapseni. Elämä on nyt parempi ilman tätä ihmistä. Välillä häpeän, tunnen suunnatonta syyllisyyttä, mutta en voinut antaa yhden ihmisen viedä mennessään useampaa elämää.

Ja kyse on ihmisestä, jolle oman sairauden tunnustaminen on äärettömän vaikeata, eli varmaan sellainen hankalaakin hankalampi tapaus. Lääkkeitä syö,,,jos sattuu huvittaan.

Tulipa paljon vanhoja ja - anteeksi nyt - painajaismaisia muistoja mieleen entisestä elämästäni. Voin sanoa että vakavasti maanis-depressiivisen ja hoitoa halveksivan ihmisen kanssa eläminen on puolisolle äärimmäisen raskasta ja kuluttavaa. On luovuttava lähes kaikesta itselleen tärkeästä ja koko elämä pyörii toisen tekemisten ympärillä, manian ja depression ehdoilla. Itse siinä kutistuu ja häviää lopulta olemattomiin. Suunnitelmia ei voi tehdä koska toinen ei joko jaksa mitään tai sitten menee suuna päänä ympäri maailmaa viis veisaten muusta perheestä ja heidän toiveistaan ja pärjäämisestään. Se että järjellään ymmärtää että kysymyksessä on sairaus ei paljon auta kun tuossa hullunmyllyssä yrittää itse pysytellä pinnalla ja olla sekoamatta päivästä toiseen.

Aikoinaan valitsin lopulta rauhallisen elämän itselleni ja lapsilleni enkä kadu. En enää koskaan jaksaisi edes yrittää. Enkä tarkoita loukata tällä ketään, tiedän vain kipeän kokemuksen kautta oman jaksamiseni rajat.

Olen kauan miettinyt sairastanko itse maanisdepressiivisyyttä. Tuntui, että ongelmat alkoivat koulu ammuskelujen jälkeen, pelkäsin ihan hirveästi. Piti tarkistaa jokainen ovi melkein kahdesti iltaisin,näin pahoja unia ja alkoi ahdistaa. Pakko myöntää, että aloin jo kuvitellakin kaikenlaisia ääniä, enkä uskaltanut olla yksin kotona. Pääsin pelosta kuitenkin ohi, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole "terve"? Olen koulussa iloinen, mutta kotiin tullessa tunne voi vaihtua aivan vastakkaiseen. Kotonakin vanhempani käyttävät alkoholia, mikä saa minut ÄLYTTÖMÄN VIHAISEKSI! Ja samalla muutun surulliseksi, enkä kestä asiaa. En voi sille mitään, koska en voi puhua siitä kellekään (paitsi jollekin kavereille) mutten aikuiselle, ettei perheemme maine muutu.... Pitäisikö käydä jossain terapiassa? Joskus tuntuu, etten jaksa holhota vanhempiani kännissä ja tulevaisuuskin on minulle asia joka stressaa... Auttakaa..

Alkuperäinen kirjoittaja teå:
Olen kauan miettinyt sairastanko itse maanisdepressiivisyyttä. Tuntui, että ongelmat alkoivat koulu ammuskelujen jälkeen, pelkäsin ihan hirveästi. Piti tarkistaa jokainen ovi melkein kahdesti iltaisin,näin pahoja unia ja alkoi ahdistaa. Pakko myöntää, että aloin jo kuvitellakin kaikenlaisia ääniä, enkä uskaltanut olla yksin kotona. Pääsin pelosta kuitenkin ohi, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole "terve"? Olen koulussa iloinen, mutta kotiin tullessa tunne voi vaihtua aivan vastakkaiseen. Kotonakin vanhempani käyttävät alkoholia, mikä saa minut ÄLYTTÖMÄN VIHAISEKSI! Ja samalla muutun surulliseksi, enkä kestä asiaa. En voi sille mitään, koska en voi puhua siitä kellekään (paitsi jollekin kavereille) mutten aikuiselle, ettei perheemme maine muutu.... Pitäisikö käydä jossain terapiassa? Joskus tuntuu, etten jaksa holhota vanhempiani kännissä ja tulevaisuuskin on minulle asia joka stressaa... Auttakaa..

Jos perheessä on alkoholiongelma, se tekee enemmän tuhoa muiden perheenjäsenten mieleen ja tulevaisuudelle ja tulevaisuuden ihmissuhteille kun yleensä tajutaankaan. Muista, ettet ole perheesi sairaanhoitaja! Sinun on tärkeintä pitää hyvää huolta itsestäsi!! Hae apua, ihan oikeasti alkoholiongelmaisen lähellä elämään joutuva tarvitsee hyviä neuvoja ja tukea jostain, muuten se vammauttaa sielua. Kysy A-klinikalta alkaijaisiksi, millaisia ryhmiä sielläpäin on alkoholiongelmaisen omaisille, varmaan jotain. Silloin saat vertaistukea ihmisistä, jotka elävät saman ongelman kanssa ja ymmärtävät tuntemuksesi. JA kirjallisuutta asiasta kannattaa lukea myös, hyvistä kirjoista saa usein hyviä ja tärkeitä oivalluksia tueksi arkeensa.

Suru on aito ja elävä tunne vielä, älä torju sitä. Torjuttu suru ja viha ovat nimittäin niitä, jotka aiheuttavat masennuksen, ja se onkin sitten usein mutkallisempi homma hoitaa se! Tunteet saa tuntea, ne ovat ihmisen viisaita neuvojia, niillä on aina jotain tärkeää kerrottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja teå:

En ole terapeutti tai psykologi, mutta mitä olen asioista lukenut ja kokemusta ympäriltä kertynyt, niin sanoisin että ei tuo kuulosta maanisdepressiivisyydeltä.

Kuulostaa enemmän ahdistukselta, mikä on ihan ymmärrettävää noissa olosuhteissa, että kotona juodaan. Ihan siihen nähden normaalia että koet tukahdutettua vihaa ja ahdistusta.

Kouluammuskelut järisyttivät perusturvallisuuden tunnettasi, joka ei ole ollut parhaimmillaan kasvettuasi ei-niin-vakaissa-olosuhteissa. Tavallaan kouluammuskelutragediat siis saivat sinut tuntemaan itsesi entistä turvattomammaksi ja sitten menit kotiin ja huomasit saman menon jatkuvan siellä, koit vihaa että hekin tekevät niin. Että missään ei saa kunnon turvaa, sitten koit surua.
Kaikki ihan normaaleja reaktioita ja on erittäin terveen merkkiä, että kerrot tuntemuksistasi noin ja haluaisit jutella niistä.

Että jos jokin diagnoosi pitäisi hakea, niin ahdistusta ja stressiä ympäristöistä, ei mitään syndroomaksi asti vielä. Paniikki- ja ahdistushäiriöihin kuuluu esim. hengityksen salpautuminen ja vaikeus hengittää kun ahdistus iskee ja se että tilanne käy ylivoimaiseksi jolloinka tulee ihan fyysisiä oireita.

Sinun kannattaisi käydä juttelemassa koulusi/opiskelupaikkasi psykologin/terapeutin kanssa. Sinua voi helpottaa sitten sekin suunnattomasti, mikäli kuulet asiantuntijalta että nuo tunteet voivat vielä olla "normaaleja" noissa olosuhteissa.

Amerikassa ihmiset kokivat myös ahdistusta ja paniikin omaisia tunteita terrori-iskujen jälkeen. Semmoinen järkyttää ihmisten perusturvallisuuden tunnetta. Ja sitten jos on muuta aahdistuksen aihetta kuten sulla, kotiolot, niin eipä ihme.

Puhu ystävien kanssa, puhu koulun terapeutin kanssa jne. Ahdistukseen usein auttaa nimenomaan puhuminen.

Lisäystä.

Netistä löytyy myös lisää tietoa aiheista. Googleen vaan maanisdepressiivisyys ja noi muut, niin johan selkenee. Maanisdepressiivisyyteen käsittääkseni liittyy kausia, jolloin ollaan maanisia ja tehdään maanisesti kaikenlaista, saatetaan tuhlata ylettömästi ja ostaa kaikkea maniassa - ja kausia jolloin ollaan päinvastaisessa tilassa, masennuksissa ja vetämättömissä. Ja kun ne kaudet ovat päällä, ne kyllä huomataan, maaninen on maaninen jne.

Kielteiset tunteet tai tunteiden vaihtelu ei vielä tee kenestäkään sairasta. Normaalia reagointia on sekin, että reagoi ympäristöön. Jos ei reagoisi mitään, kun ympärillä räjähtää atomipommi, olisi enemmän huolenaihetta tunneköyhyyden puolesta.

Tuohon kokemaasi tunnetilaan, tietynlaiseen hätään, tulee rauhoittumista ja helpottumista kun huomaat, että koulukriisit olivat poikkeuksia, tragedioita joita ei esiinny kuitenkaan ihan joka päivä. Että sinun ei tarvitse elää hädässä eikä se hyödytä sinun elämääsi, että olisit paniikeissa joka päivä.

Joka päivä voi olla minkälainen vain, pitää vain ottaa elämä avoimesti. Mitä siinä voittaa, jos esim. koulutragedian jälkeen lukkiutuisi huoneeseensa turvaan ja eläisi siellä lopun aikaa ja sitten saisikin hometalosta taudin, johon kupsahtaisi. Mitä vain voi käydä, koettaa vaan elää, surun aikana surra jne.

Kyllä ne koulutragediat puhuttivat minunkin ystäviä ja itseäni. Meitä helpotti niistä puhuminen ja puhuminen myös siitä, miten voisi tilanteessa toimia. Keksimme mainioita toimintasuunnitelmia ja ne toivat rentoutusta, kun tuntui että olisi etukäteen jo näin kuviot hallussa.

Näin täällä taas laittoikin jo vanhempiesi tilanteesta, ei lisättävää.

Nämä asiat mielellään mielenterveyspalstoille. Maanis-depressiivisyys nimitystä ei enää käytetä, koska häiriö on paljon laajailmeisempi kuin mitä tämä sana kuvastaa. Ma-de on siis vain yksi osa tätä häiriötä. Oikeaa tietoutta siis saa paremmin mielenterveyspalstoilta, kuin parisuhdepalstalta.

Alkuperäinen aihe kyllä liittyy parisuhteeseenkin. Niin, hoitamattomana se tuhoaa elämän, siltä kellä se on ja joskus ympärillä olevien elämäkin voi väliaikaisesti olla sietämätöntä.

Ongelma tässä ketjussa on se, että aiheessa poukkoullaan ja mennään vain äärimmäisyyksiin. Hoitamattomana mania ja masennusjaksot voivat mennä todella pahaksi. Taudissa on silloin erittäin vakava itsetuhoriski! Kyllä se parisuhdettakin rassaa!

Sairautta parisuhteeseen liittyen tarkastellaan vain hoitamattomana ja vaikeana muotona. Sairautta on eriasteista.

Jos potilas on hoitomyönteinen, sairaus on lääkittävissä ja terapia auttaa.

Taudin lievä muoto on sekin ajoittain hankala kaveri, mutta siinä se. Ei ole järjettömän kamalia masennus tai mania jaksoja.

Olen huolissani laheisestäni jolla on todennäköisesti maanisdepressio. On vaikea elää läheisen rinnalla joka voi huonosti eikä voi mitenkään ilmaista hänen sairaudesta. Kyseinen henkilö osaa piilotella olojaan joita ei edes puoliso huomaa. Miten pitäisi tällaisessa tapauksessa tehdä kun on kyse myös heidän pienestä lapsesta. En välittäisi asiasta mutta minun pitää elää asian kanssa kun kyse on sukulaisesta ja hän syyttelee minua erilaisista asioista jotka ovat epäolennaisia ja tuulesta temmattuja. Sivusta seuraajana olen erottanut hänellä olevan sekä maaniaia-että depressio vaiheita. "Hän elää kahden naamarin kanssa".

Nainen 35v, nyt taas yksinhuoltaja, neljä lasta ja terapiaelukoita iso liuta tossa omalla pihalla.
Alkanut sekoamaan 15 vuotiaana mutta ei silloin 80-luvulla koulussa puututtu siihen että joku alkaa käyttäytymään oudosti.

Vanhempana, kakskymppisenä aloin itse juosta lääkäreissä kun epäilin olevani maanisdepressiivinen, pahojen kausien tullessa en jaksanut nousta edes sängystä ylös ja silloin hypomaanisten kausien aikana siivosin ja keskitin ylettömän energiani perheeseen ja kotiin, sitten taas siivottiin öisin ja tehtiin kaikki ne normaalit asiat sata lasissa. Olin kotiäitinä pitkään.
Huolensa ja pettymyksensä minuun vaimona henkisesti "terve" mieheni hakkasi minua ja myös lapsiamme kun olin niin huono vaimo. Avioliitto päättyi eroon.

Jäätyäni yksinhuoltajaksi kolmen pienen lapsen kanssa, sekosin aika nopeasti sairaalakuntoon, hoitoon hakeuduin itse.
Lääkityksestä huolimatta sekoilu meni niin päättömäksi että tajusin itsekin, lasteni parhaaksi, että minun on annettava heidät pois, ennen kuin heidät otetaan pois, kunnes saisin itseni "takaisin" kuntoon (olinko sitä koskaan ollutkaan?!), jotta voisin huolehtia heistä taas.

Kävin läpi syvän masennuksen, jälleen kerran, ensimmäisen itsemurhayrityksen, tajuttomana viisi päivää teho-osastolla deprakine (=mielialaa tasaavan) lääkeyliannostuksen jälkeen. En voinut olla edes äiti lapsilleni, mitä virkaa kurjalla elämälläni oli, heidän olisi ollut parempi ilman minua.
Toivuin johonkin kuntoon. Vuoden päästä olisin halunnut lapseni takaisin, en enää saanut heitä. Sain taistella tapaamisista. Itkua puolin ja toisin, sekä lasten että äidin.
Menetin uskoni kaikkeen, elämänhaluni tyystin.
Sain tietää, etten koskaan tällä diagnoosilla saisi lapsiani takaisin.
Lapsiani, jotka olin synnyttänyt ilman kipulääkkeittä, imettänyt vuosia, syöttänyt itsetehtyä luomuruokaa, leikkinyt ja askarrellut, koko heidän pienen ikänsä. Ollut joskus hyvä äiti, ainakin hyvinä kausina. Ollut aina läsnä.
Enää en saanut edes pestä heidän pyykkejään, vaatteet jotka heillä oli päällä, olivat jonkun muun ostamia.

Minulla ei ollut ihmisarvoa enää missään muuallakaan. Yhteiskunnan hylkiö, sosiaalipummi. Kohtelu jota mielisairaana sain, joka taholta yhteiskunnassa, sekä hoitohenkilökunnalta psykiatrisella, oli uskomatonta, ihmisarvoa alentavaa, että sieltä pitäisi vielä pystyä ihmisraunioiden nousemaan ja kunnioittamaan itseään?

Siitä alkoi vuosien jyrkkä alamäki: sairaslomalla, työkyvyttömyyseläkkeellä, viinaa, lääkkeitä, sekoilua, velkaa, itsetuhoista käytöstä, viiltelyä, lääkeyliannoksia.
Jääräpää kuitenkin olin, hain kymmeniä työ- ja opiskelupaikkoja, yritin suorittaa henkihieverissäkin. Sain ne kaikki, olen aina saanut ja minut on valittu jokaiselle opiskelu- ja työpaikalle kaikkien hakijoiden joukosta, joita olen hakenut, ilman mitään meriittejä ja todistuksia, alalta toiseen. Jotka kaatuivat aina kun en enää jaksanut.
Sata lasissa tai ei mitään.

Ainoa syy etten silloin lopettanut kurjaa elämääni, päästänyt teitä kaikkia pahasta, kun ne monet kerrat istuin likaisessa kaupungin pikku kaksiossani kissanpaskan seassa, fileerausveitsen kanssa pilleripurkit pöydällä, oli ne rakkaat lapseni, joiden en halunnut kantavan ikänsä muistoa hullusta äidistä joka tappoi itsensä.

Olin siitäkin saanut kuulla niin, kuinka itsekäs olin kun edes yritin kerran tappaa itseni.
Yhdyn siihen täysin nyt, se on itsekäs teko, mutta uskokaa, joskus kuolema voi olla helpotus. Sekä itselle, että läheisille.

Pahin kauhuelokuva, jonka olen nähnyt, on omien korvieni välissä, paikassa jonne kenenkään auttavat kädet eivät yllä, josta äänetön huutoni ei kuulu.
Enää en huuda, tiedän, ettei kukaan voi auttaa minua. Suljen ne sinne ja hymyilen, käyttäydyn ulospäin kuten ihmisen kuuluukin. Loppuu se rimpuilu.

Katson peiliin ja näen vieraan ihmisen. Katson lapsiani, enkä tiedä keitä he ovat. Käteni ovat jonkun toisen naisen.
Olen niin väsynyt, että voisin nukkua vuoden, mennä pesääni ja palata taas, kauniina elinvoimaisena, valmiina valloittamaan koko maan, jakamaan aurinkoani, energiaa, juosta heittämällä kympin viiteenkymmeneen minsaan.
Valvoa kaksi viikkoa, jolloin maailma ja värit, ne ovat niin kauniita, väreileviä ja hehkuvia ja minä, kuningatar, kaunein kaikista, jolloin maailma on polvillaan edessäni, orgasmi ampuu minut avaruuteen, miksen harrastaisi hulluna seksiä, bensaa suonissani. Ja kaikki tämä selvinpäin.
Yksi tai kaksi olutta tai siideriä tohon settiin, kuin heitäisi tulitikun rovioon.
Pullo viinaa, en ole enää minä, täysin edesvastuuton.

Kunnes taas putoan, loputtomaan pimeyteen, en näe, en kuule, enkä muista mitään, en edes tiedä kuka olen.
Minun on vaikea käsittää ajan kulkua, onko siitä jo viikko taas kun kävin suihkussa ja justhan tähän istahdin, kahvikuppi kädessä -kolme tuntia sitten.
Pahimpina aikoina lapsillani oli nukkuessaan keltavihreät pirun silmät ja jouduin todella käyttämään tahdonvoimaani laskeutuakseni nukkumaan näiden hirviöiden viereen.
Mielessäni ei koskaan ole käynyt, pahimpinakaan hetkinä, satuttaa varsinkaan lapsiani, saati ketään toista ihmistä kuin itseäni, mitenkään.

Ruumiit istuivat vieressäni saunassa, ratsastaessani metsässä, ne odottivat minua polkujen mutkissa repiäkseen minut alas hevoseni selästä. Selvinpäin.
Käskin niiden mennä pois, tietäessäni niiden olevan vain sairaan mieleni luomia kauhukuvia.
Silti oli pakko katsoa taakseen, etteivät ne vain saavuttaisi minua kalmanhajuisilla rumilla kynsillään, kannustin hevoseni laukkaan, kauhun väreiden kiiriessä sisälläni.
Puhuin peilille ääneen, -mä en tiedä kuka vittu sä olet, mä en tiedä mutta kai mun on pakko elää sun kanssa. If I could be somebody else, even for a one day?!

Nyt kakskyt vuotta tätä samaa helvettiä takana.
On sitä koppihoitoa, vapaaehtosta hoitoa psykiatrisella, ite juossut ovia auki repimään ja vaatimaan sisälle pääsyä ja pakkohoitoon haettu poliisisetien ja valkotakkisten kanssa puukko kädessä kotoa.
On niitä lääkkeitä; kolmeakymmentä erilaista, joko mikään ei auta tai suurilla annoksilla sivuvaikutukset ovat niin vakavia, että se on ihan se ja sama makaanko toimintakyvyttömänä zombiena lääkkeistä sängynpohjalla tolkku pois vai pahassa lääkitsemättömässä depiksessä. Tulos ihan sama.
On alkolla olojen paikkaamista, velkaa silmät ja korvat täynnä, ulosottomies paras ystäväni ollut jo kuusi vuotta, (=ihan omaa, en ole muiden taloutta sotkenut, paitsi lainannut säästöistä tietysti tuhansia ja taas tuhansia, vuokravelkoihin, maksamattomiin laskuihin, takuisiin), ympäri suomen rälläämistä, taksilla, lentokoneella, ulkomaille en koskaan sentään ole lähtenyt, ei oo kerinnyt sinne asti, kaksi avioliittoa, useita kihlauksia takana, seksiä varmaan abauttirallaa siellä kahensadan miehen hujakoilla oisko...vaikea sanoo, kun ei kadulla vastaan kulkeissain heitä tunnistais.

Tosta sairaan itsekkyydestä ja julmuudesta.
Just nyt mä antaisin vasemman käteni, jos voisin olla mieleltäni terve, ettei pakokauhut, paniikki, harhat, depiksessä kauppaan laahustava minä joka paskasissa tallivaatteissa kulkee, ettei ihmiset huomaa kuinka mä haisen, pipo syvällä päässä, ettei ne nää mun rasvasta tukkaa jota en ole harjannut, pahimmillaan kuukausiin, niin että jouduin leikkaamaan pitkän tukkani siiliksi, muokkaisi elämäni kulkua ja tuhoaisi lasteni.
Laskisin veret itsestäni välittömästi tähän tietokoneen ääreen, jos voisin pyyhkiä sillä pois pahat tekoni, silottaa lasteni elämän, menneisyyden ja tulevaisuuden. Siinä sivussa pyytää anteeksi kaikilta, jotka olen pettänyt ja joita loukannut.

Tähän väliin mahtui muutama onnellinen vuosi, jolloin sain taas lapsen, lopetin alkoholin käytön ja elämä oli hetken, miehen, vauvan ja kotieläinpuiston kanssa suht tasapainossa, jaksoin jopa tehdä ekaa kertaa sairastumisen jälkeen töitä, yhdellä eniten opiskelemistani aloista ja tapasin säännöllisesti myös isoja lapsiani. Lopulta sain heidät sattuman kautta takaisin luokseni. Elämän piti vihdoinkin hymyillä.
Miksi tässä kävi taas näin? Miksi en voi vain jaksaa, vaikka haluaisin niin?
Miksi se, että yritän parhaani ja paljon ylikin, ei riitä?

Jokin aika sitten, tietämättäni itsemurhayritykseni vuosipäivänä, istuin taas-uuden-mieystäväni mulle ostamassa autossa ja ajattelin että just nyt mikään muu ei estä mua ampumasta aivojani pihalle, paitsi noi neljä rakastettavan suloista lasta, jotka olen tähän maailmaan pyytämättä synnyttänyt kärsimään äitinsä perinnöllisestä mielisairaudesta. Ja mahdollisesti perimään sen itselleen.
Onneksi älysin tehdä yhtenä järkevänä hetkenäni sterilisaation, etten taas rakastuessani alkaisi vauvantekopuuhiin.

Taas on hakattu rajottimia vastaan koko tää aika yh:na, tähän on mahtunut paljon. Eniten olen oppinut itsestäni ja siitä miten aivoni toimivat, se helpottaa.
Olet sekaisin kun seinäkello, muttet sä tähän kuole, ellet itse tapa itseäs. Jos psyyke vaan kestää. Mä olen niin saatanan jääräpää, en pelkää enää mitään.
Ei ole niin pahaa asiaa enää, mikä mua järkyttäis. Olen kokenut, nähnyt, tuntenut ja elänyt viiden ihmisen edestä. Näin nuori ja niin vanha.

Pidän itseäni älykkäänä ihmisenä, mielisairas ei ole tyhmä.
Mulla kyllä leikkaa, enemmän kuin monella muulla, mutta en pysty hoitamaan edes perusasioita.
Musta olisi voinut tulla vaikka mitä, kuuden ällän ylioppilas, musta piti tulla taiteilija, tanssija, kirjailija. Mitä kaikkea piti tullakaan? Ainakin hyvä äiti.
Musta ei tullut mitään, tämän sairauden takia. Joka aivojani syö ja vuosi vuodelta se menee pahemmaksi.

Lapsiltani pidän kauhut piilossa, en kerro näistä, en itke tai sekoile heidän nähtensä. En hylkää, enkä jätä heitä mihinkään, koskaan, he ovat kaikkeni.
Millään muulla ei ole väliä. Paitsi rakkailla eläimillä tietysti; ystävilläni, jotka eivät katso karsaasti, kävin suihkussa tai en.

Tähän tarinaan olisi mahtunut vielä paljon, sekä rumaa, että kaunista.
En tiedä miksi kirjoitin tämän, eksyin tänne sattumalta. Ehkä siksi, että on tullut taas tilinteon hetki.

Sekoan, en pysty tähän enää yksin, pidän kynsin hampain kiinni reunoista, -mistä? Järjestäni. Yritän tajuta missä mennään, mutten pysty hillitsemään enää itseäni.
Ja ulospäin näytän miltä, elinvoimaiselta, nuorelta, kauniilta, nainen parhaassa iässä? Hullu mä olen, aivot madonsyömiä reikiä.
Antakaa mulle lääkettä, ihan mitä vaan, joka auttaa!!!

Ennen kuin kuolen, kirjoitan kirjan tästä sairaudesta, siksi, että mua vituttaa kun te ette YMMÄRRÄ, vaan aina, tuomitsette.
Mä en ole itsekäs ja julma, maniassa ehkä joo, normaalina minänä kuka se lieneekään, varmaan ihan mukava, kiva ihminen. muistan sellaisen ajan joskus olleen. Nyt ainakin vihaan itseäni ja tätä sairautta, mutta mehän ollaan yhtä.
Annan sulle veitseni, avaa ranteeni ja päästä meidät pahasta. Pane mua ensin.

Kukkanainen

Uusimmat

Yhteistyössä