Hoitoaikasopimus, jos äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epäkäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epäkäs

Vieras
Olen vauvan kanssa kotona, toinen lapsi esikoulussa+tarhassa. Hoitoaikasopimukseen en saa laittaa "maksimiaikoja" (jotka isä-päivinä tarvitaan), vaan äidin osalta pitäisi olla lyhyemmät ajat, vaikka joudunkin maksamaan maksimiaikojen mukaisesti kuitenkin koko ajasta. Käytännössä kuitenkin vien vasta kahdeksan jälkeen ja haen viimeistään neljältä. Haluan että lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa (meidän naapurissa ei asu lapsia) ja ulkoilla, kun ei illalla kuitenkaan jakseta lähteä ulos enää. Kokemuksia kaipaan. Ymmärsiköhän kukaan mitä ajan takaa...

Miksi noin pitkä päivä esikoululaiselle, jos oot kerta kotona? Eikö eskariaika pelkästään riittäisi? Kyllä siinä ajassa lapsi ehtii nähdä kavereita, purkaa energiaa ja ulkoilla.

[QUOTE="kkk";24611995]Miksi noin pitkä päivä esikoululaiselle, jos oot kerta kotona? Eikö eskariaika pelkästään riittäisi? Kyllä siinä ajassa lapsi ehtii nähdä kavereita, purkaa energiaa ja ulkoilla.[/QUOTE]

Samoilla linjoilla.

En oikein ymmärtänyt pointtia. :ashamed: Siis haluaisitko vielä pidemmät hoitopäivät vai eikö nuo sinun kuvaamasi hoitopäivät sovi päiväkodille?

Meillä esikoinen on eskarissa (tai pitäisi olla...) ja itse olen kuopuksen kanssa kotona. Meillä nuo maksimihoitoajat (eskari+ iltapäivähoito, täällä eskarilaiset kuuluvat kouluun eikä päiväkotiin) ovat 8.15-15.00.

mä oon kans sitä mieltä et turhan pitkä päivä lapsella,kun itse olet kotona. Meillä vaikka käydään töissä lapsen hoitopäivä on lyhyempi n.8.15- 15.15.

itse olen pph ja siksi kotona. tyttö käy vain eskarissa ja tulee kotiin vaikka sillä ei oo sitten kavereita kun kaikki hoitolapset on alle 3v ja ne ei kaveiksi kelpaa. saa nukkua aamulla kahdeksaan asti ja kotona saa sitten touhuta omia juttuja ja ei mtään ongelmaa. virikkeeksi riittää se eskari.

Joudun joka tapauksessa maksamaan täyden maksun, koska etä-isä kun hakee ja vie osan päivistä ja silloin on pitkät päivät lapsella (maksu määräytyy näiden parin hassun päivän mukaan :/). Itse toki haen ja vein silleen ettei lapsen tarvi olla aamusta yömyöhään tarhassa, mutta vituttaa kun joudun maksamaan kuitenkin täyden maksun enkä sitten saa itse vapaasti valita vienkö aikaisemmin ja haen aikaisemmin, vai vienkö myöhemmin ja haen myöhemmin. Ja tiedoksi, meillä ei eskarissa ulkoilla, ulkoilut on vasta eskarin ja päiväunien jälkeen. Eikä tuolla eskarissa myöskään ole vapaata leikkiä, vaan ohjattua toimintaa, eli ei lapsi pääse kavereiden kanssa leikkimäänkään ellei ole myös hoidossa vähän aikaa...

Ja siis vielä tarkennusta, että vienti ja hakuajat vaihtelevat sen mukaan mitä minulla on menoja (esim. nyt ollut vauvan lääkäri/sairaalakäyntejä). Joskus haen jo heti eskarin loputtua, joskus vasta neljältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Epäkäs;24612084:
Joudun joka tapauksessa maksamaan täyden maksun, koska etä-isä kun hakee ja vie osan päivistä ja silloin on pitkät päivät lapsella (maksu määräytyy näiden parin hassun päivän mukaan :/). Itse toki haen ja vein silleen ettei lapsen tarvi olla aamusta yömyöhään tarhassa, mutta vituttaa kun joudun maksamaan kuitenkin täyden maksun enkä sitten saa itse vapaasti valita vienkö aikaisemmin ja haen aikaisemmin, vai vienkö myöhemmin ja haen myöhemmin. Ja tiedoksi, meillä ei eskarissa ulkoilla, ulkoilut on vasta eskarin ja päiväunien jälkeen. Eikä tuolla eskarissa myöskään ole vapaata leikkiä, vaan ohjattua toimintaa, eli ei lapsi pääse kavereiden kanssa leikkimäänkään ellei ole myös hoidossa vähän aikaa...

ooksää tarkistuttanu sen maksun kun sun tulot on nyt äippälomalla pienemmät? meinaan että jos oisit tippunukki vaikka alempaan maksuluokkaan?

Eli ihan itsekin myönnät että lapsi on joskus SINUN "hoitovuorollasi" sinne neljään saakka-ja silti marmatat kun täytyy maksaa täys hinta????

Voi elämän kevät näitä tällaisia vanhempia!!!!

Toisaalta jos isäpäivinä joutuu olemaan pitkää päivää niin silloinhan olisi varmasti kiva pitää muut päivät lyhyempinä? Tiedän omastakin kokemuksesta että "täyspäivähoidossa" on se positiivinen pouli että hoitopäiviä saa mitoittaa omat tarpeen mukaan aiemmiksi tai myöhemmiksi. Mutta jos sinulle ei ole kovin usein mitään pakollisia menoja joille et voi esikoista ottaa mukaan (meillä toisen lapsen lääkärit, kuntoutukset yms) niin ehkä saisit muokattua lapselle lyhyemmillä päivillä ihan kivan, tasaisen rytmin minkä mukaan voisitte sitten pikkusisaruksen kanssa elellä?

No on kyllä erikoista, tuo meinaan ettei ole ulkoilua/vapaataleikkiä yhtään. Itse eskariopena en ymmärrä miten voi olla neljä tuntia niin täynnä ohjattua toimintaa? Ryhmähenki ja ylipäätään ryhmäytyminenhän tapahtuu, kun lapset saavat olla yhdessä myös ilman ohjausta, kaverisuhteiden ja sosiaalisten taitojen harjoitteluhan on jopa tärkeimpiä eskarin tavoitteita. Ja aika paljon vaaditaan 6vuotiaalta, jos pitää olla aktiivisesti keskittynyt koko eskarin 4tunnin ajan. Oletkohan ap asiasta nyt ihan varma? Yhdessäkään itse vatämässäni tai eskarissa joita tiedän, ei asia ole noin. Oikein hyvin ovat ehtineet luoda kaverisuhteita myös ne eskarit, jotka ovat "vain" eskariajan hoidossa.

[QUOTE="daa";24612145]No on kyllä erikoista, tuo meinaan ettei ole ulkoilua/vapaataleikkiä yhtään. Itse eskariopena en ymmärrä miten voi olla neljä tuntia niin täynnä ohjattua toimintaa? Ryhmähenki ja ylipäätään ryhmäytyminenhän tapahtuu, kun lapset saavat olla yhdessä myös ilman ohjausta, kaverisuhteiden ja sosiaalisten taitojen harjoitteluhan on jopa tärkeimpiä eskarin tavoitteita. Ja aika paljon vaaditaan 6vuotiaalta, jos pitää olla aktiivisesti keskittynyt koko eskarin 4tunnin ajan. Oletkohan ap asiasta nyt ihan varma? Yhdessäkään itse vatämässäni tai eskarissa joita tiedän, ei asia ole noin. Oikein hyvin ovat ehtineet luoda kaverisuhteita myös ne eskarit, jotka ovat "vain" eskariajan hoidossa.[/QUOTE]

Juurikin näin,ihan ennenkuulumatonta jos ap tilanne se mitä kertoi.
Ja kyllä omat menonsa saa hoidettua 4h aikana,koittaa saada lääkäri ajat sille ajalle ja jos ei saa vois esim just sopia noista sopimuspäivistä hoidon kanssa,joita vois käyttää myös isä päivinä.Ei kai kukaan lääkärissä kovin montaa kertaa kuukaudessa käy.Ja jos käykin niin varmasti aikoja saa sovittua myös tuolle 4 tunnille.

Alkuperäinen kirjoittaja Epäkäs;24612100:
Ja siis vielä tarkennusta, että vienti ja hakuajat vaihtelevat sen mukaan mitä minulla on menoja (esim. nyt ollut vauvan lääkäri/sairaalakäyntejä). Joskus haen jo heti eskarin loputtua, joskus vasta neljältä.

Onko vauvalla usein noita lääkäreitä? Meillä neuvolat on saanut sujuvasti vaihdettua sopivampaan ajankohtaan tai tarvittaessa otettua muita lapsia mukaan (nytkin keskimmäisen neuvolaan tulee koko porukka). erityislääkäreiden kanssa toki vaikeampaa, mutta kuitenkin kun teillä on noita isäpäiviä ja esikoinen kuitenkin joka päivä useamman tunnin hoidossa niin ei kai noita huonoja lääkäriaikoja ihan jatkuvasti satu?

Ja ihmettelenpä minä täältä vierestä, että miksi ihmeessä lapsella pitää olla pitkät päivät isäpäivinä. Mikset hae lasta kotiin vaikka klo 15 ja isä hakee sieltä?

Itse samassa tilanteessa. Vauva 3kk ja esikoinen eskarissa. Meillä hän käy eskarissa vain varsinaisen eskariajan eli 9-13. Ja ihan joka päivä on ollut aikaa vapaaseen leikkiinkin (eskarituokiot yleensä max tunnin pituisia). Loppu aika pelataan, leikitään, lauletaan, piirretään jne. Ulkoilu kylläkin on vasta ruokailun jälkeen eli n 12-13. Mutta se on ollut minulle hyvä, kun lapsi on valmiiksi ulkona kun tulen hakemaan.

Sopiva hoitoaika olisi hyvä olla klo 8-15 välissä. Itse veisin kuitenkin ainoastaan eskariin. Meillä on poika eskarissa 8-12 ja parina päivänä 9-13 ja se riittää hyvin .
Isä voi ihan hyvin omina päivinä hakea lapsen kotoakin, eikö hän kuitenkin hae myös pienemmänkin mukaan?

Yhteistyössä