Yli 5v päiväkodissa, jos äiti kotona vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kohta kolmelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kohta kolmelle

Vieras
Meille on tulossa (toivottavasti) vauva siten, että esikoiseni on vauvan syntyessä 5,5v. Kuopukseni olisi silloin 3,5v. Pojat ovat olleet päiväkodissa 4- ja 2-vuotiaasta lähtien.

Huomasin 4-vuotiaan kohdalla, että alkoi jo todella kipeästi tarvita ikäistänsä seuraa ja ryhmätoimintaa, jota minulla ei kotona ole tarjolla. Pihapiirissämme ei ole ikäistänsä leikkiseuraa, eikä täällä ole leikkipuistojakaan tms, missä tavata.

Mietinkin, mitä ihmettä teen isompien lasten hoidon kanssa. Pystyn heidät hoitamaan kotona, yhdessä vauvan kanssa, mutta mikä heidän kannaltaan olisi parasta? Aina sanotaan, että alle 3v:n paikka on kotona, mutta entäs ylis 3-vuotiaiden? Ajatuksia tai kokemuksia kaipaisin.

Joku osapäiväinen vaihtoehto vois olla hyvä! En laittais kuitenka kokopäivähoitoon kun vanhempi on kotona. Esim. 2-3 päivänä viikossa puoli päivää hoidossa? Tai sit joku päiväkerho? Esim. seurakunnan? 5-vuotias tosiaan jo kaipaa ihan erilaista toimintaa kuin pienemmät! :)

Mulla ainakin 5,5v täyttää syksyllä 6 ja aloittaa eskarin. Käy siis siellä vaikka minä olen vauvan ja reilun 3veen kanssa kotona. Ja 3-veetäkin ajattelin kerhoon viedä pari kertaa viikossa, on sen verran vilkkaita lapsia että tekee vaan hyvää opetella sos.taitoja muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Missä vaiheessa 5.5v alottaa eskarin? Se musta ois ainakin hyvä käydä.

Poika on syntynyt alkuvuodesta eli aloitta eskarinsa jo reilusti 6-vuotiaana :) tosiaan, tätäkään ole ehtinyt ajatella. Kuopukselle sitten pitäs keksiä joku kerho. Seurakunnan kerhossahan tosin esikoinenkin oli vuoden verran, kun olin kotona vielä.

Meillä aloittaa 6-vuotias eskarin syksyllä ja sitten samalla laitan tuon meitin 5-vuotiaan päiväkotiin ja hoidossa on joka päivä saman ajan kuin isompi eskarissa eli neljä tuntia.
Minusta olisi hölmöä, jos pitäisin 5-vuotiaan kotona minun ja vauvan kanssa.
Ja tiedän miten kovasti 5-vuotiasta olisi harmittanut, jos vaan isoveli olisi päässyt eskariin.

Molemmat pojat osapäivähoitoon laittasin. Mulle tulee kolmas ja vanhin poika sillon 4,5v. Oon hakenu osapäiväpaikkaa päiväkodissa, ihan neuvolantätin suosittelemana. Toivotaan että joku paikka löytyy. Nuorempi on vauvan syntyessä 2v, ja häntä hoidan kyllä kotona.

Yhteistyössä