Hoitoajoista päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hiisku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä sä raskautta murehdit nyt jos et ole vielä edes raskaana? Sit voi tehdä muutoksia jos tilanne niin vaatii, mua jotenkin niin rassaa ihmiset joissa ei ole lääkärin mukaan mitään vikaa ja ovat raskaana tai suunnittelevat raskautta ja jauhavat jo siitä kuinka ihan varmasti nytkin yrjötään ja joudutaan vuodelepoon ja ja ja ja ja...
Äyh...

En nyt lähtis nikottelee tuon hoitoajan suhteen, muksulle fillari tai kärry ja ite polkisin hakee sen iltapäivällä, on kesä ja mukava kulkea sekä kunto nousee.

Syksyllä ehtii sit tekee uusia suunnitelmia ja voihan olla et saat töitä itsekkin tässä kesän mittaan jne.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="hoitaja";26440387]Jaa, mun mielestä taas "päiväkodin", siis yhteiskunnan tulisi puuttua entistä tarkemmin perheiden tapoihin hoidattaa lapsiaan päivähoidossa. [/QUOTE]

mutta tuohan on ihan eri asia. Jos subjektiivisen päivähoito-oikeuden on yhteiskunta taannut, ei voi olla niin, että jokainen päiväkoti (vai kunta?) päättää sen jälkeen mielivaltaisesti kuinka subjektiivinen se oikeus missäkin on. Tätä vastustan minäkin.

Laitat lapsen hoitoajaksi miehen työajan. Ei sulla ole mitään velvollisuuttaa perustella sitä kenellekään.
Ihan älytön ajatus, että lasta pitäisi lähteä jollain polkupyörällä hakemaan tuon tunnin takia.
Siitä nyt tietysti voi olla montaa mieltä, onko lapsen laittamisessa päiväkotiin kun äiti kotona mitään mieltä, mutta se ei silti kuulu päiväkodille pätkän vertaa.

Virikelapsille riittää "hoito" (joka ei ole edes todelliseen tarpeeseen) 9-15. Kävele, pyöräile, osta oma auto.

Jos on noin vaikeeta, peru koko hoitopaikka. Sen saa joku, joka sitä kenties oikeasti tarvitsee. Ai niin, mutta sitten et voi lohnottaa rauhassa kotona... Varmaan lapsi jatkaisi sitten hoidossa jos/kun teille syntyisi toinen? Kuka sitä nyt kahden kanssa kotona pärjää :whistle:

Lakkautetaan koko subjektiivinen päivähoito-oikeus, niin loppuu tämä kunnallisen päivähoidon hyväksikäyttö!!

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="hoitaja";26440399]Siitä olisi hyvä lähteä. Enkä kannata sen poistamista, mutta rajoittamista. Virikehoito voi olla ok, mutta tietyillä säännöillä.[/QUOTE]

Samaa mieltä! On niitä jotka tarvitsevat subjektiivista päivähoito-oikeutta ja niitä jotka käyttävät sitä väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja pk täti;26440434:
Samaa mieltä! On niitä jotka tarvitsevat subjektiivista päivähoito-oikeutta ja niitä jotka käyttävät sitä väärin.

Itsekin päivähoidossa työskentelevänä en ymmärrä, kuinka kukaa tarvitsee subj.oikeutta?
Joko se todellinen hoidon tarve on tai ei ole. Syitä tarpeeseen voi olla ainoastaan vanhempien (molempien) työ, opiskelu, työharjoittelu jne tai joku tukitoimi.

mutta tuohan on ihan eri asia. Jos subjektiivisen päivähoito-oikeuden on yhteiskunta taannut, ei voi olla niin, että jokainen päiväkoti (vai kunta?) päättää sen jälkeen mielivaltaisesti kuinka subjektiivinen se oikeus missäkin on. Tätä vastustan minäkin.

Niin. Kyllä tajusin ihan ilman vahvennuksia, jatkoin vaan että mielestäni asian ei pitäisi niin olla että perhe saa mielivaltaisesti asiasta päättää. Etenkin päivähoidon resurssit tietäen ja tuntien. Ja silti en ole siis virikehoitoa täysin vastaankaan. Mutta esim. ap:n tapauksessa en näe todellisia syitä miksi eivät pystyisi noudattamaan tuota 8-15 päivää. Tai sitten sopii että mies esim. vie 7.30 ja äiti hakee vaikka. 14.30.

Ja päiväkotihan voi vaikka sulkea ovensa, jos henkilökunnan määrä ei ole riittävä. Ei kukaan siellä päiväkodissa voi monistua viideksi ihmiseksi, vaikka yhteiskunta paperilla takaisi mitä. Se on tämän päivän realiteettia monessa päiväkodissa, että noihin yhteiskunnan takeisiin ei pystytä vastaamaan. Jokainen voi sitten miettiä pitääkö kynsin ja hampain kiinni oikeudestaan pitää lasta maksimiajat hoidossa, vai ajatteleeko sitä lastaan ja hänen turvallisuuttaan päivähoidossa. Se lienee pointti tuossa toisen kommentoijan kirjoituksessa. Henk.koht. en haluaisi viedä omaa lastani hoitopaikkaan jossa hänen lisäkseen on muita lapsia 15 kpl ja vain 1 hoitaja.

Itsekin olen sitä mieltä, että subjektiivisen päivähoidon voisi lakkauttaa, mutta niin kauan kun se on lemassa, niin nämä päiväkodin tädit voisivat lopettaa tämän aiheesta vääntämisen ja vanhempien syyllistämisen.
Miten teitä edes jaksaa kiinnostaa, mitä minkäkin kersan vanhemmat päivisin puuhaavat? Teidän tehtävä on huolehtia niistä lapsista, keskittykää siihen. Ja jos se lapsimäärä vähenisi, niin olen aivan varma, että hetken päästä vähenisi myös hoitajien määrä, eli ei se virikelasten katoaminen teidän työtä mitenkään helpottaisi.

Itsekin päivähoidossa työskentelevänä en ymmärrä, kuinka kukaa tarvitsee subj.oikeutta?
Joko se todellinen hoidon tarve on tai ei ole. Syitä tarpeeseen voi olla ainoastaan vanhempien (molempien) työ, opiskelu, työharjoittelu jne tai joku tukitoimi.

Tarkoitin tarpeella sitä että lapsella on syy olla päivähoidossa siitä huolimatta että vanhempi/vanhemmat olisivat työttömiä/muusta syystä kotona. Eesim. vanhempien sairaus (fyysinen tai psyykkinen),kotiolot sellaiset että lapsi tarvitsee päivähoidon tukea.

[QUOTE="lastentarhanope";26440383]Suositukset on aina suosituksia, perhe päättää viime kädessä asian itse. Suomessahan on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Te voitte perustella lapsen hoitoajan miehen työajoilla ja pitkällä matkalla. Varsinkin kun hoitopäivä on vain 10 päivää kuukaudessa, 7.30-16 pituinen hoitopäivä ei ole kohtuuttoman pitkä lapselle.[/QUOTE]

Samaa mieltä tästä. Jos on vain 10 hoitopäivää ja reipas 5v niin kyllä pitäisi onnistua. Tuon ajanhan monet alle 2v:tkin ovat päiväkodissa ja vieläpä joka päivä, kun vanhemmat ovat töissä (enkä nyt ota kantaa tarkemmin tähän päiväkoti vs. kotihoito -keskusteluun, puhun yleisellä tasolla lasten normaaliesta hoitoajoista.) Mutta sen tiedän, että painostusta varmasti tulee lyhyempään hoitopäivään. Keskustele tilanteestasi henkilökunnan kanssa ja miettikää yhdessä, löytyisikö vielä jokin ratkaisu.

• Tykkää
Reactions: misStar
[QUOTE="alma";26440469]Itsekin olen sitä mieltä, että subjektiivisen päivähoidon voisi lakkauttaa, mutta niin kauan kun se on lemassa, niin nämä päiväkodin tädit voisivat lopettaa tämän aiheesta vääntämisen ja vanhempien syyllistämisen.
Miten teitä edes jaksaa kiinnostaa, mitä minkäkin kersan vanhemmat päivisin puuhaavat? Teidän tehtävä on huolehtia niistä lapsista, keskittykää siihen. Ja jos se lapsimäärä vähenisi, niin olen aivan varma, että hetken päästä vähenisi myös hoitajien määrä, eli ei se virikelasten katoaminen teidän työtä mitenkään helpottaisi.[/QUOTE]

Miksi meitä kiinnostaa asia, joka oleellisesti liittyy meidän työhön? :D lienet ehkä unohtanut että yksi tärkein asia meidän työssä on ajatella sen lapsen parasta. Ja tottahan toki saamme asiassa ääntämme käyttää ja asiasta puhua. Mielestäni en ole syyllistänyt ketään, peräänkuuluttanut vaan asian pohtimista myös lapsen kannalta, en vain siltä kannalta että onko minun vanhempana helppo vai vaikea kulkea bussilla tai pyörällä tai herätä aikaisin jne jne.

Sitä en tiedä miten kävisi, mutta jos asiat huononisi samaan tapaan niin varmaan siitäkin nousisi mölyä. Luuletko että ne asiat muuttuu jos kaikki vaan nyökyttelee? Henk.koht. pidän sitä sitäpaitsi ammattitaidottomuutena, jos ei puutu epäkohtiin vaan on vaan hiljaa.

Kannatan itse subjektiivista oikeutta hoitoon. Tässäkin tapauksessa, kyllä viisivuotiaalla lapsella pitää olla oikeus varhaiskasvatukseen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen vanhempien työtilanteesta riippumatta. Jokaisella paikkakunnalla ei ole mahdollisuus avoimiin kerhoihin tai muihin harrastuksiin joissa oppii vuoden päästä esikoulussakin tarvittavia taitoja.

• Tykkää
Mitä sä raskautta murehdit nyt jos et ole vielä edes raskaana? Sit voi tehdä muutoksia jos tilanne niin vaatii, mua jotenkin niin rassaa ihmiset joissa ei ole lääkärin mukaan mitään vikaa ja ovat raskaana tai suunnittelevat raskautta ja jauhavat jo siitä kuinka ihan varmasti nytkin yrjötään ja joudutaan vuodelepoon ja ja ja ja ja...
Äyh...

En nyt lähtis nikottelee tuon hoitoajan suhteen, muksulle fillari tai kärry ja ite polkisin hakee sen iltapäivällä, on kesä ja mukava kulkea sekä kunto nousee.

Syksyllä ehtii sit tekee uusia suunnitelmia ja voihan olla et saat töitä itsekkin tässä kesän mittaan jne.

No hei, syksyllähän se hoito vasta alkaa. Kesän lapsi on ihan kotona.

Kyllä mun on tuota raskautta ja mahdollista pahoinvointia ajateltava, koska viimeksi olin täysin vuodelevossa monta kk ja se oli todella rankkaa aikaa. Tuo on yksi syy, miksi lasten ikäero tulee olemaan iso.

Aiheuttipa monenlaista tunnetta ja kommenttia tämä ketjuni :O

[QUOTE="hoitaja";26440460]
Ja päiväkotihan voi vaikka sulkea ovensa, jos henkilökunnan määrä ei ole riittävä. Ei kukaan siellä päiväkodissa voi monistua viideksi ihmiseksi, vaikka yhteiskunta paperilla takaisi mitä. Se on tämän päivän realiteettia monessa päiväkodissa, että noihin yhteiskunnan takeisiin ei pystytä vastaamaan. Jokainen voi sitten miettiä pitääkö kynsin ja hampain kiinni oikeudestaan pitää lasta maksimiajat hoidossa, vai ajatteleeko sitä lastaan ja hänen turvallisuuttaan päivähoidossa. [/QUOTE]

Toki käytännössä sitä lastaan ajattelee ja sen turvallisuutta. Mutta näihän ei tämän asian pitäisi olla. Nythän tilanne on se, että vanhemmalla on oikeus viedä lapsensa hoitoon, mutta kuitenkin annetaan joka tuutista ymmärtää että se on väärin, muilta pois ja vähän vastuutontakin kun sitten hoitajia on liian vähän.

Ja ratkaisuna en haluaisi nähdä sitä, että tuota oikeutta ei sitten kohta voida käyttää vaikka se muka vielä voimassa onkin. Mieluummin ne, jotka sitä tahtovat käyttää, käyttävät sitä. Ja siitä pidetään sen verran meteliä että siihen joko lötyy resurssit (ja nyt viittaan siihen yhteiskuntaan, en hoitajien venymiseen) tai sitten ei löydy ja tämä myönnetään ja lakeja ja säännöksiä muutetaan.

Pahoittelen aiemmin käyttämiäni 'vahvistuksia', jos ne sinun päiväsi pilasivat. Se ei ollut tarkoitus vaan viestini selventäminen.

[QUOTE="lastentarhanope";26440505]Kannatan itse subjektiivista oikeutta hoitoon. Tässäkin tapauksessa, kyllä viisivuotiaalla lapsella pitää olla oikeus varhaiskasvatukseen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen vanhempien työtilanteesta riippumatta. Jokaisella paikkakunnalla ei ole mahdollisuus avoimiin kerhoihin tai muihin harrastuksiin joissa oppii vuoden päästä esikoulussakin tarvittavia taitoja.[/QUOTE]

Meille on monelta taholta suositeltu päivähoitoa. Juurikin noiden asioiden vuoksi. Ja lapsi itse haluaa sinne.

Mua henk.koht. ärsyttää yleensäkin se, että jos vanhempi on kotona, niin lapsi viedään päiväkotiin ja silloin viedään sellaisen paikka joka sitä oikeasti tarvitsee (sos.tapauksissa ymmärrän).
Itse ei sen takia saatu lähi päiväkotiin paikkaa, vaan joudun ajamaan 20km ylimääräistä nyt päivässä.
Mukavata!

Alkuperäinen kirjoittaja pk täti;26440473:
Tarkoitin tarpeella sitä että lapsella on syy olla päivähoidossa siitä huolimatta että vanhempi/vanhemmat olisivat työttömiä/muusta syystä kotona. Eesim. vanhempien sairaus (fyysinen tai psyykkinen),kotiolot sellaiset että lapsi tarvitsee päivähoidon tukea.

Nämähän ovat todellista hoidon tarvetta.
Todellista hoidon tarvetta tässä ap:n tapauksessa ei ole, ellei hänellä ole lapsestaan mitään lausuntoa, joka puoltaisi esim. jonkinlaista tukitoimea lapsen kehityksen tukemisen vuoksi.

Ap, yrittäisin vielä ystävällisesti neuvotella pk:n kanssa hoitoajoista vaikka juuri niin että mies voisi viedä tai hakea, kumpi olisi päiväkodille parempi. Ja sinä sitten bussilla hakisit/veisit toiseen suuntaan.

Minkälaista työtä mies tekee. pystyykö joustamaan yhtään työajoista? Tekisi sitten pidemmän päivän niinä päivinä kun lapsi ei ole hoidossa. Mä ainakin ajattelen että 5vutialle 10päivää päiväkodissa tekee ihan hyvää jos lapsi on vielä innokas sinne menemään. Kyllä 5vuotias kaipaa ikäistänsä seuraa, taas ihme kommentteja täällä osalla.

Omat lapseni ovat vielä alle 3v ja kotona, mutta varmaan haen vanhemmalle virikepaikkaa jos olen vielä nuoremman kanssa kotona , kun esikoinen täyttää 5v.

Siis totuushan on, että tuossa aikarajassa on kyse vain SUOSITUKSESTA. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei tunne tuollaisia rajoituksia. Eli päiväkodille vain sanomaan, että: "olemme nyt kuitenkin päättäneet, että lapsen hoitoajat ovat nämä. Se on meille paras ratkaisu." Toki päiväkodin velvollisuus on valvoa, ettei hoitoajat ole ihan mielettömät. 10 päivää kuussa ei kuitenkaan pitäisi olla tässäkään suhteessa mikään ongelma, vaikka miten pitkiksi päivät venyisivät.

[QUOTE="hiisku";26440351]Ei lapsi jaksa polkea sitä matkaa päivittäin. Ja on vielä niin vaarallisia kohtiakin matkalla.[/QUOTE]

No hänhän ei siis ole menossa päiväkotiin päivittäin? Vaan sen n. 2-3krt/viikko.

• Tykkää
[QUOTE="lastentarhanope";26440505]Kannatan itse subjektiivista oikeutta hoitoon. Tässäkin tapauksessa, kyllä viisivuotiaalla lapsella pitää olla oikeus varhaiskasvatukseen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen vanhempien työtilanteesta riippumatta. Jokaisella paikkakunnalla ei ole mahdollisuus avoimiin kerhoihin tai muihin harrastuksiin joissa oppii vuoden päästä esikoulussakin tarvittavia taitoja.[/QUOTE]

on musta mennyt jotenkin älyttömiin. Ennen eskariin mentiin opettelemaan koulussa tarvittavia taitoja. Nyt lapsi pitäs viedä päiväkotiin opettelemaan eskarissa tarvittavia taitoja.
Itse otin just tuon ikäisen kotiin. En koe, että jäis mistään paitsi, päinvastoin. Lapsuus on todella lyhyt aika ja päiväkotiin oppimaan kyynärpäätaktiikkaa, ei ole kenenkään väliksi mennä.

Toki käytännössä sitä lastaan ajattelee ja sen turvallisuutta. Mutta näihän ei tämän asian pitäisi olla. Nythän tilanne on se, että vanhemmalla on oikeus viedä lapsensa hoitoon, mutta kuitenkin annetaan joka tuutista ymmärtää että se on väärin, muilta pois ja vähän vastuutontakin kun sitten hoitajia on liian vähän.

Ja ratkaisuna en haluaisi nähdä sitä, että tuota oikeutta ei sitten kohta voida käyttää vaikka se muka vielä voimassa onkin. Mieluummin ne, jotka sitä tahtovat käyttää, käyttävät sitä. Ja siitä pidetään sen verran meteliä että siihen joko lötyy resurssit (ja nyt viittaan siihen yhteiskuntaan, en hoitajien venymiseen) tai sitten ei löydy ja tämä myönnetään ja lakeja ja säännöksiä muutetaan.

Pahoittelen aiemmin käyttämiäni 'vahvistuksia', jos ne sinun päiväsi pilasivat. Se ei ollut tarkoitus vaan viestini selventäminen.

No siittä vaan pitämään melua jos kerran on sitä mieltä :) minä sitä vastoin pidän mieluummin melua sen puolesta että lasten hoitopäivät ei venyisi turhan pitkiksi, vain siksi että äiti ei viitsi kulkea bussilla. Ja mieluummin soisin näille virikelapsille vaikka enemmän kerho ja puistotoimintaa, ja pidetään se päivähoito sitten ihan asiana erikseen. Sen puolesta minä puhun.

Mutta vastasinkin jo että toki saa pitää, vaikka päiväkodista sanottaisiin/ painostettaisiin muuta. Tosin käytännössä tiedän tapauksia että pk:n johtaja ei ole voinut tarjota kuin esim. 6 tunnin hoitopäiviä sellaiselle joiden vanhemmat on kotona, tai vaihtoehtona on toinen päiväkoti (joka usein sitten on kauempana eikä se ensisijainen toive). Ota tai jätä. Päivähoitopaikka toki pitää tarjota, mutta se voi olla mistä vaan kunnan päiväkodista.

Minä en ikinä, en koskaan laittaisi 5-vuotiasta pyöräilemään 6-7km/suunta ihan vain sen takia, että päiväkodista on epämiellyttävää järjestää tarvittava työvoima. 5v kyllä voi 2-3pv/viikko olla sen reilu 8h/päivä, onhan jotkun vuoden ikäisetkin sen aikaa ihan 5pv/viikko.. Kun kerta mies voisi viedä ja hakea. Enkä hankkisi ylimääräisiä bussikustannuksia, jos kerta työpäivien takia ei hoitoajat kuitenkaan tuon pidemmäksi menisi.

Meillä tämä tilanne voi olla syksyllä edessä. Jos saadaan paikka mieleisestä päiväkodista, niin lapset aloittavat hoidon, vaikka minä en pääsisikään opiskelemaan. Ja jos se paikka ei ole lähipäiväkoti, niin mies autollisena hoitaa nämä kuljetukset, enkä minä rupea reissaamaan edestakaisin bussilla ihan siitä ilosta, että lasten hoitopäivät 2pv viikossa lyhenisivät 2h. Itsekästä, olkoon. Lapsien en usko siitä vahingoittuvan. Toki jos paikka lähipäiväkodista saadaan, varmaan pidetään lyhyempiä päiviä.

Yhteistyössä