hoitolapsia tulossa, antakaa neuvo..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ullis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ullis

Vieras
Eli meille on tuossa pari hoitolasta vkl n. vuorokaudeksi ja nyt pohdin erästä "ongelmaa"..

Meidän lapsella on yksi tällä hetkellä erittäin rakas lelu joka sattuu olemaan suosittu muidenkin lasten keskuudessa ja tiedän että siitä olisi hirveä kilpailu/riita koko ajan. Olen tietysti sitä mieltä että kun hoitolapsia tulee on omamme jaettava lelujansa ja niin varmasti tekeeekin, paitsi tämän yhden lelun kohdalla. Ja toisaalta olen taas sitä mieltä että omassa kodissa pitäsi saada pitää yksi rakkain esine mihin muiden ei tarvitse koskea..? No joo, ei varmaan tule onnistumaan selittää muille että se on "jaskan" ihan oma, kaikilla muilla 400:lla lelulla saa vapaasti leikkiä.

Ja sitten on kuitenkin vielä se että tiedän näiden hoitolasten tuovan mukanaan ne ykkösnallet jotka kulkevat aina mukana ja mihin ei saa kukaan muu koskea, no se ei ole varmaan ongelma koska poika ei niistä ole millään tavalla kiinnostunut, mutta periaaate?

Pitää kai siirtää piiloon kaikilta se yksi lelu, tosin oma poika tulee sitä sitten hartaasti itkemään.

Olet varmasti oikeessa että riita tulee, ja sitä on kyllä tosi vaikea estää. Jos annat sen oman lelun sitten illalla sänkyyn mukaan, ettei tarvitse koko ajan olla ilman? Periaatteista on vaikea pitää lasten kohdalla kiinni, kun niille ei oikein periaatteet aina kolahda.

mä olen aina selittänyt lapselle, että tämä lelu nostetaan piiloon, ettei mene rikki. Meillä on serkkupoikien käsittelyssä hajonnut useampikin lempilelu. Lapsi ei ole kys. lelua sitten edes kaivannut, koska tietää, että se menee rikki jos muutkin leikkii. Yleensä vieraiden lelut otetaan yhteiseen leikkiin ja lapset itse päättävät saavatko muut leikkiä. Meidän tytöllä ikää jo 6-v... pienempien kanssa hankalampaa.

Laittaisin pois näkyvistä kaikkien rakkaat lelut.Unille sitten mukaan.

Kiva ohjelma ulkoiluineen vie mielestä varmaan nuo omat tavarat paitsi väsyn iskiessä.

Virvon varvon oksia tekemään pikku käsillä...

Jaahas, no meillä on tehty niin että pojalla on vain ne omat lelut jossain muualla johon muut ei koske, kaikkea ei tarvitse antaa hoitolasten leikkeihin(periaate esim.pph ostavat omalla rahalla kaikki leikkitarpeet) Kaikki muut on kaikien käytössä. Ja jos joku hoitolapsista tuo oman lelun niin tuo mutta periaate on se että sitä annetaan myös muidenkin vähän katsoa koska onhan hoidossakin paljon tavaraa millä hekin leikkivät.

Meillä toimitaan niin että laitan piiloon sellaiset lelut joihin en halua vieraitten koskevan. Ja jos vieraat tuovat om ia lelujaan, on meillä sääntö että KAIKKI saavat niillä leikkiä ,koska saavathan vieraatkin leikiä muilla leluilla. Muussa tapauksessa leikkiköön jokainen vieras vain omalla lelullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsupu:
Olet varmasti oikeessa että riita tulee, ja sitä on kyllä tosi vaikea estää. Jos annat sen oman lelun sitten illalla sänkyyn mukaan, ettei tarvitse koko ajan olla ilman? Periaatteista on vaikea pitää lasten kohdalla kiinni, kun niille ei oikein periaatteet aina kolahda.

Muuten hyvä idea mutta lelu on niin iso että sitten saisi poika nukkua jossain muualla:)
Juu en usko että mitkään periaate selitykset kävisivät tässä tapauksessa..

Alkuperäinen kirjoittaja gulps:
Meillä toimitaan niin että laitan piiloon sellaiset lelut joihin en halua vieraitten koskevan. Ja jos vieraat tuovat om ia lelujaan, on meillä sääntö että KAIKKI saavat niillä leikkiä ,koska saavathan vieraatkin leikiä muilla leluilla. Muussa tapauksessa leikkiköön jokainen vieras vain omalla lelullaan.

PEESI :)

Kyllä tosiaan lienee parasta että nostan lelun piiloon, kai poika sen unohtaa kun tulee kavereita ja paljon norm. poikkeavaa tekemistä.
En ainakaan halua ratkoa lelusta syntyvää riitaa koko ajan.

Mix ihmeessä laitatte leluja piiloon kun tulee vieraita? ei ymmärrä ei...eikö ne lelut oo leikkimistä varten? siinä oppi sosiaalisia taitoja kun joutuu jakamaan ja ei aina saa leikkiä just sillä millä haluaa jos on toisen kädessä..

Alkuperäinen kirjoittaja ullis:
Kyllä tosiaan lienee parasta että nostan lelun piiloon, kai poika sen unohtaa kun tulee kavereita ja paljon norm. poikkeavaa tekemistä.
En ainakaan halua ratkoa lelusta syntyvää riitaa koko ajan.

Niin ja joudun kuitenkin nostamaan joitakin herkempiä leluja turvaan koska tämä sisarusvaljakko on kova rikkomaan leluja, eiköhän se erityislelunkin saa piiloon niin ettei poika sitä heti kaipaa..

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Mix ihmeessä laitatte leluja piiloon kun tulee vieraita? ei ymmärrä ei...eikö ne lelut oo leikkimistä varten? siinä oppi sosiaalisia taitoja kun joutuu jakamaan ja ei aina saa leikkiä just sillä millä haluaa jos on toisen kädessä..

Minä laitan joitain leluja piiloon siksi että haluan että oma lapsenikin pääsisi leikkimään niillä asianmukaisesti ennenkun vieraat rikkovat ne.

Alkuperäinen kirjoittaja daruden vaimo:

Minä laitan joitain leluja piiloon siksi että haluan että oma lapsenikin pääsisi leikkimään niillä asianmukaisesti ennenkun vieraat rikkovat ne.

Näin meilläkin koska jo monesta vahingosta viisastuneena näiden kahden lapsen kohdalla tiedän että aina jotain rikotaan, niinpä nyt ne kalleimmat/herkimmäit lelut lähtevät varastoon vierailun ajaksi.

kyllä vieraidenkin lapsia voi komentaa jos näyttää leikit niin rajuilta että menee lelut rikki...minä ainakin komennan!

kyllä joo, mutta meillä lapset leikkivät keskenään lastenhuoneessa kun minä teen vaikka ruokaa keittiössä. eli ennalta ehkäsen ja kalliit lelut turvaan. tietenkin riippuu myös vieraista, keneltä täytyy nostaa turvaan. nimimerkillä barbiauto silputtuna yhden kerran

kyllä vieraidenkin lapsia voi komentaa jos näyttää leikit niin rajuilta että menee lelut rikki...minä ainakin komennan!

Minä en aio viettää koko vuorokautta seisoen lasten edessä kytäten miten milläkin lelulla leikitään, vaan vien ihan suosiolla esim. uuden nalle-puh läppärin turvaan ja jätän leikkeihin paaaaljon leluja jotka eivät ole niin herkkiä eikä niitä tarvitse niin hirveästi varoa.

Yhteistyössä