Hoitolisän hakemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keikkatyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keikkatyöläinen

Vieras
Voiko hoitolisää hakea kh-tuesta erillään ja jälkikäteen? Siis meidän tilanne on se, että jään vanhempainvapaalta hoitovapaalle mutta tekisin jonkun verran keikkaa, ja ne tulothan sitten vaikuttaisivat hoito- ja kuntalisään (täällä saa hoitovapaalainen tehdä osa-aikatyötä sen vaikuttamatta kuntalisään).
Onko mahdollista tehdä niin, että haetaan nyt ensin sitä kh-tukea, joka saadaan varmasti, kun lapsi on joka tapauksessa kotihoidossa, ja sitten tyyliin parin kuukauden osissa jälkikäteen sitä lisäosaa..? Tulot ovat kuitenkin yhteensä niin pienet että hoitolisääkin saataisiin, mun tulot on vaan niin epäsäännölliset että hankala selvittää etukäteen Kelalle.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista, jos kukaan nyt sai tästä selvää :D

Kannattaa soittaa KELAn lapsiperheiden palvelunumeroon. Sieltä olen aina saanut oikeimmat ohjeet ja tedot, tiskillä eivät aina tiedä... KELAn sivuilta löytyy yhteystiedot.

Mä en ensin hakenut meille hoitolisää, kun olin ihan varma ettei me sitä saada. Sitten eräs kaunis päivä hokasin että oltaispa hyvinkin saatu, mies oli ollut siinä vaiheessa jo 1½ vuotta hoitovapaalla. Nooh, haettiin sitten ainakin siitä viimeisestä puolesta vuodesta ja saatiinkin jopa.

Ok, eli ei ihan utopistinen ajatus. Sen tiesin, että kotihoidon tukea voi hakea takautuvasti, mutta kun se pitäisi hakea "ajallaan" kun sille on tarvetta - lisästä ei ole Kelan sivuilla tai hakemuspapereissa mitään mainintaa. Tarviikin soitella sinne palvelunumeroon ja tarkistaa vielä. Kiitos kaikille :)

Yhteistyössä